مادران پارك لاله (عزادار) به احکام سنگین مادران ایران اعتراض کنیم ! وحشت از تداوم اين حركت باعث شد كه حكومت به اشكال مختلف، مادران و حاميان و خانواده هاى مجروحين را تحت فشارهاى شديد قرار دهد. اين فشارها از عدم تحويل اجساد جان باختگان به خانواده ها، جلوگيرى از برگزارى مراسم، جلوگيرى از معالجه زندانيان، دستگيرى مادران و خانواده ها، تهديد و ارعاب، محروميت از حقوق شهروندى و ديگر اشكال سلب حقوق انسانى مادران و حاميان بوده است، كه مى توان براى بيان اين حقايق كتاب ها نوشت.
مجید خوشدلحقوق بشر گفتگو با احمد باطبی مقوله «حقوق بشر»، که در جامعه ایرانی پدیده تازه و نوظهوری است. شاید باورش سخت باشد، اما اول بار رژیم اسلامی ایران بود که از ترم «حقوق بشر اسلامی؟!» با استفاده از نهادهای امنیتی استفاده ابزاری کرد. بعد از نسل کشی سال ۶۷ ، نزدیک به پانزده سال مجامع حقوق بشری در غرب حیات خلوت رژیم اسلامی ایران و نهادهای ضدبشری آنان بوده است. هنوز هم اینان جای پای شان در برخی از ارگانها و نهادهای کارگری و حقوق بشری سفت و محکم است.
عفت ماهبازگالیندوپل در تهران وقتی گزارشگر به اوین آمد- بخش دوم و پایانی سال ۱۳۶۹رسید؛ ما همچنان در زندان بودیم. آزادمان نمیکردند؛ چون شروط آنان را نمیپذیرفتیم. آیتالله خمینی بعد از کشتار سال ۶۷ به زندانیان سیاسی عفو عمومی داده بود. اما در این عفو هم دوباره «شرط انزجار» را مطرح کرده بود. از بند زنانِ «سرموضعی» تنها زندانیان بهائی که تنها به جرم «بهایی بودن» حاضر به انزجار از دین خود نبودند و بدین خاطر هفت-هشت سالی در زندان مانده بودند با عفو او آزاد شدند.
حمید حمیدیاز کمیسیون تا شورای حقوق بشر* (نگاهی به تشکیل،عملکرد و ساختار)بخش دوم و پایانی ايده تشكيل شوراي حقوق بشرسازمان ملل، با هدف ارتقاي نهاد مسؤول در سازمان ملل از سطح كميسيون حقوق بشر به نهادي همشأن شوراي امنيت، براي نخستين بار از سوي «والتر كلين» يك كارشناس حقوقي سوييسي مطرح و سپس از سوي كميسيون اصلاحات حقوق سازمان ملل متحد پذيرفته شد.
حمید حمیدیاز کمیسیون تا شورای حقوق بشر* (نگاهی به تشکیل،عملکرد و ساختار) - بخش اول در مقدمه منشور به ایمان ملل متحد به حقوق اساسی بشر و به حیثیت و ارزش شخصیت انسانی و به تساوی حقوق بین مرد و زن و ... تصریح شده است.
در بند 3 ماده یک منشور در قسمت اهداف سازمان ملل متحد، یکی از هدف ها، دسترسی و حصول همکاری بین المللی در حل معضلات بین المللی با ماهیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و بشر دوستانه و ترویج و تشویق احترام به حقوق بشری و آزادی های اساسی برای همگان بدون هیچ تمایزی از لحاظ نژاد، جنسیت، زبان یا مذهب می باشد.
|