یونس پارسا بناب

مسئله فلسطین :صهیونیسم

امروزه دل بستن و امیدواری به امر ایجاد دو دولت مستقل اسرائیل و فلسطین در کنار هم به یک موضع موهومی تبدیل گشته است . اگر روزگاری در گذشته های حتی نه چندان دور پروژه ایجاد دو ملت – دولت مستقل در کنار هم در خاک فلسطین یک امر مناسب و عملی و شدنی به نظر می رسید ، امروز در پرتو اوضاع رو به رشد در منطقه و جهان پیاده ساختن آن پروژه دیگر عملی و قابل اجرا نیست . به کلامی دیگر ، حامیان و مبلغین ایجاد دو ملت – دولت مجزا و مستقل در کنار هم در " انتظار کرامت " کاخ سفید و دیگر کاخ نشین هایی نشسته اند که ساکنان آنها یا نمی خواهند و یا نمی توانند از فرامین اولیگوپولی های مالی – نظامی که خواهان تبدیل فلسطین به بنتوستان های وابسته به شهرک های اسرائیلی هستند ، سرپیچی کنند .



Hannah-Arendt70.jpg
کریم قصیم

خشونت و قدرت در فلسفه سياسي هانا آرنت(۳)

هیچ چیز نمی تواند به اندازه عینیت امور و آشکار بودن رویدادها و مسائل، مانع از دخالتهای ناروای صاحبان زر و زور درفضای عمومی جامعه و نهادهای آن باشد. دستگاههای تفتیش عقاید و سرکوب پیش ازآن که ازصدمات جلوگیری کنند، خود موجب سستی ارکان پایداری نهادهای عمومی و آشکار جامعه می شوند. برعکس، ارتقاء سطح درک و دریافت و اطلاعات سیاسی مردم، رشد آگاهیهای عمومی و فرهنگی آنها، رفته رفته موجب پیدایش نوعی اخلاق و آداب مدنی می شود که عدول ازآن و بی توجهی به معیارهایش، ازجانب هرکس که باشد، موجب اعتراض و مخالفت جدّی مردم قرارخواهد گرفت.



پروفسور فرهاد قابوسی

ملاحظاتی در یاد گیری استدلال فلسفی اروپا از شرق و مخصوصأ ابن سینا

در بخش پیشین این رساله آوردم که متاسفانه تحصیلکردگان ایرانی که موظف به طرز فکر منطقی هستند، در سایه ی ناآگاهی بر تاریخ علوم و خصوصأ زمینه های علوم اولیه در شرق قدیم، بی دانشی نسبت به دست آوردهای مهم علم و فلسفه ی ایرانی بعد از اسلام و خیره گشتن به پیشرفت صنعتی غرب، تحت تاثیر مد ضد اسلامی دهه های اخیر، انتقاد از رژیم اسلامی را به انتقاد از فرهنگ ایران بعد از اسلام تعمیم داده اند.



ابراهیم هرندی

بر فـراز آشــــــيانه هُـد هُـد

كردارِ هُدهُد در رويارويى با خطر، نمونه ديگرى از اين چگونگى ‏ست. هنگامى كه اين پرنده، شاهين را پرّان بسوى خود مى ‏بيند، براى هشدار دادن به جوجه ‏هاى خود، چند جيکِ فرياد گونه برمى ‏آورد كه جوجه ‏هايش را وادار به فرار كند و آن ‏ها را يكباره آماده پرواز سازد. پس از آن، هدهد خود به گوشه ‏اى نزديك به آشيانه خود بر زمين مى افتد و بال مى ‏گستراند و چنان مى ‏نمايد كه بالش شكسته است و از پرواز ناتوان است. شاهين با ديدن هدهد، بسوى او مى شتابد تا نخست كار او را يكسره كند و سپس سرى نيز به لانه او بزند. فرود آمدن شاهين در كنار هدهد، جوجه‏ هاى او را فرصت مى‏ دهد تا از لانه بگريزند.



امید هما ئی

در بارهٔ زمان و تاریخ

بی اختیار شاید بگوئیم که زمان به حرکت ستارگان مربوط است. وقتی میگوئیم یک سال ، اندازهٔ زمان را بیان کرده ایم و تعریفی از زمان بدست نداده ایم. یکسال اندازهٔ زمان است و نه خود زمان. اگر زمین هم از گردش باز ایستد زمان متوقف نخواهد شد. سخن دیگر آنکه زمان میتواند گذار از گذشته و اکنون به سوی آینده باشد. اعتراض سنت آگوست اینست که گذشته دیگر نیست و آینده نیز هنوز نیامده و تنها چیزی که وجود دارد اکنون است.



nosrat-shad.jpg
نصرت شاد

فیلسوف شهید ، فیلسوف انقلابی ، فیلسوف قمارباز
خدای لامتناهی و فیلسوفان یاغی

در نظر جردانو چون خدا نیز بی نهایت است پس جهان نیز نامحدود است . خدا جهان را تشکیل داد و در همه جا در طبیعت هست پس فلسفه پانته ایستی پاسخگوی وجود خداست ، خدایی که خود بی انتها است نمیتواند خالق جهانی محدود باشد . خدا ولی ورای ماده است ، به این دلیل او نمی تواند موضوع فلسفه بلکه موضوع الهیات است . موضوع فلسفه ، طبیعت است یا بهتر؛ قوانین طبیعی .



Hannah-Arendt70.jpg
کریم قصیم

خشونت و قدرت در فلسفه سياسي هانا آرنت (۲)

بنیان قدرت» ازنظر آرنت برآمده از پیوند انسانهایی است که در مراوده ای آزاد از جبر و اضطرار قرار می گیرند و ضمن شور و مباحثه در بارة امور مطلوب خویش به منظور رفع نیازهای مشترک متحد می شوند و قراری می گذارند و در جهت نیل به پیمان خود اقدامی همبسته دست می زنند. پس ، مبنای پیدایش قدرت بر فرمان و اطاعت نهاده نیست، از شور و شراکتِ آزاد جمع و همبستگی هدفمند آنها برمی خیزد.



nosrat-shad.jpg
نصرت شاد


ما- دو یا سه قرن تاخیر در تفکر اجتماعی ؟
غرب وآغاز اندیشه روشنگری، سکولار ، سوسیالیستی .

اشتغال با بیوگرافی 2 تن از مغزهای جنبش روشنگری فرانسه ،موجب عنوان فوق برای مقاله ذیل شد . هولباخ ( 1789 - 1723 ) ، فیلسوف روشنگری و یکی از نمایندگان مهم ماتریالیسم آته ایستی در جنبش روشنگری فرانسه ، با نشر کتاب " سیستم طبیعت " ، شاهکار ماتریالیسم مکانیکی ، میگفت که چیزی غیر از ماده و حرکت در جهان وجود ندارد .



Hannah-Arendt70.jpg
کریم قصیم

خشونت و قدرت در فلسفه سياسي هانا آرنت(۱)

واژه قدرت بار معنايي سحرآميزي دارد. از ديرباز طوری از قدرت سخن رفته كه گويي قدرت مظهر بار و توان خدايان اساطيری است. واژه قدرت با آن كه آثار خشونت، صولت وسطوت، فرمان و اطاعت، اجبار و اضطرار و ... را به خاطر مي آورد، باز به رغم اين تأثيرات كانون پرجذبه و مركز تمايلات و توجهات توده های مردم به شمار مي آيد و رابطه ذهنی مردم با اين مقوله دستخوش تظادها و تناقضات فراواني است.



امید هما ئی

در بارهٔ فرهنگ

منظور از سیاست آن چیزهائی است که با زندگی اجتماعی در شهر پیوند دارد. انسان نیز مانند حیوانات برای پاسخ به نیازها و تأمین امنیّت خویش نیازمند زندگیِ بصورت دسته جمعی است. امّا زندگی اجتماعی واقعی انسان پس از تأمین معاش آغاز میشود. زندگی در جامعهٔ شهروندی پاسخ به نیاز همزیستی سالم بر مبنای قوانین است. به نظر ارسطو فدرت تکلّم و داشتن خرد نشان دهندهٔ وجود استعداد سیاسی در آدمی است. وی که بطور طبیعی صاحب این دو خصیصه است میتواند با همنوعان خود مقرّراتی را برای زندگی جمعی تدوین کند.



nosrat-shad.jpg
نصرت شاد

ماکیاولی و اخلاق سیاسی بورژوازی

نقل قول " هدف وسیله را توجیه میکند " ، خلاف مبلغان ارتجاع و بورژوازی ، از ماکیاولی است و نه از مارکس و لنین و کمونیست ها . ماکیاولی ، تئوریسین دولت ، مورخ ، فیلسوف سیاسی ، و نویسنده ایتالیایی ، بعد از تحصیل در رشته حقوق در خدمت جمهوری فلورانس ایتالیا مشغول بکارشد .



ranjbar.jpg
کاظم رنجبر

دین و نقش سیاسی آن در جامعه - بخش اول

از منظر توامس هابس جدائی دین از سیاست یک واقعه استثنائی و تاریخی بشریت ، درعین حال که خواست بخش مهم آگاه جامعه است ، در عین حال عمل کرد آن در جامعه چندان آسان نیست . . هابس سعی میکند نشان بدهد که با تغیر اندیشه های روحانیون است که میتوان دین را در راستای سیاست و منافع عمومی جامعه اصلاح کرد .



nosrat-shad.jpg
نصرت شاد

روشنگری مقدمه انقلاب بود

ادیب فیلسوف و آمادگی برای انقلاب

ولتیر ، مورخ ، ادیب ، و فیلسوف فرانسوی ، از خانواده ای حقوقدان و شهروند برخاسته بود . در زمان تبعید در انگلیس او به مطالعه قانون اساسی آن کشور و فلسفه ادراکی - احساسی لاک پرداخت . بعد از مدتی در دربار دولت پرویس آلمان ،سرخورده از فرهنگدوستی فریدریش دوم ، او دشمن آشتی ناپذیر عقاید وحی یی و روحانیون مسیحی شد .



اریش فروم

منش انقلابی - بخش دوم و پایانی

برگردان: پارسا نیک جو

مسائل هر فرد، درست متناسب و هم سطح آزادی است که بدان دست یافته است. انسان آگاه و خلاق، انسانی آزاد است، زیرا او می تواند با اصالت زنده گی کند- وجود خود اش منبع زنده گی اش است. ( همین جا باید یاد آور شوم که این بدان معنا نیست که انسانِ مستقل، انسانی گوشه نشین و گوشه گیر است، بی شک در فراشَد رابطه برقرار کردن با دیگران و جهان پیرامون است که شخصیت رشد می یابد. اما این ارتباط و پیوند، به طور کلی چیزی متفاوت از وابسته گی است).



اریش فروم

منش انقلابی - بخش نخست

برگردان: پارسا نیک جو

مفهوم "منش انقلابی"، مفهومی سیاسی- روان شناختی است. از این لحاظ همانند مفهوم "منش اقتدارطلب" است، که از حدود سی سال پیش در حوزه ی روان شناسی مطرح شده است. مفهوم منش اقتدارطلب، ترکیبی است از مقوله ای سیاسی، ساختار اقتدار در دولت و خانواده، و مقوله ای روان شناختی، ساختار منش که بر پایه ی ساختار سیاسی و اجتماعی شکل می گیرد.



م . ت . برومند

آفرینش ثروت و شغل به نفع عموم مردم زیر چتر پیمان های
شرکت های چند ملیتی افسانه ای بیش نیست .

پژوهش و برگردان . م . ت برومند

آن چه در پی می آید مربوط به مقاله هایی است که در باره قسمت های محرمانه تصمیم گیری ها در بروکسل منتشر شده . بنابر آن این موضوع در رسانه های مهم بارها گفته و تکرار شده است که :موافقت در باره مبادله آزاد بین اتحادیه اروپا و ایالات متحد باید به دو قدرت این سو و آن سوی آتلانتیک امکان دهد که از رکود اقتصادی بیرون آیند.



یونس پارسا بناب

نکاتی پیرامون توسعه ی لومپنی در ایران معاصر
(بخش دوم و پایانی)

دولت جمهوری اسلامی از نظر ماهیت طبقاتی و عملکردهای اقتصادی، سیاسی و فرهنگی یک دولت بوروکراتیک سرمایه داری کمپرادور است. این دولت بهیچ نحو نماینده یک ملت توسعه یافته صنعتی و مستقل (متکی به خود) نیست. بلکه جمهوری اسلامی مثل اکثر دولت های در بند پیرامونی تتمه و محصول یک دوره ی شصت ساله ی پروسه ی توسعه لومپنی در مدار نظام جهانی سرمایه است. توسعه لومپنی (توسعه ایی که دم بریده، معیوب و ناموزون است) با ماهیت کمپرادوری رژیم عجین (و در هم تنیده) گشته و با هم به مکمل هم تبدیل شده اند.