تقی رحمانی کدام ایران مدنی؟ دیدگاه مدنی رفتار مدنی می طلبد. جامعه در حال مزه مزه کردن راهبردهایی است که از بن بست پارلمان به خیابان امده است اما نه به شکل شورشی بلکه به شکل مدنی آن و در پی ان است که با تغییر قوانین و اصلاح ساختارها باز هم به پارلمان بازگردد و راهبرد مدنی-خیابانی به جنبش تحمیل شده اما عکس العمل آن خیابانی –شورشی نیست.
راهبرد مدنی خیابانی با رفتار مسالمت آمیز می تواند در جامعه ما تجربه جدید خلق کند و از دور تکراری جلوگیری کند. دوری تحمیلی و نامبارک که نهایت آن باخت-باخت است.
داریوش همایونچپ ایران و حساب های غلط ملت سازان و به مهر سازمان ملل متحد و امضای نزدیک 200 دولت (بسیاری از آنها چند زبانی و غیر فدرال و در همان حال دمکراتیک) رسیده، و ادامه آن بر چنان بنیاد ها چاره ای نداریم و هیچ نمی باید در اندیشه "و یا ..." باشیم. "و یا ..." دیگر نباید جائی در سیاست ایران داشته باشد.
ماشاالله سلیمی . منوچهر مقصودنیا تغییر جمهوری اسلامی از نقد خمینی می گذرد! بخش اول جنبش دمکراسی خواهی بر مبنای منشور جهانی حقوق بشر، محوری ترین جنبشی است که در جامعه جریان دارد. این جنبش ولی هنوز تا پیروزی وموفقیت مراحل و راه درازو پرپیچ وخمی را پیش روی خود دارد. جنبش عملا موجود سبزبه عنوان یکی از مراحل جنبش دمکراسی خواهی، هر اندازه که به اهداف و خواست های این جنبش نزدیکترشده و برنقاط ضعف و کاستی های خود فائق آید، به همان اندازه شانس عبورازیک جامعه سنتی به جامعه مدرن نزدیکتر می شود.
شهرام تابعمحمدىچهارشنبهسورى در زمين خودى است بعد از اين ـ نه شب چهارشنبه سورى و نه هيچ روز ديگرى ـ نبايد بگذاريم نيروهاى سركوب گر كسى را دستگير كنند. اگر مى بينيم كسى به دست آن ها گرفتار شده است بايد با تمام قوا به يارى اش بشتابيم و به هر نحو شده نجاتش دهيم. اين نه تنها آسيب پذيرى ما را كمتر مىكند، بلكه پيام مهمى هم به نيروهاى سركوبگر مى رساند كه ما بيشمار و پرتوانيم.
محمد برقعیپایگاه طبقاتی جنبش سبز پیش از انقلاب در اثر عدم تماس روشنفکران دینی و غیردینی با رنجبران و طبقات فرودست در مورد این جماعت رویا بافی کرده بودند و ایدئولوژی چپ از آنان چنان تقدسی ساخته بود که کمتر صاحب اندیشه ای جرأت می کرد که واقعیت این مردم را بازگو کند و از هویت واقعی آنان سخنی به میان آورد...
حسن زرهیبر دوراهی سوگ مادر و سود میهن در جهانی که در یک سوی آن دختران جوانی مانند ندا جان در کف به خیابان های جور جمهوری اسلامی می روند و با نگاهی به آینده، خیابان از خونشان رنگین می شود، در گوشه ی دیگر آن، عمل ستودنی دختری جوان صورت انسانی و زیبای دیگری از همین جهان و انسان را رقم می زند که هرگز از ذهن ها زدوده نخواهد شد.
محمود راسخ (افشار) دو استراتژي متضاد در جنبش نوين مردم ايران جنبش نوين مردم ايران تا كنون دو فاز از راه طولانيِ مبارزه براي برانداختن نظام اسلامي را پيموده است. فاز اول كه با برگزاري انتخابات رياست جمهوري آغاز شد، فاز اعلام موجوديت جنبش در صحنهي ايران و جهان بود و فاز دوم فاز تثبيت آن. به اين معني كه نشان داد كه حاكمان قادر به سركوب جنبش و بيرون راندن آن از صحنه نمي باشند. ولي خصلت ويژهي جنبش در اين دو فاز خصلت اعتراضي آن بود. فاز سوم كه اكنون در حال گام نهادن در آن ميباشيم، فاز سياسي شدن آن است. فازي كه بايد در آن رهبري سياسي، خواستها و شعارها و برنامهي مثبت سياسي به مردم ارايه شود و مبارزه به جاي مبارزه «عليه» با مبارزه «براي» نظامي مشخص تعويض شود.
مناف عماریموانع حقوقی تحقق خواست انجام رفراندم از طرف آقای کروبی با وجود قوانینی غیر دمکراتیک، ارگانهایی عقب مانده ، غیر جوابگو و غیر انتخابی، پیشبرد این خواسته از کانال سیستم خقوقی حاکم بر کشور غیر عملی است . پیشبرد این خواسته (همه پرسی برای تغییر قانون اساسی) که خواست برحق ملیون ها ایرانی است جز از طریق سازماندهی مردم حول خواسته های روشن و حداقل های مشرک همه اقشار و طبقات اجتماعی و اقلیتهای قومی/ملی و جریان های سیاسی حاصل نخواهد شد.
پرویز داورپناهدستگیری ریگی و ادامه دسیسه های مشکوک! سخنی کوتاه در نتایج اتکاء به بیگانگان
و پیروی از طرح های شوم آنان برکمتر کسی از آگاهان سیاسی پوشیده است که سرویس های سری آمریکا به بسیاری از مخالفان و "روشنفکران" ایرانی در کشورهای مختلف جهان، منجمله در خود آمریکا، از مجراهای مستقیم و غیر مستقیم کمک مالی میکنند. بعضی از این "روشنفکران" از دیرباز، به طور مستقیم و آگاهانه از”سیا” حقوق دریافت میکنند، و در دهه های اخیر بر شمار این گروه افزوده شده است.
عفت ماهباز"اعدام را بس کنید" را
الله و اکبر کنیم نگاهی به انچه در ژنو گذشت کاش می شد برسر "اعدام را بس کنید" به تفاهم رسید کاش بشود زیر سقفی برای خواسته های مشترک حقوق بشری،."لغو اعدام" و یا همان شعار مادران عزدار ایران "اعدام را بس کنید" گرد هم ائیم؟ "اعدام را بس کنید"را به الله و اکبرمان بدل نمائیم بر بامها و بر سر هر کوی برزن و در جلوی دفتر سازمان ملل فریاد زنیم؟ایا این دره بزرگ فاصله بین ما کوتاه شدنی است ؟
مسعود سرابچیانتعریفمان از سبز چیست؟ راه گذر به دموکراسی در ایران، چه از وادی اصلاحات بگذارد و چه از وادی ساختارشکنی؛ این راه و این وادی در ایرانزمین واقع است! برای اپوزیسیون خارج از کشور این اختلاف عقیده نمی تواند و نباید در عرصه ای فراتر از بحث های نظری یا تئوری پردازی هایمان برای مصرف داخلی نمود پیدا کند. راه صحیح رسیدن به مردمسالاری و برخورداری از حقوق مصرح در منشور جهانی حقوق بشر، که ایمان دارم چه اصلاح طلب سبز و چه برانداز هر دو در پی آنیم،
منوچهر تقوی بیاتجنگ برای مردم ما نکبت و برای دشمنان ملت ایران نعمت است ! از آنجایی که در درون ایران هر تلاشی برای افزایش رفاه و آزادی های اجتماعی با بیرحمی سرکوب می شود، باید ایرانیان در همه ی کشورهای جهان با پشتیبانی و کمک مردم آزاده ی جهان، دست به ایجاد کمیته های" مبارزه با جنگ و دیکتاتوری در ایران " بزنند. مبارزه با جنگ و دیکتاتوری هم در درون ایران و هم در بیرون ایران باید گسترش یابد و با هم گره بخورد تا حکومت به آسانی نتواند مردم بی دفاع ما را در درون ایران زیر فشار بگذارد. مبارزه با جنگ و دیکتاتوری نیروهایی فراوانی را توهم زدایی نموده و از حکومت جدا می کند و فضای مبارزه را در سراسر کشور باز تر و گسترده تر می کند.
مجید خوشدلشما را چه می شود؟ گفتگو با فرهنگ قاسمی شاید هنوز زود باشد که با قاطعیت صحبتی از«شکست» یا«پیروزی» کرد. هرچند اطلاق شکست یا پیروزی در پیوند با مبارزات مردمی، زمانی موضوعیت پیدا می کند که تعاریف یگانه و دقیقی از برنامه و اهداف جنبش های اجتماعی در پیش روی باشد. با وجود این در پیوند با مبارزات مردمی در ایران، ادبیات سیاسی طیفی از نیروها یکی از دو گزینه بالا را برجسته می کند:
شاپور رشنواحزاب سیاسی تاریخچه حزب به مفهوم جمعیتی در ایران قدمت طولانی دارد. سابقه حزب سیاسی به شکل مشخص و با چارچوب مقاومت مرسوم و جدید از احزاب در ایران از حدود یک قرن تجاوز نمی کند و به دوره مشروطه یا کمی پیش تر از آن باز می گردد. تجلی این ادعا را می توان در دو حزب دموکرات عامیون و اجتماعیون اعتدالیون یافت ؛ که یکی از آنها انقلابی و دیگری اعتدالی بود.
کاوه مظفریدگرديسي جنبش سبز متاسفانه جنبش سبز هيچ چشماندازي براي جذب و ادغام بدنه اجتماعي دولتمردان ندارد. حتي در مواردي با تشديد تقابل، آنها را به ضديت با خود ترغيب ميكند. تداوم اين نوع برخورد ممكن است فرصتي فراهم كند تا حكومت دوباره بتواند سلطه ايدئولوژيك خود را بر پايه نقاط ضعف جنبش سبز بازسازي كند. به همين دليل، بايد روشها و الگوهايي به كار رود كه بتواند با بدنه اجتماعي آنها ارتباط برقرار كند و زمينه را براي ادغام آنها در كليت جنبش فراهم كند. آنها اگر احساس كنند كه جزئي از جامعه آينده اين جنبش هستند، راحتتر ميپذيرند كه براي تغيير اقدام كنند. در واقع، آنها نبايد از تغيير هراسناك باشند و تصور كنند كه در صورت تغيير، شرايط جامعه به ضررشان تمام ميشود.
آراز فنیتکرار گذشته و یا نوآوری در اشکال مبارزه؟ جامعه ی مدنی سازمان یافته ی خارج از کشور در حرکت اعتراضی مقابل دفتر سازمان ملل در ژنو باید تاکتیک ها و سیاست های جدیدی برای انزوا و همچنین طرد جمهوری اسلامی از مجامع بین المللی در پیش گرفت. بنظر من این یکی از مهمترین وظایف سازمانهای حقوق بشری و سیاسی/فرهنگی ایرانیان خارج از کشور است. بدون ارتباط هماهنگ نیروهای داخل کشور و تئوریسین ها و کنشگران حقوق بشر در خارج امکان پذیر نیست. این ارتباط می بایست با جمع آوری اسناد بیشتر از نقض حقوق مردم توام باشد. ما می بایست قبل از این کنفرانس مدارک بیشتری را در اختیار نمایندگان این شورا قرار می دادیم.
منوچهر صالحیمشکل مشروعیت رژیمهای استبدادی رهبر «جمهوری اسلامی» در چند سخنرانی خود که پس از برگزاری سالروز 22 بهمن ایراد کرد، مدعی است که آن رژیم از پایگاه مردمی گسترده و در مقایسه با دمکراسیهای غربی از مشروعیت مردمی بسیار بیشتری برخوردار است. در این نوشته میخواهم آشکار سازم ادعای آقای خامنهای که خود روزی زندانی سیاسی رژیم شاه بود، و امروز هزاران ایرانی آزاداندیش زندانی سیاسی اویند، تا چه اندازه بازتاب دهنده واقعییات کنونی جامعه ایران است!
سیمین شریفیدیدگاههای نظری جنبش سبز
و اتحاد نیروهای اپوزیسیون اتحاد نیروهای جنبش آزادیخواهانه ایران یکی از مهمترین مسایل پیش روی جنبش است. این روزها در هر گردهمایی و تجمعی عده ای در مورد ضرورت عاجل اتحاد نیروهای اوپوزیسیون صحبت میکنند. بدنبال آن عدهای دیگر میپرسند .اصولأ تعریف سبز چیست ؟ چه کسانی سبز هستند ؟ جه نوع حکومتی میجواهند؟ راههای مبارزه آنها چگونه است؟
امین حصوریبا رنگ سبز چه باید کرد؟ پیرامون رنگ سبز و جنبش (2) قد ما به اصلاح طلبی حکومتی و مشی سیاسی پر ابهام و مماشات طلبانه ی آنها لزوما نبایست ما را به تقابل با رنگ سبز بکشاند؛ هر چند تردیدی نیست که جریان اصلاح طلب با تمام قوا برای تصاحب این نماد و استفاده از آن در جهت اهداف خود خواهند کوشید. مشکل اینجاست که تقابل با نماد این جنبش می تواند به تضعیف تعامل ما با جنبش و تقویت ناخواسته ی همان اغراض انحصار طلبانه بیانجامد. ´
محمد برقعیبیست و دو بهمن پیروزی دیگری برای جنبش سبز ممکن است این عنوان شگفت به نظر رسد، با توجه به نمایش پیروزی طرفداران حکومت و موفقیت در سرکوب یاران جنبش سبز تا حد ممانعت از حضور سران جنبش در جمع و حتی ضرب و شتم آنان و اخلال در شبکه ی اینترنتی و تلفن تا صدای معترضان به گوش جهانیان نرسد، اما اگر ما به سیاست کلی سران جنبش سبز توجه کنیم این یک گام بزرگ در راه رسیدن آنان به مقصد و یک پیروزی تاکتیکی است
حسن زرهیرژیم در نمایش ۲۲ بهمن بازنده بود این همه جامعه ای با اکثریتی بزرگ به وجود آورده است که در ذات خود مخالف جمهوری اسلامی است. هر عمل ممنوع اخلاقی در سایه ی جمهوری اسلامی دلبستگی اصلی جوانان شده است و دیگر از این منظر خط قرمزی نبوده که رژیم با ندانم کاری های کورمسلکانه ی خود بر جامعه حکمفرما نکرده است. در جامعه ای با ابعادی چنان در برابر و متضاد با ادعاهای حکومتی، رژیم با هیچ نمایشی نخواهد توانست این لشکر بزرگ مخالف خود را قانع کند که همچنان به جمهور جور و ستم خویش ادامه دهد.
محمد حسین صدیق یزدچیدموکراسی ومسئله ی هویت دینی نسل جوان، نسلی که تجربه های سیاسی خود رادر دوره ی حاکمیت اسلامی به دست آورده، از تعارض هویت دینی ـ ملی ظاهرا عبور کرده و یا امیدوارم عبور کرده باشد .نسلی که آینده این سرزمین به او و نسل های بعدی تعلق دارد ، به ضرورت تاریخ در این تجربه دو مانع عمده ی سر راه را در جهت دستیابی به دموکراسی به مثابه هدف بنیانی مبارزه ی سیاسی عقلانی، از سر گذرانده است .
داریوش همایونجنبش سبز در خیابان خلاصه نمی شود اگر جنبش سبز را در منظره کلی "موقعیت" ایران بنگریم، تظاهرات و خیابان دیگر نقش منحصری را که به آن می دهند نخواهد داشت. خیابان سهمی بسیار بزرگ در براه انداختن جنبش داشت ولی یک جنبش بزرگ اجتماعی تن در تظاهرات و نمایش های بیرونی اش نیست. بزرگ ترین نشانه جنبش اجتماعی را می باید در مغز ها و قلب ها جست. آنچه ایران در پگاه سده بیست و یکم مانند پگاه سده بیستم بدان نیاز داشت یک جابجائی پارادایم بود، نگاه تازه ای به انسان، به ایرانی بودن، به امروزین بودن.
هژیر پلاسچیما همه بیماریم زندان اما آنجایی است که مفهوم حاکمیت در سیمای پزشک ادغام میشود. پزشک بزرگی که از قضا میخواهد با پزشکی جامعه، با بیماریزدایی از عرصهی عمومی، سیستم مسلط/بدن حاکم را حفظ کند. اما در شرایطی که بیماری در جامعهیی فراگیر شده باشد، مانند آنچه امروز در ایران شده است، برای حفاظت بدن تنها نمیتوان به کوچاندن بیماران به زندان اکتفا کرد. حفظ «نظم عمومی» و «امنیت ملی»، همان نام مستعار سیستم مسلط در هر کجای جهان، به جراحی نیاز دارد.
عطا هودشتیان تظاهرات ۲۲ بهمن چگونه گذشت؟ من در طول روز 22 بهمن تمام کانال های دولتی رژیم را از طریق اینترنت دنبال کردم. شعبده بازی رژیم نمایشی ظاهرا کامل بود. اما با وجود آن همه توجه و دقت کار، در تهران گاه به گاه صدای شلیک گلوله در تلوزیون رسمی رژیم شنیده می شد. این نمایش "وحدت"، سراسر بیمارگونه و ناهنجار بود.
|