جلال ایجادی
جامعه شناسی دین و خرافات جامعه تاریخی ایران دینی بوده و در چند دهه اخیر بلحاظ مذهب گرائی در اجتماع وقدرت سیاسی دینی، بمثابه یک کلیت، تمایلات تازه وگوناگونی از خود بروز میدهد. ازیکسو اجرای مذهب اسلام در تمامی عرصه ها و پیوند آن با قدرت سیاسی استبدادی، تمام واقعیت خشن آنرا به نمایش تاریخی کشاند وبخش های گسترده جامعه را نسبت به دین به رفتار شک آمیز ویا بیزاری وطرد کشاند و میتوان گفت که این پدیده در جامعه ایران بیسابقه بوده است. دین اسلام بدست حکومت دینی ضربه مهک خورد ودر ذهنیت بسیاری ازایرانیان اعتبار و قداست خود را از دست داد.
م. آذریمن قطاری دیدم که سیاست می برد و چه خالی میرفت ائتلاف همه نیروهای اپوزیسیون مگر امکان پذیر است؟ یک لحظه تصور کنید آقایان رجوی، رضا پهلوی، جندالله، موسوی، سفیران سبز نیروهای ملی مذهبی و ... کنار هم نشسته اند! کجای استراتژی سیاسی موسوی ـ کروبی، سفیران سبز و یا اتحاد جمهورخواهان ایران و ... با استراتژی "براندازی" مجاهدین و یا سلطنت طلبان یکی ست؟
عباس شکریفرهنگ سیاسی یا فرهنگ دروغ و خشونت بُعد رفتاری آسیب شناسی فرهنگ سیاسی ما ایرانیان، مجموعهای از خلق و خوهای مثبت و منفی را در بر میگیرد که به حوزه اخلاق فردی تعلق دارد. شاید نوعی فرافکنی باشد اگر ویژگیهای منفی اخلاق شخصی چون تنبلی، بیحالی، بیتفاوتی، هیجان زدگیهای غیر منطقی، تلون مزاج و… را به گردن هزارهها و حکومتهای استبدادی قدیم و جدید و … بیاندازیم. این نوع نگاه با غیرقابل علاج نشان دادن رفتارها و خلق و خوهای اجتماعی و سیاسی، هرگونه تلاش در جهت تصحیح و ارتقاء مثبت فرهنگ سیاسی را محکوم به شکست می داند.
رضا علامه زادهسانسورگری، "چپ" و "راست" نمیشناسد! برداشتن نام من از تیتراژ فیلم "حرف بزن ترکمن" به قدری بیمعناست که مرا به یاد حرف کسی (شاید زندهنام گلشیری) میاندازد که گویا به یکی از سانسورگران جمهوری اسلامی گفته بود اجازه نشر ندادن به کتابی که هفده بار منتشر شده خیلی بیمعناست! حالا برداشتن نام من از فیلمی که صدها بار با نام خودم پخش شده خیلی بیمعناترست.
پرویز داورپناهجان نسرین ستوده درخطر است؛ کمک کنیم، شاید فردا دیر باشد! بیایید دست به دست هم دهیم، و در دفاع از جان عزیزی که چهل و چهار روز است در اعتصاب غذا به سر میبرد، و شجاعانه برای رسیدن به حقوق حقه انسانی و شرفش اش که همانا شرافت همه مردم ایران و آزادی است، جان خود را به خطر انداخته است، از همه ی آزادی خواهان جهان بخواهیم، در حمایت از جان نسرین ستوده و دیگر زندانیان سیاسی، به محافل سیاسی و حقوق بشری کشورهایی که در آن زندگی می کنند، مراجعه کرده، و از آنها بخواهند که دولت ایران را، برای نقض حقوق بشر و آزادی نسرین ستوده تحت فشار قرار دهند.
بهزاد كریمیتفسیر دل خواسته دیروز برای سود خود خواسته امروز! در مواجهه با نگاه فرخ نگهدار به دیروز و امروز واقعیت های تاریخی این نظام مبتنی بر ولایت فقیه، همواره مدلل این حقیقت بوده اند که این نظام منطقاً و تاریخا به انحصار و استبداد بیشتر قدرت گرایش داشته است و طرد و پرت مرحله به مرحله عناصر خواهان اصلاح به بیرون از دایره قدرت، دقیقاً قانونمند حیات آن. شکل گرفتن نیروی اصلاح در این نظام، واقعیت بود، اما عدم تحمل و طرد آن، واقعیتی مهم تر و اصلی تر. طلوع رنگ سبز بر زمینه سیاه، واقعیت داشت ولی قتل و حبس سبز واقعیت بزرگتر.
محسن نوربخشبدیل سوسیالیستی یا تقلای "چپ" برای به حساب آمدن ! اتحاد برای اتحاد و یا این که امپریالیست ها در حال آلترناتیو سازی هستند ، پس نیرو های به اصطلاح "چپ" هم به دور هم جمع می شوند تا آلترناتیو سوسیالیستی خود را ارائه دهند ، انگیزه درستی برای یک اتحاد اصولی نیست. اتحاد اصولی سازمان ها و نهادهای چپ و کمونیست اتحادی است که لزوم آن از شرایط عینی جامعه نشات گرفته و باید از آن شرایط ، تاثیر پذیر بوده باشد.
علی پورنقویالزام مقدم: تجهیز به یک نظریه گذار سوسیالیستی تکامل تئوری سوسیالیسم تاکنون چیزی جز تکامل چشم اندازهای آن نسبت به طریق دستیابی به جهانی عادلانه نبوده است... نوشته اند، و به درستی هم نوشته اند، که کار خطیر مارکس به عنوان یک جامعه شناس انقلابی، ترسیم چگونگی گذار به سوسیالیسم بوده است. اکنون نیز، پس از شکست تجربه "سوسیالیسم واقعاً موجود"، دشوار بتوان لزوم تکامل تئوری سوسیالیسم را به معنای دیگری جز لزوم تجهیز چپ به یک نظریه جدید برای گذار به سوسیالیسم تعبیر کرد.
محمد قراگوزلوبن بستِ دو راهی! لحظه ی حال و آینده ی ممکنِ نظامِ حاکم و منطقه خلاص شدن از "شر" تیم احمدی نژاد – حتا اگر به ساده گی انجام شود که کمی غیر محتمل است – دولت یازدهم جمهوری اسلامی با هر ترکیبی از محافظه کاران و اصول گرایان،بازهم با یکی از دو راه پیش گفته مواجه خواهد شد. آسفالت داغ این دو راه به تمامی سیاسی است و چنان که بارها گفته شده ورود به هر یک از آن ها از اختیارات دولت و مجلس بیرون است .
حسين منتظرحقيقیتأملی بر نوشتۀ آقای تقی رحمانی زیر عنوان
« از هاشمی چه میخواهیم؟» کوشش این نوشته در این است که نشان دهد تا زمانی که نیروهای منتقد در صدد تشکلی مستقل از نیروهای درون حاکمیت برنیایند و تا زمانی که در اثر رصد کردن فعل و انفعالات حکومتی ها ، از فرصت ها برای تحقق این هدف استفاده ننموده و فقط به پر رنگ نشان دادن فعالیت های عناصر و یا جناح های مختلف حکومت اکتفا کنند ، این قافله تا به حشر لنگ خواهد بود.
دکتر رضا راهدارکالبد شناسی اندیشه خمینی -۶
ارث و میراث و وارثان خمینی
اگر جهان بینی (شناسی) را فلسفه دید و نگرش فرد از جهان و مردم و جامعه تفسیر کنیم باید بپذیریم که خمینی جهان را آنگونه می دید که عمل کرد. او جهان و هستی و انسان را از نگاه مذهب (جهان بینی مذهبی) خویش می دید. بسیاری تلاش وافر داشته و دارند تا نشان دهند که خمینی جهان بینی توحیدی داشته و هستی را در راستائی یکتا و یگانه می دید. اما بین آنچه که خمینی از توحید و هستی می فهمید فرسنگها با اصل توحید و یگانگی و بکتائی فاصله دارد...
مجید زربخشپاسخ به برخی پرسش ها وضعیت کنونی چپ زاییدۀ بحران فکری، سیاسی و سازمانی عمیقی است که دو شکستِ فلج کننده، یکی در عرصه ملی و دیگری در مقیاس جهانی عامل آن بودهاند. بحران نخست به دنبال استقرار و تثبیت جمهوری اسلامی و سرکوب و تلاشی سازمانهای سیاسی ـ و نه تنها سازمانهای چپ ـ پدیدآمد. ضربه ناشی از این شکست، نظام ذهنی اکثریت بزرگ نیروها و عناصر چپ را در هم ریخت و هر کس ریشهها و علل را در جایی جستجو میکرد: در باورها و تئوریها، در سیاستها، در ارزیابی نادرستِ اوضاع ونیروهای سیاسی، اجتماعی و طبقاتی جامعه، در رهبران، درمناسبات درونی غیر دموکراتیک، ...
بهزاد كریمیکدام چپ؟ چپ، هویت خود را پیش از هر چیز مدیون روحیه نقد است. نقد هر نوع از ناهنجاری های اجتماعی و هر گونه از نابسامانی های ساختاری. چپ دراعتراض به جان سختی های محافظه کارانه در هر عرصه از حیات اجتماعی که مانع پیشرفت هستند، دارای معنی می شود. چپ اگر از نقادی باز بماند، هویت خود را گم می کند و ناآگاهانه در خدمت راست قرار می گیرد و اگر بر کژراهی خود پای بفشرد، به تغییر هویت و جبهه اش می رسد. چپ مجاز نیست که خصوصیت آوانگاردیسم خود در اعتراض به هر نوع از اجحاف و نسبت به هر بخش از جامعه را بر زمین نهد یا که بر سر آنها معامله کند.
مهرداد مهرپور محمدیسَتارکُشی رسم دیرپای جمهوری اسلامی قتل فجیع ستار بهشتی، کارگر وبلاگ نویس، به دست نیروهای دژخیم حکومت ضدانسانی و جنایتکار جمهوری اسلامی در زیر شکنجه، ضمن نشاندن دردی جانکاه بر دل تمامی ایرانیان آزاده، بار دیگر درنده خویی جمهوری اسلامی را در برخورد با روشنگران جامعه نشان داد. ستار بهشتی کارگری دردمند و آگاه از اقشار ضعیف جامعه بود که نتوانست نسبت به دردهای جامعه بی تفاوت باشد و جان خود را در راه پاسداشت حق آزادی بیان فدا نمود.
کامبيز قائم مقامفلسطین: اشکال کار در کجاست؟ یک بار دیگر بمباران ارتش اسرائیل درغزه چشم جهانیان را به سوی خود کشاند و قلب مردم جهان را از از کشتار کودکان مردم بی پناه فلسطین جریحه دار کرد. در این مقاله کوشش من این است که نه تنها به سیاست های جنایت بار دست راستی ها و نظامی های اسرائیل بپردازم، بلکه از رفتار جنایت بار گروه عقب افتاده حماس نیز سخن بگویم، که بخشی از تراژدی مردم فلسطین را ساخته است. و بالاخره از نقش گروه فراگیر صلح دوستان اسرائیلی که جوانانشان گروه بزرگی از ایشا نرا تشکیل می دهند، بنویسم که در کنار گروه کثیری از مردم فلسطین به دنبال ایجاد فضای دوستی و آشتی و صلح می باشند، که در کنار هم و باهم زندگی نو و دوران شکوفانی سرزمین هایشان و مردمانشان را با هم بسازند.
رضا علویآیا هنوز تهران پدر خوانده غزه است؟ یک روز پس از آغاز یک آتش بس نیم بند، و هفت روز پس از یک در گیری نفس گیر، حماس دست به تهدیدی جدید می زند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، "سامی ابوزهری" سخنگوی جنبش حماس چهارشنبه شب (در شامگاه 21 نوامبر ، روزی که کاخ سفید خود را برای مراسم تنکس گیوینگ آمده می کند) با اعلام این خبر افزود :"ما به رژیم اشغالگر اسرائیل می گوییم، اگر بازگردید و هدفی را در غزه بزنید ما نیز تل آویو را هدف قرار خواهیم داد.
احمد هاشمینقدی بر چشم انداز استراتژیک" اتحاد برای دموکراسی در ایران" پیرامون کنفرانس پراگ این که گذار دشوار به دموکراسی در ایران بدون برنامه ریزی استراتژیک اتفاق افتد یک امر نادری است. به همین لحاظ ملاحظات برنامه ریزی استراتژیکی و تاکتیکی برای گذار به دموکراسی امری اجتناب ناپذیر می باشد. هنگامی که جنبشی برنامه ریزی استراتژیک خود را شکل می دهد، گفتگوی سازمان یافته و هدفمند یکی از مهم ترین اجزاء این برنامه ریزی استراتژ یک می باشد.
گفتگو یکی از مهم ترین مو لفه ها و عناصر هماهنگی و انسجام است و بدون آن هیچ تحول دموکراتیکی رخ نمی دهد.
پایا راستگونیااتحاد و ایجاد آلترناتیو در اپوزیسیون، آرزویی محال یا امکانی عملی؟ شرایط تعلیق و انتزاع باعث گردیده است که هریک از بخش و گروهای اپوزیسیون، درک و احساس توأم با مقادیر معتنابهی حدس و گمان خویش را نسب به آینده سیاسی اجتماعی ایران داشته باشند، گروهی در رؤیای کامیابی ها و گروهی در کابوس تهدید و خطرات، حتی اگر بخش هایی در احساس و اضطراب خطرات و تهدیدات مشترک باشند، ولی در درجه و میزان و نیز در وجوه مختلف این خطرات نه. و در غالب اوقات این هم آستانه بودن در میزان و نوع این تهدید و خطرات در انطباق لازم قرار نگرفته اند. ضمن اینکه احساس اضطرار و ضرورت، هنوز در نزد همه به یکسان، مرحله ها دور از آن وضعیت تنازع آمیز ملموس و رو در روی ضرورت ساز مبارزه و رقابت قدرت که چندباره در این نوشته مورد تأکید قرار گرفت بوده است.
بابک امیرخسرویدرنگ هائی درباره
اقوام ایرانی و ساختاردولتی آینده کشورایران دوهزاروپانصد سال پیش، برپایه رواداری واحترام به حقوق اقلیت های قومی- زبانی و مذهبی اداره می شد. استوانه های برجای مانده ازکوروش ونوشته های کتیبه های بیستون وپاسارگاد به زبان های مختلف، حتی روایات کتاب مقدس تورات؛ بهترین گواه این راه وروش مدبّرانه کشورداری درایران بوده است. آرنولد تورن بی، پژوهشگروتاریخ نگارمعتبرقرن بیستم، شیوه حکومت مداری هخامنشیان را«اولین سازمان ملل متحد» درجهان نامیده است!
پرویز داورپناهداریوش و پروانه فروهر هرگز نخواهند مرد! بیش از ۱۴ سال از قتل داریوش و پروانه فروهر میگذرد.
پروانه اسکندری و داریوش فروهر، اولین قربانیان قتلهای زنجیرهای بودند. گروهی از اعضای وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی، پائیز ١٣٧٧، نیمه شب وارد خانه این دو فعال سیاسی سرشناس شدند و آنها را بهطرزی فجیع کشتند.
نیکروز اولاداعظمیتناسب سه مؤلفه سياسى-روشنگرى-جزمگرايى
با اصلاح طلبان حكومتى روشنگرى به دليل وجود ابزار نقد در خود كه نقد روشمند اصلاحات، توامأن تعميق اصلاحات و دور بودن از خشونت انقلابى است، با هيچيك از اين دو مؤلف مذكور، رشته هاى پيوندى در افراط و تفريط شان كه آسيب پذير به روند اصلاحات در جامعه ايران است، ندارد. هيچ كدام از اين دو مؤلفه و طرز تلقى، يكى پايبند به قهر انقلابى و ديگرى مستغرق در اصلاح طلبان حكومتى بدون كمترين نقد نسبت به روند اصلاحات كه روندى سكولاريزاسيون است- كه در غير اينصورت هيچ اصلاحاتى در جامعه موفق نخواهد شد- كمكى به اين روند نخواهند بود.
اکرم خیرخواهلایحه جدید گذرنامه و تحریم انتخابات! طی چند روز گذشته در کمیسیون اجتماعی مجلس موادی به تصویب رسیده که طی آن شرط تأهل برای عضویت زنان در هیأت های علمی دانشگاه ها و نیز استخدام به عنوان معلم به قوانین سابق افزوده خواهد شد. همچنین لایحه ی دولت در مورد «شرایط صدور گذرنامه» برای زنان مجرد در کمسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بررسی و تصویب شده که طبق آن: "زنان مجرد زیر 40 سال به شرط اجازه ولی قهری یا حاکم شرع اجازه دریافت گذرنامه خواهند داشت"!
م. چشمهچپ ایران و ارزیابی نادرست از یک شکست تاریخی به باور من چپهای ایران در صورت بدور انداختن ایدئولوژیهای فرسوده و اتخاذ بینشی هومانیستی، حقوق بشری و محیط زیستی (سبز)، و با مبارزه با بینش سکتاریستی میتوانند با افراشتن پرچم سوسیال-دمکراسی مدرن در عرصه اجتماعی- سیاسی ایران بسیار مؤثر واقع شوند. در حال حاضر چپهای ایران میباید از رؤیا پردازیهای شبه آنارشیستی در زمینه رهائی از قیود مالکیت، سرمایه و دولت دست بر داشته و قبول کنند تا زمانیکه اکثریت افراد و خانواده های جهان و ایران کماکان منافع خود و خانواده را بر منافع اجتماع ترجیح میدهند، استقرار جامعه سوسیالیستی ممکن نیست.
شیدان وثیق سهمیهی به پروژه شکلدهی «تشکل بزرگ چپ» چپِ دگر در برابر سه پرسش بنیادین برای استمرار سالم این حرکت جدید، نه تنها ضروری بلکه حیاتی است که فرایند گفتگو های میان ما و با دیگران را به دور از چفت و بستها و مدیریتهای سنتی، به دور از چهارچوبهسازیهای مرسوم، به دور از سرهمبندیکردن، شتابزدگی و سوزاندن زمانها و فازها... به پیش بریم. این همه را در میدانی باز، آزاد و شکیبا برای بحث و گفتگو و چالش میان ایدهها و نظرات سازمان دهیم.
فرید انصاری دزفولیهدف تحریم ها قراردادن مردم در تنگنا است دلاری شدن قیمت اجناس حتی به تغییر قیمتها در طول روز انجامیده است. به همین علت است که باید همچون بازار ارز، هر لحظه منتظر قیمت های جدید باشیم؛ دلاری شدن قیمت ها از شهریور ۱٣۹۱ افزایش یافته بطوریکه کار را به جایی رسانده است که حتی کارگران افغانی بخش ساختمانی از کارفرمایان خود، دلار طلب میکنند. تورم و گرانی سرسام آور و بی ارزش شدن پول ملی موجب میشود تا در جامعه بدبینی و عدم اعتماد مردم به وضع اقتصادی افزایش یابد زیرا مردم روزانه شاهد فروپاشی توان مالی و قدرت اقتصادی خویش می باشند.
|