:: آرشيو ماهانه

  • ژوين 2019
  • مه 2019
  • آپريل 2019
  • مارس 2019
  • فوريه 2019
  • ژانويه 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008


  • :: نويسندگان اين بخش

  • آیدین آبایی
  • ماشالله آجودانی
  • کتایون آذرلی
  • برزین آذرمهر
  • محمد آزادگر
  • جهان آزاد
  • شهرزاد آزاد
  • مهیار آشنا
  • علی آشوری
  • مانا آقائی
  • شهلا آقاپور
  • علی‌ آلنگ
  • گیل آوایی
  • عسگر آهنین
  • آبتین آیینه
  • محمد احمدیان(امان)
  • محمد احمدیان
  • پگاه احمدی
  • حميد احمدی
  • فریدون احمدی
  • ایرج ادیب‌زاده
  • پرستو ارستو
  • ع. اروند
  • ع. اروند
  • فرخ ازبرى
  • مهدی استعدادی شاد
  • یاور استوار
  • رضا اسدی
  • آرش اسلامی
  • محمدعلی اصفهانی
  • مهدی اصلانی
  • نيكروز اعظمى
  • رضا اغنمی
  • احمد افرادی
  • نادره افشاری
  • محمد افشار
  • بیژن اقدسی
  • حمید اکبری
  • بهار الماسی
  • الهه امانی
  • بهمن امینی
  • جلال ایجادی
  • لاله ايرانی
  • دنیز ایشچی
  • م. ايل بيگی
  • مهرداد ایمانی
  • آبتین آیینه
  • بیژن باران
  • جلیل باران
  • طاهره بارئی
  • خسرو باقرپور
  • ناهید باقری- گلداشمید
  • الهام باقری
  • خالد بایزیدی(دلیر)
  • رضا بایگان
  • آرام بختیاری
  • عباس بختیاری
  • مهناز بدیهیان
  • منیره برادران
  • رضا براهنی
  • علی محمد برنوشیان
  • ادیب برومند
  • م . ت . برومند
  • منوچهر برومند
  • علیرضا بزرگ قلاتی
  • کاوه بنائی
  • رحمت بنی اسدی
  • شهلا بهاردوست
  • محمد بهارلو
  • ملک الشعراء بهار
  • سیمین بهبهانی
  • کریم بهجت‌پور
  • بهرام بهرامی
  • فیروز بهرام
  • امید بهرنگ
  • سید حیدر بیات
  • آزاده بی پروا
  • بیژن بیجاری
  • سیامک بیداروند
  • مسعود بیزارگیتی
  • رضا بی شتاب
  • سياوش بيضايي
  • محمدرضا بیگی
  • محمد بینش (م ــ زیبا روز )
  • ب. بی‌نیاز (داریوش)
  • جواد پارسای
  • بهمن پارسا
  • فریاد پاشاکی
  • ناصر پاکدامن
  • علی پاینده جهرمی
  • علیرضا پرویز
  • شهلا پزشکزاد
  • دکتر عارف پژمان
  • هژیر پلاسچی
  • محبوبه پورجعفر
  • احمد پورمندی
  • روح انگیز پورناصح
  • شهرام تابع‌محمدى
  • مازیار تپوری
  • لقمان تدین نژاد
  • هایده ترابی
  • منوچهر تقوی بیات
  • حمید تقی آبادی
  • شکوفه تقی
  • فریدون تنکابنی
  • سعيد توکل
  • ملیحه تیره گل
  • خسرو ثابت قدم
  • نادر ثانی
  • دکتر شهلا جاسمی
  • پرویز جاهد
  • علی رضا جباری
  • سپیده جدیری
  • محمد جلالی چیمه (م. سحر)
  • بهروز جليليان
  • افسانه جنگجو
  • هادی جواهری لنگرودی
  • هادی جواهری
  • گلرخ جهانگیری
  • ژاله چگنی
  • سارا حافظی صافی
  • سینا حافظی
  • مهرزاد حافظی
  • فرنگیس حبیبی
  • حسن حسام
  • محسن حسام
  • کامروز حسنی
  • غلام حسين بيگي(ح- هادی)
  • سعید حسینی
  • محمد رضا حق پناه
  • ناظم حکمت
  • محسن حکیمی
  • حمید حمید بیگی
  • حمید حمیدی
  • س. حمیدی
  • افسانه خاکپور
  • عباس خاكسار
  • منصور خاکسار
  • نسيم خاكسار
  • جلال خالقی مطلق
  • علی خردپیر
  • مجید خرمی
  • مهدی خطیبی
  • سارا خوزی
  • محمود خوشنام
  • اسماعیل خویی
  • حسین دانائی
  • مزدک دانشور
  • بهروز داودی
  • پرویز داورپناه
  • محمود درويش
  • مسعود دلیجانی
  • آزاده دواچی
  • حسین دولت آبادی
  • اشرف دهقانی
  • اکبر ذوالقرنین
  • فرزانه راجی
  • علی اصغر راشدان
  • مریم رئیس دانا
  • محمد ربوبی
  • بیژن رحمانیان
  • ناصر رحمانی نژاد
  • بهرام رحمانی
  • ا. رحمان
  • حامد رحمتی
  • عبدالعلی رحیم خانی ( گلی )
  • احمد رحيمي
  • س. رحیمی
  • عتیق رحیمی
  • ناصر رحیم‌خانی
  • ر. رخشانی
  • مهرانگيز رساپور (م. پگاه)
  • جلال رستمی
  • شیرین رضویان
  • محسن رفعتی
  • الف رفيوجی
  • وانشا رودبارکی
  • بهناز روشن روان
  • روشنک
  • محمد روشن
  • ملیحه رهبری
  • ح. ریاحی
  • فريبرز رييس‌دانا
  • ساناز زارع ثانی
  • زاگرس زاگرسی
  • زاگروس
  • ناصر زراعتی
  • راشل زرگریان
  • حسن زرهی
  • علیرضا زرّین
  • علیرضا زرّین
  • حسین زندی
  • بهمن زنگنه
  • مهران زنگنه
  • آریو ساسانی
  • م. ساقی
  • حبيب ساهر
  • زهره ستوده
  • فرشته سخائی
  • جلال سرفراز
  • فرج سرکوهی
  • شهزاد سرمدی
  • محمد سطوت
  • مریم سطوت
  • دکتر منوچهر سعادت نوری
  • سهيلا سعدان
  • آتوسا سلطان زاده
  • هدایت سلطان زاده
  • گلسير سلمخار كوهي
  • آزاده سليمانی
  • عباس سماکار
  • شیرین سمیعی
  • مجيد سيادت
  • س. سیفی
  • احمد سیف
  • اسد سیف
  • سيروس"قاسم" سيف
  • نصرت شاد
  • ع. ش. اروند
  • محمد علی شاکری یکتا
  • احمد شاملو
  • مرضیه شاه بزاز
  • مهستی شاهرخی
  • نوشین شاهرخی
  • اندیشه شاهی
  • منصوره شجاعی
  • محمد رضا شفیعی کدکنی
  • جعفر شفیعی نسب
  • روحی شفیعی
  • شهلا شفيق
  • ایرج شکری
  • عباس شکری
  • رضا شکیبا
  • صادق شکیب
  • م. شکیب
  • میترا شکیب
  • مختار شلالوند
  • محمد شمس لنگرودی
  • فواد شمس
  • محمود شوشتری
  • صادق شهرکی
  • بهروز شیدا
  • نیلوفر شیدمهر
  • احمد شیرازی
  • خسرو صادقي بروجنی
  • علیرضا صالحی مقدم
  • سید علی صالحی
  • منوچهر صالحی
  • محمود صباحی
  • ماریا صبای مقدم
  • عباس صحرائی
  • جهانگیر صداقت فر
  • مجید صدقی
  • محمد حسین صدیق یزدچی
  • علی صدیقی
  • هیلا صدیقی
  • یوسف صدیق (گیلراد)
  • ی. صفایی
  • عیسی صفا
  • محمود صفریان
  • جمال صفری
  • محمد حسن صفورا
  • جواد صلاحی
  • مـه نـاز طالبی طاری
  • جواد طالعی
  • شهاب طاهرزاده
  • فرح طاهری
  • زری طبایی
  • حسن طلا نژاد
  • شبنم طلوعی
  • منیر طه
  • فروغ طیاری
  • محمدامین عاشوری
  • اصغر عربشاهی
  • رضا عرب
  • بتول عزیزپور
  • آرش عزیزی
  • میرزاآقا عسگری. مانی
  • علیرضا عسگری
  • رضا علامه زاده
  • رضا علوی
  • محمود علی آبادی
  • اشرف علیخانی
  • سرور علی محمدی
  • سیروس علی نژاد
  • میر مجید عمرانی
  • منوچهر عوض نیا
  • گلناز غبرایی
  • فرامرز غفاری
  • شهناز غلامی
  • محمد فارسی
  • مسعود فتحی
  • بهروز فراهانی
  • لیلا فرجامی
  • راحله فرج زاده
  • فروغ فرخ زاد
  • فهیمه فرسایی
  • رضا فرمند
  • احمد فرهادی
  • شیوا فرهمند راد
  • ویدا فرهودی
  • فرانک فرید
  • محمّد رضا فشاهی
  • امید فلاح آزاد
  • مهدی فلاحتی
  • مجـيـد فلاح زاده
  • آراز فنی
  • پروفسور فرهاد قابوسی
  • فرهاد قابوسی
  • کبری قاسمی
  • نزار قبانی
  • محمد قراگوزلو
  • احد قربانی
  • قهرمان قنبرى
  • آزیتا قهرمان
  • کمباور کابلی
  • بیژن کارگر مقدم
  • محمود کاشفی
  • رحيم کاکايی
  • رحيم کا‌کايی
  • جاسم کرباسی
  • لیلا کردبچه
  • کاظم کردوانی
  • کاوه کرمانشاهی
  • بهزاد كریمی
  • سیاوش کسرایی
  • شقایق کمالی
  • حسین کمال‌زاده
  • رسول کمال
  • شامل کناری
  • عبداله كوثری
  • منصور کوشان
  • مجتبا کولیوند
  • مهدی کوهستانی
  • ه. لیله کوهی
  • محمود کویر
  • محمود کیانوش
  • تهمورث کیانی
  • یاسمن گرامی فرد
  • عاطفه گرگین
  • عباس گلستانی
  • حسن گل محمدی
  • کوروش گلنام
  • علی گوشه
  • کامبیز گیلانی
  • بهروز گیلک
  • مسعود لقمان
  • احمد لنگرودی (فردایی)
  • م. لنگرودی
  • ه . لیله کوهی
  • سحر مازیار
  • عفت ماهباز
  • ابوالفضل محققی
  • آرمان محمد پور
  • محمد امین محمدپور
  • محمد محمدعلی
  • عارف محمدی
  • میترا محمودی
  • سهراب مختاری
  • حسین مدنی
  • نسرین مدنی
  • دکتر گلمراد مرادی
  • باقر مرتضوی
  • رضا مرزبان
  • ژیلا مساعد
  • نصرت‌اله مسعودی
  • شاهرخ مسکوب
  • بهروز مطلب زاده
  • عزیز معتضدی
  • محمود معتقد ی
  • اسماعیل معزّی
  • هوشنگ معین زاده
  • بابک مغازه ای
  • رویا مقدس
  • رضا مقصدی
  • دكتر محمد ملکی
  • عمار ملکی
  • امیر مُمبینی
  • پری منصوری
  • نجمه موسوی - پیمبری
  • جواد موسوی خوزستانی
  • پژمان موسوی
  • مسعود مولازاده
  • فرشته مولوی
  • امیر مومبینی
  • باقر مومنی
  • پرویز مویدی
  • امیر مهاجر سلطانی
  • نیلوفر مهدیان
  • محمد علی مهرآسا
  • بهرامِ مهران
  • اردشیر مهرداد
  • امیر مهیم
  • میرزاتقی خان
  • میرزا تقی خان
  • مهین میلانی
  • پریسا میم
  • برزو نابت
  • نادر نادر پور
  • صفیه ناظر زاده
  • خسرو ناقد
  • کمال الدین نبوی
  • اسحاق نجم الدین
  • جمیله ندائی
  • امرالله نصراللهی
  • مجید نفیسی
  • مسعود نقره کار
  • محسن نکومنش فرد
  • فرح نوتاش
  • پرتو نوری علا
  • لیلا نوری نایینی
  • نوشین
  • احد واحدی
  • دکتر ایرج والا
  • نورالله وثوق
  • شاداب وجدی
  • شميم ورزنه
  • اسماعیل وفا یغمائی
  • عباس هاشمی
  • الف. هامون
  • مهناز هدایتی
  • ابراهیم هرندی
  • امید همائی
  • داریوش همایون
  • همنشین بهار
  • رضا هیوا
  • دکتر محمد حسین یحیایی
  • بابک یحیوی
  • علی یحیی پور سل تی تی
  • پيرايه يغمايی
  • محسن یلفانی
  • شهره یوسفی
  • سعید یوسف
  • hasan-hesam03.jpg
    علی صدیقی

    حسن حسام ، از داستان تا شعر
    بخش اول، داستان؛

    به بهانه انتشار دفتر شعر" این جا برقص"

    ابتدا بگویم که پایگاه اصلی نشر داستان های اولیه حسن حسام و دیگر داستان نویسان شمالی و عموما گیلک، در دهه چهل ، نشریه ادبی ای بود که با امتیاز یک روزنامه استانی به نام "بازار" منتشر می شد. محل و گسترء پخش روزنامه بازار، رشت و استان گیلان بود، اما " بازار ادبی"، به کوشش " محمد تقی صالح پور"، در اکثر استان های کشور پخش و منتشر می شد و خواننده داشت.



    دکتر منوچهر سعادت نوری

    ارادت های شاعرانه

    با مروری به سروده های سخنوران پارسی گوی می توان به ارادت برخی از سرایندگان نسبت به یکدیگر آگاه شد. نمونه هایی از این ارادت های شاعرانه را در این یادداشت مطالعه و بررسی می کنیم




    Aliasghar-Rashedan05.jpg
    علی اصغر راشدان

    واقعیت تلخ

    بغلم زد، سرش را رو سینه م گذاشت، دل شکسته، زار زد. اصلا وابدا باخودش نبود. حرفها و حرکاتش از اختیارش بیرون بود. پراکنده گوئی میکرد. من را پهلو خودش، کنار صندلی واعظ نشاند. چندآشنای نزدیک دوره ش کردند، خواستندازآن حالت بیرونش آورند:
    «داغت جگرسوزه، همه علف مرگیم»
    «دیر و زود داره، سوخت و سوز نداره. »
    « یه کم حرف و حرکتتو در اختیارت بگیر. »
    « اینهمه بیقراری مکن. »



    new/sirus-moshfeghi1.jpg
    رضا مقصدی

    سیروس مُشفِقی:
    شاعر ِعاطفه های سربلند

    در عبور از صفحه ی فیس بوک یکی از عزیزان ِ فرهیخته ام، ِفیلمی کوتاه از رقص ِعجیب ِ اسبی غریب را دیدم وتماشاگر ِسُمضربه های شگفت انگیز ِاین اسب ِ سفید وُسرکش وُ سالار شدم .رنگ وُ آهنگ ِ آن سُمضربه ها به یک موسیقی ِ معطر، شباهت داشت که مرااز یک سو به دور دست ِ مست ِ خاطره ها بُرد و به دست ِسرمستی های اسبهای سفید وُ رام وُ آرام ِ همشهری لاهیجانی ام حسین محجوبی، در تابلوهای ماندگار وُ بیقرارش سپُرد وازدیگرسو ،به ناگاه ، در حافظه ی تاریخی ام صدای پای "اسب ِ رهوار ِ " شعر ِ حماسی ِ سیروس مشفقی را در جانم ریخت .به دیدن بک بارفیلم، بسنده نکردم .دوبار ه دیدم .فیلم که تمام شد .



    nafisi.jpg
    مجید نفیسی

    گوش‌بند‌های سرخ

    گوش‌بند‌های سرخم را دوباره دیدم.

    در اتوبوس سانتا مونیکا نشسته بودم
    همراه با پسرم آزاد
    هنگام بازگشت از مدرسه به خانه.
    در بیرون, باران می‌آمد
    و باد سر نخلها را می‌جنباند.



    ا. رحمان

    دو شعر


    روی تکه هایی از دنیا
    که ترس و جنون ،
    دروغ پراکنده شده
    راه می روم

    قطار می رود
    من سرِباز ایستادن در ایستگاهی
    ندارم



    new/Knut-Hamsun1.jpg
    جیمز وود

    کنوت هامسون،
    عادت به نامنتظرانه‌ها

    برگردان: عباس شکری

    هامسون این ایده را که روح، موج ادامه‌دار داستان نیست، بلکه توفان جمله‌های معترضه یا گسیختگی و فاصله در داستان است، از استرینبرگ گرفته بود. انگار که در واژه‌های استرینبرگ چیزهایی ناهمگون تکه تکه به‌ هم وصل می‌شوند. در کلام هامسون، اما، این‌طور به ‌نظر می‌رسد که شخصیت‌ها وادار می‌شوند بدون هیچ‌گونه ظرافتی و به ‌بیانی دیگر بدون هیچ ‌معنایی، با هم رو در رو شوند. در آن‌ها چیزی است که خود را انکار و هر نوع هوای نفس و بلهوسی را تکذیب می‌کنند. آن‌ها گویا هماره در دعوای شناسایی تئوریک یک‌دیگرند، در چالشی همیشگی برای مبارزه.



    new/james-joyce1.jpg
    آرام بختیاری

    اولیس، مشکل ترین رمان قرن بیست

    رمان "اولیس" جیمز حویس،گزارش ابتذال و ملال جامعه بورژوایی

    این رمان نه یک بازی ادبی و نه یک استراتژی گیج نمودن خواننده، بلکه یک وسیله تحریک اندیشه و یک اثر هنری باز چند بعدی؛ با امکان تفاسیر گوناگون است. منتقدی بنام" بروخ" گفته بود ،این رمان روزمره گی دوران را نشان میدهد. نسبی نمودن فضا و زمان، نفی قانون علیت، انقلاب در داستانسرایی، نقطه تصادف میان ادبیات مدرن و پسامدرن، موازی سازی سنت ادبی با ادبیات تجربی و اکسپریمنت است. آنرا بهترین رمان انگلیسی زبان قرن ۲۰ نیز نامیده اند.



    رضا اغنمی

    نگاهی به: هذیان های مقدس

    نقد و بررسی کتاب

    بیماران گذرگاه گوزنها به فقر روحی خود آگاهند و ستمی را که به خاطر چنین فقری دیده اند تحمل می کنند. چرا که به آنان وعده داده شده پادشاهی آسمانی ازآن ایشان است. اکثرآنان باوردارند که روح جاودانه هست. و نیزجاودانه خواهد بود. اما به ندرت با یکدیگر درباره نظریه و ادله حدوث روح بحث وجدل می کنند . . . فهم سخنان این ها آسان نیست. اهل مطالعه و کتاب خوان هستند.» کتابخانه مجهزی دارند در« شهرلینج که فقط بیماران وکارکنان و ملاقاتی ها وبازدیدکنندگان حق استفاده ازآن را دارند»



    seif.jpg
    سيروس"قاسم" سيف

    شب تاريک و بيم موج و گردابی چنين ‌هائل

    "هجدهمين هنگام"

    آن روز، تا نزديکی‌های غروب، بگو و مگوهای شيخ علی و خسرو اژدری و دکترعلفی، ادامه پيدا کرد و درلا به لای همان بگو و مگوها، اژدری فاش کرد که قضايايی دارد در ايران اتفاق می‌افتاد که راپرتش از تهران به او رسيده است و همه‌ی نگرانی او، ازاين است که نکند عده‌ای هم، در دولت آباد، به نام مشروطه و مشروعه، خواب دکترعلفی را، پيراهن عثمان کنند و ماهی مرادشان را از آن آب گل آلوده بگيرند و..



    Mohammad
    محمد احمدیان(امان)

    عطر واژه هایم را تنفس می کنم

    کم تر از اروپایی ها، یک اروپایی نیستم
    کم تر از ایرانی ها، یک ایرانی نیستم

    عطر واژه هایم را تنفس می کنم
    رایحه رویاهای کودکی ام را دارند



    GilAvaei2.jpg
    گیل آوایی

    اگه عشق نوبوبی

    گیلداستان با برگردانِ فارسی

    همیشک خورا چاکودی هاچین ماه. ایروز نوبوسته بو اونا بیدینمو چومان واز، نِسَم تماشا. ایجورام نازو عشوه مرا را شویی کی پاک باله رقصا دوبو. هاچین من گمه تونام ایشتاوی. ایتا بو اونهمه آدمانه مئن کی همه تا روز می راشی دِه-ییم.
    هرچی بو من نا دانستیم کیسه چیسه جه کویه ایه شه ولی همیشک هاچین ایتا دسته گول می راشه دوارستیو منام اونا ده ییم. یانی نیده ییم تماشا کودیم.



    farrokh-Azbari.jpg
    فرخ ازبرى

    پرستو

    پرستو جان چرا از لانه ات رفتى كجائى
    مگر هم تو به درد كهنه ما مبتلائى

    مگر چون من سيه مارى تو را هم بى وطن كرد
    كه عمر تو تبه گردد، گرفتار بلائى



    س. سیفی

    پیر گلرنگ، استعاره‌ای برای شراب حافظ

    محمدرضا شفیعی کدکنی در کتاب "موسیقی شعر" با نگاهی امروزی و ساختاری رمزگشایی از ترکیب استعاری پیررنگ را در همان بیت: پیر گلرنگ من اندر حق رخصت پوشان / رخصت خبث نداد ارنه حکایت‌ها بود – پی می‌گیرد. او ضمن روشنگری خویش از پیر گلرنگ آب پاکی روی دست همه‌ی آنانی که دوست دارند شخصیتی افسانه‌ای از حافظ به نمایش بگذارند، می‌ریزد. چون خیلی روشن و بی‌پیرایه می‌نویسد حافظ «به جای اینکه بگوید "شراب" می‌گوید "پیر گلرنگ من" و آنها که مقصود او را درنیافته‌اند سعی کرده‌اند داستانهایی بسازند و پیر و مرشدی به نام "گلرنگ" در زندگی حافظ جعل کنند، اما حقیقت قضیه این است که در زبان او، "پیر گلرنگ" همان شراب است که به اعتبار کهنگی، پیر است و به اعتبار سرخی، گلرنگ...»



    بهروز داودی

    ترانه‌ی سفر

    برای کمال رفعت صفائی

    برایت گل سرخی پرتاب می‌کنم
    تو را که نه دیده‌ام هرگز
    تو را که نه می‌شناختم هرگز
    و در ایستگاه پرلاشز سرگردان
    نه برای رپوبلیک ، نه برای ناسیون



    امید همائی

    در امتداد خویشتن

    در امتداد خویشتنم
    رویِ خطّی که از زادگی
    آغاز شده است.
    و عاقبت
    به نقطه ای منتهی خواهم شد.



    nafisi.jpg
    مجید نفیسی

    بگو ایران!

    در پله‌های سانتامونیکا
    از یکدیگر پیشی می‌گیریم
    تا سرانجام در آخرین پاگرد
    من از تو پیش می‌افتم
    شعارگویان: "ایران! ایران! ایران!"



    Aliasghar-Rashedan05.jpg
    علی اصغر راشدان

    کلاغچه ها


    پدرش به دکتروایزلرگفت « شومادرست میفرمائی جناب دکتر، بااین دربه دری وگرفتاریا که ازشیش طرف روآدم رگباره، مگه میشه گرفتار حرص وجوش وخود خوری نشد؟ بایه گله عهدوعیال رودستم مونده چی کنم؟سعی می کنم ازهمه مواردی که جنابعالی فرمودی، دوری کنم، دریای فکروخیاله که شب وروزوهمیشه خرخره موبه شکل آسم ونفس تنگی چسبیده وروزامم شب سیاکرده. جناب دکتر، می فرمائی باایناچی جوری کناربیام ، شوماکه اینهمه حکیمانه وعاقلانه همه چی رومیدونی، واسه اینام یه راه حل ودوادرمونی جلوم بگذار...»



    رسول کمال

    شعری دیگر

    شعر می نویسم من
    شعری دیگر گونه
    شعری در اکنون
    شعری از درد
    از رنج



    new/loghman-tadayonnejad.jpg
    لقمان تدین نژاد

    سرگردانی

    همه از دم تعطیل کرده‌اند
    می‌شتابند خانه،
    به هم‌ تنه می‌زنند
    در پیاده‌رو‌های پر رفت و آمد



    seif.jpg
    سيروس"قاسم" سيف

    آيا حضرت خضر، اهل پلتيک هستند؟

    " هفدهمين هنگام"

    دکتر علفی، در حالتی بين خواب و بيداری دست و پا می‌زد که کوبه‌ی در باغ به صدا درآمد و پس از لحظه ای، مهربانو وارد اتاق شد و گفت:
    - آقاجان! او و اژدری، آمده اند.
    دکترعلفی، سرش را بلند نکرد که مبادا مهربانو، اشک‌های او را ببيند. پس، لحاف را روی سر خودش کشيد و گفت:
    - منظورت از اويی که با اژدری آمده است، شيخ علی است؟!



    akbar-zolgharnin1.jpg
    اکبر ذوالقرنین

    سه شعر

    آی مرگ‌اندیش
    فقیه فتواها!
    دشمنِ عطر و رنگ و نور و نوا
    بر برزخِ "دیس‌توپیا"ی تو
    "اُتوپیا"یی می‌کنم به پا
    آبی‌تر از عشق
    سرخ‌تر از رؤیا



    feridoun-tonkaboni1.jpg
    فریدون تنکابنی

    دل بستن و دل کندن

    مانند مسلمان‌ها که نمازشان قضا نمی‌شود، «هنری» هم رادیو مسکوش ترک نمی‌شود. حسن مسکو را می‌گیرد. صدای گیرنده بلند می‌شود. نخستین خبرش نامه‌ای است که وزیر خارجه شوروی به وزیر خارجه جمهوری اسلامی نوشته و در آن از پذیرایی گرم آن‌ها تشکر کرده و مخصوصاً از این که این سـعادت و این افتخار را به‌ دسـت آورده است که خدمـت «امام خمینی» شرفیاب شود، سر فخر بر آسمان سوده! خبرهای دیگر هم نظیر همین است. کلی لی لی به لالای جمهـوری اسلامـی مـی‌گذارند و کلـی پیـزر لای پالان آخوندها می‌چپانند.



    رضا اغنمی

    بهائیان وایران آینده

    نقد وبررسی کتاب

    نمی توان تفکرات نو اندیشی آئین بهائیان را نادیده گرفت. همچنین گسترش وپذیرش فرهنگ های مترقی هماهنگ باپیشرفت های زمان را. دربستراین نوخواهی هاست که اجتناب ودوری ازافکار کهن درفرهنگ وآئین بهائی چشم گیرشده است. همین که پیشوای مذهبی ندارند. انگل ها وانگل پروران. یعنی همان نگهبانان مذهبی که مانع اصلی درک درست وسالم "اندشیدنِ" مردم هستند را درآئین خود راه نداده اند، قابل توجه وتمجید است.



    امید همائی

    در امتداد خیابان‌ها

    در امتدادِ خیابانهائی
    که از امتدادِ خویش فراتر نمیروند.
    در امتدادِ خیابانهائی
    که به امتدادِ خود نمیرسند
    و در خود ممتد میشوند.



    »  دوست نارفیق ما که تن به سانسور می‌دهد
    »  سرزنش به تو
    »  اکثر مردم
    »  نخستین اجرا
    »  دلشوره
    »  نگاهی به کارکرد سیاسی بدن ها در بطن اجتماع
    »  بلبل خاموش
    »  اعماق
    »  «یاد دیروز» و «سبزه ها»
    »  کابوس دلقک‌ها
    »  زالّو *
    »  مسجد که به مسجد نمی‌رود
    »  یگانه ، یکی بابا
    »  یک جهان بیداری
    »  روزسیاه کارگر
    »  من و ماه
    »  دیدار معنوی مثنوی باغ سبز عشق(۹)
    »  TOKOSEO
    »  جشنواره بدون درد و افتخار
    »  حاجی مردرند
    »  غربت
    »  دست: از نگاه یک سراینده
    »  قنات
    »  آن نغمه قدیمی قشنگ
    »  به دیدارِ صبح