مهرداد درویش پور خیزش اسفند: انزواجویی جنبش سبز یا برآمد همبستگی ملی علیه استبداد دینی؟ آیا پاسخ مردم به این فراخوان که در آن از راه سبز امید گرفته تا کردها و دیگر گروه های اتنیک، دانشجویان، زنان، گروه های جمهوری خواه در داخل و خارج از کشور و تمامی نهادها و رسانه های وابسته به جنبش سبز و اصلاح طلبان شرکت کرده و میکنند در رشد خود میدان تحریر دیگری در ایران خواهد آفرید؟ یا آن که تظاهرات ماه اسفند برآمد دیگری است که به دلیل نابرابری قدرت شکست خواهد خورد. ما همواره بر مسالمت آمیز بودن این تظاهرات تاکید ورزیده ایم و بر این باوریم تنها حضور میلیونی مردم می تواند اقتدار توده ای را بر قدرت سرکوب دشمن چیره گرداند. هر چند مسئو لیت تحمیل هر قهری بر این جنبش بیش از همه متوجه حکومت است.
جهانگير عبداللهينقد و بررسی منشور سبز و واکاوی تناقضات آن بحث اصلی و تناقض فاحش در این است که ایران را متعلق به همه می داند ولی در همان ابتدا قاعده بازی را بین خودی و غیر خودی تقسیم کرده است و غیر خودیها را که طیف گسترده ای را شامل می شوند چون از لحاظ تفکر و اندیشه سیاسی با خودیها (منظور طیفی که منشور را نوشته و جنبش سبز را متعلق به خود می دانند ) در تضادند ، وابسته به خارج معرفی و آنها را طرد می کند . جالب این است که این اصول با هدف اصلی منشور که جذب و همکاری تمامی ایرانیان است در تناقض است.
محمدحسین خسروپناهگزارشی از یک روند نافرجام* (درباره چیستی گفتگوهای درونی بین سازمان چریک های فدایی خلق ایران وسازمان مجاهدین خلق ایران در سال ۱۳۵۴) علت غافلگیرشدن مجاهدین این بود که آن ها طرح"جبهه واحد توده ای"را به عنوان جبهه فراگیر مبارزان ضد رژیم شاه (اعم از طرفداران مشی مسلحانه و سیاسی کارها) آماده کرده بودند و با توجه به پیشنهاد سال ۱۳۵۳ چریک های فدایی در خصوص تشکیل جبهه واحد، تصور می کردند طرح آن ها از سوی چریک ها پذیرفته می شود؛ حال آن که پس از جلسه رابطه های دو سازمان در اسفندماه ۱۳۵۳، ارتباط دو سازمان به مدت دو ماه و نیم قطع شد و مرکزیت مجاهدین از نقطه نظرهای جدید چریک های فدایی نسبت به خود اطلاعی نداشتند.
ارژنگ بامشادخیز جدید جنبش ضداستبدادی و راهی که باید با هوشیاری پیمود در شرایط کنونی، برای برهم زدن توازن قوای میان حکومت و مردم، به میدان آمدن اکثریت عظیم مردم یک ضرورت حیاتی است. به میدان آمدن اکثریت عظیم، به معنای حضور گسترده ی کارگران و زحمتکشان، به میدان آمدن جنبش های ملیت های تحت ستم و گسترش همپیوندی ها با جنبش زنان و جوانان است. برای این که چنین امری متحقق شود، هم باید روی شعارهائی که می تواند متحد کننده باشد و خواست های اقشار و طبقات پائین جامعه را بیان کند تاکید کرد و هم باید شیوه های مبارزه را به گونه ای سازمان داد که هزینه ی شرکت بیشترین نیرو و عدد بزرگ مقدور گردد.
دکتر حسین لاجوردی"و بازهم ما هستیم که همچنان نمی دانیم چه می خواهیم" امروز ما شاهد جنبش هائی اجتماعی – اقتصادی و نه الزامن سیاسی در منطقه هستیم که بسیار هم قابل ارزش است - مهمتر آنکه بدین ترتیب سطح آگاهی اجتماعی رو به افزایش گذاشته است، ولی این سوال همچنان باقی است که آیا مردم تونس و مصر به آزادی و دموکراسی رسیده اند و یا تنها موفق به برکنار کردن بن علی و مبارک شده اند و ارتش با کمک دولت، رژیم حاکم را حفظ کرده است؟
دکتر محمد حسین یحیاییگزارش گونه ای به نام بودجه و مجلس نشینان بی اراده تیم احمدی نژاد در راستای ذهنیت و اندیشه خود به نابود کردن و گاهی تهی کردن سازمان ها و نهاد هایی پرداخت که ساختار نظام اقتصادی و سیاسی کشور در طول سال ها از سوی آنها مراقبت. کنترل. تقویت و گاهی توسعه می یافت. این تیم. سازمان برنامه. شورای پول و اعتبار و نهاد های دیگر را یکی پس از دیگری منحل کرد. بانک مرکزی را که بزرگترین نهاد اقتصادی و اعتباری کشور است در اختیار خود گرفت و به کارگزار خود تبدیل کرد.
دنیز ایشچیبر چیده باد ولایت فقیه، بر قرار باد آزادی امروز اگر میخواهیم جایگاه واقعی خویش را در جنبش مردمی بیابیم، بعنوان قدم اول بر ما واجب است که شعارهای آرمانی مرحله ای و استراتژیک خویش را بر راستای برچیده شدن نظام پوسیده قرون وسطایی ولایت فقیه با قاطعیت و شفافیت تمام مطرح بکنیم. همانطوری که قبلا مطرح کردم، قبل از اینکه ما بتوانیم با نسل جدید پیوند ساختاری برقرار بکنیم، باید با آنها پیوند شفاف و قاطع آرمانی ببندیم.
کاظم علمداریاز خشم مردم بترسید! پیآمدهای حصر خانگی موسوی و کروبی با بستن راههای مسالمت آمیز، خطرآن وجود دارد که رژیم جنبش مدنی ایران را به رادیکالیسم سوق دهد. کما اینکه سرکوبهای خونین و به دار آویختن افراد بیگناه در یکسال و نیم گذشته برای ایجاد رعب و وحشت با قصد متوقف کردن خواستهای قانونی مردم، نه تنها باعث عقب نشینی آنها نشد، بلکه خواستهای جنبش راعمیقتر و بنیادیتر و شعارها را تندتر کرد. نگرانی آن است که رژیم ایران ممکن است راه اصلاحات از نوع مصر را مسدود کند، و جامعه را به سمت راه لیبیایی سوق دهد.
امیر مومبینی امیر ممبینی نامهی سرگشاده به آقای سروش در دفاع از حقوق اجتماعی ناهمکیشان آقای سروش!
نامهی پردرد شما را با عنوان «لعنت و نفرین بر جمهوری کافرپرور اسلامی» خواندم. از ستمی که بر خانوادهی شما رفت و میرود متأسف و با شما همدرد هستم. اما از عنوانی که برای نامهی خود انتخاب کردید متأسف و متعجب هستم.
جملهای که شما نوشتید قائم به ذات است، تا حدی که میتواند یک شعار مستقل باشد. در این محدوده لعنت و نفرین شما بدین دلیل متوجه جمهوری اسلامی میشود که کافرپرور است. یعنی کافرپروری چنان زشت و خطا و چنان جرمی است که میتوان از آن به عنوان یک ضدارزش و یک صفت بغایت منفی علیه جمهوری اسلامی استفاده کرد. در اینجا فراموش میشود که کافر شخص است. این شخص انسان است و در اینجا ایرانی است.
شهرام تابعمحمدىاز بهمن تا بهمن به نظر من مهم ترین تحول در این یک سال گذار از یک تعبیر رمانتیک به یک درک واقعی از خشونت پرهیزی بود. پارسال، مردم با دنباله روی از رهبران فکری هر نوع درگیری با نیروهای امنیتی و نظامی را خشونت گرایی تعبیر می کردند. این درک از خشونت پرهیزی و خشونت گرایی به همان اندازه سطحی و غیرواقعی است که درک یک دختر و پسر چهارده، پانزده ساله از عشق ابدی! امسال اما مردم با درکی واقعی به خیابان ها آمدند و بخصوص متوجه این واقعیت شدند که دفاع از خود به معنای خشونت گرایی نیست.
حسن زرهیرئیس جمهور ریاکار همین یکی دو روز پیش بود که توسط ماموران و مزدوران حکومت و رهبرتان با چوب و چماق و گلوله به جانشان افتادید و سه جوان مانند دسته ی گل را هم به خاک و خون کشیدید که حالا دایه ای مهربان تر از مادر شده ای و می خواهی به قذافی که تا همین دیروز دوست یک جان در دو قالب بودید درس مردم داری و کرامت انسانی و حق حاکمیت ملی بدهی!
نیکروز اولاداعظمیسه مؤلفه مفهومی - ارزشی سكولار در منشور جنبش سبز و آشتى ملى جنبش سبز به دليل خصلت آزاديخواهانه اش جنبشى سكولار است. آزادى و آزادمنشى طبع انسان است و انسان بر اساس چنين طبعى آزادى اختيار روش ها و شيوه هاى زندگى خود را مى يابد. بيان اين طبع منظور ما از سكولار كه بر حسب آن نه الله- قانونگذار بل انسان-قانونگذار است را بخوبى روشن مى كند. بنابراین بحث من از نقطه نظر و برداشت از سکولاریسم در خصوص ارزشهای فلسفه عقلی که آزادمنشی ،حقیقت جویی، معرفت شناختی وبازاندیشی انسان به امورات وجه مشخصه آنست مربوط می شود.
سیمین شریفیسخنی با خودمان این روزها وسعت و سرعت اخبار بحدی است که اگر فقط چند ساعت دور از وقایع باشی بخشی از اخبار را از دست داده ا ی. بازتاب این وقایع هر کسی را بگونه ای تحت تاثیر قرار داده و بفکر وامیدارد. و من در این فکر هستم که چرا ما ایرانیان کمتر ملتی و یا فرهنگی را بهتر و یا حتی همتراز خود دانسته و قبول داریم.
اسد شفیعی "گل سرخ خورشیدی از آفتابکاران !" در رابطه با سخنرانی رفیق اشرف دهقانی در مراسم بزرگداشت چهلمین سالگرد رستاخیز سیاهکل) در روز شنبه پنجم فوریه 2011 ، در مراسم بزرگداشت چهلمین سالگرد رستاخیز سیاهکل در "مرکز اجتماع تورن هیل" در شهر تورنتو - کانادا ، فرصتی شد که بتوانم رفیق اشرف دهقانی ، این سمبل مقاومت و مبارزه را در آغوش گرفته و با فشار دادن او بر قلب خود ، یاد هزاران مبارز زن و مردی را که چه در دوران رژیم شاه خائن و چه در دوران رژیم منفور جمهوری اسلامی ، یا در مبارزه مسلحانه رو در رو با جانیان این دو رژیم کشته شده بودند و یا بعد از تحمل شکنجه های بسیار دردناک ، در زیر دست جنایت کاران خونخوار از بین رفته بودند را زنده سازم.
روبن مارکاریانبازخیزی جنبش ضداستبدادی در ۲۵ بهمن و اول اسفند! چرا اول اسفند افق های جدیدی برای گسترش جنبش ضداستبدای گشوده است تردیدی نیست که پس از 25 بهمن و اول اسفند افق های جدیدی در برابر جنبش ضداستبدادی، جنبش کارگری و دیگر جنبش های اجتماعی کشورمان گشوده شده است. برای توامندی هر چه بیشتر جنبش ضداستبدادی باید از هر ذره فضائی که در نتیجه پیشرفت پیکار ضداستبدادی فراهم می شود برای سازمایابی هر چه بیشتر جنبش کارگری در محیط های کار و نیز محلات کارگری و تهیدستی استفاه شود. اکنون شرایط مناسبی برای گستراندن تظاهرات به محلات کارگری و زحمتکشی و دخالت دادن جوانان محلات در پیکارهای پیش رو فراهم شده است.
محمد رضا شالگونیچگونه می توان دیکتاتوری را درهم شکست؟
نیاز حیاتی ما در حال حاضر گسترش دوام و دامنه جنبش ضد استبدادی است که عموماً از راه های مسالمت آمیز پیش می رود ، از تظاهرات سیاسی خیابانی ( فشرده یا پراکنده ، بسته به شرایط ) گرفته تا استفاده از اشکال گوناگون نافرمانی مدنی آگاهانه و سازمان یافته در حوزه های مختلف زندگی اجتماعی ؛ از نپرداختن سازمان یافته قبض های آب و برق و گاز گرفته ، تا اعتصاب های کارگری و ایجاد همسو یی ها و هم آهنگی های لازم برای تدارک اعتصاب عمومی و انواع راه بندان ها و تحصن ها در مراکز مهم و پررفت و آمد.
محمدعلی اصفهانیانطباق فعال، مهم ترين ضامن پيروزی جنبش است هر حرکتی ـ از ساده ترين تا پيچيده ترين حرکت ـ در ادامه ی خود، طبعاً به مرحله هايی می رسد؛ اما بی هيچ تضمينی برای باز نايستادنش در يکی از اين مرحله ها، و يا برای به هرز نرفتنش، و يا برای در بيراهه ها گم نشدنش.
سرانجام هر حرکت مکانيکی، هر حرکت فيزيکی، و حتی بسياری از حرکت های ارگانيک (در مفهومی آميخته با ديالکتيک، که البته نمی شود آن را الزاماً در اصطلاح «ديالکتيکی»، خلاصه و تعريف کرد) معمولاً پيشاپيش، مشخص و يا قابل پيش بينی است.
کاظم رنجبر بخش بیست و سوم اسلام چون سلاح سیاسی سیاست امپراطوری عثمانی ،بر این اصل استوار بود ،که چون سلطان عثمانی از آنجائیکه پیرو مذهب سنی حنفی بود ،لذا خلیفه و سلطان مسلمانان محسوب می شود . در این رابطه ، دستگاه دیانت ، با دستگاه سلطنت ، تنگاتنگ با هم همکاری مستقیم داشتند. اگر چه دستگاه دیانت را مفتی های سنی مذهب ،اداره می کردند ، ولی در اصل قدرت مطلقه حکومت در دست سلاطین عثمانی بود.
شهباز نخعیشکستن دیوار ترس! تجربه های اخیر در کشورهایی چون تونس، مصر، لیبی، الجزایر، یمن و... به خوبی نشان داده اند که دیکتاتورهایی چون بن علی، مبارک، قذافی، بوتفلیقه، صالح و... درست در زمانی که بیش از همیشه احساس قدرقدرتی کرده و خود را، با دستگاه اطلاعاتی – امنیتی که برپا کرده بودند، مطلق العنان می دیدند، با فوران خشم توده مردم روبرو دیدند و با تلخکامی دریافتند که دستگاه سفاک امنیتی، که آنهمه برایش هزینه کرده بودند، حتی از پیش بینی تقریبی این فوران خشم عاجز و ناتوان بوده است.
امير جواهری لنگرودی سری جدید لیست شعارها ازمبارزات مردم برعلیه کلیت نظام جمهوری اسلامی ایران بعد از فاصله خاموشی جنبش ضد استبدادی مردمان ایران برعلیه حکومت اسلامی بار دیگر شعله نبرد های خیابانی در 25 بهمن اوج گرفت وما با سطحی از اعتراضات در جدا از تهران بزرگ در جای جای کشور روبرو بودیم . ده ها فیلم و عکس و یوتوپ از صحنه های نا برابر درگیرها بین نیروهای خزب الله ، پلیس ، لباس شخصی ها و ماموران امنیتی و ضد شورش بدست آمد .
شعارهای زیر حاصل تلاشم از گوش کردن و استخراج آن شعارها است .
آرش عزیزی۱ اسفند: پیش به سوی احیای انقلاب! پس از حدود یک سال وقفه در پیشروی جنبش که اصولا به علت به بن بست خوردنِ طبیعی تاکتیکِ راهپیماییهای صرف به همراه درجهی بالای سرسختی و سبعیت رژیم در سرکوب جنبش بود٬ این موجِ انقلاب عرب بود که به ایران نیز رسید و انقلاب ما را احیا کرد. تظاهرات دوشنبه با شعار همبستگی با انقلاب در تونس و مصر فراخوان داده شده بود و شعارها از همان ابتدا انقلابیترین و تیزترین شعارها بودند: «مبارک٬ بن علی٬ نوبت سید علی»٬ «سید علی٬ مبارک٬ پیوندتان مبارک!»
سعید چوبکسکولاریزم سرنوشت نوع بشر است با یک نگاه اجمالی پی می بریم که علیرغم این سی و اندی سال هزینه که از کیسه مردم ایران و به نام الله شد، امروز که ملتها در تدارک انتخاب آلترناتیو و الگوئی برای فردای خود هستند هیچگونه رغبت و اشتیاقی به برقراری حکومتی اسلامی ندارند و با اینکه اکثریت نفوس این جوامع را باورمندان به دین اسلام تشکیل می دهند،
مهدی استعدادی شادمیراث بی خواستگار آقای خمینی برخلاف آرزوی آقای خمینی، که هوای صدور انقلاب خود را داشت و میخواست سیطرۀ امپراتوریش جهان گستر یا دستکم اجرای فرمانهایش شامل حال آن چند صد میلیون مسلمان بیزار از مُدرنیته گردد، امروزه ایدئولوژی منتسب به وی ( خمینیسم) در برونمرز ایران نه اندیشۀ راهنمای جنبشهای اعتراضی است و نه کارپایه احزاب سیاسی.
مهدی خانیایا تهرانی "راه خروج از بحران کناره گیری ولی وفقیه است" رادیو بین المللی فرانسه - نوشتۀ رحمت قاسم بیگلو "مهدی خانبابا تهرانی" فعال سیاسی و تحلیگررویدادهای سیاسی ایران می گوید: از انتخابات دوردوم ریاست جمهوری احمدی نژاد درصورت اقدام به موقع "ولی فقیه" ورهبرجمهوری اسلامی، می توانست یک تفاهم عمومی میان دوجناح رژیم برای حفظ نظام اسلامی امکانپذیرباشد، ولی با "دستبرد در آراء مردم" و حمایت قاطعانۀ آیت الله خامنه ای از احمدی نژاد روندی در ایران آغازشده است که تنها خروج از بحران به کناره گیری ولی فقیه و یا کنارگذاشته شدن وی از قدرت می تواند باشد.
عباس شکریترس برادر مرگ است برای نگاهی دقیق تر به آنچه در منطقه رخ می دهد و مقایسه ی آن با حوادث و جنبش آزادی خواهی در ایران، باید تعریفی معین و مشخص از واژه هایی که به کار گرفته می شوند، داشته باشیم. در غیراین صورت هر کسی از ظن خود یار جنبش خواهد بود و چه بسا که چوبی باشد لای چرخ پیشرفت جنبش آزاد ی خواهی مردم ایران. وقتی از کلمه ی جنبش سخن می گوییم که چتری است رنگارنگ بالای سر گونه های مختلف فکری اما با هدفی مشترک، باید برای حرکت به پیش این جنبش هم تعریف های مورد قبول همه به عنوان ارکان کار ارائه شود.
|