یوآخیم ایسراییل تئوری های از خود بیگانگی انسان ( بخش سوم) ترجمه ی محمد ربوبی مارکس نظریه ی فویرباخ را که انسان خدا را آفریده، نه برعکس، میپذیرد. در سال ۱۸۴۱ فویرباخ کتابی با عنوان" ماهیت مسیحیت" منتشر کرد. او در این کتاب این نظریه را ابراز کرد که انسان مجموعه خصایل نیک خود را به خداوند نسبت می دهد، در حالی که خودش را گناهکار و فلاکت بار می انگارد. این" ارزیابی انسان از خودش" که نادرست و خطاست و نیز نسبت دادن نیکوترین خصایل انسان به خدا، از خود بیگانگی به وجود میآورد. فویرباخ توضیح می دهد که انسان از خود بیگانه میشود، چون ذات خویش را به خدا وا میگذارد و از اینرو از خودش بیگانه می شود.
فرهاد قابوسیسوء استفاده از علم و تاریخ در اندیشه سیاسی بخش دوم: سوء استفاده از علم (و فلسفه) آقای دوستدار در سوء استفاده از علم نیز بتبع تاثیر یاد شده نیچه شیوه مطلق گرایی را با نگرش سطحی نسبت به مباحث علم و فلسفه آمیخته است تا اغراض شخصی خود را برعلیه فرهنگ ایرانی بعد از اسلام توجیه کند. نویسنده حقیقت امتناع تفکر هزارساله در فرهنگ مسیحی قرون وسطی را از سر نا آگاهی نسبت به تاریخ علم و فلسفه، از سر غرض و به غلط به فرهنگ اسلامی (ایران بعد از اسلام) نسبت داده است.
حاکمیت اقلیت بر اکثریت خلاف حکم خدا و عقل است سخنرانی منتشر نشده احمد قابل در عید قربان سال 88 + فیلم به گزارش ندای سبز آزادی، استاد احمد قابل در این سخنان که در جمع در جمع دانشجویان انجمن های اسلامی دانشگاههای شرق کشوربعد از انتخابات مهندسی شده ریاست جمهوری انجام شد، با پرداختن به ویژگی های عید قربان می گوید: «عید قربان» عید برطرف شدن یکی از بزرگترین موانع از مهمترین حقوق انسانی یعنی «حق حیات» است و شاید بتوان آن را «مبدأ ابراهیمی حقوق بشر» نامید.
عباس شکریدستگاه دینی و خرافات در برابر مدرنیته بخش سوم گزارش سمینار «تناگناها و چالشهای مدرنیته در ایران»
بنیاد فرهنگی مهرگان، سندیگو، آمرکا در دو بخش گذشته یکی گزارش مربوط به چالشهای مطبوعات و دیگری متن سخنان «محمد امینی» در مورد «فرار و نشیب مدرنیته در ایران» را برایتان آوردم. اکنون پیش ازآن که گزارش متن سخنان «حمید میرزاآغاسی» که خود مسلمان است اما مخالف دستگاه و امارت اسلامی در ایران، را پیش رویتان بگذارم، لازم میبینم که از حواشی این سمینار، آنچه که کمتر دیده میشود را در این نوشتار بیاورم.
زیگفرید فوربرگر از گوش دادن به این شارلاتان بر حذر باشید! به مناسبت سیصدمین سالگرد تولد ژان ژاک روسو- یک مصاحبه تخیلی
ترجمه: کامران صادقی ژان ژاک روسو در 28 یونی 1721 در شهر کالوینیستی ژنو دیده بر جهان گشود. او از مهمترین متفکران روشنگری فرانسه و همزمان از منقدان آن بود. نوشته های او تاثیر بزرگی بر انقلابیون 1789 داشتند؛ ژاکوبن ها او را رهبر تئوریک خود می دانستند، در حالیکه او مدافع انقلاب نبود. او به موسیقی، فلسفه تاریخ، تعلیم و تربیت، گیاه شناسی، آهنگ سازی پرداخته و میراث ادبی گسترده ای از خود به جای گذاشت.
یوآخیم ایسراییل از خود بیگانگی انسان در فلسفه ی هگل تئوری های از خود بیگانگی انسان ( بخش دوم)
ترجمه ی محمد ربوبی در آثار هستی شناسی هگل میتوان توضیحات مهمی در بارهی ازخود بیگانگی انسان یافت. هگل تاریخ را راه رسیدن روح( جان) به آزادی می پندارد. آزادی را میتوان فقط در خودآگاهی یافت . خداوند خودآگاهی مطلق است. از اینرو تاریخ، سرگذشت( اتوبیوگرافی) خداوند است. این است خلاصهی فشرده هستی شناسی هگل، انطور که سیدنی هوک بیان کرده است.
نصرت شاد از جهش بزرگ تا بوسه سرمایه داری
مائو و مائوئیسم در چین و ماچین
مائوئیسم نوع چینی کمونیسم است . هنوز ادعا میشود که انقلاب چین به پایان نرسیده . آن جانشینی انقلابی و پویا در مقابل کمونیسم ایستای بوروکراتیک روسی بود . در کمونیسم جهانی ، مائوئیسم جریانی جداشده و تجزیه طلب بود . منابع بورژوایی ادعا میکندد که مائوئیسم فقط 15 سال دوام آورد و از سال 1980 وادار به عقب نشینی شد . در خود چین مائوئیسم هیچگاه مطرح نشد
یونس پارسا بناب انفجار درونی در نظام جهانی و مسئولیت چپ های ضد نظام در پرتو اوضاع متلاطم رو به رشد ، سئوال اصلی برای چپ ها در سراسر جهان بویژه آنهائی که خود را رادیکال ( با افق انقلابی و یا چشم اندازهای سوسیالیستی ) محسوب می دارند این است که آنها چگونه همراه با دیگر چالشگران جدی ضد نظام عمل کرده و با استفاده از عروج شرایط عینی همچون توده های عظیم به ستوه آمده که دیگر حاضر به پذیرش گفتمان های نظام حاکم نیستند ، خواهند توانست این پیروزی در واژگونی گفتمان ها را به یک دگرگونی سیاسی تاریخساز منجر سازند
عباس شکریخدا شاید، عدالت اما هنوز نمرده است! برگهای سراسر راست و دروغ تاریخ معاصر را که ورق میزنیم، سرشار است از دروغ و تبلیغ علیه همهی کسانی که دموکراسی و عدالت را فریاد کردهاند و میکنند. راه صلح از عدالت اگر بگذرد که چنین هم هست، باید برای احیای عدالت تلاش کرد و فریاد عدالتخواهان را هم نگذاشت که در گلو خفه شود. نه تنها در گلو خفه شدن آوای بلند عدالت را باید مانع شد، که هر نوع دروغپردازی در مورد عدالتحویان را هم باید افشا کرد تا بار دیگر نسلهای آینده مجبور نباشد، تاریخ دروغ و تزویر را بخوانند و حقیقت در محاق بماند.
راههای نوین پژوهش قرآن ترجمه: ب. بینیاز (داریوش) راههای نوین پژوهش قرآن» در اصل سه مقاله است: «قرآن به مثابهی یک محصول دستهجمعی؟» از پروفسور دکتر کارل- هاینتس اولیگ، «دربارهی کهنترین برگههای قرآن کشف شده در صنعا (یمن) و اهمیت آن برای تاریخ رسمالخط قرآن» از دکتر گرد پوئین و «آغاز نگارش قرآن: آزمایشات [فیزیکی- شیمیایی] روی دستخطها و عناصر هنری برگههای قرآن صنعا» از دکتر هانس-کاسپر گراف فون بوتمر. مقاله نخست به طور کامل ترجمه شده است ولی دو مقالهی دیگر به دلیل جنبههای تخصصیشان، ترجمه نشدهاند و فقط چکیدهای از اطلاعاتِ مندرج در آن دو مقاله آورده شده است.
یوآخیم ایسرائل * تـئوری های از خود بیگانگی انسان ترجمه ی محمد ربوبی در آثار روسو موضوع از خود بیگانگی انسان، هم از جنبه ی ناظر به فرد و هم از جنبه ی ناظر به جامعه بررسی شده است. جنبه ناظر به فرد به طور عمده در آثار اولیه ی او بررسی شده که مبنای آن وجود و زندگی انسان در وضعیت طبیعی ( بدوی ) است. اما در آثار بعدی، کردار و رفتار فرد در جامعه را بر رسیده است .
فرهاد قابوسیسوء استفاده از علم و تاریخ در اندیشه سیاسی (ریشه های نژاد پرستی در آثار آرامش دوستدار)
به جهت سطحی بودن اندیشه ادبی نسبت به تفکر علمی خصیصه فرهنگ ادب زده ایرانی عادت به اندیشه سطحی و لذا تسطیح فلسفه و علم (علوم دقیقه) و تاریخ تا سطح ادبیات است. چنین فرهنگی هر تفکری را از مجرای منطقی ممکن آن بیرون برده و به بیراهه ساده انگاری ادبی می کشاند. هم از اینرو و هم از آنجا که علم و تاریخ میان عوام رعب انگیز است، قلم زنان ایرانی برای تحمیل نظریات خویش و مجاب کردن عوام متوسل به آمار و ارقام و کلمات قصار دانشمندان و مورخین می شوند.
یونس پارسا بناب اهمیت سال ۲۰۱۱ و
استراتژی های چالشگران ضد نظام سرمایه در سال های آینده مردم در سراسر جهان در جنب و جوش ها و خیزش های خود در سال تاریخ ساز 2011 نشان دادند که نه تنها به عواقب نظامیگری ها، خصوصی سازی ها، کالا سازی های صاحبان ثروت و قدرت آگاه گشته و از دست آنها به تنگ آمده اند بلکه نیاز خود به ایجاد یک همبستگی بین المللی در جهت مقاومت و مبارزه علیه اوضاع رو به آشوب را بطور قاطعانه خواهانند.
|