:: آرشيو ماهانه

  • فوريه 2018
  • ژانويه 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008


  • :: نويسندگان اين بخش

  • ماشالله آجودانی
  • سعید آرمان
  • حامد ابراهیمی
  • ابوتراب ابوترابی
  • حميد احمدی
  • فریدون احمدی
  • حسين اسدی
  • محمدرضا اسکندری
  • کوروش اعلم
  • احمد افرادی
  • حمید اکبری
  • فرهاد آگاه
  • امیررضا امیربختیار
  • ناصر امینی
  • دنیز ایشچی
  • بیژن باران
  • مهدی بازرگان
  • دانش باقرپور
  • بهرام بهرامی
  • جعفر بهکيش
  • اژدر بهنام
  • منصور بيات زاده
  • ج. پاکنژاد
  • هایده ترابی
  • بهروز جليليان
  • علی محمد جهانگیری
  • علی اصغر حاج سید جوادی
  • امین حصوری
  • تراب حق‌شناس
  • حمید حمیدی
  • اسماعیل ختایی
  • محمدحسین خسروپناه
  • مجید خوشدل
  • پرویز داورپناه
  • دکتر محمود دلخواسته
  • محمود راسخ (افشار)
  • ناصر رحیم‌خانی
  • کاظم رنجبر
  • سعید رهنما
  • حسن زرهی
  • شهزاد سرمدی
  • شیرین سمیعی
  • س. سیفی
  • علی شاکری زند
  • خسرو شاكری (زند)
  • ایرج شکری
  • عباس شکری
  • محمد تقی شهرام
  • منوچهر صالحی
  • علی صدارت
  • جمال صفری
  • رضا طالبی
  • یاسر عزیزی
  • نادر عصاره
  • فخرالدين عظيمی
  • رضا علوی
  • محمد غزنویان
  • رضا فلاطون
  • احد قربانی
  • هوشنگ کردستانی
  • بهزاد کشاورزی
  • علی کشگر
  • معروف کعبی
  • محمود کویر
  • جهانگیر گلزار
  • کوروش گلنام
  • مسعود لقمان
  • مصطفی مدنی
  • علی مرادی مراغه ای
  • جواد مفرد کهلان
  • مسعود نقره کار
  • ن. نوری زاده
  • دارا نیرویی
  • شیدان وثیق
  • عباس هاشمی
  • همنشین بهار
  • مجید هوشیار
  • فرشید یاسائی
  • دكتر ابراهيم يزدی
  • شیرین سمیعی

    روز تاریخی ۱۷ دی

    در آن روز ۱۷ دی سال ۱۳۱۴، روزی که رضا شاه می بایست رسمآ‌ ممنوعیت حجاب برای زنان در ایران را اعلام کند، و دست همسر و دخترانش را بگیرد و برای نخستین بار آنان را بی حجاب به همراه خود به دانشسرای دختران ببرد، سخت آشفته و درهم بود. همسر و دخترانش کلاه بر سر در انتظار خروج، در گوشه ای نشسته بودند و شاه خشمگین، تند و تند درون اتاق راه می رفت و با صدای بلند می گفت:‌ حاضر بودم بمیرم و یک چنین روزی را نبینم که مجبور شوم دست همسر و دخترهایم را بگيرم و بی حجاب با خودم بیرون ببرم!



    reza-alavi3.jpg
    رضا علوی

    مناسبات سردار سپه و روحانیت

    بارهااین گفتگو ها در داخل تاکسی پیش آمد . گفتگو هایی که راه رهایی را در حضور و وجود یک "رضا شاه " می جوید . در آخرین روزهای سال ۲۰۱۷ ، گفتگو های تاکسی وارد خیابان ها و میدان ها ی قم و سایر شهرهای ایران شد و به یک شعار مبدل گردید . در این شعار سه در خواست نهفته است : "باز گشت به دوران پهلوی" ، دوم " ندامت از انقلاب " و سوم اینکه حریف واژگونی حاکمیت روحانیت حضور سرداری است همچون سردار سپه . در این یاداشت کوتاه تلاش می کنم فقط به وجه سوم یعنی مناسبات رضا شاه و مذهب و روحانیت بپردازم .



    reza-falatoon1.jpg
    رضا فلاطون

    در جستجوى يك سند تاريخى فراموش شده

    مقاله كامنف و زينوويف در مخالفت با قيام مسلحانه (١٨ اكتبر ١٩١٧)

    آنها (طرفداران قیام مسلحانه در شرایط فعلی) میگویند: يك) اکثریت مردم روسیه در كنار ما هستند، دو) پرولتاریای جهانی در سمت ما است. افسوس! هیچیک از این دو ادعا درست نیست و اساس حرف ما همین است. در روسیه، بله، اکثریت كارگران وبخش قابل توجهی از سربازان از ما حمایت میكنند، اما، در مورد بقيه مردم یك شك بزرگ وجود دارد، (بعنوان مثال) همه شواهد حاكى از آنست كه در انتخابات مجلس موسسان، دهقانان به سوسیالیست‌ها انقلابی رای خواهند داد. ادعای دوم نيز متاسفانه نادرست است، از یك شورش در نیروی دریایی آلمان و چند نشانه ابتدایی حركت (كارگرى) در ایتالیا نمیتوان نتیجه گرفت كه پرولتاریای جهانی آماده است در يك جنگ تمام عيار بر علیه سرمایه داری بین المللی به كارگران روسيه بپیوندد یا از او حمایت فعال نماید.



    october-rovolution1.jpg
    دنیز ایشچی

    به بهانه یکصدمین سالگرد انقلاب اکتبر

    مارکس پیش بینی میکرد که انقلاب سوسیالیستی در پیشرفته ترین کشور سرمایه داری که در آن پرولتاریا هم از نظر کمّی و هم ساختاری و اتحاد در قدرتمندترین موقعیت قرار دارد، صورت خواهد گرفت. لنین در کتاب "امپریالیسم به مثابه آخرین مرحله سرمایه داری" چنین نتیجه گیری میکند که انقلاب سوسیالیستی نه در پیشرفته ترین کشور سرمایه داری، بلکه در ضعیف ترین حلقه سرمایداری جهانی صورت خواهد گرفت. حزب بلشویک ها به رهبری لنین بعد از جنگ جهانی اول روسیه تزاری را یکی از ضعیف ترین حلقه های سرمایه داری جهانی ارزیابی کرده و به مهارت تمام قدرت سیاسی کامل را از روسیه تزاری گرفته و اقدام به تحکیم کامل قدرت سیاسی حزب نماینده زحمتکشان و کارگران در حاکمیت سیاسی نمودند.



    hamid-ahmadi.jpg
    حميد احمدی

    جنگی که سرانجام دو بازنده داشت

    (جنگ ۲+۶ ساله عراق و ایران)
    گفتگوی حمید احمدی ناخدای سابق نیروی دریایی ایران
    با تلویزیون "ایرانیان در برلین" در تاریخ شهریور-مهر ۱۳۸۱




    pas-az-28mordad.jpg
    شیرین سمیعی

    پس از کودتای ۲۸ مرداد

    بلافاصله پس از کودتا، در سراسر کشور دستگیری‌ها آغاز شد. روزهای اول به تصفیه‌ حساب‌ها، پاپوش دوختن‌ها و انتقام‌های فردی گذشت.
    می‌بایست محتاط بود، در گوشه‌ای خزید و بی‌گدار به آب نزد. احزاب سیاسی ممنوع اعلام شدند و سران‌شان دستگیر. عده ای از دبیران دبیرستان‌ها را نیز به زندان افکندند.
    پس از چند روز، شاه، تنها، بدون ملکه‌اش وارد شد و به همراه گارد سلطنت یک‌سر از فرودگاه به کاخ رفت. این بار از تظاهرات خیابانی در مسیرش خبری نبود. برخلاف خوش‌بینی ظاهرشان، حاکمان از وزش باد مخالف همچنان در هراس بودند و به ناثباتی قدرت خود در آن روزها آگاه. می‌دانستند که بر روی کرسی لرزانی نشسته‌اند و احتیاط را از دست نمی‌دادند.



    Saeed-Rahnema.jpg
    سعید رهنما

    بازخوانی انقلاب‌های قرن بیستم (۵)
    انقلاب‌های ویتنام

    مبارزه‌ی قهرمانانه‌ی مردم ویتنام تحت رهبری هوشیارانه و زیرکانه‌ی هو شی مین و دیگر رهبران نزدیک به او طی دهه‌ها دو غول استعماری و امپریالیستی را شکست داد. اما رهبران حزب، به‌ویژه تندروها تحت تأثیر انقلاب‌های روسیه و چین این توهم را داشتند که می‌توانند یک کشور عقب‌مانده و روستایی را مستقیماً و به‌سرعت «سوسیالیستی» کنند. آنان پس از طی یک مسیر طولانی با برخورد به واقعیت‌های تلخ توسعه‌ی ملی در یک نظام سرمایه‌داری جهانی‌شده ناچار به عقب‌نشینی شدند. انقلاب‌های ویتنام درس‌های بسیار ارزشمندی برای دیگر جنبش‌ها و جریانات سیاسی چپ ـ به‌ویژه جریاناتی که به تصور خود به یک انقلاب بلافاصله‌ی سوسیالیستی امیدوارند ـ به همراه دارد.



    Chakeri1.jpg
    خسرو شاكری (زند)

    نگرانی از تحریف تاریخ*

    آنچه در این اثر آبراهامیان اهمیت درجه‌ اول دارد این است که، برخلاف آثار یاد شده در بالا پیرامون کودتا، وی براساس اسناد و مدارک آمریکایی و بریتانیایی ثابت می‌کند که این تز که گویا کودتا برای مقابله با «خطرکمونیسم» و «نجات ایران از چنگال کمونیسم» انجام گرفته بود، تز نادرستی است؛ بلکه، بر عکس، علت کودتا این بود که مصدق طی دو سال مذاکره پیرامون کنترل نفت (از مرحله استخراج تا فروش آن بنابر قیمت بازار جهانی) که در دست ایران بماند، یعنی اصل حاکمیت ملی ایران که اصل و روح قانون ملی کردن نفت بود، می‌خواست حقوق ایران کاملا رعایت شود، در حالی که بریتانیا و انگلستان از طریق انواع فرمول‌های حیله‌گرانه می‌خواستند کنترل نفت را در دست خود بگیرند



    ج. پاکنژاد

    اعدام افسران ارشد ارتش در آستانه حمله صدام به ایران در مراسم صبحگاهی و دروغگویی محمد غرضی

    روایتی که کودتاچیان و بانیان استبداد ولایت مطلقه از چگونگی آغاز جنگ و ادامه آن به مدت هشت سال ارائه می‌دهند پر از تناقض و دروغ است اما حقیقت را نمیتوان برای همیشه با پوشش دروغ پوشاند. از جمله آن دروغها، دروغها در رابطه با غافلگیری ارتش، عقب نشینی نیروهای ایرانی از خرمشهر، نقش ارتش در آن و اینکه آقای بنی‌ صدر به نیروهای مردمی( سپاه و بسیج) اسلحه و امکان نمی‌داد، است.



    شیرین سمیعی

    شاه می دانست بازگشتی در راه نیست*

    در باره خروج شاه از کشور نیز از آن چه که گفته اند و خوانده ایم، و بار و بندیل مسافران، به ویژه چمدان های علیاحضرت، چنین بر می آید که شاه می دانست بازگشتی در کار نیست. در این که شاه شتاب به ترک کشور داشت، تردیدی نیست، اشک چشمان و چهره افسرده او نمایانگر اندوهش از سفری بی بازگشت است، شاید که به همراهان چیزی در این باب نگفته بودند.



    Saeed-Rahnema.jpg
    سعید رهنما

    انقلاب چین

    بازخوانی انقلاب‌های قرن بیستم (۴)

    چین به رغم گذشته‌ی تاریخی غنی و طولانی به‌عنوان کشوری مستقل، متحد، و پرجمعیت، در اوایل قرن بیستم کشوری فقیر، عقب‌مانده و غیرصنعتی بود که هر بخش آن تحت نفوذ یکی از قدرت‌های استعماری آن زمان قرار داشت. معاهده‌های تحمیلی این قدرت‌ها صدمات فراوانی به چین وارد آورده بود، و آخرین سلسله‌ی پادشاهی بی‌کفایت «چینگ» یا «مانچو» رو به انقراض بود. قیام‌ها و شورش‌های مختلف، سرکوب‌‌ها و جنگ‌های پیش ‌از آن، با قحطی و مرگ میلیون‌ها نفر از مردم چین همراه بود. بیش از ۹۰ درصد جمعیت حدود ۴۵۰ میلیونی چین در آغاز قرن بیستم در بخش کشاورزی و در روستا‌ها فعال بودند، و بقیه‌ی جمعیت عبارت بودند از خدمه،



    رضا جاسکی

    نقش روایتگری در انقلاب

    چپ به لحاظ تاریخی در میان روشنفکران ایران از نفوذ بالایی برخوردار بود، اما چرا ال احمد در دهه چهل و شریعتی در دهه پنجاه توانستند نفوذ زیادی در میان جوانان بیابند؟ آیا این فقط به خاطر نظرات مذهبی شریعتی بود؟ اگر چنین بود، چرا خمینی و شاگردانش تا قبل از دی ۱۳۵۶ چنین موفقیتی نداشتند؟ چرا شریعتی برای مشروعیت بیشتر اسلام رادیکال خود به صراحت از مارکس و لنین صحبت می‌کرد و بخشی از نظراتش را از آن‌ها عاریه گرفت ؟ آیا به خاطر ترویج مطالب شبه علمی بود؟ اما بازرگان نتوانست در این راه موفقیت چندانی کسب کند.



    شیرین سمیعی

    نام کشور «پرس» و اسطوره «پرس» و «پرسه»

    داستانی از یک کتاب میتولوژی*

    پادشاه پس از آگاهی از تولد پرسه، چون جرآت نکرد او را بکشد، نوزاد را با مادرش درون صندوق چوبینی نهاد و صندوق را در آب افکند. امواج و نسیم دریا صندوق را به کناره جزیره کوچک سریفوز رساندند که «پلی دکتس » پادشاهش بود. «دیکتیس» برادر پادشاه، صندوق را یافت و مادر و فرزند را نزد خود برد و از آنها نگهداری کرد. پرسه در خانه او پرورش یافت و جوانی شد زیبا و دلیر و هوشمند. در این میان، پادشاه «پلی دکتس» عشقش را به دانائه زیبا ابراز داشت، اما او نپذیرفت. شاه به خیال این که پرسه سد راه عشقش است، تصمیم گرفت او را دور کند و از آن جا براند.



    Saeed-Rahnema.jpg
    سعید رهنما

    درآمدی بر انقلاب‌های قرن بیستم (۳)
    انقلاب ۱۹۱۸ آلمان

    شکست انقلاب آلمان یکی از تراژیک‌ ترین و در عین حال آموزنده‌ترین تجارب جنبش سوسیالیستی جهان است. این که پیشرفته‌ترین و پیچیده‌ترین جریانات چپ سوسیالیست به‌رهبری بزرگ‌ترین شخصیت‌ها‌ی تاریخ سوسیال‌دموکراسی و کمونیستی، در یکی از پیشرفته‌ترین و صنعتی‌ترین کشورهای جهان، یعنی آلمان، در شرایط ‌پس از جنگ در ۱۹۱۸، قدرت دولتی را به‌دست آوردند، اما نتوانستند به اهداف مهم خود دست یابند و شکست فاحشی خوردند، یکی از پیچیده‌ترین تجارب جنبش‌‌های ترقی‌خواه جهان است.



    bijan-baran.jpg
    بیژن باران

    شخصیت و طبقات در تاریخ

    تاریخ اندرکنش شخصیتها و طبقات است که تابع زمان است. در عصر مدرن این اندرکنش در قانون اساسی تدوین شده؛ نهادهای موجود جامعه قوانین را اجرا می کنند. شخصیتها قلیلی در راس هرم قدرت اند که جهت اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، مناسبات دیپلماتیک کشور را تعیین می کنند. طبقات گروههای اجتماعی در رابطه با ابزار تولید اند. در سرمایه داری رهبری جامعه شخصیتها و طبقات عمده سرمایه دار و کارگر اند.



    mossadegh-4s.jpg
    شیرین سمیعی

    دیدار نویســنده ی کتاب با مصدق در بیمارستان نجمیه

    نقد و معرفی کتاب شاهرخ فیروز «زیر سایه ی البرز»

    دیدار نویســنده با مصدق در بیمارستان نجمیه هم شگفت آور است، در صفحه ۶۶۱ می خوانیم: در یکی از روزهای هفته اول اســفند ماه ۱۳۴۵ برای عیادت از دوســتش منوچهر معتمد به بیمارســتان نجمیه میرود و به محض ورود با خانم ضیاء اشــرف روبرو می شــود که به او می گوید رفیقش در اتاق ۶۱ بستریست.
    در حالی که در ٓان زمان این خانم نمی توانست در بیمارستان حضور داشته باشد و بــا او حرف بزند چون در تمام طول بیماری پدرش و بهنگام مرگ او خانم ضیاء اشرف در ژنو بود و در ایران حضور نداشت!



    bijan-baran.jpg
    بیژن باران

    اصول تاریخ

    تاریخ مانند علوم طبیعی قوانین و اصول ساده ندارد. ولی مانند علوم انسانی تابع علیت، تقارن زمان و مکان، احتمالات بوده؛ توان پیشگویی دارد. اصول تاریخ نگاری بقرار زیرند: خود را در زمان گذشته انگار و تدارک ببین. دیدگاه و اسناد را بدقت بررسی کن. روی موضوع تمرکز کن. آماده باش با سند جدیدتری عقیده خود را تغییر دهی. مخاطب خود را در نظر بگیر. از تکرار آرای دیگران بپرهیز.



    کوروش گلنام

    تابویی بنام فلسطین!

    بخش دوم

    پیش از این که به شناسایی سازمان های گوناگون فلسطینی به ویژه "جبهه خلق برای آزادی فلسطین" بپردازم، که البته همه کم و بیش با نام این سازمان ها آشنایی دارند، نیاز است که یک چهره بسیار مهم، اثرگذار و با پیشینه ای دراز در دشمنی و زمینه سازی نخستین برخوردهای خونین میان فلسطینی ها و یهودی ها را بشناسیم. کسی که به راستی باید او را بنیان گذار نفرت انگیزی و دشمنی کور میان فلسطینی ها و یهودی ها نامید؛



    bijan-baran.jpg
    بیژن باران

    تاریخ چیست؟

    در باره تاریخ گزینه گویی زیاد شده است. دن بروان در کتاب کد/ راز داوینچی نوشت: تاریخ را همیشه فاتحان می نویسند. وقتی 2فرهنگ تصادم می کنند؛ بازنده نابود می شود، فاتحان کتب تاریخ را می نویسند. یعنی که آرمان خود را شکوهمند جلوه داده؛ دشمن را ناچیز جلوه می دهند. فاتحان توجه دارند که گفتار و کردار آنها در تاریخ برای اخلاف یادگار می ماند.



    همنشین بهار

    اندرزنامه‌های کهن ایرانی
    زمانه را چو نکو بنگری همه پند است

    اگر کشف یک سکه باستانی نشان از نوع داد و ستد و روابط اقتصادی گذشته دارد، اگر یک تار نخ، نوع پوشش، هنر و صنایع اجداد ما را مُعیّن می­‌کند و اگر در یک قطعه سفال و یا مفرغ نشانه‌هایی از ابزار و وسایل زندگی و نوع معیشت ایرانیان باستان دیده می‌شود، میراث فرهنگی گذشتگان هم، دریچه‌ای است برای آشنایی با فرهنگ، اخلاق، روابط انسانی و نگرش آنان به هستی و انسان.



    کوروش گلنام

    خرید اسلحه از اسراییل تنها به ماجرای مک فارلین خلاصه نمی شود

    حکومت اسلامی همیشه این مسئله را پنهان داشته و آن را دروغ می نامید تا ماجرای مک فارلین که وسیله سید مهدی هاشمی، برادر داماد آیت الله منتظری، در روزنامه الشراع لبنانی فاش شد و آشکار ساخت که این حکومت اسلامی ایران بوده است که همیشه ریا کرده و دروغ گفته است. بر ملا شدن این معامله پنهان ولوله ای بپاکرد ولی به روال همیشگی در عمر این حکومت، این افشا کننده ماجرا بود که گرفتار شده و با پرونده سازی قربانی و اعدام شد. همین روشی که این روزها هم در باره افشا کنندگان سعید طوسی تجاوزکار، قاری فرآن محبوب"آقا" و یا افشا کنندگان دزدی های قاضی القضات حکومت الهی، آخوند صادق لاریجانی و یا انتشار نوار سخنان زنده یاد آیت الله منتظری با جنایت کاران و بر خوردی که با فرزندش جناب احمد منتظری کرده اند، می بینیم.



    ketabe
    شیرین سمیعی، معرفی کتاب استالین و ترومن:

    غروبِ شوکتِ «جناب اشرف» احمد قوام السلطنه

    (نقدی بر تاریخنگاری ایدئولوژیک)

    عنوان کتابی ست در دو جلد، نوشته ی زنده یاد خسرو شاکری، در رد گفته های حمید شوکت در باره احمد قوام. شاکری در این کتابش شوکت را مؤلف شیدا می نامد و هر آنچه را که او در مدح جناب اشرف رشته است، با سند و مدرک پنبه می کند. انگشت بر نقاط ضعف مؤلف می نهد، و اشتباهاتی را که او خواسته یا ناخواسته در کتابش آورده است می نمایاند. ارزش کتاب سوا از دادن تصویری دیگر از قوام، نامه ها و سندهای تاریخی موجود در آن است و خواننده در کنار شناخت چهره ی راستین قوام‪،‬ تاریخ معاصر ایران را می خواند.



    همنشین بهار

    غبارزدایی از آینه‌ها
    متن نوشتاری سخنان آیت‌الله منتظری درباره اعدام‌های ۶۷

    در فایل صوتی منتشر شده، سخنان حسینعلی نیری که در آغاز جلسه، به تعداد اعدام‌شدگان (تا ۲۴ مرداد ۶۷) اشاره نموده، شنیده نمی‌شود(اصلاً نیست). دو جای دیگر نوار هم صحبت‌ها پیوستگی ندارد.
    ...
    قاتلین زندانیان سیاسی بی‌توجه به مضمون و جوهر اعتراض به حق آیت‌الله منتظری، هّم و غم‌شان توجیه کشتار و گرفتن مجوز برای ادامه آن بود. ضمن اینکه در رابطه با اعدامها، گزارش وقایع اتفاقیه در زندان(بویژه از سوی حسینعلی نیری)، با ناراستی همراه بود. به پانویس (گزارش کذب اعضای هیأت) مراجعه کنید.



    pishevari-s.jpg
    علی مرادی مراغه ای

    چگونگی مرگ سیدجعفر پیشه وری: مصدوم یا مقتول؟

    به هر حال ارزيابي‌ها در مورد مرگ پيشه‌وري به شدت ضد و نقيض است و پرتوي بر زواياي تاريك مرگ او نمي‌افكنند. قضاوت‌هاي آنان در مورد چگونگي مرگ پيشه‌وري، بيشتر متأثر از نوع نگرش و دلبستگي يا عدم دلبستگي به نظام سوسياليستي شوروري است اما در اینجا بهتر است به محاکمه باقروف و سخنان شاهدان آن بپردازیم چرا که از مرگ پیشهوری نیز در این محاکمه سخن رفته و به عنوان یکی از اتهامات باقروف مطرح شد.



    mostafa-madani03.jpg
    مصطفی مدنی

    اینجا اوین است و ما در کجای تاریخ ایستاده‌ایم

    سال‌های جوانی را در زندا‌ن‌های شاه سپری کرده‌ام: اوین، قزل قلعه و قصر. پر درد. اما دوره شادی بود! درد از شکنجه‌های مرگ‌آور و در عین حال، سرشار از شادی لذت بخش سرنوشتی که خود آگاهانه انتخاب کرده‌ای. زندان بخشی از همان مبارزه‌ای بود که پا در راهش گذاشته بودیم. در زندان‌های جمهوری اسلامی اما فضا و حس چنین نبوده است و نیست. تردید ندارم که اکثر همبندان دوران شاه احساسی شبیه به من داشته‌اند، مردان و زنان استواری که نیک می‌دانستند، فقط بایک تقاضای عفو از شاه، از زندان خلاص می‌شوند. افسران حزب توده، صفرخان قهرمانی، و بعضی رهبران جنبش کردستان که تمامی عمر خود را در این مصاف گذاشته بودند و به ما شیرینی مقاومت را می‌آموختند.



    »  درباب یک ناراستی در یک مصاحبه
    »  از کتاب‌های ممنوعه تا زندان اوین
    »  علل و زمینه انقلاب ٢٢ بهمن ١٣۵٧ و عملکرد سازمانهای سیاسی ایران - بخش دوم
    »  علل و زمینه انقلاب ٢٢ بهمن ١٣۵٧ چگونگی عملکرد سازمان های سیاسی ایران ـ بخش اول
    »  ماجرای نفت ایران از آغاز تا کودتا
    »  تاریخ جهان از ماموت تا فیسبوک (۱۷)
    »  نامه مسعود رجوی به میخائیل سرگئیویچ گورباچُف
    »  تاریخ جهان از ماموت تا فیسبوک (۱۶)
    »  کتاب «جمعیت و سیاست در ایران؛ از دوران سلطنت مشروطه تا جمهوری اسلامی»
    »  تاریخ جهان از ماموت تا فیسبوک ۱۵
    »  نشستِ عبرت‌ انگیزِ صدام حسین بغداد؛ قاعة الخلد (۲۲ ژوئیه ۱۹۷۹)
    »  نامه سرگشاده آقای دکتر حاج سید جوادی به روزنامه کیهان!
    »  آیا مصدق می خواست جمهوری اعلام کند؟
    »  تاریخِ ایران در یک پرگار
    »  تاریخ جهان از ماموت تا فیسبوک۱۴
    »  پیمان آزادی گروگانها
    »  تاریخ جهان از ماموت تا فیسبوک (۱۳)
    »  تاریخِ جهان از ماموت تا فیسبوک (۱۲)
    »  تاریخِ جهان از ماموت تا فیسبوک (۱۱)
    »  تاریخ جهان از ماموت تا فیسبوک (۸) تمدّن درّه سند؛ و دودمان خاقان‌های نيکوکار
    »  آغاز و فرجام اولین انتخابات ریاست جمهوری درایران(۷)
    »  تاریخ جهان از ماموت‌ تا فیسبوک (۷) اسطوره نماد مشخص روزگاران باستان
    »  تاریخ جهان از ماموت‌ تا فیسبوک (۶) تمدن‌‌های کهن
    »  تاریخ جهان از ماموت‌ تا فیسبوک (۵)
    »  تاریخ جهان از ماموت‌ تا فیسبوک (۴) دوران نوسنگی Neolithic