دکتر ناهید توسلی برنامه توسعه و سهم زنان بهطور كلي و با يك بررسي آماري ميتوانيم دريابيم كه زنان در جامعه ما از وضعيت اجتماعي بسيار نازلي برخوردارند. زنان، تحت هيچ عنوان تامين اقتصادي و اجتماعي ندارند. نه در حمايت قانوناند و نه خود به تنهايي قادر به اداره خود بهگونه قانوني. زني كه شوهرش، او را – حتي بياطلاع او – ميتواند طلاق بدهد و يا ميتواند زن ديگري را به عنوان همسر دوم و تحت حمايت نهادهاي دولتي، به خانه بياورد و با شخصيت و اعصاب او بازي و او را به يك روانپريش و يك رواننژندِ بيمار مبتلي سازد، چرا نبايد از هيچ حمايت دولتي يا نهادي غيردولتي برخوردار باشد؟
عباس شکریشوربختی زنان در گوشه ای دیگر از جهان نشان دادن بی حقوقی زنان سایر کشورها در همین نوشته سه کشور برمه، هند و کره ی جنوبی را انتخاب کرده ام تا از چگونگی بی حقوقی زنان این کشورها آگاه شویم و اگر می توانیم با سازمان های زنان این کشورها رابطه برقرار کنیم و از جایی حرکت همگانی برای فشار بر دولت های ناقض حقوق بشر و حقوق زنان آغاز شود. هر یک از این سه کشور تحت عنوانی مشخص مطرح می شوند تا جایی برای اندیشه و تأمل لازم در مورد یک یک آنها باشد.
جلوه جواهریکنشگران بی تاریخ نباشیم (نقدی از درون) جنبش های اجتماعی اگر چه باید با هم تعامل داشته و به یاری هم بشتبانند و در فصل مشترک های شان همراه هم باشند، اما باید استقلال شان را از هم نیز حفظ کنند. به یک معنا، جنبش زنان در صورتی می تواند به یاری جنبش سبز یا جنبش های دیگر بیاید که استقلال خود را حفظ کرده و در درون خود قوی عمل کند. اگر این چنین نباشد، نه تنها نمی تواند تجربه های خود را به جنبش سبز منتقل کرده و همیاری موثری داشته باشد بلکه خواسته های آن نیز درون این جنبش حل خواهد شد.
شاپور رشنوجنبش فمینیستی این نظریه زندگی اجتماعی و تجربه انسانی را از چشم انداز زنان مورد بررسی قرار می دهد. این نظریه بر موقعیت زنان در جامعه تاکید می ورزد و در بررسیها بینش زنان و دیدگاه های آنان را محور قرار می دهد. هدف از این نظریه آن است که با تشخیص نابرابری جنسی و اجحافهایی که بر زنان به خاطر زن بودن تحمیل می شود نه تنها نابرابری زن و مرد را از میان بردارد بلکه هرگونه ساختار اجتماعی را که در جهت نابرابری افراد جامعه عمل می کند ، مورد شناسایی قرار داده و آنرا نابود یا تصحیح کند
اکرم پدرامنیازن، نژاد، طبقه شاید روزی کار خانه به شکلی که امروز میشناسیم، به تاریخ بپیوندد، اما نگرش رایج جامعه نسبت به موقعیت همیشگی زن تصویری از او با جارو، تی زمینشوی و سطل، پیشبند و اجاق و دیگ و قابلمه باقی خواهد ماند. درست است که کار زن در هر دورهای از تاریخ، رویهمرفته، به خانه مربوط میشود، بااینهمه، در هیچ دورهای کار زن در خانه مثل امروز نبوده است، زیرا مانند همهی پدیدههای اجتماعی، کار خانه نیز محصول دگرگونپذیر تاریخ بشر است.
مرضیه دانش دنیائی دیگر و بهتر ممکن است صدمین سالروز، روز جهانی زن در صدمین سالروز هشتم ماه مارس (روز جهانی زن)، سومین حرکت اعتراض جهانی زنان برگزار گردید. در همبستگی با این حرکت جهانی،هزران نفر از زنان سوئیسی که از یک هفته پیش، دست به برگزاری راهپیمائی ها و آکسیون های گوناگون زده بودند در روز شنبه 13 ماه مارس، با برگزاری یک حرکت اعتراضی بی سابقه که بنا به ارزیابی سازماندهندگان آن نزدیک به هشت هزار نفر در آن شرکت داشتند به اوج خود رسید. این تظاهرات، توسط نزدیک به پنجاه نهاد،کمیته،سازمان و سندیکای کارگری سازماندهی شده بود.
عباس شکریحکایت مردان و جنبش زنان
نقش زنان در جنبش سبز گفت وگوی شهروند با شادی صدر، وکیل و فعال حقوق بشر حکایت مردان و جنبش زنان هم به نظرم داستان جالبی است. یادم هست، اولین باری که در این مورد مطلب قابل توجهی شنیدم مربوط می شد به مردان هندی. در شهر گجرات هند گروهی از مردان فمینیست نهادی غیردولتی بنیاد نهادند تا علیه خشونت علیه زنان به مبارزه بپردازند. در شهر گجرات خشونت علیه زنان فوق العاده شدید است و به همین دلیل هم مردان فمینیست را واداشته تا علیه خشونت خانگی و اجتماعی به پا خیزند تا مردان را آموزش دهند که خشونت علیه زنان به ضرر خودشان نیز می باشد. من هم فکر می کنم که همین حرکت برای مردان کافی است که به هم جنس های خود بیاموزند که هر نوع خشونتی علیه زنان؛ همسر، خواهر، دختر یا مادرشان به نوعی بازتابی منفی در زندگی فردی و اجتماعی خود آنها خواهد داشت.
دکتر ناهید توسلی با ادبيات فرهنگ مردانه و ابزار و زبان مردانه احقاق حقوق زنان ميسر نميشود تا قانون خانواده برابر اگر من را متهم به متعصب بودن در مورد حقوق زنان نكنيد، بايد بگويم كه اين لايحه خانواده عملا لايحهاي مربوط به مسايل نيمي از «خانواده» و آن هم «مردان» است و نه زنان، كه نيم ديگر همين خانواده را تشكيل ميدهند. يكي از دلايل اين مدعا، تدوين اين لايحه از سوي «مردان» و از همه مهمتر با خوانش مردانهي - هم احكام ديني/ شرعي و هم احكام اجتماعي/ مدني – است.
نسرین الماسیهشت مارچ روز جهانی زن بر همگان خجسته نیست تردید زمستان گذرد... نبش زنان در ایران و به طور کلی جنبش زنان ایرانی، به درستی این تنوع و تفاوت را دیده است و راز سرزندگی و شکوفایی او هم در همین دیدن است. بسیاری از کوششگران جنبش زنان در خارج از ایران از کمپین یک میلیون امضا و دیگر کمپین هایی که در ایران توسط گروه های گوناگون با اندیشه ها و برداشت های متفاوت از مبارزه تشکیل شده، حمایت کرده اند، بدون آن که در این سوی دنیا نیاز روزمره شان باشد.
آرش عزیزیجایزه فعالیت سکولار در کانادا به نام زن کوشاگر ایرانی چند سال پیش وقتی بعضیها قصد داشتند دادگاههای شریعه را به انتاریو بیاورند، صف اول مخالفان با آن را همان کسانی تشکیل میدادند که طرفداران آن دادگاههای کذايی ظاهرا به خاطر آنها در صدد اجرای این طرح بودند: یعنی کاناداییهایی که از کشورهای اسلامزده میآمدند. در صدر آنها، هما ارجمند، مددکار اجتماعی و فعال چپ ایرانی مقیم تورنتو، بود که با کمک بسیاری از سایر گروهها کارزار بزرگی را رهبری کرد که در نهایت اجازهی ورود دادگاههای شریعه به انتاریو را نداد.
فرح طاهریجشن روز جهانی زن در سازمان زنان ایرانی سازمان زنان ایرانی انتاریو به سنت هرساله، 8 مارس، روز جهانی زن را جشن گرفت.
روز جمعه، 5 مارچ، در کلیسای لوتران، به دعوت سازمان زنان ایرانی، ده ها زن و مرد ایرانی و غیرایرانی در بزرگداشت روز جهانی زن گرد آمدند.
مراسم با پخش سرودهای کانادا و ایران آغاز شد. افخم مردوخی از طرف خود و دیگر اعضای هیئت مدیره سازمان (اکرم بسیجی، ملکناز صدوقی، ماندانا عطارزاده، سوگند تدین، حلیمه حمیدی، معصومه تاتاری، نیلوفر رضایی، شهرزاد نعمتی) روز زن را تبریک گفت
قطعنامه پایانی" جمعی از فعالان جنبش زنان در گردهمایی سبز به مناسبت 8 مارس" و گزارش تصویری از مراسم این روز عد از ظهر شانزدهم اسفند 1388 تهران پایتخت ایران شاهد برگزاری مراسمی صمیمانه با حضور: زهرا رهنورد، مینو مرتاضی، شهلا لاهیجی، فاطمه راکعی، نوشین احمدی خراسانی، منصوره شجاعی، فرزانه طاهری، نسرین ستوده، فریده ماشینی، فاطمه گوارایی، شهلا فروزان فر، پرستو سرمدی، مرضیه آذرافزا، و تعدادی دیگر از فعالان جنبش زنان و خانواده های زندانیان وقایع اخیر به مناسبت فرا رسیدن «روز جهانی زن»، برگزار شد.
سمانه موسویلایحه حمایت از خانواده، پس گرد قوانین علیه زنان کسانیکه بر تصویب لایحه حمایت از فروپاشی خانواده پافشاری میکنند، موضوع مهمی را در نظر نگرفته اند که صد البته که با چنین بی تدبیری راه به جایی نخواهند برد و آن آگاهی مدافعان حقوق برابر و گسترش فعالیت ها و تاثیرگذاری شان بر جامعه و نیز رشد فکری و درک سیاسی و اجتماعی بی نظیر همین جامعه است که اگر این واقعیات از سوی اقتدارگریان پذیرفته شود و اندکی سر از دنیای تبلیغات بیرون بیاورند و جامعه را همانگونه که هست ببینند، ما کمتر شاهد چنین اقدامات عجولانه و لجبازانه ای خواهیم بود.
الهه كولايي: لايحه حمايت از خانواده، به جای حل مشکلات موجود، به بروز دشواری های تازه منجر می شود صاحبه صبا واصفي با دكتر الهه كولايي نماينده پيشين مجلس شوراي اسلامي بی تردید این لایحه نه تنها درجهت تامین حقوق زنان تاثیر مثبتی ندارد، بلکه در اصل برای تامین تنوع طلبی برخی مردان که به امتیازهای اقتصادی دست یافته اند، تنظیم شده و در واقع متزلزل ساختن نهاد خانواده را در پی خواهد داشت. نه تنها پس از تصویب و اجرا شدن، بلکه در حد طرح آن نیز این آثار و عناصر نامطلوب در این نهاد آثار خود را آشکار ساخته است. نیاز زنان ایرانی وضع و اجرای قوانین و مقرراتی است که به دفاع از حقوق و آزادی های انسانی آن ها کمک کند.
ششمین دوره اهدای جایزه کتاب صدیقه دولت آبادی
به مناسبت روزجهانی زن برگزار شد گزارش از مریم رحمانی ششمین دوره اهدای جایزه کتاب صدیقه دولت آبادی در حالی روز شنبه 15 اسفند برگزار شد که به دلایل رخدادهای پس از انتخابات خرداد گذشته بسیاری از فعالان جنبش زنان در بزرگداشت روز جهانی زن به دلایل مختلف درکنار دوستان خود دیده نمی شوند. از آنجا که این غیبت خودخواسته نیست و به نوعی برزنان ایرانی تحمیل شده ،در آستانه 8 مارس صمیمانه و ته قلب آرزو می کنیم تا 8مارس سال آینده همه فعالان جنبش زنان در کنار هم مراسم روزجهانی زن را در فضایی امن وشاد برگزار کنند چنین باد
زهرا رهنورد : کجای تاریخ سرزمین ما بدون زن ایرانی در اوج است؟ در کجای تاریخ سرزمین ما ، بدون حضور زنان ، نقطه اوجی مشاهده شده است ؟ همان زنانی که از پیش از مشروطه در جنبش تنباکو به آفریدن حرکتی ضد استعماری و وطن فروشانه قیام کردند و سپس زنانی که در انقلاب مشروطه برای تحقق مجلس و قانون اساسی و مطبوعات زندان و شکنجه شدند و زنانی که برای تحقق انقلاب اسلامی و سپس جنگ تحمیلی حضوری مضاعف داشتند ابتدا خودشان و سپس پدران شان ، همسران شان و پسران شان را ترغیب کردند تا قدم در راهی نهند و به آنان بگویند که گر مرد رهی میان خون باید رفت.
اما امروز ، زنان پیشتاز در جنبش سبز ، حیرت زده همچنان شاهد نگاه ها، رفتارها و قوانین تبعیض خواهانه ای هستند که نقاب زده ، هر روز در گوشه ای مطرح می شوند. گویی برای هر یک از مطالبات به حق زنان برای کسب آزادی و رفع تبعیض پاسخی متضاد در آستین نیروهای واپس گرا و حاکمیت پنهان شده و در موعد مساعد روی میز محکمه گذاشته می شود .
ليلا اسدي در آستانه روز جهاني زن : نگذاريم حق و كرامت زن ايراني در خانواده زير پا گذاشته شود در شرایطی که حتی در کشورهای اسلامی مانند مالزی و اندونزی هم چند همسری یا تعدد زوجات تنها با کسب اجازه قضائی دادگاه میسر است، تدوین کنندگان لایحه در صدد هستند این تنها مانع را هم از سر راه مرد ایرانی بردارند تا حداقل مشکلاتي نظير مراجعه و معطلی مرد در راهروهای دادگاه در صورت شکایت زن پیش نیاید. حتي اگر فرض کنیم با تصویب این لایحه آمار ازدواج بالا برود باید پرسید ازدواج در میان چه کسانی؟
کتاب شعر: ویژه ی شعر زنان
"در شادمانی زنی که منم"
ویژه نامه ی ۸ مارس ۲۰۱۰
امسال نيز به سنت هر سال سايت کتاب شعر، ویژه نامه ي شعر زنان روا به مناسبت روز جهانی زن برگزار کرده است. بیست و هفت شاعر و نویسنده ی ايراني در این شماره شعر دارند.
نام شاعران به ترتیب الفبا:
شبنم آذر، مانا آقایی، پگاه احمدی، فریبا اسماعیلی، روشنک بیگناه، سپیده جدیری
مهری جعفری، ژاله چگنی، روجا چمنکار آزاده دواچی، بهاره رضایی، ماندانا زندیان، ناهید سرشکی ، معصومه ضیایی، ویدا فرهودی، روح انگیز کراچی، مهرنوش قربانعلی، آزیتا قهرمان، ساقی قهرمان،رباب محب، شیدا محمدی، سهیلا میرزایی، مینو نصرت، مهناز یوسفی
لاله حسین پور چگونه تبعیض جنسیتی از صحنه روزگار محو می شود؟ به مناسبت 8 مارس، روز جهانی زن یکی از وظائف مهم جنبش زنان، شناخت مسائل و مطالبات اقشار مختلف زنان است که می توانند در تقویت جنبش نقش بسیار مهمی ایفا کنند. البته باید اذعان کرد ، فعالین جنبش زنان واقعا موجود در کشورمان (و بخشا در خارج از کشور) در عرض سال ها مبارزه فمینیستی تحت حاکمیتی که تحمل هیچ صدایی را جز صدای منحصر به خود ندارد، به جنبش جان تازه ای داده و آن را زنده و پویا به پیش می برند. اما قدم بعدی به ویژه در شرایطی که در آن بسر می بریم، جمع آوری نیروست.
آزاده دواچیتعریف دوباره فمینیسم در ایران نگاهی به ویژگی فعالیت های زنان ایرانی به مناسبت هشت مارس روز جهانی زن سالهاست که در ایران فعالیت های حقوق زنان و جریان های فمینیستی در ابعاد گوناگون همانند دیگر نقاط جهان در جریان است . این جریان ها که شامل طیف ها و گروهها ی مختلفی هستند، توانسته اند بر روند فعالیت ها و اهداف برابری طلب زنان تأثیرمثبت بگذارند . به طور کلی جریان ها و جنبش هایِ مدافع حقوق زنان در سال های اخیر پیشرفت های زیادی کرده است که هر کدام از آنها به نوبه ی خود جای تأمل و بررسی دارند.
عباس شکریهر دقیقه یک زن می میرد
هر ساله بیش از نیم میلیون زن در دوران بارداری یا زایمان می میرند. این واقعه در حالی روی می دهد که با اقدامات ساده جان خیلی از آنها را می شود نجات داد. جهان در فکر نجات جان زنان بوده، اما طی بیست سال گذشته مگر حرف و مصوبه هایی که روی کاغذ مانده اند، اقدامی انجام نشده است.
در هشت مارس فریاد خواهیم زد:
رهایی زنان جزء جدایی ناپذیر رهایی همه گان است! هم چنان که در نُه ماه گذشته شاهد آن بوده ایم، مردم پیش از این با مصادره ی هر روز و مناسبت حکومتی و تبدیل کردن آن به سپر حضور اعتراضی خود توانسته اند خیابان ها را به اشغال خود درآورند. در نتیجه از این زاویه نیز می توان گفت حضور گسترده در هشت مارس می تواند واجد معنا و اهمیتی ویژه باشد.
زهره ستوده۸ مارس:
"ماانقلاب نکردیم تا به عقب برگردیم" امسال درشرایطی به استقبال8 مارس، "روز جهانی زن" می رویم که مردم پس ازتحمل سی ویکسال استبداد و سرکوب بخصوص تحقیر زنان، برای نابودی رژیم اسلامی به پا خاسته اند. آیا این زنان و د ختران جسور، با خواسته های مشخص خود یعنی لغو حجاب اجباری، لغوقوانین زن ستیز و لغو سنگسار به نبردهای خیابانی خود تدوام خواهند بخشید؟ آیا می توان با طرح مطالبات و خواسته های پایه ای زنان، شکوفائی وپویائی این جنبش عظیم مردمی را تضمین کرد؟
گلرخ قبادینگاهی به مبارزات زنان درکردستان ايران روی آوری دختران و زنان به تحصيلات دانشگاهی وکسب تخصصهای گوناگون علمی و اجتماعی، عملا جواب دندان شکنی به محدوديتهای دولت برای منع 124 رشته دانشگاهی از زنان و بيکار سازی و اخراج آنها از مشاغل گوناگون و سعی در خانه نشين کردن آنها بود. تحصيلات زنان و روی آوری آنها به اشتغال و نيازهای اجتماعی سبب مطرح کردن خواستهای آنها شد. انکار خواستهای زنان از طرف دولت و بوجود آوردن محدوديتها و تدوين قوانين ضد زن همگی عواملی برای مبارزه زنان برای بدست آوردن حقوق حقه خود بودند که با اعتراض از طريق نشريات،کتابها وسايتهای فمينيستی شروع شد. بدين شيوه قوانين ضد زن جمهوری اسلامی به زير سئوال کشيده شد. جلسات و تظاهراتهای گوناگون همچون مراسمهای هشت مارس و نوشتن قطعنامههايی در اين رابطه و مشخص کردن خواستهای زنان سازمان داده شد. مبارزه با زن کشی و قتلهای ناموسی وآداب و رسوم عقب مانده و افکار عشيرتی و مرد سالاری درکردستان آغاز شد. در نهايت تشکلهای دمکراتيک و علنی به منظور مبارزه برای خواستهای زنان بر پا شد. همگی اينها و دهها مورد ديگر نمونههايی از پويائی و شکوفايی جنبش زنان است. که فعالان و پيشروان خود را آبديده کرده است .
|