مهران مصطفوی فرصت کم است، آن را از دست ندهیم در مقابل رژیمی که به زور خالص خلاصه شده است تنها جنبش همگانی میتواند مقابله کند و پیروز شود. فرصت را باید دریافت و روشها را تصحیح کرد و از حصار تنگ این نظام بیرون آمد. ایران بیش از پیش نیاز به همبستگی دارد و این همبستگی حول استقرار دمکراسی ممکن است. رهبری جنبش باید شفاف تر شود تا هدفها و روشها به گونه ای شود که جامعه را به جنبش عمومی در آورد، اما لازمه این شفافیت عمل در میان مردم و خارج از محدوده رژیم سرکوب است.
فرهاد یزدیبن بست نظام ترکیه که با میانجیگری بین سوریه و اسراییل، و اکنون مداخله در مساله ی هسته ای نظام اسلامی، در پی افزایش نفوذ خود در منطقه می باشد، با این اقدام در عمل وارد دايره ی خطرناکی شده است. زيرا، به هر دلیلی اگر توافقنامه بدست آمده به شکست بیانجامد، ترکیه راهی جز حمایت از یکی از طرفین نخواهد داشت.
م. پوریاقتلعام ۶۷، آزادیخواهی و وجدان همگانی از میان روحانیت شیعه و «رهبران دینی» و «پدران معنوی» که این جنایت را سازمان دادند، فقط و فقط یک تن به پاخاست و همهی خطرها را بجان خرید و لب به اعتراض بر قتلعام ۶۷ و «اسیرکشی» گشود؛ قتلعامی که آمران و عاملانش، ولی فقیه، دستگاه روحانیت شیعه و پیروان متعصب و بیمار ایشان و مشتی اراذل و اوباش بودند.
حامد ابراهیمیجامعه توده ای و لزوم تغییر و اصلاح در بافت جامعه ایران امروز متفکران و دانشجویان و نخبگان سیاسی در داخل و خارج کشور می توانند با تزریق عقلانیت و آگاهی به اذهان مردم , آرامش و مصلحت عمومی و همچنین اقدامات ابتکاری مدنی را جایگزین خشونت و افراط گرایی کنند و در سایه خرد اجتماعی و سیاسی راه رسیدن به جامعه بهتر را هموار سازند . جامعه ی آگاه و بیدار در پناه قانون مداری می تواند منافع و حاکمیت ملی را تضمین کند و توسعه و پیشرفت را در تمامی زمینه ها به ارمغان آورد .
محمدعلی اصفهانینه در باره کاسپين ماکان، بلکه به بهانه تحرکات دوباره او او در همان نخستين روز های شهادت ندا، و نيز پس از آن، پيوسته اين دروغ ساخته و پرداخته ی خود را در همه جا تکرار می کرد که ندا انتخابات را تحريم کرده بود و مخالف موسوی بود و... (روايتی که بعد ها از فرط «صداقت پيشگی» و «معتبر» بودن راوی، مورد استناد کسانی قرار گرفت و هنوز هم می گيرد که هدفشان روشن تر از آن است که نيازی به توضيح داشته باشد.)
هژیر پلاسچیگرسنگی در حاشیه چند روزی است که همهی ما آسمان اوین را به نظاره نشستهییم. مجید توکلی، حسین رونقی و کوهیار گودرزی در اعتصاب غذا به سر میبرند و بیم جان آنان میرود. از این سو کمپینهای برقآسا شکل گرفتهاند تا با انجام کنشهای اعتراضی جهان را متوجه جانهای شیفتهیی کنند که با اعلام گرسنگی به استبداد حاکم ذره ذره آب میشوند تا شب جمع را به سحر آورند.
رضا هیوازمان زیادی برای نجاتِ مجید و مادرش نداریم هر چه به سالروز جنبش نزدیکتر میشویم، ضحاکِ خامنه سراسیمه تر و در نبرد نهایی اش برای نجاتِ رژیمش به هر ترفندی دست مییازد. با توجه به جمع "اندیشمندانِ" طالبان صفت و اونیفورم پوشش جایِ تعجب نیست که راه حل نهایی را، چون روز نخست، در سرکوب و زهر چشم گیری ببیند. کشتار پنجگانهٔ ۱۹ اردیبهشت، احکام تازهٔ اعدام، و عربده هایِ اوباش خلیفه نشان میدهد که روزهایی که تا پیش از سالروز جنبش در پیش داریم، روزهایِ دشواری خواهند بود.
شهرام تابعمحمدىايران، سال يك نسل جوانى كه جنبش سبز را بهپيش مىبرد در چنين جو سنگين ايدئولوژيكى بزرگ شده است. اين نسل از دو جبهه ـ اما با يك سلاح ـ مورد هجوم واقع شد. يك سو جمهورى اسلامى بود كه بهلحاظ ايدئولوژيك فقيرتر و بىبارتر از آن بود كه بتواند آنها را با منطق و استدلال بهدنبال خود بكشاند. در جبهه مقابل هم نسل پيشين ايستاده بود كه اگرچه با تمام وجود با جمهورى اسلامى مخالف بود، اما با همان سلاحى مىجنگيد كه جمهورى اسلامى به آن مجهز بود يعنى ايدئولوژى. گيرم اين ايدئولوژى نقطه مقابل آن يكى بود.
حسن زرهیکارگردان دربند ایرانی آزاد شد واکنش جهانی جمهوری اسلامی را وادار به عقب نشینی کرد. ماجرای دستگیری جعفر پناهی کارگردان نامدار سینمای ایران رژیم تهران را مجبور به عقب نشینی کرد. صندلی خالی پناهی در جشنواره ی جهانی کن و اشک های صمیمانه ژولیت بینوش هنرمند نام آور فرانسوی نگاه جهانی را به ماجرای دستگیری جعفر پناهی و زندانی کردن او پررنگ تر کرد.
حمید حمیدیبعد از این اعدامها تدبیر چیست؟واکنش سلبی ویا کنش ایجابی؟
بخش اول (سخنی با سازمان ها و احزاب سیاسی و نهادهای حقوق بشری) شايد اگر بخواهيم نخستين گامهايي را كه در خصوص الغاي مجازات اعدام برداشته شده را برشماريم ناگزير باشيم به اصلاحاتي كه در خصوص منع اجراي علني مجازات اعدام صورت گرفته اشاره نماييم. چرا كه به لحاظ تاريخي، نخستین مخالفتها با مجازات اعدام، بيشتر در قالب مخالفت با اجراي علني اين مجازات جلوه گر شد. اما به هر حال سير تحولي آن از هر كجا كه شروع شده باشد اينک در مقررات مربوط به حقوق بشر به شرحي كه توضيح داده شد، تلاشهاي متعددي در جهت الغاي آن صورت پذيرفته است.
اعظم طالقانی - صدیقه وسمقی از ظلم و جنايت نسبت به فرزندان اين آب و خاك جلوگيري كنيد فرزندان ما در پشت ديوارهاي بلند زندان ها و بازداشتگاه ها رنج مي برند و كشته مي شوند و دست ما از نجات آنان كوتاه است. جنايتكاران آزادند و مصون از هر مؤاخذه و مجازاتي و آزادي خواهان اسيرند و با اتهاماتي غير موجه و محاكماتي غير عادلانه يا محكوم به تحمل حبس اند و يا در انتظار مرگ. كدام دين و مذهب توجيه گر اين رفتارهاست؟!
همه دل سوزان اين آب و خاك امروز بر اين عقيده اند كه تدبير امور كشور اگر چنين ادامه يابد جز تباهي در انتظار ما نيست. اينان كيستند كه خواستار تباهي ايران زمينند و شما كه با آنان همراهي كرده و نصايح عاقلانه و دلسوزانه و فريادهاي روشن گرانه اقشار وسيع ملت را نشنيده گرفته جور و ستم را هرگونه كه مقتضي مصلحت قدرت است توجيه مي كنيد ، بر چه كيش و مذهبيد؟ براي آينده فرزندان خود كدام سرنوشت را رقم مي زنيد؟
مجید توکلیبرای تغییر متن حاضر آخرین نوشته مجید توکلی است که با وجود همه محدودیتها و مشکلات از زندان اوین به دنیای خارج راه یافته است. نوشته ای که مجید توکلی روزها و ساعتهای زیادی را دوران زندان خود را (از اسفند ماه تا کنون) صرف تدوین آن کرده است. وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران پس از اطلاع از نوشته شدن این متن راهبردی اقدام به انتقال مجید توکلی به سلول انفرادی کرده است و حق ملاقات و تماس تلفنی از وی سلب شده است تا ارتباط وی با دنیای خارج از زندان قطع شود.
همنشین بهارآشیخ مهدی،اومدی که نسازی
مهدی کروبی نمک بر زخم میپاشد. آشیخ مهدی، رازهای بسیار در چنته دارد. از پیش از انقلاب و بی عملی و عافیت نشینی امثال موسوی اردبیلی تا سستی و ضعف برخی از هم لباسیهایش در زندانهای شاه مقابل رسولی و عضدی. از همدلی و همدمی با امثال بادامچیان و لاجوردی و نعیم آبادی تا بند یک زندان اوین که ساواک بعد از ضربه اپورتونیستهای چپ نما به «قرارگاه عملیاتی» مبدل کرد تا فاتجه مبارزین و مجاهدین را بخواند...
محمد اعظمیدرنگی کوتاه بر بیانیه" قطع فوری اعدامهای سیاسی" وظیفه ماست که بکوشیم حتی المقدور از ایرادات جزئی درگذریم و بیشترین روحیه همکاری و همیاری را با آنها نشان دهیم. اما این زحمات نباید پرده ای روی ضعف ها و تلاش برای کم دامنه کردن آنها بکشد. هر عمل و اقدامی با هدف و حاصل کار آن اندازه گیری می شود. در عین حال تلاش دست اندرکاران یک اقدام جمعی زمانی به بار می نشیند که منطق کار جمعی درک و فهم شود.
شهباز نخعیرهبر قلّابی، مدرک قلّابی! «بیله دیگ، بیله چغندر». نظام ولایت فقیه از آغاز تا انجامش یک نظام جعلی و تقلّبی است. آغازش که در ۱۲ فروردین ۱۳۵۸ با پرسش مبهم "جمهوری اسلامی، آری یا نه؟" بود و در آن هنوز از ولایت فقیه - وسپس ولایت مطلقه فقیه – خبری نبود، به دلیل این که چیزی درباره محتوای "جمهوری اسلامی" نمی گفت جعلی و تقلّبی بود و سراسر حیات ۳۱ ساله اش نیز که برپایه دروغ، خدعه، تزویر و عوامفریبی سرپا مانده، چیزی جز جعل و تقلّب نیست.
شکیبا نهاوندیاز منافع ملی بد دفاع نکنیم نقدی بر مواضع جریانهای سیاسی در قبال موافقتنامه تهران موافقت ایران با پیشنهاد تبادل سوخت هستهای خارج از مرزهای کشور و واکنش شخصیتهای سیاسی به این مسئله یکی از مهمترین اتفاقاتی است که میتواند به عنوان شاهدی بر نابسامانی اوضاع سیاسی ایران در عرصه داخلی و خارجی مورد استناد قرار گیرد. در نگاه اول صدور این بیانیه به معنای سر به راه شدن دولت احمدینژاد و دور شدن او از الگوی همیشگی بیترمز بودنش در راندن قطار هستهای تعبیر شد.
نیلوفر زارعآسیب شناسی جنبش سبز در گفتگو با حسین قاضیان باید گفت که انگار باز هم معترضان سیاسی انتظاراتشان را در سطحی بالاتر از آنچه عملاً میشود به آن دست یافت تنظیم کرده بودند. متاسفانه این مشکل با اغلب حرکتهای سیاسی اعتراضی در ایران همراه بوده است که خواستهها نه بر مبنای امکانات و ظرفیتهای واقعاً موجود، بلکه بر اساس آرمانپردازیهای گاه تخیلی یا شدت نفرت از وضع موجود تنظیم میشده است. به این معنی که آرمانها چنان بلند و دوردست و بدون هر نوع مرحله بندی تعریف میشدهاند که گویا قرار است یک شبه جهنم ما به گلستان تبدیل شود. در فرجام کار البته همیشه دیوار صلب و سخت واقعیت جلوی راه ما سبز میشود که وقتی به آن اصابت میکنیم، جز ناامیدی نصیب مان نمیشود.
علی جلالاعدام عبدالحمید ریگی محکوم است! بدون این که بخواهم بین بازداشت شدگان سیاسی تساوی یک به یک بگذارم، می گویم که اعدام عبدالحمید ریگی اقلأ به همان دلایلی که از جمله پایه محکومیت سایر اعدام ها و به ویژه اعدام های اخیر بوده است، محکوم می باشد.
حمید اکبریدکتر شاپور بختیار و حکومت سفلگان و سفله پرور جمهوری اسلامی (یادداشتی کوتاه در ارتباط با خبرآزادی سفله ای به نام علی وکیلی راد) آری بختیاردر نهایت این کارزار انتخاباتی پر خروش را در زمانه ای انقلابی باخت، ولی او کارزار انتخابات تاریخی را نباخت. بختیار گزینه ی سوم حکومت دموکراسی را در امتداد انقلاب مشروطیت و حکومت دموکراسی مصدق، برای سی و هفت روز در تاریخ ایران به منظور بهروزی و نیکبختی مردم به ایرانیان ارایه داد. همان گزینه ای که اکنون به خواست جمهور مردم ایران تبدیل شده است. بنابر فرمان خامنه ای و رفسنجانی و سایر آمران نظام ولایت فقیه، نماینده ی بارز و با شهامت این گزینه ی سوم می بایستی به قتل می رسید.
امیر حسین لادناز حزب رستاخیز تا حزب اله
از چالۀ سلطنت تا چاه ولایت امروز ، رژیم ولایت فقیه با یک بُعدی (تک حزبی) کردن کشور آخرین میخ را به تابوت ولایت فقیه می کوبد ؛ همان میخی که شاه سه سال قبل از انقلاب با برپائی حزب فقط رستاخیز به تابوت سلطنت کوبید ! شاه بجای اتکاء به ملت ایران ، با اتکاء به نیروهای مسلح شاهنشاهی ، دستگاه های اطلاعاتی – امنیتی و ثروت عظیم نفت (زائیدۀ چند برابر شدن بهای نفت) احساس امنیت و قدرت مطلق میکرد. این مرض روانی مِگلا مِنیا (توهم از ثروت و قدرت مطلق) ، اِبهامی است که معمولاً دیکتاتورها گرفتارش می شوند و شاه بشدت در این توهم غوطه ور بود. و گرنه کدام رئیس کشورعاقلی- به ملتش می گوید یا عضو حزب من بشوید ، یا زندان و ترک وطن در انتظارتان است !
ایرج ادیبزادهبرخورد قدرتمند با جمهوری اسلامی گفتوگو با مهرداد درویشپور، استاد دانشگاه در سوئد، در بررسی تحولات خرداد ماه
فرخ نگهداراختلاف میان ما ایرانیان وجودی است یا اصولی؟ بحثی حول یک اختلاف ما نمی توانیم با "حامیان احمدی نژاد و خامنه ای" اختلاف وجودی حس کنیم و در عین حال (به این اعتبار که فقط بخشی از لایه های اجتماعی با ما اختلاف وجودی ندارند) تصور کنیم که "اعتدال گرا" هستیم. به اعتقاد من گفتگوی کسانی که به ضرورت گفتگوی با "دیگری" پی برده اند بس نیکوست. اما نیکو ترین کار برای ادامه ی جستن راه های گفتگو و هم نشینی با لایه هائیست که هنوز از نشستن و گفتگو کردن با "دیگری"، با هر کس جز هواداران خود، بیم دارند.
فرخ نگهدار در باره مسایل خط مشی سیاسی مصاحبه با مجله تلاش آنلاین پیشینه اعتراض مخالفان حاکمیت جمهوری اسلامی ایران حتی از عمر جمهوری اسلامی ایران هم بیشتر است. منتها، در عمده ترین موارد و در کلیت خود، این اعتراضات متوجه برکناری، سرنگونی، براندازی و در یک کلام رهایی از کلیت جمهوری اسلامی ایران بوده است.
مردم ایران در نخستین دهه پس از انقلاب در کلی ترین شکل خود بر دو گروه بودند. کسانی که گروهی در شمار از جان گذشتگان برای جمهوری اسلامی ایران بودند و گروهی هم از جان گذشتگان علیه جمهوری اسلامی ایران بودند.
بهنام"راه ِ راه ها" آیا جنبش سبز, ظرف ِراه ِ پیوستن راه های متنوع برای ساختن انسان و ایران ویران اسلامی ست؟ آیا مدافعان قانون اساسی زیر لوای راه سبز, غیر ازحرف رنگ , گوش شنیدن حرف راه های دیگر "عبور از این ناخوانی تاریخی "را دارند؟ آیا اصرار بر حفظ نظام ,آن هم با این گونه راهروان نجات از ترور و جنایات حکومت, ناشی از خودرایی ِ اراده گرایانه, تساهل و تجاهل آنان, که ما باید آگاهانه از آنان و مخاطرات آتی شان فاصله بگیریم , نیست؟
نیکروز اولاداعظمیآیا "تغییر رفتار رهبر" در مقابل رفتار مدنی ملت محتمل است؟ تجارب کشور ما و برخی ملل دیگر پیرامون تحولات اجتماعی، جنبش های مدنی و تغییرات در ساختار قدرت، این حقیقت را برجسته و بازگو می کند که تغییر رویه رفتار حکومت گران و رهبران بر اثر گسترش و بسط دامنه قدرت مدنی در جامعه جزء محور ممکنات است. روش مبارزه سیاسی مسالمت جویانه و روشمندی فرایند های اصلاح طلبانه در همه ی امورات مربوط به انسان و جامعه، حتی بر وجوهی از ممکنات "میلی متری" و ظرفیت های همسو در رأس هرم حکومت و بدنه آن و نیز تحول دم به دم آرایش نیروهای سیاسی در راستای عرفی شدن ساختارهای حقوقی و حقیقی و نهادها در قالب هنجارهای معین و عنصر آزادی و دموکراسی، بطور اجتناب پذیر پیوند ناگسستنی دارد.
|