گفت وگو با کیت وینسلت برنده ی اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن عشق ورزی و پنهان کاری برگردان: عباس شکری به طور خودکار همه ی ما وقتی به فجایع جنگ دوم جهانی فکر می کنیم، دست اندرکاران آن حادثه ی شوم را محکوم و از روال عادی حیات کنارشان می گذاریم. اما فیلم "کتاب خوان" ضمن محکوم کردن عملکرد همه ی آنها، پرسش دیگری را هم پیش روی ما می گذارد؛ پرسش این است که آیا کسانی که داوطلبانه در خدمت نیروهای نازی قرار می گرفتند، پیشاپیش، از آنچه می کردند، با خبر بودند، و یا آیا می دانستند که همکاری شان به چه پلشتی هایی منتهی می شود؟
فرح طاهریقطره ای در راه رسیدن به دریای عشق گفت وگوی شهروند با دریا دادور دنیای کودکی من خیلی دنیای ساده ای بود. من تا سن پنج سالگی با مادر بزرگم بودم و دنیای من خلاصه می شد به باغچه خونه و حوض و ماهی و طبیعت. در مشهد و توی خانواده شمالی و با آهنگ های شمالی بزرگ می شدم. راستش سر این دعواست. یک عده می گن گیلکی هستی، عده ای دیگه می گن مشهدی هستی. در واقع من هر دوی این ها هستم. پدر و مادر من در مشهد به دنیا آمدند ولی پدر و مادر مادرم از روسیه به رشت رفتند و در نهایت به مشهد آمدند و پدر و مادر پدری ام از باکو به مشهد آمدند
مجید صدقیدر ستایش آزادی همزمان با جشن های سی امین سالگرد انقلاب اسلامی در ایران نمایش فیلمی از پی آمدهای انقلاب در سینماهای فرانسه به خوبی توانست تصویری ار پوچی و بیهودگی انقلابی باشد که سردمدارانش با خدعه و نیرنگ و با بهره گیری از باورهای مذهبی توده مردم دیکتاتوری مذهبی را پایه ریزی کردند.
گفت وگوی شهروند با بابک امینی دلبستگی هایم را به موسیقی ایرانی و فلامینکو با هارمونی جاز درهم می آمیزم به انگیزه ی کنسرت او و فرامرز اصلانی در تورنتو در سال ۱۹۹۹ میلادی یک فستیوال موسیقی پاپ در ایران برگزار شد که من در آن جشنواره اول شدم. از جمله داوران آن فستیوال آقای کیمیایی بود. ایشان پس از فستیوال به من گفتند که می خواهند مرا ببینند و پیشنهاد کار دارند. گمان من این بود که آقای کیمیایی برای موسیقی فیلم می خواهند با من صحبت کنند، اما وقتی در آپارتمان ایشان با هم دیدار کردیم، گفتند که می خواهند مرا با خانم گوگوش آشنا کنند که با هم کار کنیم.
در معرفی کار ها و فعالیت های بهروز حشمت گذر از مرزها سپیده زرین پناه روزنامه نگار در سوئد بهروز حشمت، مجسمه ساز ساکن وین، هنرمندی است که آهن را به شعرِ مجسم تبدیل می کند. او حدود ۳۸ سال است که مجسمه می سازد. از سال ۱۳۵۰. یعنی یک سال بعد از آغاز کارش در کارخانه ماشین سازی تبریز.
او درباره اینکه چرا آهن را به عنوان ابزار کار مجسمه سازی انتخاب کرده چنین میگوید: "تو با آن کلمات و ابزاری که میشناسی حرفت را میزنی. این ابزار دم دست من بود و من زبان و شیوه کار با آن را، جوش دادن و فرم دادنش را میشناختم. به همین دلیل لابهلای کار، هر زمان وقت آزاد پیدا میکردم شروع به فرم دادن آهن میکردم و اینطوری شد که در همان کارخانه مجسمه کار و اندیشه را ساختم."
عارف محمدیگفت وگوی شهروند با محسن امیریوسفی کارگردان آتشکار در حاشیه بیست و هفتمین فستیوال فیلم فجر و حذف مجدد فیلم آتشکار گفتگو با محسن امیریوسفی کارگردان جوان و غیر متعارف سینمای ایران سال گذشته و پس از حذف فیلم آتشکار از بخش مسابقه بیست و ششمین جشنواره فجر صورت گرفت. با توجه به اینکه این فیلم نیز همچون اولین اثر این فیلمساز با ممنوعیت اکران عمومی مواجه شد، تصمیم گرفتم تا این گفتگو را پس از اکران فیلم به چاپ برسانم. چندی پیش امیریوسفی خبر داد که فیلم در فستیوال فجر امسال شرکت خواهد کرد و من منتظر ماندم. اما این بار هم بنا به دلایلی فیلم از شرکت در جشنواره محروم شد.
بهرام بهرامیآشنا سازی جوانان با فرهنگ ایران نگاهی به کتاب ایران کهن نوشته معصومه پرایس هنگامی که سخن از هویت یا اویی فرهنگی و ملی می رود، گوش ها همه تیز می شود تا ببینیم گوینده را تا چه میزان می توانیم به شوونیزم و خاک پرستی متهم کنیم. لابلای سخنانش می گردیم تا دم خروس ملی پرستی را پیدا کنیم و دخل اش را درآوریم. از سویی نیز در جریان س جلد کتاب ه دهه گذشته بحران هویت به گونه ای در میان ایرانیان درونمرزی و بویژه برونمرزی نمایان تر شده است.
بهاربا ياد رفيق غلام زندی (حميد) اين روزها، روزهای بزرگداشت سی امين سالگرد انقلاب ميهنمان است. اين روزها را بجای جشن گرفتن بايد در حسرت انقلابی گذراند که ميتوانست راه ديگری را در پيش بگيرد. انقلابی که ميتوانست سرنوشت ميليونها انسانی را که هر روز بايد با تلاشی بی پايان برای بدست آوردن حداقل معيشت روزانه خانواده خويش به شب برسانند و شب را نيز با اميدی واهی برای روزی بهتر و با آن آروز به صبح برسانند، طور ديگری رقم بزند و ما بايد روزگار را به دور از وطن و با ياد و در غم از دست دادن بسياری از ياران صادق و عزيزمان بخصوص در ماه بهمن سپری کنيم.
سهيل آصفیرحمان هاتفی،روزنامه نگار روزنامه نگاران ایران سیری در اعتصاب تاریخی مطبوعات در سی و امین سالگرد انقلاب بهمن: رحمان هاتفی، در حالی در سلول بازداشتگاه کمیته ی مشترک ضد خرابکاری (زندان توحید) در فاصله ی 7 اردیبهشت 62 تا 19 تیرماه همین سال زیر شکنجه جان باخت که هنوز که هنوز است در سی امین سالگرد انقلاب بهمن، روایتی مستند از آنچه بر او رفت منتشر نشده است. هنوز داستانها ورد زبان است از پایان تراژیک روزنامه نگار روزنامه نگاران ایران...
سی وهشتمین جشنواره بین المللی فیلم رتردام در هلند فیلم ایرانی آرام باش و تا هفت سشمار برنده جایزه اول جشنواره
گزارشگر آزاد، محمود زهباری) سی و هشتمین فستیوال بین المللی فیلم هلند، پس از12 روز و با نمابش حدود 300 فیلم بلند و صدها فیلم کوتاه درتاریخ 1 فوریه به کار خود پایان داد.درجشنواره امسال ایران با 4 فیلم بلند و2 فیلم کوتاه حضور داشت. فیلم آرام باش و تا 7 بشمار، ساخته آقای لوافی پورجزو 15 فیلم بخش مسابقه جشنواره بود و سرانجام جایزه اول هیئت ژوری را از آن خود کرد
|