نصرت شاد فلسفه بورژوایی ، پایان یا آغازی نو؟ از جمله آثار امیل سیوران ، درسهای سقوط و زوال ، خلاقیت ناقص ، قله سرگردانی و شکاکی ، معرفی غلط رومانی ، اخلاق نیچه ای ، کتاب فریبها ، اشکها و مقدسین ، سقوط افکارخدایان ، هدف های شورانگیز ، قوانین تلخی ، نفرین متلاشی ، تاریخ و اتوپی ، سقوط در زمان ، و هستی بصورت کوشش ، هستند. او میگفت که چیزی را کشف نکرد بلکه فقط منشی احساسات خود بود. وی با کمک طنز تلخ ، بدبینی رادیکال خودرا درباره فرهنگ و انسانیت مطرح نمود. کوششهای پایانی اوبرای نوشتن هرمنوتیک اشکها ، ناتمام ماند.
نصرت شادفلسفه و دین، آتن و اورشلیم آخرین اثر لیف شستوف،فیلسوف مهاجرروس ، " آتن و اورشلیم " نام داشت. گرچه او درجنگ جهانی اول تنها پسرش رااز دست داده بود ولی به سبب فضای یهودی ستیزی بعدازانقلاب اکتبر،مجبور به فرارگردید. امروزه اورا یکی از رادیکال ترین شکاکان تاریخ فلسفه غرب میدانند. او میگفت که آتن نقطه مرکزی یک فلسفه عقلگرایانه و اورشلیم پایتخت دو دین یهود و مسیحیت بوده ولی سرانجام مسیحیت به این نتیجه رسید که آتن هیچگاه با اورشلیم تفاهم نخواهد کرد.
خسرو ناقدنظارت و نقد قدرت هر جا نقد و نظارت عمومی اندکی فروکش میکند و عرصه بر منتقدانِ دولتها تنگ میشود، امکان بروز فساد افزايش میيابد؛ چرا که قدرت ذاتاً گرايش به گسترش عرصهی نفوذ خود دارد و قدرتمندان تقسيم قدرت و حتی نظارت بر اعمال قدرت را برنمیتابند؛ چه رسد به بازرسی حيطهی قدرت و انتقاد از عملکردهايشان.
یونس پارسا بنابنقش” مارکسیسم رسمی” دولتی در دگردیسی چین کنونی مدتی است که در چین بحث بزرگی بین آکادمیسین ها، تحلیلگران و فعالین سیاسی در باره پیشنهاد قانونی ساختن حق مالکیت خصوصی در گرفته است. این بحث که شش ماه از تصویب آن می گذرد، هنوز هم ادامه دارد. بررسی این بحث ها نشان می دهد که تغییرات و دگردیسی های اجتماعی در چین کنونی در چه سمتی به حرکت خود ادامه می دهند. محتوای این بحث ها که در آن ها طرفین از زبان و ادبیات مارکسیستی به ویژه نوشته های خود مارکس، برای اقناع طرف دیگر استفاده می کنند، نشان می دهد که چهگونه در چین بر خلاف روسیه، یک نوع مارکسیسم “رسمی” و “دولتی” با حمایت حزب کمونیست در خدمت گذار “مسالمت آمیز” یک کشور از مرحله تاریخی سوسیالیستی به یک جامعه سرمایه داری هار دولتی، قرار گرفته است.
نیکروز اولاداعظمیدموکراسی از نظر کارل پوپر آنچه به دموکراسی معنا می بخشد، نوع حکومت مردم بر مردم است که عموم شهروندان بالحاظ قانون از حقوق مساوی در جامعه برخوردار می شوند، منظور از قانون آنست که، شهروندان از طریق کسب حقوق فردی در جامعه، داوطلبانه به مراوده های اجتماعی که قانون و نظام حقوقی از آن منتج شود، تن در دهند. معنای حقیقی و حقوقی این نوع از حکومت ضمن اینکه از مضمون آن پیداست، اما به شکل مقایسه ای با انواع دیگر آن منجمله حکومت استبدادی، قیاس و تفکیک می شود.
مناظره جان هالووی و الکس کالینیکوس پیرامون: "آیا میتوان جهان را بدون کسب قدرت تغییر داد؟" برگردان ح. ریاحی ن چه میخوانید مناظرهای است بین الکس کالینیکوس و جان هالووی نویسندهی کتاب" تغییر جهان بدون کسب قدرت". این بحث نمونهای آموزنده از یک فرهنگ بالنده بین دو گرایش چپ ضدسرمایهداری را نشان میدهد. فرهنگی که از یک سو بیانگر گسست از شیوهی استالینی حذف، سانسور و امتناع از گفتگو، و از سوی دیگر بیان شفاف و جسورانهی ایدهها و تمایزها در عین حفظ وحدت عملی در مبارزه را منعکس میکند. بالیدن این نوع فرهنگ پاسخی است به نیاز سوزان بازسازی چپ و درسهای با ارزشی برای چپ ایران مخصوصا برای نسل جوان در بر دارد. ما مطالعه این مناظره را به علاقهمندان بحثهایی معطوف به سوسیالیسم توصیه میکنیم .
|