logo





مردی با یک سیگاربرگ

سه شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۳۰ ژانويه ۲۰۱۸

مجید صدقی

majid-sedghi.jpg
majidsedghi@yahoo
سینما تک فرانسه از سینماگربرجسته سینمای آمریکا با نمایش مجموعه ای از آثارش تجلیل می کند : ساموئل فولر, فیلمسازی که همواره سیگاربرگی برلب داشت ازجمله کارگردانانی بود که سبک و سیاق فیلمسازی اش چنان متفاوت از دیگران بود که گویی درآن سالها سینمای آمریکا تنها یک فیلمساز داشت که درحرفه ی فیلمسازی به مفهومی والاترازتنها سرگرم ساختن پایبند بود . با این حال تاثیر روش فیلمسازی فولر برروی دیگرفیلمسازان آمریکایی انکارناپذیراست . دریک مستند وید ئویی 55 دقیقه ای برای تلویزیون بنام ( ماشین تحریر, تفنگ و دوربین فیلمبرداری ) که درسال 1996 توسط آدام سیمون ساخته شد تیم رابینز که خود روایتگر فیلم نیز هست با این کارگردان درباره زندگی و آثارش صحبت می کند .

نکته جالب دراین مستند حضور مارتین اسکورسیزی , کوئینتین تارانتینو و جیم جارموش سه فیلمسازی است که درباره استاد و تاثیراتی که از او گرفتند صجبت می کنند . این فیلم شامل سه دوره زندگی فولر است : نخست به عنوان روزنامه نگار( ماشین تجریر ) سپس به عنوان سرباز ( تفنگ ) وشرکت در جنگ دوم جهانی و پس از آن آغاز فعالیت درسینما ( دوربین فیلمبرداری ) به عنوان فیلمنامه نویس کارگردان و تهیه کننده.



جوانترین خبرنگار

درهفده سالگی , فولر جوان ترین خبرنگارروزنامه New York Journal بود. این روزنامه از سال 1937 درنیویورک منتشرمی شد ولی درسال 1966 انتشارآن متوقف شد. فولر با شروع جنگ دوم جهانی به عنوان یک تیرانداز دربخش اول پیاده نظام ایالات متجده آمریکا خدمت کرد . او درهمه جبهه های نبرد حضوری مستمرداشت از جمله در آفریقای شمالی , سیسیل , ساحل اوماها و سپس چکسلواکی و ... فولربسیاری از تجربیات جنگی اش را درفیلمهای جنگی اش پیاده کرد.او همچنین به عنوان خبرنگارچنگی با نیویورک ایونینگ گرافیک همکاری کرد.

سینمای فولرهمچنان بی همتاست. او در زمانی که بازیگران هالیوود جرف اول رامی زدند و کارگردانان اغلب به دنبال ستاره ها بودند با شرکت بازیگران گمنام فیلمهایی ساخت که به رغم عدم حضورستارگان معروف تماشاگران را راضی میکرد. ظاهرا فولر از سینمای هالیوود جندان خوشش نمی آمد و بیشتر دوست داشت به مسائلی چون جنگ , بحران هویت و نیز نژاد پرستی بپردازد . می گویند او نه به چپ و نه به راست متمایل بود او خود را جدا از ( ایسم ) ها می دانست و معتقد بود که باید بشرودرمجموع جقوق بشری مورد توجه قرارگیرد.

سیاه و سفید

فولر اغلب ترجیح می داد فیلمهایش سفید و سیاه باشد شاید به این دلیل که استفاده از رنگ می توانست در درک آثاراو خللی وارد سازد . دراین میان می توان به فیلم ( دالان شوک ) درسال 1963 اشاره کرد که یک نمونه زیبا از کاربرد سیاه وسفید درفیلم است که اگربه طریقه رنگی فیلمبرداری می شد نمی توانست مانند سیاه وسفید تاثیرگذارباشد.

دالان شوک که از جمله آثاربرترسینمای فولراست ماجرای خبرنگاری به نام جانی برات ( با نقش آفرینی پیتربرک ) است که برای پی بردن به راز یک قتل با همکاری دوست دخترش کلی ( کنستانس تاورز ) خود را به دیوانگی می زند تا دریک بیمارستان روانپزشکی بتواند این راز را کشف کند . این فیلم مانند اکثر فیلمهای فولر جزو فیلمهای کم خرج محسوب می شود ولی شاید بتوان گفت این فیلم بعنوان یکی از مهم ترین آثارش در کارنامه سینمایی وی قراردارد . فیلمبرداری تنها ده روز بطول انجامید. اوج هیجان دریکی از آخرین صحنه های فیلم است یعنی زمانی است که برات که خود نیز قربانی توهم شده شاهد باران شدید و توفانی سهمگین در راهروست و رعد و برق اورا به وحشت می اندازد مانند هرنو آوری درزمینه سینما , درابتدا کارهای فولر مورتوجه منتقدان آمریکایی و انگلیسی قرارنگرفت ولی آنگونه که بارها گفته شده سینماگران موج نوی سینمای فرانسه و به ویژه منتقدان نشریه معتبر کابه دوسینما از آثاراو حمایت کردند و به نوعی اورا کشف شد گرچه بعدها آمریکا پی به ارزشهای هنری فولر برد. وی یکبار گفته بود : طبیعت من این است که همیشه حقیقت را به مردم بگویم حتی اگر آنها احساس توهین کنند

جیب برخیابان جنوب
<7b>
فیلم ( جیب برخیابان جنوب ) را می توان یکی از نمونه های عالی سینمای نوآرقلمداد کرد .فولر برای ساخت این فیلم با کمپانی معروف فوکس قرن بیستم وارد مذاکره شد . فوکس درآنزمان ستارگان معروفی را دراختیارداشت .و بنابراین برای ایفای نقش زن درفیلم آنها ستارگانی مانند مریلین مونرو , شلی وینترز و یا اواگاردنررا پیشنها دادند که درآن سالها جزو ستارگان مجبوب هالیوود بودند . فولرنپذیرفت و درست یک هفته مانده به آغاز فیلمبرداری جین پیترز را دید . وی بعدها دراین مورد گفت که راه رفتن مخصوص جین مراواداشت که اورا برای نقش ( کندی ) درفیلم انتخاب کنم .

فولر همچنین برای نقش اصلی مرد ریچارد ویدمارک را انتخاب کرد . وید مارک درنقش اسکیپ مک کوی جیب بری حرفه ای است که یک روز دریک قطار زیرزمینی کیف دختری به نام کندی را می رباید غافل از اینکه کیف محتوی فیلمی حاوی فرمول نظامی سری است که حاسوسان شوروی آنرا ربوده اند. سایه روشن هار فیلم دریک کلمه محسورکننده است و البته با یک بازی فوق العاده از تلماریتر درنقش یک خبرچین پلیس که برای بازی جالبش درفیلم نامزد اسکاربهترین نقش زن مکمل شد.

فولر یک بار گفته بود فیلم یک میدان جنگ است : عشق , نفرت ,خشونت , اکشن , مرگ. ودریک کلمه احساس . من بادوربین می نویسم و این ماشین تحریرمن ا ست .

خالق آثاربه یادماندنی سینما در 12 اوت 1912 در ماساچوست زاده شد و در 30 اکتبر 1997 در هالیوود درگذشت ولی آثاراو همچنان زنده است .

نظر شما؟

نام:

پست الکترونیک(اختياری):

عنوان:

نظر:
codeimgکد روی تصویررا اينجا وارد کنيد:

نظر شما پس از بازبینی توسط مدير سايت منتشر خواهد شد