ليلا اسدي جنبش زنان و ماتریس سلطه مروری بر نظریه اینترسکشنالیتی به طور کلی در نظریه اینترسکشنالیتی به جای این که جنسیت، نژاد، طبقه و ملیت به عنوان طبقه بندی های سلسله مراتبی جداگانه ای در نظر گرفته شوند، بررسی می شود که چطور این فاکتورها به طور متقابل بر یکدیگر تأثیر می گذارند. به طور مثال پاتریشیا هیل کینز در مقاله ای با عنوان « همه در خانواده: تقاطع جنسیت، نژاد و ملیت» که در سال 1998 منتشر شد[7] با به کار گیری این تئوری بررسی می کند که چطور خانواده سنتی ایده آل به عنوان یک نمونه متمایز در ایالات متحده کارکرد خود را در سیاست ها و برنامه ریزی های دولتی نشان می دهد و این که چه روابط خاصی بین خانواده به عنوان یک سیستم جنسیتی شده از سازمان اجتماعی، ایده ها و رویه های نژادی و ساختارهای هویت ملی ایالات متحده وجود دارد.
پرستو سرمدیلایحه حمایت از کودکان بی سرپرست و ضرورت تغییر قوانین خانواده لایحه "حمایت از کودکان بی سرپرست و بدسرپرست" و آن چه در آن روی داد، یعنی ممکن دانستن ازدواج سرپرست این کودکان با آنان، به اندازه ای نقض غرض و غیر قابل پذیرش است که خیلی زود افکار عمومی را برانگیخت و سبب اعتراضات گسترده فعالان اجتماعی شد. این اعتراضات به اندازه ای همه گیر شد که حتی واکنش معاون رییس جمهور در امور زنان و وزیر دادگستری را برانگیخت.
رضوان مقدمقانونی شدن ازدواج با فرزند خوانده ایجاد ناامنی برای کودکان به نظر می رسد مجلس شورای اسلامی لوایحی را که با عرف و فرهنگ جامعه ایران سنخیت ندارد و احتمال بروز اعتراض به تصویب آن ها می رود، به عنوان موضوعاتی زیر خاکی نگه می دارد تا در فرصت مناسب که مردم و رسانه ها سرگرم خبری فرا گیرتر هستند، در خفا و بی سر و صدا به تصویب برساند. این بار نیز مجلس در بحبوحه سفر آقای روحانی به نیویورک که طبعا توجه رسانه ها و مردم معطوف به نتایج این سفر بود، فرصت را مغتنم شمرده و یکی از همان لوایح زیر خاکی را که بخشی از آن متوجه "قانون ازدواج با فرزندخوانده" است، روز یکشنبه ۳۱ شهریورماه، با عنوان «قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بی سرپرست و بدسرپرست» برای تصویب نهایی به شورای نگهبان فرستاد.
دکتر مسعود نوری بار دیگر ما غلط کردیم راه!:
نقد فقهی امکان ازدواج سرپرست با فرزند تحت سرپرستی سخن خواستاران منع مطلق نکاح سرپرست با شخص تحت سرپرستی آن است که صرف پیش بینی امکان تحقق چنین وضعیتی در لایحه «حمایت از کودکان و نوجوانان بیسرپرست و بد سرپرست» (حتّی در عمل مصادیق عینی متعددی پیدا نکند) نقض غرض است، زیرا راه سوء استفاده از نهاد سرپرستی را می گشاید و کودکان محروم از والدین صالح و نیازمند به سرپرست را همچنان در معرض خطر باقی می گذارد و یا حتّی آنان را در معرض خطرات بیشتری قرار می دهد و این می شود یکی از مصادیق سرکنگبین صفرا فزودن و روغن بادام خشکی نمودن!
آزاده دواچیضور شهیندخت مولاوردی در دولت و امید به تغییر به نفع زنان رحالي كه انتقادات بسياري به خصوص از جانب فعالان حقوق زنان به كابينه ي آقاي روحاني وارد بود به نظر مي رسد كه رياست جمهوري با منصوب كردن زناني چون الهام امين زاده به سمت مشاور حقوقي رئيس جمهوري، برگزيدن معصومه ابتكار به عنوان رياست سازمان محيط زيست، انتصاب مرضیه افخم به عنوان سخنگوی وزارت امور خارجه و در آخرین مرحله، انتخاب شهيندخت مولاوردي به سمت معاون رئيس جمهوري در امور زنان و خانواده، در تلاش است تا به وعده هاي خود در حوزه ي مشاركت زنان در عرصه ي سياسي جامه ي عمل بپوشاند، گرچه انتخاب اين چند زن با ايده آل حضور زنان در سطح مشاركت سياسي فاصله بسیار دارد اما در عين حال گامي مثبت در جهت تحقق وعده هاي رياست جمهوري است.
فاطمه صادقیجنسیت، طبقه،یا قومیت؟ نقدی بر سیاست هویت آیا سیاست هویتی مشی موفقی بوده و هست؟ آیا باید زیربنای کنش سیاسی معطوف به رفع محرومیت و تبعیض را تشکیل دهد؟ اشکالات سیاست هویت کدام اند و آیا بدیلی برای آن متصور است؟ آیا می توان در میان تبعیض ها اولویت منطقی و عملی قائل شد یا خیر؟ این نوشته این پرسش ها را از خلال پرداختن به ماجرای زندگی زنی واقعی به بحث می گذارد. بی تردید وضعیت های فرودستی به قدری پیچیده اند که امکان آن نیست که بتوان آنها را به سادگی مورد تحلیل و ارزیابی قرار داد. این نوشته نیز بیشتر در حکم آزمونی برای طرح بحث است و نه تجویزی ساده انگارانه. سپاسگزار کسانی هستم که با طرح نظرات خود به بسط این ایده کمک کردند.
حمید حمیدینگاهی به برنامه"پرگار" با موضوع:
"پرسش های ناگزیر جنبش زنان ایران" علیرغم تحولات جدی و ساختاری عینی که در اعماق جامعه ایرانی، بسان یک انقلاب نامرئی اتفاق افتاده است، و در حوزه زنان نیز از جمله در رشد محسوس میزان تحصیلات عالیه در زنان و فزونی گرفتن تعداد دانشجویان دختر در دانشگاهها خود را نشان میدهد و باز علیرغم تحولات جدی فرهنگی که در اقشار وسیعی از جوامع شهری ما اتفاق افتاده است، اما فرهنگ سنتی و عقبمانده از تحولات عینی جامعه ایران (که از سوی ساخت قدرت نیز به شدت حمایت میشود)، به ویژه در حوزه زنان، نفوذ و تاثیری شگرف و دیرپا دارد.
سلطه مردانه و فرودستی زنان از نگاه بوردیو ترجمه نریمان رحیمی هدف این مقاله بررسی این موضوع است که آیا نظریه «پییر بوردیو» درباره ی «سرمایه ی فرهنگی»، آنگونه که در کتابش به نام «سلطه مردانه»** مطرح شده، می تواند به اندازه ی کافی مسئله جایگاه فرودست زنان و تداوم سلطه مردانه در مؤسسات آموزشی و محل های کار و اشتغال را توضیح دهد؟ در واقع "خصلت جنسیتی شده"(1)، آنگونه که توسط بوردیو در کتاب «سلطه مردانه» مطرح شده، به طور موفقیت آمیزی به موقعیت فرودست زنان می پردازد و ابزار سودمندی را برای تجزیه و تحلیل روابط نابرابر قدرت میان دو جنس فراهم می آورد.
مریم صیامی نمینمامانتو اذیت نکنی! دستمو گرفته بود و میکشید. تند و تند قدم بر میداشت و من مجبور میشدم تقریبا بدوم. گریه میکرد و هی دماغشو بالا میکشید. توی بازوم احساس کشش و درد میکردم و پاهام هنوز به زمین نرسیده برای قدم بعدی باید از زمین بلند میشدن؛ از پلهها پائین میرفت و منو دنبال خودش میکشید... نصفه شب بود.
ژاله تبریزی نقدی بر مقاله نوشین احمدی خراسانی درباره زنان غیرفارس گفتنی است که رشد جنبش های ملی درایران در دهه های اخیر که ناشی از گسترش شهر نشینی و بالا رفتن آگاهی ملی از یک طرف و تشدید ستم ملی توسط حکومت مرکزی از طرف دیگر است بسیاری از گروههای مرکزگرا را که خیال می کردند همه چیزاز تهران هدایت خواهد شد، نگران ساخته بویژه که جداشدن غیر فارس ها از تشکل های سراسری وایجاد تشکل های مستقل ملی بعضی ها را عصبانی کرده وبه چاره اندیشی واداشته است.
اکرم موسویحجاب زیرِ پوشش اخبار مصاحبه ی اکرم موسوی با خانم، مهشید پگاهی و ملیحه لشگری با انتخاب روحانی و پایان گرفتن فضای وعده و وعیدهای انتخاباتی، و داغ شدن تماس های ایران و آمریکا، گشت های منکرات این بار تحت عنوان «گشت، های محله محور برای تشدید مبارزه با مانکن ها در اماکن» کار خود را تشدید کرده اند. مقاومت هرروزۀ زنان در مقابل حجاب، وجود این گشت ها را ضروری کرده است. اما با گذشتِ بیش از۳۰ سال از عمر رژیم اسلامی هنوز در میان نسل جدید فعالان جنبش زنان اظهار می شود که مسئله ی حجاب جزو اولویت های مبارزات زنان نیست. اولویت هایی نظیر فقر، بیکاری، حق سفر، ازدواج های چند همسری، حق دیه ی برابر، و... جزو نیازهای مبرم مبارزات زنان هستند. در بحبوحۀ اخبار تحریم و خطر جنگ در منطقه، که به جای خود مهم هستند، آیا مسئله حجاب را می توان نادیده گرفت؟
گابریل گارسیا مارکز ماریا دلبر ترجمه از اسپانیایی: ویدا حاجبی تبریزی در این داستان گابریل گارسیا مارکز نگاه موشکاف خود را به یک زن روسپی که ستم را با وقار و متانت از سر می گذراند دوخته و با گنجینه ای از واژه ها و اصطلاحات زبان اسپانیایی و با شناختی عمیق نسبت به زبان و فرهنگ مردمان آمریکای لاتین آن را به نگارش در آورده است. خود گارسیا مارکز در این باره می گوید: «تحمل آن را ندارم که صفتی را دو بار یکسان در یک کتاب بکار گیرم ، مگر- و این بسیار نادرست- آنکه لازم باشد دو بار فضایی یکسان پدید آید»
شهلا فروزانفربه جای تایید ازدواج سرپرست و فرزندخوانده، به حمایت بیشتر از چنین کودکانی بپردازید برخی ناهنجاریها در جامعه روی می دهند که قاضی به عنوان معتمد جامعه به عمد از نشر آن خودداری می کند و حتی تمام شایعات یا اطلاعات ناقص از واقعه را تکذیب می نماید، البته هدف قاضی از این کار کاهش مجازات یا نفی واقعه نیست، بلکه خواهان حفظ فرهنگ و اخلاق در جامعه است. زیرا می داند که جامعه از افراد یکدست تشکیل نگردیده است و مایل نیست قبح برخی مسایل ریخته شود.
|