pegah-s2.JPG

از« درنگ»‌های پگاه

عشقِ حقیر
شعر را اسير می‌کند
و عشقِ بزرگ
می‌پرد تا بدانجا که شاعر می‌گوید:
« پرنده دیگر، نه » !



bishetab.jpg
رضا بی شتاب

برگِ خرداد

خرداد دگرباره برآمد
دریا به جَهش آمد وُ برخاست ز هر سو
تازنده وُ توفنده وُ تابان
صد صاعقه رقصید



mehdi-shad.jpg
مهدی استعدادی شاد

معجزه یا فوتینا؟

ر میان جانداران و جانوران، رشد آدمیزاد بیشترین زمان را لازم دارد. زمانی دراز برای آن که روی پای خود بایستد. یعنی از پرستاری و کمک مادرانه، و البته از یاری گاهی اوقات پدر، بی نیاز شود.
یک چنین فرایند بلند آهنگ شناسایی فضای بیرون رحم مادر و نیز آشنایی با طبیعت و دمخور شدن با همنوع، با خود نشانه های فروانی از پیشرفت و پسرفت داشته و دارد. برخی از این نشانه های دوران بچگی هم در مورد انسان نوعی صادق است که در روند تاریخ موجودیت یافته و هم در رابطه با من و شمایی که در حال حاضر بسر میبریم.



jalil-mohammadzadeh-s.jpg
رضا اغنمی

جلیل محمد قلی زاده و روزنامه ملانصرالدین

بخش اول

درمیان متفکرین عصرروشنگری و بیداری ملل مشرق زمین، جلیل محمدقلیزاده، ازمعدود اندیشمندان است که چهرۀ واقعی اش زیر گرد وغبار تعصبات قومی و مذهبی و سیاسی پنهان مانده است. هنوز بعد از قرنی که ازآغاز فعالیت های سیاسی - اجتماعی او و انتشار روزنامۀ «ملانصرالدین» گذشته، خیلی ها، حتا نخبگان فرهنگی و روشنفکری، از تأثیرات شگرفی که آفریده های او دربیداری وتحول فکری مردم درمنطقه داشته، اطلاع چندانی ندارند.



reza-hiwa.jpg
رضا هیوا

گردن بند

من از خنجر
از پشتِ فراخ
و خونِ قهوه ایم
می‌هراسم



abbas-golestani.jpg
عباس گلستانی

" هایکوهای ایرانی در غیبت یک مانیفست "

ین که هایکو چیست ، تولد ، تکنیک و زایش آن چگونه بوده ویا باید باشد ، از عهده ی من و ناآشنایان به زبان و ادبیات ژاپنی خارج است ، اما آن چه که تاکنون در باره ی هایکو از ادبیات و شعرژاپنی به فارسی ترجمه شده است و هر علاقه مندی قادر به مطالعه ی آنهاست و نگاه کلی به هایکو نیز بر مدار همان ترجمه ها می چرخد ، صفتی دوگانه دارد ؛ اولاً انتخاب متن برای ترجمه به زبان فارسی بر اساس سلیقه ی مترجم صورت می گیرد نه نیاز جامعه ی ادبی ایران به آن و ثانیاً در کنار ترجمه تأویل آنهاست که حجم وسیعی از نوشته های مربوط به هایکو را در بر می گیرد .



شهاب طاهرزاده

Grand Zero مسجد در

عشق را سوزاندند
تا کینه شادی کند
انان که ناپدید آمدند
تا مسجد بهانه ای شود
برای دهان زخمی هزار ساله شان



نورالله وثوق

نفرتِ سَیّار

دلاآتش به جانِ شعله هاشو
سفیرِ سرفرازِ سوزِ ما شو
چه سود از لغو پروازِ محبت
دمی بال و پرِ پروانه هاشو



shafei-nasab.jpg
جعفر شفیعی نسب

زندگان

فرشتگان آمدند
اما جوازی نداشتند
تا شما را
با خود ببرند
بر آبچین بال هایشان.



hedayati.jpg
مهناز هدایتی

صدای پایی می آ ید

صدای پای رقصنده های جوان می آید
صدای پای زنان و مردانی که
در پیاده رو ها می دوند
تا به رقصنده های جوان برسند
و تا دل صبح پای بکوبند و برقصند



zerehi-Hassan.jpg
حسن زرهی

تولد آرش در نمایش نور و صدا و سخن سهیل پارسا

“داستان پر از آب چشم” آرش به روایت بهرام بیضایی را گرفته است و به نوآوری ها و درست بینی های بیضایی، نگاه دقیق و درک درست خود را که مهر زمانه بر پیشانی دارد افزوده و آرشی آفریده است که از جنس زمان است. حرف امروز و اینجا و جنگ و صلحی را می زند که با هزار حدیث و روایت و رؤیت دیگر هم نمی توان به این زیبایی و ایجاز زد.



شهاب طاهرزاده

چه فردایی؟

گناه پروانه چیست
که می گویند
!شکفتن گل ممنوع
گناه کبوتر چیست
که بر بام هر خانه
در اهتزاز است پرچم سیاه؟



farmand.jpg
رضا فرمند

یار یک شراب انسانی‌ست

(ده شعر کوتاه از مجموعه‌ی «یار یک شراب انسانی‌ست»)

ترانه، خواهر شعرم
نگران نباش!
نمی‌شود دروغ را به رنگ‌ چشم‌های تو آمیخت!



مجـيـد فلاح زاده

پرنده و مورچه
(نمايشي در دو تابلو)

صحنه: ميزي در ميان صحنه، بر روي آن کيسه‌اي خاک، بسته‌هايي از نمک، شاخه‌هايي تازه و خشک از انواع بوته‌ها و درختان، تعدادي عروسک‌هاي کوچک و بزرگ از حشرات و حيوانات گوناگون صحرايي و جنگلي، از جمله پرنده و مورچه، و نيز چندتايي عروسک پري‌ ـ ‌انسان‌وار.



mehdi-shad.jpg
مهدی استعدادی شاد

خدا و مُشکل یافتن مترادف متضادش*

در نقد روایتهای کلانی که بر اذهان عمومی سلطه دارند، نویسنده نامبرده مثل سایر منتقدان ایدئولوژیهای حاکم به یزدان شناسان فراموشکار هشدار میدهد که خدا بنا بر همین دانش محدود و امروزی ما بسیار بزرگتر از تمام مفهومهایی است یزدان شناسی تاکنون ارائه کرده است.



reza-hiwa.jpg
رضا هیوا

کِرم ِ شب‌تاب

در زیر این آسمانِ سُربی
از کدام خورشیدِ پنهان
نور به عاریه می‌گیری ؟"



monir-taha.jpg
منیر طه

آنچنان نیست که در حدِّ زبان آوَرمَش

جان به کف گیرم و در قیمتِ جان آورمش
هیبتِ فاجعه سنگین و هراس انگیز است
آنچنان نیست که چون این و چو آن آورمش
با کدامین سخنِ خسته و درمانده به راه
بر سرِ راه نشینم به بیان آورمش



پرویز مویدی

اشک های تو ....

پیشکش به ژولیت بینوش هنرمند آزاده ای که در جشنواره ی کن برای جعفرپناهی،
هنرمند در بند ما گریست

اشک های تو
چکیده های مهر و دوستی
شکوفه های ژاله پرور بهاری اند
اشک های تو
ترنم نوای جویبارها
درون دره های سر به هم نهاده اند



رضا اغنمی

شیوا

کتاب، با روایتی غیرعادی شروع میشود. اما درهمجوشیِ آمیختگیها، نثرروان وپختۀ نویسنده، اجازه نمیدهد خواننده این مسئله را جدی بگیرد. اصولا شهرنوش، باشگردهای دلچسب ش خواننده را درفضای اسطوره و واقعیت، مجازی و حقیقی خواب و بیداری با خود میگرداند. باشامۀ تیزش به هرسوراخی سرمیزند و میدان میدهد تا مخاطب به درونش راه یابد. درخلوت روح و روانش درهمان فضای پرالتهاب، باور و نا باورها را با اشتیاق دنبال کند.



monir-taha.jpg
منیر طه

عزيزِ سرزمينم ، تولّدت مبارك

يكي دو روز جلوتر ، طلاهاموُ فروختم
براي سالروزت عباي ترمه دوختم
عباتو جاي دادم به روي خوابگاهت
پهلويِ چوبدستت كنارِ شب كلاهت



نورالله وثوق

فلمِ لحظه ها

شعرِامروزافغانستان

کسی با عشق دلگرمی نداره
دلی با دل سر نرمی نداره
چسان با لشکر غم واستیزم
تفنگ هوش من مرمی نداره



برزین آذرمهر

فریاد می کنم...

من با زبان ِ درد
در زاغه‌های لاغر و مسلول
این آیه‌های روشن ِ فرهنگ ِزور و زر
بیداد ِ فقر را،
در قعر و قلب این شب ِ مجروح،
فریاد می کنم!...



seif.jpg
سيروس"قاسم" سيف

چه کسی از درخت مرگ ميوه ی زندگی چيده است

در خانه را می زنند. پدرم از اتاق خارج می شود و پس از چند دقيقه، با دفترچه ی حساب من، بازمی گردد و با چشم هائی از حدقه در آمده ، به من خيره می شود! مادرم، اول به پدرم و بعد به من نگاه می کند و می گويد : ( باز، چه دسته گلی به آب داده ای؟!).



شهاب طاهرزاده

هنوز می بارم

به شیوهء ابر خسیسی
می بارم
دلم خوش است
به اشکی که می ریزم
به خاکی که خیس میکنم



alireza-jabari.jpg
علی رضا جباری

درگرمگاه فاجعه(۲)

زان سوي باروي ستبر ِ سخت ِ رازآلود
ديگرسخن برخامه ها و برزبانهاتان
در دير- شب- يلدا درين باروي ِ شهر ِ بند
يادآوربيداد ِ رفته بر شمايان نيست.



»  وصیت (٢)*...
»  گزارش به مرگ
»  یک شب
»  عقوبت
»  قوم قرآن خوان
»  نغمه های ارغوان
»  پنجره دیدار دو
»  خانگی ۵
»  طفلی به نام شادی
»  ادبیاتِ خشونت
»  با بزرگمهر در شاهنامه
»  گهوارهٔ دلاوران
»  «مُدل‌هاي فرهنگي تاريخ معاصر»
»  مشکل درک مطلب یا سهم احمد کسروی در تعریف خرد
»  ایران من زخمی ست
»  پرفروش ترین کتابهای سال(طنز تلخ)
»  فرزاد و فریدون
»  پنج
»  صد تا گل تو کوچه بازار، صد تا گل تو ميدون دار
»  حماسه‌ی باد و قلم
»  این داغ پُر شتاب
»  پرنده و زندانی
»  درسایه امید زندگی کنیم
»  جرقه های امید در نا امیدی
»  درختی از برگ
»  چنین گفت پزشک
»  خنیا برای خرداد
»  صندلی دورانی
»  سیم، باد، طوفان، گردباد
»  آنچه که گذشت
»  ضرورت ادبی استیگ داگرمن
»  خانگی شش
»  در این وادی
»  " از مادر بودن "
»  تاریکخانه ی امروزی
»  برای تو بانوی دموکراسی ایران
»  قدرت تاویل آدمی
»  گورکن
»  زنی بنام انتظار!
»  باغ سكوت