43
بهزاد كریمی

آنها که سکوت سرد جنگل را شکستند

سایت تصویری - صوتی «رسانه»

راز ماندگاری رویداد ۱۹ بهمن سال ۱۳۴۹ در جنگلهای سیاهکل در چیست؟ جوانانی پرشور و مالامال از عشق به خلق با سلاح شجاعت، صداقت و عشق برای بهروزی وطن در دل شب سیاه استبداد ،جرقه نور و امید افروختند




علی دماوندی

در باره جنبش های اجتماعی در خوزستان و مرگ شاعر مردمی خلق عرب

گفت و گو با کوثر علی

گفتگویی در باره سفر حسن روحانی به خوزستان ، اعتراضات وسیع اجتماعی برای حق کار، مسکن ، محیط زیست ، دستمزدها ... مرگ شاعر مردمی خلق عرب ایران فاضل سکرانی و تظاهرات دهها هزار نفره مردم و بزرگداشت او و خواستهای ومطالبات خلق عرب ایران و نگاهی به مطالبات طبقاتی و ملی است.



گفتگوی رادیو پیام آزادی سوئیس با آقای مهرداد وهابی اقتصاد دان واستاد در دانشگاه پاریس

در باره وضعیت اقتصادی، گرانی، تورم، بیکاری در جمهوری اسلامی،

دلایل ومقایسه همین پدیده ها در کشورهای دیگر،
تباهی در اقتصاد و پیامدهای آن بر زندگی مردم.

-منشاء تورم در ایران "خودمانی سازی" درآمد های نفتی است.
-نفت در ایران ملی نیست، خودمانی شده است.
-نظام ولایت فقیه «دولت» در دولت و نهاد های موازی است.
-نهاد های وابسته به ولایت فقیه، دستگاه بیت و ستاد امام ،ستاد های اجرای فرمان امام، بنیاد مستضعفان و جانبازان و امثالهم، جزئی از دولت نیست، در دولت است، خارج از دولت است، خصوصی نیست و نه دولتی است و هم شبه دولتی است، هم خصوصی است و هم دولتی.



سخنرانی بهزاد کشاورزی در کافه لیت

در باره نقش انجمن های سیاسی و سری
در صدور فرمان های عدالتخانه ومشروطیت

فیلم از: فرهمند رکنی





در خاورمیانه چه میگذرد؟ - (بخش نخست)

مصاحبه مهدی کشاورز - با دکتر مصطفی دانش

تجربه من بعنوان یک خبرنگار همیشه این بوده و هست در کشورهائی که نیروهای خارجی دخالت میکنند نه تنها آنها نمیتوانند باعث آرامش و ثبات سیاسی در آن کشور شوند، بلکه دخالت آنها باعث هرج و مرج بیشتر و خلاء سیاسی در آن کشورها میشود و حتی بعد از خروج آنها میتواند عواقب وحشتناکی هم بوجود آورد مانند خروج نیروهای آمریکائی از عراق!.



Mehrdad-Darvishpour5-s.jpg
مهرداد درویش پور

در باره خشونت وقدرت و ضرورت لغو مجازات اعدام

سخنرانی مهرداد درویش پور در کنفرانس انجمن پژوهشگران ایران، حق حیات و کیفر مرگ، کلن ۱۸ ژانویه

امروز خوشبختانه گفتمان لغو مجازات اعدام در جامعه روشنفکری و سیاسی ایرانی همگانی شده است. این در حالی است که حاکمان اسلامی و بخشی از افکار عمومی همچنان از مجازات اعدام دفاع می کنند. او از نظام جمهوری اسلامی ایران به عنوان "جمهوری مرگ" نام برد.



گفت وگو با سو مونک کید نویسنده ی “اختراع بال”

صدایی که هیچ نوع ستم جنسیتی یا نژادی را برنمی تابد

برگردان: عباس شکری

مصاحبه‌گر، با او در مورد رشد و پرورش او در جنوب صحبت می‌کند، در مورد الهامی که او از دوستان دخترش در ایام تعطیلات سالانه گرفته است و سرانجام این که چگونه گاه موضوعی معمولی تبدیل به خاطره جمعی می‌شود



دکتر محمد حیدری ملایری

گذشته و آینده زبان فارسی

سخنرانی در دفتر انجمن انجمن فرهنگی واجتماعی ایرانیان درفرانسه(وال دُ مارن)
فیلم و گزارش از : فرهمند رکنی

دکتر محمد حیدری ملایری اخترفیزیکدان وزبان شناس ......به ویژه درربان شناسی تطبیقی وریشه شناسی زبانهای هندو اروپایی،بویژه فارسی ،پژوهش بسیارکرده است.با زبان های پهلوی،فارسی باستان، اوستائی، سنسکریت، یونانی، و لاتین آشنائی دارد، ودر باره20 گویش زبان فارسی مطالعه کرده است. برای نمونه یکی از پژوهشهایش در باره ی واژه عشق نشان می دهد که این واژه فارسی است وریشه اوستایی دارد،



درباره چشم انداز مذاکرات هسته ای و تحولات سیاسی در ایران

گفتگوی تلویزیون نوروز با مهرداد درویش پور و حسن شریعتمداری





مجید خوشدل

«اپوزسیون» و نقش آن در تشکیل و تداوم حکومت اسلامی ایران(۳)

(بازگشت مخالفان حکومت اسلامی به ایران؛ زمینه ها و پیامدها)
گفتگو با بهرام رحمانی

کمتر ملیتی در چنین سطحی درگیر و گرفت مسائل انتزاعی، موضوع ها و مباحث مفهومی بوده، در عوض از مشاهده، ثبت و مستند کردن واقعیت های زندگی اجتماعی خود غافل بوده است. بی علاقگی به آنچه در کف جامعه می گذرد، ساختاری ترین بحران ساختاری در جامعه ایرانی مقیم خارج کشور است.



marzban-reza.jpg
حميد احمدی

گفت و گو با رضا مرزبان

خاطرات رضا مرزبان در گفتگو با حمید احمدی مدیر انجمن مطالعات تاریخ شفاهی ایران
در ۳۰ آپریل ۲۰۱۳ در پاریس

رضا مرزبان ؛ از استادان روزنامه نگاری نو در ایران در شرایط زندگی در تبعید سیاسی در ۲۸ دسامبر ۲۰۱۳ در پاریس درگذشت



Mehrdad-Darvishpour5-s.jpg

گفتگوی شهرنوش پارسی پور با مهرداد درویش پور

گفتگوبا مهرداد درویش‌پور - مهرداد درویش‌پور در سال ۱۳۳۹ در تهران متولد شد. از اوان نوجوانی در جنبش ضد استبداد سلطنتی و سپس ضد استبداد دینی فعالانه حضور یافت. از ۲۰ سالگی به تدوین نظریه‌های سیاسی پرداخت و در خرداد ۱۳۶۰ با نقد نظریه‌ای رایج در ایران که لیبرال‌ها را یکی از دشمان اصلی مردم می‌دانست، بنیادگرایی اسلامی را خطر اصلی در راه دمکراسی در جامعه خواند. پیش از مهاجرت به غرب بیش از یک‌سال در کردستان به مبارزات سیاسی و فعالیت‌های نظری خود ادامه داد. در ۱۳۸۴ به سوئد مهاجرت کرد و با انتشار نشریه و جزوات متعدد به نقد نظری مارکسیسم آیین‌گرا پرداخت.