یونس پارسا بناب واقعیت ها و توهمات در باره فراز قدرتهای نوظهور در جنوب / (بخش دوم) نظام جهانی سرمایه بعد از سی سال تقلا در جهت برون رفت از این بحران به نفع یک در صدیها حتی با پذیرش تزریق ویژگی ها و معجزات چینی نخواهد توانست جلوی ورشکستگی ، فرتوتی و گندیدگی خود را بگیرد . ولی این نظام " در بستر موت افتاده " برای اینکه به زندگی زالووار و " ضحاک منش " یک در صدیها ( صاحبان ثروت و قدرت ) بقاء دهد با اعلام جنگ علیه کارگران ، دهقانان و دیگر زحمتکشان و تهیدستان ، جهان ما را در دوره جنگ های بی پایان مرئی و نامرئی ساخت آمریکا قرار داده و حتی وقوع هولوکاست های هسته ای را محتمل ساخته است .
فرهاد قابوسیملاحظاتی در تاثیرات ابن سینا بر علم و فلسفه جهانی شهرت علمی عمومی شیخ الرئیس ابو علی ابن سینا در جهان و خصوصأ ایران به دانش پزشکی و فلسفی اوست (۱). کمااینکه کتاب معروف وی «قانون» تا قرن هفدم میلادی در دانشکده های طبی جهان تدریس می شد و آراء علمی ـ فلسفی وی بواسطه شرحیاتی که «ابن رشد اندلسی» بر آثار او نوشته است در سراسر اروپا رایج و موثر شده اند. ازاینروست که برجسته ترین مورخین علوم نظیر «جرج سارتن» او را مشهورترین عالِم اسلامی دانسته و همکارانش آثار ابن سینا را بعنوان اوج فلسفه قرون وسطی جهان!
کاظم رنجبرچراجهان اسلام از عصر روشنگری محروم مانده است ؟ - بخش ۹ اروپائیان صاحب علم و دانش میدانستند که از منظر جغرافیائی در قاره ای بنام : اروپا زندگی می کردند ، که با سایر قاره ها چون آسیا و آفریقا فرق دارد . در حالیکه برای اکثریت ساکنین اروپا ، کلمه اروپا به گوششان آشنا نبود . به عبارت دیگر ، آنان در دنیائی محدود خود در شهر و روستا و حداکثر ایالت خود را می شناختند و خود را ساکن آن محدوه جغرافیائی خود میدانستند و دنیای شان نیز به این منطقه محدود می شد . در این زمان تعداد معدودی از ساکنان اروپا به خواندن و نوشتن آشنائی داشتند .
مهدی استعدادی شادتقابل با حقیقت یا
خیالوزری عالم مایوس و سرخورده (نگاهی به اثری از آثار علی میرسپاسی) نشریۀ"اندیشۀ پویا"(شمارۀ۱۱، مهر و آبان۱۳۹۲) فصلی را به "کارنامۀ علی میرسپاسی" اختصاص داده است. چنان که در کنار مطلب ترجمه شده ای از کتاب "دمکراسی در ایران مدرن" او، مصاحبه ای نیز درباره سرگذشت و آثارش با وی ترتیب داده است: زیر عنوان" اصلاح طلب روشنفکر نمی شود".
به کنایه های ضمنی چنین عنوانی کاری نداریم. کارهای مُهمتری وجود دارند که برای شان وقت صرف کنیم. از جمله به تلالوی مورد نظر خود برسیم که در نتیجه اثر "دمکراسی یا حقیقت" میرسپاسی (نخستین کتاب انتشاریافته اش در ایران) بوجود آمده است. در ادامه به تشخیص این امر برآئیم که برق تلالو اثر و آثار میرسپاسی روشنایی می بخشند یا چشم را می زنند.
ف. آگاهمعضل "روشنفکر" مهاجر ایرانی "روشنفکر" مهاجر ایرانی آن قلمزنی است که از سر دلبستگی به شعر حماسی ایرانی معتقد به تئوری توطئه اسلام بر علیه ایران شده است. آرامش دوستدار بعنوان یک روشنفکر دینی محصول طبیعی این حوزۀ روشنفکری ایران و جامعۀ آلمان غربی دوران بعد از جنگ است که هردو در عین کوشش جهت رهایی از قیود دین، بواسطه ذات سنتی فرهنگ ایرانی (اسلامی) اولی، و ذات مسیحی (کاتولیک، پروتستان) دومی در تحلیل ماکس وبر، اساسأ متحجر مانده اند. فرهنگ ایرانی ای که بواسطه سنگینی کفۀ شعر و سبکی کفه علم و فلسفه در آن، مبتلا به مرض ادبیات شده است.
م . ت . برومندراهنمای جهت یابی برای رویارویی با بازار بزرگ فرا آتلانتیک برگزیده از اسناد آتاک اروپا Ptci یکی از موافقت های مبادله آزاد و آزادسازی سرمایه گذاری بسیار مهم تا کنون به انجام رسیده به شمار می رود، که نیمی از تولید ناخالص جهانی و یک سوم مبادله های تجاری را در بر می گیرد. مانند دیگر موافقت های دو جانبه تازه به امضا رسیده یا در جریان مذاکره – به ویژه موافقت اتحادیه اروپا – کانادا - ، ptci به لغو کردن سدهای گمرکی بسنده نمی کند. او حتا با «سدهای بدون تعرفه»گسترش می یابد. در واقع، هر تنظیم، حتااگر به طور دموکراتیک تصمیم گیری شده باشد، می تواند به عنوان مانع در تجارت نگریسته شود.
کاظم رنجبرچراجهان اسلام از عصر روشنگری محروم مانده است ؟ - بخش هشتم ظهور اندیشه های فلسفی سیاسی در اروپا در راستای جدائی دین از سیاست . در ابتدا ، برونئو ژوردانو در دادگاه تبرئه شده و آزاد می شود ، ولی دستگاه و سازمان اداری و قضائی واتیکان ، این اصل را در نظر می گیرند که بخاطر حفظ دستگاه روحانیت از نقد دانشمندان، و جسارت آنان علیه باور های دینی مردم ، باید به هر نحوی برونئوژوردانو را مجازات کرد. در راستای این هدف ، شخص پاپ دخالت مستقیم می کند و از حاکم شهر رم میخواهد که برونئوژوردانو را به اتهام کفر و الحاد برای مجازات به رم انتقال بدهد تا در دادگاه استثنائی در خود واتیکان محاکمه شود.
همنشین بهارسوگیری و پسنگری Hindsight Bias این بحث در مورد «هایندسایت بایاس» Hindsight Bias است که با مسامحه «سوگیری پسنگر» (تورش بازاندیشی) نامیدهام. به رویکرد و نگاه اُبژکتیو Objective approach نیز، که بدون آن به خیالبافی و قضاوتهای پوچ دچار میشویم، اشاره شدهاست. ضرورت طرح موضوع از جمله به این خاطر است که بسیاری از ما نسبت به وقایع گذشته و آنچه در میهن ستمدیده ایران روی داده است در نوعی «هایندسایت» به سر میبریم و ارزیابی شتابزده میکنیم
ف. آگاهدر قیمومت دو «روشنفکر دینی» باید بنا را بر این گذاشت که با وجود نامه نویسی به هابرماس، آرامش دوستدار نمیداند هابرماس «خردورز» اصلأ چه می گوید. چون از سر عادت به اندیشه سطحی، با تعمقی که ویژه اندیشه هابرماس است، نا آشناست. نمی فهمد که هابرماس دست پرورده مکتب فرانکفورت مخالف نازیسم، شعورش اجازه نمی دهد که مثل آرامش دوستدار اسلام را "انگل" خطاب کند و ...
پارسا نیک جوتوانایی ها و ناتوانایی ها ی پرولتاریای ایران غیاب سیاسی پرولتاریای سازمان یافته و آگاه در سپهر پیکار طبقاتی جاری در ایران، هم چنان اصلی ترین علت تداوم حاکمیت سرمایه و حاکمان خون جنون کده ی اسلامی است، آن هم درست در زمینه و زمانه ای که فقر و فلاکت توده ای و بیکار سازی های گسترده و یورش بی امان بورژوازی به هست و نیست کارگران، ژرفا و گستره ای بی سابقه یافته است. به عبارت دیگر جنبش کارگری ایران متناسب با یورش همه جانبه ی دشمنان طبقاتی خود، نتوانسته است اهرم های بازدارنده ی پیشروی دشمن و اهرم های پیشروی سیاسی نیروی خود را شکل و بسط دهد.
همنشین بهارخیانت چیست و خائن کیست؟ در فرهنگ سیاسی ایران، اصطلاح خائن، هم بالاترین اتهام است و هم شدیدترین دشنام، و بسادگی از سوی نیروهای سیاسی تمامیتخواه حاکم و اپوزیسیون غیردموکراتیک، بر علیه رقیبان، مخالفان و منتقدان و به قصد حذف و نابود کردن آنها، به کار میرود.
در یک جامعهی استبدادی و حکومت ایدئولوژیک هم که سیستم قضایی آن در گرو حاکمان سیاسی است و به چیز مبهم و تعریف ناشدهای به نام «جرم سیاسی» رسیدگی میکند، چنین اتهامی اصلاً نیازی به اثبات حقوقی ندارد.
یونس پارسا بنابفراز قدرت های نو ظهور در جنوب (بخش اول) بحران ساختاری نظام جهانی سرمایه داری از یک سو و فراز امواج خروشان بیداری و رهائی توده های مردم ( 99 در صدی ها ) در اغلب کشورهای جهان علیه سرمایه داری از سوی دیگر با اینکه ضرورتا به این زودی ها منجر به فروپاشی نظام کنونی و استقرار جهانی بهتر نمی گردد ولی به احتمال قوی شرایط را برای فرود مرکزهای مسلط کنونی امپریالیسم ( آمریکا ، ژاپن و اتحادیه اروپا ) و فراز کشورهای نوظهور مقتدر اقتصادی ( چین ، هندوستان ، برزیل و.... ) آماده می سازد .
مهدی استعدادی شادامیر مهدی بدیع و اشاره اش به حقیقت ما اگر امیر مهدی بدیع را بشناسیم، بیشتر بخاطر اثر دوبار ترجمه شده اش به فارسی، یعنی بخاطر "یونانیان و بربرها" است. یونانیان و بربرها که در سال ۱۹۶۳ به فرانسه نوشته و انتشار یافته، نخست میان سال های ۱۳۴۱ تا ۱۳۴۷ توسط احمد آرام و در شکل خلاصه شدهای به فارسی ترجمه و منتشر شده است. سپس در دوره پس از انقلاب اسلامی با همت زنده یاد مرتضا ثاقبفر و همکاران ترجمه و در پانزده جلد انتشار یافت. همین انتشار در سال ۱۳۸۵ در ایران جایزه کتاب سال را از آن خود کرد.
|