یونس پارسا بناب فراز امواج
رهائی و گسست از محور نظام جهانی
( بخش دوم )
در بخش اول این نوشتار به توضیح مختصر پیشینه تکامل نظام جهانی در عصر سرمایه داری انحصاری پرداختیم . در بخش دوم و پایانی به پروسه تاریخی پدیده " توسعه ی توسعه نیافتگی " در کشورهای دربند پیرامونی ، اصل تبادل نابرابر و تعمیق وابستگی کشورهای پیرامونی به کشورهای مسلط مرکز و به تعریف و مولفه های اصل گسست به عنوان تنها راه رهائی و پیشرفت به سوی توسعه و استقرار جهانی بهتر با چشم اندازهای سوسیالیستی میپردازیم .
نصرت شاد بحث های تکمیلی مارکسیسم از رمانتیک آنارشیسم تا دگماتیسم استالین گرایی دو اثر مهم کروپتکین – کمونیسم آنارشیستی ؛ اصول و پایه در سال 1888 – و کمک متقابل در جهان انسان و حیوان ، نشر سال 1902 بودند . پیش از کروپتکین از طریق پرودن و باکونین یک سیستم فلسفی سیاسی آنارشیستی وجود داشت . ایدههای کروپتکین زمانی مطرح شدند که مبارزه مسلحانه آنارشیستها بر اثر بمب و ترور موجب عقب نشینی اقشاری از مردم شده بود .
محمد قراگوزلومبارزهی طبقاتی برای افزایش دستمزد
5. از کنترل بازار آزاد تا مهار جنبش کارگری حتا عمیقترین و بزرگترین بحرانهای اقتصادی سرمایهداری بدون وجود یک جنبش اجتماعی فراگیر سوسیالیستی تحت هژمونیِ طبقهی کارگرِ برایِ خود و بدون حضور مادی یک حزب پیشرو و متشکل از تودههای کارگر آگاه و سوسیالیست، میتواند با یک سلسله سیاستهای رفرمیستی و حتا فشار بیشتر (نئولیبرالیستی= ریاضت اقتصادی) از بحران عبور کند و خطر فروپاشی را پشت سر بگذراند. بحران جاری در تمام کشورهای سرمایهداری پیشرفته و فرعی به وضوح این واقعیت را نشان داده است. به این آمار توجه کنید:
محمد قراگوزلومبارزهی طبقاتی برای افزایش دستمزد
۴. کینزینیسم و فوردیسم
«بعد از شکست هر انقلاب یا ضد انقلاب، در میان فراریانی که به خارج از کشور گریختهاند فعالیتهای تب آلودی آغاز میشود. گروههای حزبی گوناگونی تشکیل میشوند و یکدیگر را متقابلاً متهم میسازند که موجب به لجن فرو رفتن ارابهی انقلاب گشته و بدین ترتیب خیانت و تمام انواع ممکنه از گناهان کبیره را به یکدیگر نسبت میدهند. آنان با وطن خود فعالانه در ارتباط باقی میمانند، تشکیلاتی بر پا میکنند، توطئه میچینند، اعلامیهها و روزنامههایی منتشر میسازند و سوگند میخورند که تا بیست و چهار ساعت دیگر مجدداً حمله آغاز شده و این بار پیروزی حتمی است و در این رابطه حتا مشاغل دولتی را تقسیم میکنند.
یونس پارسا بنابفراز امواج
" گسست " از محور نظام جهانی ( بخش اول ) در بخش اول این نوشتار بعد از توضیح مختصر پیشینه رشد نظام جهانی در مرحله سرمایه داری انحصاری ( از ربع آخر قرن نوزدهم به این سو ) و بررسی اجمالی دو فاز مشخص تاریخی آن ، به چند و چون " دو مدل انباشت "در دوره انحصاری و تبعات ناشی از آنها – با تأکید بر تقسیم جهان به دو بخش مکمل و لازم و ملزوم کشورهای توسعه یافته مسلط مرکز و کشورهای توسعه نیافته در بند پیرامونی – میپردازیم . در بخش دوم و پایانی این نوشتار شکلگیری و گسترش پدیده گسست به عنوان راه رهائی از یوغ اولیگوپولی های انحصاری ( یک در صدی ها = صاحبان ثروت و قدرت ) را در کشورهای در بند پیرامونی مورد بررسی قرار میدهیم .
محمد قراگوزلومبارزهی طبقاتی برای افزایش دستمزد 3. دوران گروندریسه و کاپیتال سلسله مقالات "مبارزهی طبقاتی برای افزایش دستمزد" برآیند تأمل نویسنده در اولویتهای جنبش کارگری ایران است و تبعاً قصد ورود به مباحث پایهیی و تئوریک سوسیالیسم علمی را ندارد. واضح است که اشاره به مواضع مارکس و انگلس درخصوص مسالهی دستمزد در پروسهی مبارزهی طبقاتی به اعتبار اهمیت مزد در تاریخ مبارزات همیشه جاری طبقهی کارگر شکل بسته. کما این که بزرگان سوسیال دموکراسی، جناح چپ بورژوازی (کینزین¬ها)، راه سومیها (گیدنز) و صد البته هارترین ایدهئولوژی بورژوازی (نئولیبرالیسم هایک ـ فریدمن) نیز هر کدام به شیوهی خود موضع کار و مزد را بحث و ارزیابی کردهاند.
فرهاد قابوسیمعضل کسروی کسروی را هرکسی از ظن خود تعبیر کرده و به اوج اعلی و یا به حضیض سفلی رسانده است: حقیقتی که گویای شخصیت متناقض اوست. و این از آنرو که او در باطن کم سواد بود اما در ظاهر در سیطره انحصار سواد به ادبیات و قحط الرجال پر معلومات می نمود و می نماید. و هم ازاینرو ست که تاکنون در شهر کوران یک چشمی نموده است.
احد قربانیروشنفکری چیست و روشنفکر کیست؟ روشنفکری یک صفت دائمی و ایستا نیست، بلکه با نگرش و موضع و مسئولیتپذیری متفکر در قابل قدرت و مسائلی که بشریت با آن دستبهگریبان است تغییر می کند. به عنوان نمونه، زمانی که عبدالکریم سروش در خدمت جمهوری اسلامی قرار می گیرد و در روند انقلاب فرهنگی با پاکسازی دانشجویان و استادان دانشگاه در تحکیم قدرت آن می کوشد، برازنده صفت روشنفکر نیست. اما، همین سروش وقتی از رنج عظیمی که انسان تحت حکومت جمهوری اسلامی می برد، رنج می برد و همدردی می کند و در اعتلای کرامت انسان می کوشد، در صف روشنفکران قرار می گیرد.
|