محمدعلی اصفهانی حتماً در پای همسايه خاری هست؛ اما... تا زمانی که «همراهان جنبش»، گرفتار «حصر» ولی فقيه نشده بودند، با هر کم و زيادی و خوب و بدی که داشتند، هم به دليل نفوذ کلام اشان، و هم به دليل سعه ی صدر دموکراتيک اشان در برابر تنوع خواست های افراد و نيرو های متنوع درون جنبش (با استفاده از حق طبيعی بيان نقطه نظر های شخصی خودشان البته) کمبود مشکل رهبری، و ناتوانی جنبش در هماهنگی ضمن ناهمگونی، کمتر حس می شد.
بابک امیرخسرویراه مصدق همچنان، ستارۀ قطبیِ راهنمای ماست (به مناسبت ۱۳۰مین زادروزِکترمحمد مصدّق) در فرصت کوتاهی که در اختیار دارم، می خواهم بر گوشه هایی از کار و رفتار دکترمصدق، وبرخی ازسخنان او درنگ کنم. قصد دارم در این مختصر بر نکاتی انگشت بگذارم که به گمان من آئینۀ تمام نمایِ فرهنگ سیاسی و انسانیِ اوست، و در زمان خود، بر جهان بینی و اندیشه وفرهنگ سیاسیِ من اثری عمیق باقی گذاشت و در برخی از دشوارترین لحظات زندگی حزبی و سیاسی ام به یاری من آمد. کرداروگفتاراو، درآن لحظات دشوار، همواره اندیشۀ راهنمای من بود.
مسعود نقره کاربردرها و دیوارهای زندان ......و پاسخ به چند پرسش و ابهام شاهد جنایت های حکومت اسلامی (بخش سی و ششم) بر دیوارها و پشت درهای سلول های انفرادی و مجرد، و بند های عمومی زندان ها زندانیان از خود نوشته هائی بر جای می گذاشتند که من چند نمونه ی آن ها را در بازداشتگاه مرکزی سپاه پاسداران شیراز دیدم . این یادداشت ها بیشتر در ایام شوم دهه ی ۶۰( سال های ۶۷ و ۶۰) ، و به ویژه در آخرین لحظات نوشته می شد.
شهباز نخعیکنگره وصف گل! استبداد زیان های پرشماری برای جامعه دارد که یکی از بزرگ ترین آنها رواج کیش شخصیت وچاپلوسی و تملق گویی است. بنای چاپلوسی با خشت دروغ و سیمان گزاف گویی ساخته می شود و چون محدودیتی درمورد این مواد اولیه وجود ندارد، این بنا تا ثریای تخیل و حتی مالیخولیای سازندگانش بالا می رود و ازآنجا که خشت اول آن کج نهاده شده، دیریازود ناگزیرخراب می شود و فرومی ریزد.
مهدی استعدادی شادکم و کیف خمینی در گمانه زنی های قائد در شرح حال آیت الله خمینی، که خود را از جوانی در جنگ بر سر منافع خود و حفظ ملک و املاک خانوادگی دیده، هیچ نکته اسرار آمیزی غیر از اراده ای مصرانه در تحقق بخشیدن به خود همچون نهاد و پیکره فراگیر سیاسی نبوده است. البته پراگماتیسم زیرکانه اش جنبۀ فریفتن مردمان را هم در برداشته که، با مدعای نماینده خدا بودن، حکمرانی خود را بنام خلافت الاهی به مریدان حُقنه و به افکار عمومی عرضه کرده است.
کوروش گلناماین هم یک نمونه تلخ دیگر! من به عتوان یک ایرانی از همه کسانی که برای برپایی این دادگاه کوشش کرده و زحمت کشیده اند، با هر باوری که هستند، از همه شاهدانی که از کشورهای گوناگون و راه های دور به لندن رفته، با پذیرش رنج و درد یادآوری آن رویدادها ی ناگوار و آن روزهای شوم، در این دادگاه حضور یافته وشهادت داده اند، سپاس گزاری کرده و به وجود آنان افتخار می کنم. نردید ندارم که چنین نمونه های نادرست برخورد با کوشش های آنان، نتیحه ای جز آسیب زدن به خود به میان آورندگان آن ندارد.
مسعود نقره کارمرگ دلخراش فروغ در یخچال (سرد خانه) ی زندان شاهد جنایت های حکومت اسلامی (بخش سی وپنجم) فروغ ۲۰ ساله بود و مجاهد، آن شب، دوازدهم اسفند ماه بود ( مطمئن نیستم سال ۶۱ بود یا ۶۲ ). هیچکس به دنبال فروغ نیامد ، او هرگز ملاقاتی و یا کسی که سراغ اش بیاید نداشت. بعد از چند ماه از دفتر امام جمعه حائری خواستند پیگیری شود که آیا زندانی ای به نام فروغ اعتمادی در زندان هست یا نه ؟. به دفتر امام جمعه اطلاع دادند ما چنین زندانی ای نداریم !....»
فواد حقیقیاعدام مجازاتی انتزاعی در اعمال مجرمانه
مجازات اعدام علیه هر کس و تحت هر عنوان صورت گیرد، بعنوان عملی غیرانسانی و متناقض با ارزشهای مدرن انسانی از آن یاد میشود، به عبارتی سلب حیات.
میثاقها و پیمانهای جهانی مربوط به حقوق بشر، که ایران نیز آنها را امضاء و باید به آنها متعهد باشد، صدور حکم و اجرای مجازات اعدام، بهویژه علیه افراد 18 سال به پایین، را ممنوع کردهاند.
مجید خوشدلرسانه های همگانی ایرانی در خارج کشور گفتگو با رضا مرزبان
- ذاتاً کار رسانه ایجاد رابطه است. و اصلی ترین موضوعی که برای رسانه ها مطرح است، خبر است؛ اساس خبر است. خبر است که بنیادِ تفسیر می شود و یا آغاز ابراز عقاید مختلف. این اعتقاد من است. متأسفانه رسانه ها در خارج کشور کمتر به این موارد پایبندی دارند. آن چیزی که من دیده ام، بیشتر، جنبه هایی از برخوردهای مسلکی و محدود اشخاص است. حتا درباره اعتقادات سیاسی افراد، آنچه در ذهن آنها است، بیرونی می شود و نه آنچه که از واقعیات می شود تعریف و منتقل کرد.
دکتر رضا راهدارکالبد شناسی اندیشه خمینی -۲ تحلیلی از ساختار ایدئولوژی و حرکت خمینی می بینیم که اندیشه فقه محوری خمینی، که از گذشته ریشه گرفته بود، راه بدانجا برد که او را، حتی در مقام ولی فقیه و رهبر، واداشت تا در درون ایران، از حوزه های دینی گرفته تا دانشگاها و مراکز دولتی و حتی ارتش و سیستم دفاعی کشور، به پارگی و شقه سازی نیروها دست بزند. او از فرمان "جمهوری اسلامی نه یک کلمه بیش و نه یک کلمه کم" آغاز کرد و سپس زیر تشکیل مجلس موئسسان را زد و بجای آن خبرگان را بر کرسی نشاند.
محمد امینیآرزوهای محمدعلی شاهی آقای رضا پهلوی، پس از چندسالی بازی با دموکراسی و سخن گفتن از این که او شهروند ساده ای بیش نیست، در گفت و گویی تازه، شرم و آزرم را یکسر به کنار نهاده است و نه تنها خویشتن را «پادشاه قانونی ایران» خوانده، که در سودای براندازی جمهوری اسلامی و بازگرداندن خاندان پهلوی به تخت شاهی، در ستایش از دخالت نظامی دولت های خارجی در ایران و به پیشباز رفتن ایرانیان «از مهاجمان خارجی»، زبان گشوده وچشم بر یاری «دموکراسی» هایی مانند عربستان، کویت و قطر دوخته است.
دكتر عبدالستار دوشوكینقش رسانه های فارسی زبان در رشد تجزیه طلبی در بین اقوام ایرانی؟ دستیار برنامه ای یکی از رسانه های معتبر فارسی زبان به نگارنده تلفن زد و از من خواست که در یک برنامه در مورد اقوام شرکت کنم. با کنجکاوی پرسیدم چرا ما بلوچ ها، کردها، عرب ها برای اظهار نظر و تجزیه و تحلیل مسائل ملی، بین المللی و یا کل کشورمان ایران دعوت نمی شویم؟ دستیار نیز بیدرنگ با صداقت و بیگناهی خاصی جواب داد: "آخه شما بلوچ هستید".
سوده رادما جوانه میزنیم* ما نسل پس از انقلاب که سالها نسلهای قبلی را مسوول آنچه بر سرمان میآمد میدانستیم، پرچم را در دست گرفتیم، صدا را در گلو انداختیم و فریاد زدیم، به خیابان رفتیم و مشت گره کردیم و اینبار نه بر سر نسلهای پیشین، که با آنها، کنار آنها، دوشادوش آنها اعتراض کردیم؛ سه سال اعتراض بیوقفه، شاید گاهی آهسته ولی همیشه پیوسته!
غیر از این نزدیکی نسلها، آنچه بدست آمد، علنی شدن جنبشهای اجتماعی و تنوع آرمانهای سیاسی بود. این روزها نام جنبشهای مدنی برابریخواهانه، جنبش زنان، جنبش کارگری، اقلیتهای قومی، دگراندیشان دینی، کنشگران حقوق کودکان و... دیگر به گوش کسی نا آشنا نیست.
ناهید حسینی پیغام باز ماندگان دهه خونین ۶۰:
نه می بخشیم و نه فراموش می کنیم!
در دادگاه لندن، این بازماندگان را می بینی که چگونه عکس عزیزانشان را در دست دارند و یا به گردن آویزان کرده اند. مرسده دو برادر و زن برادر، رویا چهار برادر، خانواده بهکیش هفت نفر از اعضاء خانواده را از دست داده اند، گلاویژ شش نفر از اعضاء خانواده اش را کشته اند و این داستان هنوز ادامه دارد.....
مسعود نقره کارنمونه ای از لطف شکنجه گر مسلمان ! شاهد جنایت های حکومت اسلامی (بخش سی و چهارم) ف.ح شکنجه گر زندان های شیراز، به زمان شاه دانشجوی دانشگاه مشهد بود، اومدتی نیز درشیراز زندگی کرد. او دانشجوئی متدین بود و به توصیه آیت الله طاهری وارد سپاه پاسداران شد، و محل کارش نیز زندان در نظر گرفته شد. او زیر دست سعید محسنی نائینی آموزش شکنجه گری دید. بعد از مدتی به مشهد باز گشت و مسؤلیت هائی در زندان های مشهد گرفت .ف.ح از مخوف ترین و «خلاق ترین» شکنجه گران بود.
محمد جلالی چیمه (م. سحر)«خشم مقدس» دکتر عبدالکریم سروش (بخش دوم) گویی جامعهء ایرانِ آخوند زده، همانا جامعه آلمان و فرانسه و انگلیس و سوئد است که بیش از سیصد سال تجربهء سکولاریسم پشت سر دارند و میراث فکری و فرهنگی ومدنی و روحی آنان در روند تاریخ مدرنیتهء مغربی (یعنی در همین سکولاریسم) آنان نُزج گرفته و خودآگاه و ناخودآگاه ملتهای غربی از ابعاد گوناگون چنین میراث عظیمی سرشار است.
احد قربانیتفکر گروهی چیست و چگونه برما فرمان می راند؟ تفکر گروهی چیست؟ نمودهای آن کدام است؟ چگونه چشم و گوش ما را می بندد؟ چگونه وجدان ما را از کار می اندازد واز ما انسانی نادادگر، یکسونگر، شکنجهگر، جلاد و جانی می سازد؟ ما انسانها از یک سو مجبوریم به طور جمعی کار، مبارزه و تفریح کنیم و از سوی دیگر هرگاه دستهای تشکیل دهیم خطر افتادن در دام سوء استفاده از قدرت، پیروی کورکورانه، تفکر گروهی و از دست دادن تفکر و شخصیت مستقل خود و جزئی بیاراده و بیوجدان از یک سازمان شدن، ما را تهدید می کند. چه باید کرد؟
محمد قراگوزلوسازمانیابی کارگری ـ تئوری و پراتیک مارکسی (۳) سالهایی که تحت عناوینی همچون "اصلاح الگوی مصرف" و "ریاضت و جهاد اقتصادی" و مشابه در جهان و ایران معروف شده در کل تاریخ سیصد سالهی سرمایهداری کم مانند است. بحرانی عمیق و آیندهیی تیره همچون سرطانی علاجناپذیر به همهی ساختارهای شیوهی تولید سرمایهداری در تمام جهان سرایت کرده است. اقتصاد ایران نیز مانند یونان و اسپانیا و پرتغال و ایتالیا و غیره بخشی - هر چند کوچک - از این سرمایهداری بحران زده است.
اسد سیفکدامین دام، کدام حادثه؟ (نگاهی کوتاه به "در دامگه حادثه") سیاست ثابتی هنوز بر منطق سرکوب و خون استوار است. او هنوز هم ناماندگاری رژیم پیشین را در نکشتن و استفاده نکردن مطلق از سرکوب می داند. دمکراسی ادعایی او به منطق قتلعام ممکن می گردد. آن مسئول "مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر" نیز به همین نتیجه رسیده است که تا "وقتی مشروعیت یک حکومت زیر سئوال برود اما قدرت سرکوب داشته باشد، آن حکومت ساقط نمی شود." و این چیزیست که در مورد جمهوری اسلامی سالها شاهد آنیم.
کاوه بنائیهیچ کس سخن نگفت؛ با باز شدن فضای انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری, کاندیدا ها با اتخاذ شیوه هائی, بنا به خواست گاه های نظری که داشتند,محیط را آماده پذیرش داده هایشان نمودند. مناظره های تلویزیونی و نقش رسانه ها در داغ کردن کشمکش های درون حکومتی بی تاثیر نبود. رها نمودن بندها, پریدن از موانع را جوانان بخوبی در آن مدت کوتاه آموخته , بکار بستند.پویندگان هر دو جریان انتخاباتی درگیر, بخوبی نقش خویش را بازی کردند.ایجاد آن فضا, نیازمند مشارکت بیشتردر انتخابات را می طلبید.
نیکروز اولاداعظمیمُهرِ "دغدغه دیانت" را بر پیشانی روشنفکر چسباندن تحریف و نقض غرض روشنفکری است انسان موجودى است انديشنده و برخوردار از تعقل و به دليل طبع آزادى خود در سير تحولات تكاملى خويش از مانع دين بر انديشيدن گذر كرد و در ايران نيز چنين سير تكاملى مرحله آغازين خود را سپرى مى كند، اين مى تواند يگانه دليل بر عصبيت "روشنفكر دينى" باشد كه موكداً "بازار دين" را "گرم گرم" مى بيند و هم "چراغ كليسا" را روشن و همزمان با غوغاسالارى، نسل سرخورده ايرانيان از دين كه نتيجه سى و اندى سال سنگينى حاكميت دين بر دوش آنها بوده است، را تقبيح، و از اين زاویه ی خطای دید براى نقد بيكران علمى حدود اعلان ميكنند.
مسعود نقره کار«لعنت خدا بر ما که در برابر آن همه جنایت سکوت کردیم» شاهد جنایت های حکومت اسلامی (بخش سی و سوم) آن روز به طوراستثنا ۱۴ تن از تواب ها را در همان بازداشتگاه سپاه شیراز اعدام کرده بودند. یکی از ظهرهای اواخر تابستان بود، هوا نسبتا خوب بود و آسمان صاف. در اصلی بازداشتگاه رو به خیابان بود اما کسی اجازه نداشت جلوی در بازداشتگاه تردد کند و بایستد. آن سوی خیابان خانواده های زندانیان جمع شده بودند تا از سرنوشت عزیزان شان که مدتی ملاقات های شان قطع شده بود خبری بگیرند.
پرویز داورپناههمه ی کارگران زندانی را فوراً و بدون قيد وشرط آزاد کنید این اولین بار نیست که کارگران بازداشت می شوند و از حق برپایی تظاهرات و گردهمایی در ایران محروم می گردند. محرومیتی که با آغاز به قدرت رسیدن دولت محمود احمدی نژاد فزونی یافته است. مسلما با شدت گرفتن تحریمهای خارجی و کاهش تولیدات ملی و وخامت اوضاع اقتصادی، کارگران به عنوان موتورهای اصلی اقتصاد و صنعت جامعه بیشتر از سایر قشرها متحمل ضرروفشار هستند.و به دلیل محرومیت طبقه کارگر از حق آزادی بیان و گرد همایی و تظاهرات مسالمت آمیز و ایجاد سندیکا و دفاع از حقوق طبیعی روزگار سیاهی را می گذرانند.
اسماعیل ختایینگاهی به رشد افراط گرایی در جهان اکثریت قریب باتفاق معتقدان باین ادیان از زاویه ای انسانی به آن مینگرند واز جنگ و تنفر از دیگری هرکه باشد کاملا بدورند و تنها اقلیتی محدود که متاسفانه در مملکت ما حاکمند راه را تنهادر تقابل ونابود کردن طرف مقابل میبینند و در این زمینه با سیاستهای زورگویانه کشورهای دیگرهم همسوئی کامل پیدا میکنند ودر خدمت نیروهای جنگ طلب عمل میکنند.
محمود بهنامنمایش انتخاباتی ۱۲ اسفند و ترکیب مجلس نهم رژیم طی این روند هدایت و کنترل شده، مجلسی شکل گرفته است که ترکیب آن، بیش از همیشه، منطبق با خواست و امیال رهبری است. و اگر قرار باشد که در این انتخابات نمایشی برندهای هم تعیین شود، برنده آن نه لیست «جبهه متحد» و نه فهرست «جبهه پایداری»، بلکه در اساس «لیست خامنهای » است. بدین سان، انتخاباتی که در این نظام همواره فارغ از خواست و اراده آزاد تودهها و غالباً نمایشی بوده اکنون، هرچه بیشتر، فرمایشی هم شده است. بیجهت نیست که اینبار، در قیاس با دورههای دیگر، بساط این بازی را کمتر پهن کرده و زودتر هم جمع کردند. مردم نیز اکثراً و بیش از گذشته به فرمایشی و انتصابی شدن انتخابات حکومتی آگاهند که رویگردانی گسترده آنها از نمایش تکراری این دوره هم گواه روشنی بر آن است.
|