:: آرشيو ماهانه

  • اکتبر 2018
  • سپتامبر 2018
  • اوت 2018
  • ژوييه 2018
  • ژوين 2018
  • مه 2018
  • آپريل 2018
  • مارس 2018
  • فوريه 2018
  • ژانويه 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • 2008


  • :: نويسندگان اين بخش

  • مهرداد آباديان
  • ماشالله آجودانی
  • کتایون آذرلی
  • رسول آذر نوش
  • م. آذری
  • حمید آراد
  • سرژ آراکلی
  • علی آرا
  • محمد آزادگر
  • آینده آزاد
  • احمد آزاد
  • علی اکبر آزاد
  • محمد آسنگران
  • کاووس آشوری
  • سهيل آصفی
  • ف. آگاه
  • هوشنگ آگاه
  • احمد آل حسین
  • سعيد آوا
  • کاوه آهنگری
  • ح. آ
  • باقر ابراهیم زاده
  • ايرج ابراهيمي
  • حامد ابراهیمی
  • محمد ابراهیمی
  • مهرداد احسانی پور
  • محمد احمدیان
  • نوشین احمدی خراسانی
  • حميد احمدی
  • ژاله احمدی
  • علی احمدی
  • فریدون احمدی
  • ایرج ادیب‌زاده
  • پروین اردلان
  • یوسف اردلان
  • محمد ارسی
  • کمال ارس
  • ارغوان
  • ع. اروند
  • مهدی استعدادی شاد
  • حسين اسدی
  • رضا اسدی
  • نسرین اسفندیاری
  • ابراهیم اسکافی
  • احمد اسکندری
  • باقر اسکوئی
  • سيدباقر اسکويی
  • مرتضی اسماعیل پور
  • ناصر اصغری
  • محمدعلی اصفهانی
  • مهدی اصلانی
  • ناصر اعتمادی
  • محمد اعظمی
  • نيكروز اعظمى
  • کوروش اعلم
  • رضا اغنمی
  • مجید افتخاری
  • مسعود افتخاری
  • احمد افرادی
  • علی افشاری
  • عاطفه اقبال
  • گودرز اقتداری
  • بیژن اقدسی
  • صونا اقدسی
  • ر. اکبریان
  • رضا اکبریان
  • حمید اکبری
  • رضا اکرمی
  • علی اکرمی
  • سهراب البرز
  • بهزاد امیدی
  • بهروز امید
  • عباس امیرانتظام
  • بابک امیرخسروی
  • خسرو امیری
  • علی امیری
  • پيمان امين زاده
  • احسان امینی
  • بهمن امینی
  • محمد امینی
  • شادی امين
  • فرید انصاری دزفولی
  • وهاب انصاری
  • جلال ایجادی
  • ناصر ايرانپور
  • فیصل ایراندوست
  • امید ایرانی
  • محمد ایرانی
  • اصغر ایزدی
  • کاظم ایزدی
  • دنیز ایشچی
  • عمر ايلخانيزاده
  • سعید أذرنگ
  • دنا بابااحمدی
  • فریدون بابائی خامنه
  • مهرداد باباعلی
  • بیژن باران
  • طاهره بارئی
  • عبدالعلی بازرگان
  • لادن بازرگان
  • مسعود باستانی
  • دانش باقرپور
  • ایرج باقرزاده
  • ارژنگ بامشاد
  • داود هرمیداس باوند
  • رضا بایگان
  • رهام بختیار
  • مهران براتی
  • منیره برادران
  • افتخار برزگریان
  • جمشید برزگر
  • محسن برزگر
  • محمد برزنجه
  • محمد برقعی
  • علی محمد برنوشیان
  • رویا برومند
  • لادن برومند
  • م . ت . برومند
  • شهاب برهان
  • پرویز بصیر
  • یدالله بلدی
  • کاوه بنائی
  • رحمت بنی اسدی
  • ابوالحسن بنی صدر
  • فیروزه بنی صدر
  • شهلا بهاردوست
  • بهار
  • عماد بهاور
  • باوند بهپور
  • علیرضا بهتوئی
  • فیروز بهرام
  • علی بهرخی
  • جعفر بهکيش
  • منصوره بهكیش
  • حسن بهگر
  • بهنام
  • محمود بهنام
  • مسعود بهنود
  • منصور بيات زاده
  • بهروز بیات
  • حدیث بیرانوند
  • نیلوفر بیضایی
  • عباس بیگدلی
  • بينش
  • ب. بی‌نیاز (داریوش)
  • یونس پارسا بناب
  • کورش پارسا
  • مهدی پارسی پور
  • آرش پارسی
  • ناصر پاکدامن
  • ج. پاکنژاد
  • مهران پاینده
  • مهرداد پاینده
  • اکرم پدرام‌نیا
  • بهرام پرتوی
  • رضا پرچی زاده
  • حبیب پرزین
  • هژیر پلاسچی
  • بیژن پوربهنام
  • کریم پورحمزاوی
  • لیلی پورزند
  • فرزاد پورمرادی
  • احمد پورمندی
  • علی پورنقوی
  • م. پوریا
  • الف. پویان
  • بیژن پوینده
  • چنگیز پهلوان
  • عیسی پهلوان
  • حبیب‌الله پیمان
  • حبیب الله پیمان
  • ف. تابان
  • شهرام تابع‌محمدى
  • رسول تاجران
  • سید مصطفی تاج زاده
  • مهدی تاجیک
  • حیدر تبریزی
  • مازیار تپوری
  • هایده ترابی
  • اردوان تراکمه
  • مجید تفرشی
  • منوچهر تقوی بیات
  • طلعت تقی نیا
  • دریادل توانا
  • عابد توانچه
  • دکترمحمدعلی توفیقی
  • کیانوش توکلی
  • مجید توکلی
  • مجید تولایی
  • مرضیه (شمسی) تهی دست شفیع
  • سیدجواد ثابتی
  • فریبا ثابت
  • تراب ثالث
  • مژگان ثروتی
  • مراد ثقفی
  • رضا جاسکی
  • سیدحسین جاودانی
  • ف. جاوید
  • علی رضا جباری
  • میهن‌ جزنی(قریشی)
  • ناهید جعفرپور
  • محمود جعفری
  • محمد جلالی چیمه (م. سحر)
  • نظام جلالی
  • علی جلال
  • بهروز جليليان
  • امير جواهری لنگرودی
  • جلوه جواهری
  • بهروز جهانزاد
  • علی محمد جهانگیری
  • اصغر جیلو
  • رضا چرندابی
  • م. چشمه
  • سعید چوبک
  • س. حاتملوی
  • ائلچین حاتمی
  • ویدا حاجبی تبریزی
  • علی اصغر حاج سید جوادی
  • رمضان حاجی مشهدی
  • سارا حافظی صافی
  • علی حامد ایمان
  • بهرام حبیبی
  • فرنگیس حبیبی
  • سعید حجاریان
  • حسن حسام
  • حسن حسن پور
  • دنیا ح. سیمایی
  • لاله حسین پور
  • بهرام حسین زاده
  • سعید حسینی
  • ناهید حسینی
  • بهنام حشمت
  • امین حصوری
  • علی اکبر حق پژوه
  • فواد حقیقی
  • تراب حق‌شناس
  • بیژن حکمت
  • محسن حکیمی
  • نقی حمیدیان
  • حمید حمیدی
  • س. حمیدی
  • محسن حیدریان
  • فرّخ حیدری
  • محمود خادمی
  • افسانه خاکپور
  • قاسم خاکسار
  • نسيم خاكسار
  • مهدی خانیایا تهرانی
  • اسماعیل ختایی
  • بهرام خراسانی
  • عباس خرسندی
  • امیر خرم
  • محمدحسین خسروپناه
  • آریا خسروی
  • بهروز خسروی
  • زاگرس خسروی
  • فهيمه خضر حيدری
  • مهدی خلجی
  • بهروز خلیق
  • مجید خوشدل
  • ناهید خیرابی
  • اکرم خیرخواه
  • فرامرز دادور
  • فرامرز دادور
  • رقیه دانشگری
  • لیلا دانش
  • مرضیه دانش
  • فریبا داودی مهاجر
  • فرهاد داودی
  • پرویز داورپناه
  • مهرداد درویش پور
  • شاهین درویش
  • رضا دقتی
  • دکتر محمود دلخواسته
  • علی دماوندی
  • آزاده دواچی
  • آرامش دوستدار
  • دكتر عبدالستار دوشوكی
  • شعله دولت آبادی ـ خلیلی
  • حسین دولت آبادی
  • اشرف دهقانی
  • عبدالحسین دهقانی
  • احسان دهکردی
  • مهندس حمید ذوالنور
  • اشکان ذهابیان*
  • فرزانه راجی
  • آراد رادمان
  • سوده راد
  • م. راد
  • منصور راستانی
  • پایا راستگونیا
  • فرید راستگو
  • سیما راستین
  • مهشید راستی
  • دکتر علی راسخ افشار
  • محمود راسخ (افشار)
  • دکتر رضا راهدار
  • رضا راهدار
  • فريبرز رئيس دانا
  • ناصر رحمانی نژاد
  • بهرام رحمانی
  • تقی رحمانی
  • هاتف رحمانی
  • ا. رحمان
  • عبدالعلی رحیم خانی ( گلی )
  • احمد رحيمي
  • ناصر رحیم‌خانی
  • رضا رخشان
  • ماشااله رزمی
  • ثمينا رستگاري
  • جلال رستمی
  • شاپور رشنو
  • سیاوش رضائیان
  • حاج رضا ـ رضائی
  • علیرضا رضائی
  • اسماعیل رضایی
  • امیر رضایی
  • سعید رضوی فقیه
  • مسعود رمضانی راد
  • احمد رناسی
  • کاظم رنجبر
  • سهيل روحانی
  • مهران رودینی
  • تقی روزبه
  • سیاوش روزبه
  • روشنک
  • مانی روشنگر
  • علی رها
  • سعید رهنما
  • ح. ریاحی
  • فريبرز رييس‌دانا
  • نیلوفر زارع
  • ناصر زراعتی
  • ناصر زرافشان
  • حسین زربخش
  • مجید زربخش
  • راشل زرگریان
  • حسن زرهی
  • مینا زرین
  • کورش زعيم
  • ماندانا زندیان
  • داریوش زنگنه
  • دکتر حمید زنگنه
  • غلامرضا زنگنه
  • مهران زنگنه
  • احمد زیدآبادی
  • نادر ساده
  • علی سارمی
  • محسن سازگارا
  • امید ساعدی
  • سامان
  • آزاده سپهری
  • اسماعیل سپهر
  • پروانه سپهر
  • احمد سپیداری
  • رضا سپیدرودی
  • سهیلا ستاری
  • علی ستاری
  • فريبرز ستاري
  • بهروز ستوده
  • عیسی سحرخیز
  • منصور سحرخیز
  • شكوفه سخی
  • رضا ا سدآبادی
  • مسعود سرابچیان
  • فرج سرکوهی
  • شهزاد سرمدی
  • دامون سروی
  • علی سزمدی
  • محمد سطوت
  • مریم سطوت
  • محمود سعيد زاده
  • س- سعيدی
  • مسعود سفری
  • پری سکوتی
  • هدایت سلطان زاده
  • بهرام سلطانی
  • عباس سليمی
  • علی‌اصغر سلیمی
  • نیاز سلیمی
  • آرش سلیم
  • شیرین سمیعی
  • فريبرز سنجری
  • مجيد سيادت
  • سيامند
  • سيامند
  • رضا سیاوشی
  • همن سیدی
  • مهران سیرانی
  • س. سیفی
  • احمد سیف
  • اسد سیف
  • اکبر سیف
  • مرتضی سیمیاری
  • علی شاکری زند
  • خسرو شاكری (زند)
  • علی شاکری
  • نامی شاکری
  • محمد رضا شالگونی
  • رضا شاه حسینی
  • سعید شاهسوندی
  • علی شاهنده
  • سهند شايان
  • مهدی شبانی
  • شبنم
  • منصوره شجاعی
  • حسن شریعتمداری
  • سیمین شریفی
  • مسعود شعبانی
  • پرویز شفا
  • آرمی تیس شفیعی
  • حسین شفیعی
  • روحی شفیعی
  • شمسی شفيع
  • بهمن شفیق
  • شهلا شفيق
  • مهین شکرالله پور
  • ایرج شکری
  • عباس شکری
  • محمدرضا شکوهی فرد
  • شکیبا
  • رضا شکیبا
  • صادق شکیب
  • مختار شلالوند
  • سعید شمس
  • فواد شمس
  • محمود شوشتری
  • شهرزاد
  • شایا شهوق
  • حماد شیبانی
  • نگین شیخ الاسلامی
  • ا. شیرازی
  • احمد شیرازی
  • کاوه شیرزاد
  • علی صابری
  • فیروزه صابر
  • خسرو صادقي بروجنی
  • علی صادقی
  • انوش صالحی
  • منوچهر صالحی
  • احمد صبوری
  • علی صدارت
  • احمد صدری
  • شادی صدر
  • مجید صدقی
  • محمد حسین صدیق یزدچی
  • علی صدیقی
  • عیسی صفا
  • محمد صفوی
  • سپیده صلحجو
  • امير صلواتی
  • علی صمد
  • کیوان صمیمی
  • پرویز صیاد
  • م. ضیاء
  • راحله طارانی
  • اشکبوس طالبی
  • جواد طالعی
  • جمشيد طاهری‌پور
  • فرح طاهری
  • نیما طاهری
  • سید جواد طباطبایی
  • اسفندیار طبری
  • شهران طبری
  • فروغ طیاری
  • سام ط
  • ضیا عابدی پور
  • بهروز عارفی
  • علي اکبر عالميان
  • رضا عالمي
  • قربانعلی عبدالرحيم پور (مجيد)
  • جهانگير عبداللهي
  • بهزاد عبدی
  • رحمان عبدی
  • سیاوش عبقری
  • شهلا عبقری
  • مهدی عربشاهی
  • رضا عرب
  • بتول عزیزپور
  • یوسف عزیزی بنی طرف
  • آرش عزیزی
  • یاسر عزیزی
  • میرزاآقا عسگری. مانی
  • نادر عصاره
  • تارا عظیما
  • فرزانه عظیمی
  • رضا علامه زاده
  • کاظم علمداری
  • رضا علوی
  • عیسی علی پناه
  • رضا علیجانی
  • اشرف علیخانی
  • حمید علیزاده
  • سرور علی محمدی
  • مناف عماری
  • گلناز غبرایی
  • محمد غزنویان
  • حمید غفرانی
  • شهناز غلامی
  • حسین غمخوار
  • محمد فارسی
  • جمشید فاروقی
  • رضا فاضلی
  • باقر فاطمی
  • مهدی فتاپور
  • مسعود فتحی
  • بهروز فراهانی
  • محمد رضا فراهانی
  • حميد فرخنده
  • جاوید فرداد
  • ش. فردا
  • ایرج فرزاد
  • شهرام فرزانه‌فر
  • سعید فرشاد
  • علی فرمانده
  • حمید فروغ
  • پرستو فروهر
  • احمد فرهادی
  • شیوا فرهمند راد
  • شهلا فرید
  • مهدی فلاحتی
  • مجـيـد فلاح زاده
  • ثریا فلاح
  • آراز فنی
  • نادر فولادی
  • علی فياض
  • کامبيز قائم مقام
  • محسن قائم مقام
  • فرهاد قابوسی
  • حاتم قادری
  • سعید قاسمی نژاد
  • بهروز قاسمی
  • فرهنگ قاسمي
  • طوبی قاضی زاده
  • هادی قدسی
  • حامد قدوسی
  • علیرضا قراباغی
  • محمد قراگوزلو
  • احد قربانی
  • علی قره جه لو
  • علی قلی زاده
  • قهرمان قنبرى
  • اجلال قوامی
  • قویدل
  • ایرج قهرمانلو
  • دکتر مصطفی قهرمانی
  • مصطفی قهرمانی
  • صادق کارگر
  • مهرانگیز کار
  • مرتضی کاظمیان
  • مازیار کاکوان
  • تونیا کبودوند
  • احمد کبود
  • هوشنگ کردستانی
  • کاظم کردوانی
  • آمنه کرمی
  • بهزاد كریمی
  • علی کريمی
  • امیر کسروی
  • هوشنگ کشاورز صدر
  • بهزاد کشاورزی
  • علی کشتگر
  • علی کشگر
  • رئوف کعبی
  • رضا کعبی
  • معروف کعبی
  • علی کلائی
  • عبدی کلانتري
  • زهرا کمالی
  • آرش کمانگر
  • دکتر جواد کوروشی
  • منصور کوشان
  • مهدی کوهستانی
  • محمود کویر
  • منیره کیان وش- کشاورزی
  • تهمورث کیانی
  • علیرضا کیانی
  • رضا كيوانی
  • رضا کيوانی
  • رضا كیوانی
  • علی گرگانی
  • عاطفه گرگین
  • جهانگیر گلزار
  • مجید گل محمدی
  • کوروش گلنام
  • امیر حسین گنج بخش
  • علی گوشه
  • کامبیز گیلانی
  • بهروز گیلک
  • دکتر حسین لاجوردی
  • امیر حسین لادن
  • عبدالکریم لاهیجی
  • سپیده لرستانی
  • سیاوش لشگری
  • مهرداد لقمانی
  • م. لنگرودی
  • ه . لیله کوهی
  • مزدک لیماکشی
  • روبن مارکاریان
  • عزیز ماملی
  • عفت ماهباز
  • هوشنگ ماهرويان
  • مهدی مؤیدزاده
  • سهراب مبشری
  • پیروز مجتهدزاده
  • محمد مجتهد شبستری
  • مریم محسنی
  • بابک محسن
  • ابوالفضل محققی
  • آرمان محمد پور
  • سوسن محمدخانی غیاثوند
  • محمد محمدی اردهالی
  • ملیحه محمدی
  • ابراهیمی محمد
  • فایق محمودی
  • میترا محمودی
  • نقی محمودی
  • سهراب مختاری
  • مژگان مدرس علوم
  • فرخنده مدرس
  • مصطفی مدنی
  • دکتر گلمراد مرادی
  • مینو مرتاضی
  • باقر مرتضوی
  • رضا مرزبان
  • فریبا مرزبان
  • محسن مسرت
  • شاهرخ مسکوب
  • دکتر مهرداد مشایخی
  • صفورا مشایخی
  • محسن مشایخی
  • ويدا مشايخي
  • مهران مصطفوی
  • نواز مصلی نژاد
  • کاوه مظفری
  • مهدی مظفری
  • ِمهدی معتمدی مهر
  • بهروز معظمی
  • ک. معمار
  • هوشنگ معین زاده
  • هایده مغیثی
  • رضا مقصدی
  • منوچهر مقصودنیا
  • حسن مکارمی
  • مرتضی ملک محمدی
  • محمد رضا ملکیان
  • دكتر محمد ملکی
  • عمار ملکی
  • امیر مُمبینی
  • منادی
  • علیرضا مناف زاده
  • هادی منتخبی
  • حسين منتظرحقيقی
  • اميد منتظری
  • شکوفه منتظری
  • اصغر منجمی
  • اسفندیار منفردزاده
  • م. موبدی
  • دکتر حسین موسویان
  • نجمه موسوی - پیمبری
  • پژمان موسوی
  • سمانه موسوی
  • امیر مومبینی
  • باقر مومنی
  • عبدالله مومنی
  • مهدی مویدزاده
  • ناصر مهاجر
  • عبدالله مهتدی
  • محمد علی مهرآسا
  • منوچهر مهرآیین
  • مهرداد مهرپور محمدی
  • اردشیر مهرداد
  • پ. مهرکوهی
  • جمشید مهر
  • همايون مهمنش
  • میرزا تقی خان
  • دکتر علی میرسپاسی
  • انور میرستاری
  • نیما میرصادقی
  • ميزان
  • رضا میهن دوست
  • برزو نابت
  • بهرام نابت
  • حسن نادری
  • رضا ناصحی
  • م. ناصح
  • ن - ناصری
  • قمر ناظمی
  • خسرو ناقد
  • حسن نايب هاشم (فرود سياوش پور)
  • مجتبی نجفی
  • مجتبی نجفی
  • اسحاق نجم الدین
  • فیروز نجومی
  • شهباز نخعی
  • علی ندیمی
  • الف ـ نریمان
  • امرالله نصراللهی
  • آرسن نظریان
  • بهروز نظری
  • پیمان نعمتی
  • مجید نفیسی
  • مسعود نقره کار
  • م. نکوکار
  • محسن نکومنش فرد
  • فرخ نگهدار
  • حمید نوذری
  • محسن نوربخش
  • خ . نوروزی
  • ن. نوری زاده
  • اسماعيل نوری علا
  • شکیبا نهاوندی
  • بهمن نیرومند
  • صالح نیک بخت
  • پارسا نیک جو
  • ایرج واحدی پور
  • احد واحدی
  • دکتر ایرج والا
  • شیدان وثیق
  • آرمان وحدتی
  • سهیلا وحدتی
  • بهروز ورزنده
  • قادر وریا
  • حسین وصال
  • ژاله وفا
  • سعید ولدبیگی
  • دکتر پیمان وهاب زاده
  • مهرداد وهابی
  • احمد هاشمی
  • عباس هاشمی
  • مهدی هاشمی
  • هاشم
  • مصطفى هجرى
  • سیروان هدایت وزیری
  • بیژن هدایتی
  • سید هاشم هدایتی
  • محمود هرمزی
  • ابراهیم هرندی
  • داریوش همایون
  • مهران همایون
  • همنشین بهار
  • علی هنری
  • عطا هودشتیان
  • مجید هوشیار
  • رضا هیوا
  • م- یادگار
  • فرشید یاسائی
  • دکتر محمد حسین یحیایی
  • بابک یحیوی
  • دكتر ابراهيم يزدی
  • فرهاد یزدی
  • محسن یلفانی
  • محسن یوسفی اردکانی
  • حسن یوسفی اشکوری
  • behzad-karimi.jpg
    بهزاد كریمی

    نمایان تر شدن یک نقطه عطف!

    پیرامون سخنان آقای روحانی در دانشگاه

    در این مراسم، بیش ترین صندلی ها به مقامات بالا و میانی دولت اختصاص داشت، علیه دانشجویان سنگین ترین کنترل امنیتی به اجراء درآمد و وقت سخنرانی هم تماماً به دعوت روحانی از دانشجویان مبنی بر اعتماد آنان به دولت و نظام گذشت! در برابر اما، بیرون از جایگاه سخنرانی، این فریاد دانشجویان علیه دولت و نظام بود که شنیده می شد! آنان دیگر به درستی کمترین مرزی بین دولت و نظام نمی بینند و برآنند که مرز آنجایی است که مردم و نظام را از همدیگر جدا کرده است. این نوشته تمرکز بر دو نکته دارد.



    abolfazl_mohagheghi_0.jpg
    ابوالفضل محققی

    زمین بازی آقای زید آبادی و زمین بازی اپوزیسیون خارج از کشور!

    زامروز برای سومین بار بیست گزاره" صریح وشفاف" ومن اضافه کنم" قطعی" آقای حسن زید آبادی را خواندم !برایم بسیار جالب بود! چه امری ایشان را چنین بر آشفته کرده که برعکس منش آرام و متین خود این بار شمشیراز رو بسته و تمامی اپوزیسیون خارج از کشوررا مجموعه ای هزار تکه که توان کوچکترین توافق را ندارند و محکوم به تفرقه ابدی هستند از دم شمشیر خود گذرانده است ؟ گزاره ائی که که من آن را بیشتر جوابیه یا خط کشی با اپوزیسیون خارج از کشور دیدم وبرائت از آنان وحمایت از حکومت!



    Taghi
    تقی روزبه

    روحانی: تغییرشیفت از گفتاردرمانی به امیددرمانی!

    سخنان روحانی در مراسم آغازسال تحصیلی دانشگاه ها و مراکزپژوهشی در یک کلام رسیدن او به پایان خط گفتمان باصطلاح «اعتدال گرائی و اصلاح طلبانه» اوست. پیام او به دانشگاه آن بود که مملکت در وضعیت خطیرقراردارد و آن ها باید در خدمت سیاست «امیددرمانی» دولت و نظام قرارگیرند. اگر گفتاردرمانی شامل برخی انتقادها و وعده ه های مشخص بود، اما امیددرمانی به جای وعده و وعید در باره مطالبات، صرفا امیدبه آینده را برای عبورنظام از چنبره مشکلاتی که احاطه اش کرده جایگزین آن می کند.



    اسماعیل سپهر

    مواجه با مجلس موسسان
    از موضع دفاع از دمکراسی مشارکتی و دولت نوع شورایی

    قرار نگرفتن در صف دفاع از مجلس موسسان و اجتناب از توهم پراکنی نسبت به ظرفیت بی طرفانه آن، اما ضرورتاً قرار گرفتن در صف دشمنان قسم خورده این نهاد را اجتناب ناپذیر نمی کند. تا آنجا که به موضع چپ رادیکال نوین در برابر لیبرال - دمکراسی و از جمله نهادهای انتخابی آن همچون مجلس موسسان بر می گردد، به چالش گرفتن لیبرال - دمکراسی از سوی چپ رادیکال نوین، اساسا نه به طریق سلبی و با انکار اصل و ارزش لیبرال - دمکراسی، که از طریق مبارزه برای دمکراسی نوع مشارکتی، یعنی به شکل اثباتی و با به اهتزاز درآوردن پرچم جنبش خود مدیریتی و خود حکومتی توده ای و پرچم دمکراسی مستقیم تعین می یابد.



    abdolsatar-doshouki-s.jpg
    دكتر عبدالستار دوشوكی

    سیاست «نسل کشی فرهنگی» عامدانه جمهوری اسلامی در بلوچستان

    در صورتی که عدالت و انصاف و دادوری حکم می کند بودجه آموزشی بلوچستان باید در مقایسه با بقیه نقاط ایران افزایش چشمگیری داشته باشد. اما صدافسوس که این ظلم و ستمگری عامدانه برای نابودی یک نسل با شدت راهبردی بیشتری ادامه دارد. این یعنی فلاکت یک نسل از طریق سیاست های تبعیض آمیز تعمدی اما به شیوه سلبی. متاسفانه رسانه های فارسی زبان در مقابل آنچه که آن را بحق می توان "نسل کشی فرهنگی" تعبیر کرد، سکوت اختیار کرده اند.



    khane-mashroote-tabriz1.jpg
    بهزاد کشاورزی

    تبریز تب آلود بخش هفتم

    در آن شب، گروه فراوانی از مجاهدان به تعهدات کنسول روسیّه اعتماد کرده و به امید اینکه از فردا تمام مشکلات برطرف خواهد شد، زیاد تن به خروج از شهر نمی دادند. به ویژه که در سوز سرمای زمستانی، رها کردن زن و فرزند و خانواده و بیرون رفتن از شهر و سرگردانی در دشت و هامون کار عاقلانه ای نبود. لیکن طولی نکشید که به دنبال حادثه ای پی بردند که روسها چه نقشه های شومی برای آنان و اهالی شهرشان کشیده اند. بدین شرح که هنوز آن روزِ سردِ برفی به پایان نرسیده بود که ناگهان صدای غرّش های پی‌درپی شدیدی سرتاسر شهر را به لرزه درآورد. مجاهدان همانند بقیّۀ اهالی شهر غافلگیر شده بودند. آن ها غافل بودند از این که در آن ساعت، نظامیان روسیّه از دستۀ پنجم ایروان، با هشتصد تن سالدات و چهار دستگاه توپ، به کمک نظامیان روسی آمده و برای گشودن شهر به نزدیک پل آجی چای رسیده و بدین وسیلۀ حضور خویش را به اطلاع اهالی رسانیده اند.



    arsen-nazarian02.jpg
    آرسن نظریان

    بحثی در مساله رهبری در جنبش انقلابی ایران

    در این نوشتارها من از تجربه انقلاب (مخملی) ارمنستان مایه گرفته ام، جایی که همین چند ماه پیش انقلابی در نوع خود منحصر به فرد صورت گرفت. باید یادآوری کنم که البته آنچه در ارمنستان اتفاق افتاد الزاما نمی تواند در ایران هم عملی باشد. من از تفاوتهای عظیم میان دو کشور و جامعه در زمینه های سیاسی، اقتصادی، ژئوپولتیک، جمعیت شناسی، حدت و شدت سرکوب و غیره آگاهم. درعین حال به شباهتهای جوامع انسانی هرقدرهم از هم دور و متفاوت باشند واقفم، به ویژه اینکه دو کشور،همسایه دیوار به دیوار و دارای پیوندهای عمیق تاریخی، فرهنگی و قومی باشند.



    arash9.jpg
    آرش کمانگر

    مرگ بر مرگ !!

    بگذار این آخرین آرزوی ما برای نیستی باشد!

    واقعيت اين است كه مبارزه سختی در پيش‏ است چرا كه مجازات اعدام و « ضرورت ناگزير آن براى مقابله با تبهكارى» ؟! هنوز براى بسيارى از دولت‌ها و مردمان كماكان « عادى » ، « معقول » و « عادلانه » جلوه مى‌كند. از ايران جهان سومى گرفته تا آمريكاى جهان اولى، هنوز جوخه‌هاى تيرباران و تيرك اعدام و يا صندلى الكتريكى و آمپول كشنده، حق حيات انسان‌ها را به ريشخند مى‌گيرند و قانون « قصاص » عهد بربريت را جامه عمل مى‌پوشانند. از اين‌رو درافتادن با به اصطلاح استدلالات مناديان مرگ و نيستى، بخشى گريزناپذير از رزم اجتماعى و سياسى همه انسان‌هاى آزاده و ترقى‌خواه محسوب مى‌شود.



    khane-mashroote-tabriz1.jpg
    بهزاد کشاورزی

    تبریز تب آلود - بخش ششم

    در این بخش به یکی از وقایع استثنائی تاریخ تبریز می پردازیم که در آن روزها حیرت جهانیان را برانگیخت. حیرت از این بابت که در طولِ تاریخِ ملت ها بندرت سراغ داریم که مردان شهری اشغال شده به خاطر دفاع از شرف و حیثیت خویش اسلحه به دست بگیرند و در سحرگاهی سرد و سکوت آلود به یکباره بر نظامیان اشغالگرِ بزرگترین ارتش دنیا بتازند و در طول چهار روز جنگ تن به تن، شهر را از وجود آنان پاکسازی کنند. تا آنجا که سران اشغالگران از راه درماندگی سراسیمه تقاضای ترک مخاصمه نمایند.




    ali-shakerizand02.jpg
    علی شاکری زند

    مجازات شلاق برای معلمان کشور !
    حکم شلاق برای معلمان، صدور حکم سقوط رژیم است !

    سالیان دراز است که فرهنگیان کشور علاوه بر تحمل شرایط سخت معیشت و أنواع محرومیت ها باید طعم زندان و تحقیر و زجرهای گوناگون را نیز بچشند تا مافیای مسلط بر جان و هستی ملت بتواند به تاراج داروندار مردم و سروری حقیرانه ی خود ادامه دهد.




    mansoure-behkish70.jpg
    منصوره بهكیش

    دادخواهی چیست و ما چه مسئولیت هایی در قبال آن به عهده داریم؟

    به نظر من فعالیت‌های دادخواهانه بسیار فراتر از دادخواست حقوقی است. دادخواهی مجموعه فعالیت‌هایی است که می‌تواند شرایطی را مهیا کند که در آینده به دادرسی عادلانه دست یابیم و جنایت کاران را به پای میز محاکمه بکشانیم و شرایط وجودی عدالت را مهیا کنیم. فعالیتی که ما خانواده‌های دادخواه را در برابر بیدادگران مقاوم و بیدار و هوشیار می‌کند تا بتوانیم حکومت و جامعه را به پاسخ‌گویی و مسئولیت پذیری بکشانیم.



    س. حمیدی

    بحران آمارگیری و سرشماری در جمهوری اسلامی

    توسعه پایدار در هر کشوری بر پایه‌ی آمارهایی دقیق از جمعیت همان کشور پا می‌گیرد. ولی دولت جمهوری اسلامی برای شهروندان مهاجر خود هیچ برنامه‌ای برای بازگشت فراهم نمی‌بیند. این جمعیت چند میلیونی هرگز در آمارها جایی به حساب نمی‌آیند. در واقع حکومت حق طبیعی و شهروندی آنان را برای همیشه از ایشان پس گرفته است و به بازگشت ایشان تن در نمی‌دهد. چون نمی‌خواهد و نمی‌تواند حقوق آنان را به رسمیت بشناسد. در واقع جمهوری اسلامی بر اساس تضییع حقوق طبیعی همین گروه ز شهروندان مهاجر ایرانی پا گرفته است. ضمن آنکه هرگز موضوعی به نام توسعه‌ی پایدار در برنامه‌ی بی‌برنامگی دولت ایران وجود خارجی نداشته است. چون حکومت همانند داعش، القاعده یا طالبان سرنوشت و آینده‌ی مردم را به سرنوشت ناپایدار و لحظه‌ای خود گره می‌زند.



    ضرورتِ همگرایی«جنبشِ چپ» درشرایط امروز ایران

    ویرایش و انتشار: امید

    جنبش چپ" در شرایط کنونی ایران (به شکل اعمّ آن)، برای احیایِ مجدّد و ایفای نقشِ هژمونیکِ اجتماعی و سیاسی خود بیش و پیش از همه نیازمند پالایش خود از انواع تنگ نظری های سکتاریستی یا واگرایانه است که متاسفانه به نوعی اپیدمیِ مزمن و مخرّب در جنبشِ چپ تبدیل گشته و مانع از هر گونه همگرایی و اتّحادِ عمل و اقدامِ مشترک در جهت صیانت از اسقلالِ میهنِ عزیز و برقراریِ صلح، آزادی و عدالتِ اجتماعی برای عمومِ اقشار و طبقاتِ خلقی حتی در چارچوب یک جبهه واحد دموکراتیک گردیده است.



    ف. حکیم

    حقایق آلترناتیو در باره استبداد دینی در ایران پیش از اسلام

    (ملاحظاتی در نوشته "تلاشهای شیعه گستری ...")

    یعنی مسئله اصلی "حقایق آلترناتیو تلاشهای شیعه گستری" نه استبداد ایرانی است، نه سیاست سرمایه داری آمریکای شمالی، که در ایران کودتا می کند و از ابتدا تا به امروز به هیچ قانون بین المللی پابند نیست، و نه "همزیستی اقوام" زیر خاک شده است که سنگ آنرا در ایران قبل از اسلام به سینه می زند. بلکه توجیه ضدیت بدیهی بهائیت با شیعه بعنوان مذهب مادر است، ضدیتی که در تاریخ میان ادیان و مذاهب مولد همدیگر متداول بوده است. لذا با "حقایق آلترناتیو" نمی توان (عین سخنگویان مسخره ترامپ ولی برخلاف فرزانگان یهودی و آمریکائی و ایرانی) هم از استبداد رضا شاه و محمد رضا شاه حمایت کرد و هم مبلغ اسرائیل ضد قانون (اما حامی بهائیان) و آمریکای ضد قوانین بین المللی و عربستان ماوراء مستبد بعنوان "ضد شیعه گستر" شد



    Deniz
    دنیز ایشچی

    محورهای سیاسی حرکت در خیابان

    باید این واقعیت را پذیرفت که چپ ایران نمیتواند هیچوقت کاملا یک رنگ باشد. باید تنوع ویژگیهای وجودی چپ ایران را همانطور که هست پذیرفت. چپ وقتی به همدیگر نزدیک تر میشود که از یک طرف با جنبش ها و حرکت های خیابان پیوند های ارگانیک تری برقرار کند. شرط دیگر این نزدیکی ها رادیکالیزه تر شده جنبش های دموکراتیک و عدالت خواهانه مردمی در خیابان میباشد. لذا، هر دو مورد تاکید بر پیوند هر چه گسترده تر و ارگانیک چپ با جنبش خیابان دارد. این مهم را چگونه میتوان به مرحله اجرا در آورد؟



    masoud-noghrekar5.jpg
    مسعود نقره کار

    این جنایت نیست؟!

    آمر و عاملِ بسیاری از جنایت ها و کشتارهای بزرگ تحصیلکردگان، یعنی حقوقدان ها ، پزشک ها، مهندس ها و دارندگان مدارک تحصیلی در سطوح مختلف دانشگاهی بوده اند. اینان درهمین صد سال گذشته نشان داده اند، درس خواندن و کسب مدارک دانشگاهی و عناوین دکتر و مهندس بسیاری ازآدمیان را به انسانیت و مدنیت نزدیک نکرده است. سخن ازسیاستمداران نیست، که گرایش قالب درمیان اکثرآن ها حفظ قدرت و اعمال مدیریت به قیمتِ قلبِ حقیقت همراه با نیرنگ و دروغ و جنایت است، سخن از تحصیلکردگان حقوق، پزشکی و دیگر رشته های علوم اجتماعی و طبیعی ست که یاخته های پیکره نظام های سیاسی مذهبی وایدئولوژیک شده اند.



    farokh.jpg
    فرخ نگهدار

    یک خوش بینی تصحیح شده

    در باره کتاب تازه فراسیس فوکویاما به نام «هویت»

    دیروز كتاب تازه فوكوياما بنام «هويت» به دستم رسيد.‬ بلافاصله با اشتیاق شروع به خواندن کردم. ‫نوشته هاي او را مي پسندم. چون از یک سو بيشتر بر «تغيير در وضعيت» و كمتر بر «تفسیر وضعیت» متمرکز است. و از سوی دیگر هم چالش ها و نقطه قوت های هر دو سمتِ روندِ سیاسی را مي بيند، و هم امید در نگاهش مغفول نیست.
    پيام اصلي ‫مشهورترين نوشته او، كه با عنوان "پايان تاريخ" در آن ماه های پایانی جنگ سرد، در پائیز 1989، منتشر شد، اين بود كه زير پوست فروپاشي سوسياليسم موجود اتفاق مهم تري در حال رخ دادن است: سير تحول انديشه سياسي نيز دارد به پايان خود نزديك مي شود. ليبرال دموكراسي دارد به جاودانگی می پیوندد.



    nikrouz-azami4.jpg
    نيكروز اعظمى

    تلاشهای شیعه گستری ایرانیان و خطری که از این ناحیه ایران امروز را تهدید می کند

    روند رو به پایان ارزشهای دولت و ملت در جهان کهن در ایران( منظورم از دولت و ملت در ایران در همان حد ارزشهای باستانی اش مورد نظر است)، که پس از شکست ساسانیان این پایان تکمیل شد، ایرانیان و کشور ایران مقهور مهاجمان عرب و اسلام گشتند. پس از شکست دو جنبش و مقاومت ایرانیان به رهبری بابک خرمدین در آذربایجان و مازیار در تبرستان(مازندران) در مقابل دین عرب، زین پس بتدریج ایرانیان از ملت و دولت بمفهوم باستانی اش که مبتنی بر تنوع قوم دینی بوده فاصله گرفتند و شرایط امت و امامت را می پذیرفتند یا امکان و ایجاد چنین شرایط در جامعه ما فراهم می شد.



    khavaran-goure-jamei1.jpg
    مهران زنگنه

    وقتی انسان به عکس‌های خاوران می‌نگرد

    تاریخ اما صرفنظر از چیزهای دیگر، تاریخ زندگی همه‌ی کسانی نیز هست که همچون تو و من آمده‌اند، رفته‌اند، یا خواهند رفت. اکنون روشن می‌شود چرا کسی از عکس بیرون می‌آید تا به تماشاچی خودش یا دقیقتر سایه‌اش را نشان بدهد. کجای عکس می‌توان نشانه‌ی خود را دید؟ در هر عکسی از یک قربانی جانی وجود دارد و می‌توان او را که حاضری غائب است در عکس دید. اما آیا فقط جانی و قربانی یک واقعه‌ اجتماعی را بوجود می‌آورند که در عکس واقعه فقط جانی و قربانی قابل روئیت باشد؟



    mehrdad-wahabi2.jpg
    مهرداد وهابی

    «آشفته خوانی» یا طفره و مغلطه؟

    مانده‌ام حیران از «پاسخ» هیجده صفحه‌ای آقای مالجو به نقد من با عنوان «آشفته‌فکری» یا آشفته خوانی؟ پاسخ به نوشته‌ی مهرداد وهابی.[1] گویا همه چیز در ایران دچار تورم شده است؛ ازجمله گفتار و نوشتار با تنزل بی‌وقفه‌ی ارزش کلام. آری حیرانم! نه از آن جهت که مطلب، عنوان «آشفته‌خوانی» بر خود دارد، اما با درس اخلاق درباره‌ی «کنایه‌زنی» می‌آغازد. نه، حیران‌ام زیرا هیجده صفحه کاغذ سیاه شده است بی‌آن‌که به اصل موضوع یا مو‌ضوعات مورد مناقشه پرداخته شود. گویا طولانی شدن مطلب، وسیله‌ی خوبی است برای گریز از تأمل درباره‌ی موضوع نقد. بگذارید مروری اجمالی کنیم بر موضوعات مورد مناقشه.



    behzad-karimi.jpg
    بهزاد كریمی

    آقای مسعود بهنود لطف کنند و از حمید اشرف خرج نکنند!

    سخن اصلی اینست که کاش هم سنی و هم مدرسه ای بودن در زمانی ماضی، سکویی نشود برای وارونه نگاری در حال. یعنی اینکه با حمید اشرف کاری نداشته باشند و بپذیرند که وام گیری بی مورد از یک مبارز بسیار سرشناس در پنجاه و اندی سال پیش که انتخابی مطلقاً متفاوت از ایشان داشت، نقض انصاف و حقیقت است. بگذارند که اشرف در خودش جلوه گر باشد و خودشان نیز در واقعیتی که شناخته به آنند.



    efat-mahbaz04.jpg
    عفت ماهباز

    سی سال پس از کشتار جمعی زندانیان

    انچه آقای سحر خیز باید بدانند

    به عنوان یک جان بدر برده آن تابستان شوم،‌ شهادت می دهم آنچه در سال ۶۷ رخ داد نه تنها یک شبه و اتفاقی بر اثر حمله "فروغ جاودان" مجاهدین،نبوده بلکه با برنامه ریزی دقیق رخ داده است. ازاوایل سال ۶۶ تا آذر ماه ۶۷، شکنجه و بازجویی زندانیان قدم به قدم با برنامه پیش رفت و اجرای اصلی آن برنامه یعنی اعدام ها را همزمان با سوم و چهارم مرداد ماه و حضور مجاهدین در غرب کشور، و با فرمان آیت الله خمینی تنظیم کردند ...



    Habib-Parzin02.jpg
    حبیب پرزین

    بحران کنونی ایران و بحث گذار به دموکراسی

    ین تصور که با تحولی تدریجی و با حرکت گام‌به‌گام با شرکت در انتخابات و انتخاب افراد اصلاح‌طلب به دموکراسی خواهیم رسید، نادرست است. به‌غیراز انگلستان هیچ نمونه تاریخی برای تحول گام‌به‌گام به سوی دموکراسی وجود ندارد. در انگلستان هم از زمان تشکیل اولین پارلمان در سال ۱۲۱۵ تا رسیدن به دموکراسی در سال ۱۹۱۸، این تحول بیش هفتصد سال به طول انجامید. تحولی که در آن جنگ داخلی، اعدام شاه، انقلاب شکوهمند و جنبش‌ها متعدد مانند جنبش چارتیسم هم وجود داشته است. در ایران امروز شعار تحول گام‌به‌گام در خدمت تثبیت وضع موجود است. همین‌طور بحث غیرقابل اصلاح بودن حکومت ایران هم نادرست است.



    taghavi-bayat.jpg
    منوچهر تقوی بیات

    لائیسیته یا آزادی از دین

    لائیسیته را می توانیم دین ناباوری بنامیم یعنی باور نداشتن به موهوماتی بیرون از این جهانی که در آن زندگی می کنیم. بی دینی، بی خدایی، کفر، خدانشناسی، زندقه، شرک، ارتداد، الحاد و... را می توان برابر با لائیسیته دانست. در دو هزار سال گذشته در کشور ما نیز مانند بسیاری از کشورهای جهان، آنچه را که امروز لائیسیته یعنی دین ناباوری؛ بی دینی و یا دوری از خرافات می نامیم، نشیب و فرازهای بسیاری داشته است. در این کشاکش بسیاری از مردمان ساده و همچنین فرهیختگان میهن ما، جان خود را در این راه از دست داده اند و یا کارهایی به جا ماندنی از خود به یادگار گذارده اند.



    abdolsatar-doshouki-s.jpg
    دكتر عبدالستار دوشوكی

    کشتار اهواز و عکس العمل سردرگم سازمان‌های اتنیکی ایران

    حمله تروریستی داعش در رژه نظامی اهواز و عکس العمل آسیمه سازمانهای اتنیکی ایران یکبار دیگر گسل عمیق سیاسی بین جریانات اتنیکی و بقیه نحله های سیاسی کشور را نمایان ساخت که به باور نگارنده برای استقرار دمکراسی و عملی شدن میثاق جهانی حقوق بشر و رفع تبعیض و نابرابری در ایران آینده بسیار زیانبار خواهد بود. به همین دلیل در راستای همگرایی نیروهای دمکراتیک و آزادیخواه باید آن را زیر تیغ نقد مورد کالبدشکافی و فروگشایی تحلیلی قرار داد.



    »  تشکل های سیاسی، موظف به دادخواهی‌اند!
    »  انسان، گفتمانِ جهانی شدن و بیماریِ خاک و خون
    »  مجلس موسسان یا شورا؟
    »  روانکاوی جو گیری سیاسی نئولیبرالی
    »  واکنش یک معلم آزاده، به آلترناتیوسازی های از بالا و به سلطنت طلبان!
    »  نگاهي به حوادث اخير اهواز
    »  چشم انداز اصلاحات و گذار دموکراتیک در ایران
    »  درباره سوسیال دمکراسی (۸)
    »  استقلال هستی سوز!
    »  در سی امین سال فاجعه شصت و هفت
    »  آقای ترامپ رودروایستی نکنید خانۀ خودتان است
    »  ضديت (و نه مخالف بودن) با كمونيسم، هميشه ره به فاشيسم برده!
    »  تروریسم محکوم است در هر شکلش !
    »  تیراندازی به رژه نیروهای نظامی در اهواز و خلاء امنیتی
    »  حسن روحانی درسازمان ملل چه دروغ هائی خواهد گفت وچه راست هائی را کتمان خواهد کرد؟
    »  چرا نام رضا شاه از پستوی تاریخ سر برون کرد
    »  ضرورت یک بدیل فرا حزبی
    »  نظری بر اوضاع سیاسی روز
    »  سوگواری و عاشورا ، هیات ها و مداحان
    »  کارنامه ی ما در بزنگاه تاریخی
    »  از ایران تا ونزوئلا چندان راهی نیست
    »  نقش اصلاح طلبان و نواندیشان دینی در خارج کشور
    »  ابداع یا آشفته‌‌فکری اقتصادی؟
    »  به یاد رفیق بیژن هیرمن پور
    »  در آن خیا بان سه دکان بود!