majidsedghi@yahoo
درنخستین فیلم بلند علی سوزنده , فیلمساز ایرانی مقیم آلمان – تهران تابو - که به شکل انیمیشن با استفاده از تکنیک روتوسکوپی ساخته شده، تهران نمادی از یک جامعه ی روان گسیخته است که در آن سکس ، فساد، فحشا و مواد مخدر با خط قرمزهای مذهبی همزیستی دارند و دراین کلان شهرپر جمعیت سه زن با شخصیت های متفاوت و یک نوازنده جوان تلاش می کنند تا باشکستن تابوها خود را نجات دهند.
شخصیت های فیلم همانگونه که کارگردان دریکی از مصاحبه هایش نیزعنوان کرد نه خوب هستند و نه بد زیرا که همه از محدودیت های جامعه ایرانی رنج می برند و بنابراین می توان گفت آنها درواقع قربانیان این جامعه ی ( به گمان من لجنزار ملایان ) هستند. این فیلم که بسیارخلاقانه ساخته شده درمجموع یک فیلم سیاسی درباره حکومتی است که برخلاف شعارهای پوچ و مزورانه ای که می دهد درگسترش هرجه بیشترفسادر در کشور نقش اساسی دارد :
پری ( با نقش آفرینی المیرا رفیع زاده ) مادری است که درغیاب شوهرمعتادش که در زندان است دریک آپارتمان با تنها پسرپنج ساله اش الیاس زندگی سختی را می گذراند و برای آنکه بتواند اجاره خانه را بدهد و درضمن بتواند حکم طلاق از همسرش را بدست بیاورد به روسپیگری می پردازد ضمن آنکه برای این کارهمیشه مجبوراست پسرش را با خود همراه داشته باشد . درصحنه ای از فیلم می بینیم که پری سوار بریک تاکسی به تمایل شهوانی راننده جواب مثبت می دهد و این درحالی است که پسرش خاموش درپشت تاکسی نشسته است . وجالب آنکه همین راننده با دیدن دخترش با یک پسرغریبه درخیابان برافروخته میشود . شاید بتوان گفت این دردناکترین صحنه ی فیلم است و این که چگونه مادری برای امرار معاش محبوربه تن فروشی میشود آنهم در حالیکه برای آنکه فرزندش درخانه نباشد همه جا اورا باخود می برد . بی تردید در جمهوری اسلامی ایران الیاس پسر کوچک پری می تواند نماینده کودکان بیگناهی باشد که مجبورند خاموش در این لجنزار زندگی کنند .
تزویر درجامعه
تصویری از تزویر, ریا و دغلکاری کسانی که خودرا مصلحین این جامعه می دانند بخش دیگری ا ز این فیلم را تشکیل می دهد . پری که برای درخواست طلاق به یکی از این ملایان قاضی مراجعه می کند متوجه می شود که این امر به سادگی میسرنیست و باید تن به خواسته های قاضی دادگاه جمهوری اسلامی بدهد. اودرواقع به عنوان معشوقه ی یک روحانی قاضی همراه با الیاس به آپارتمانی که درواقع هدیه ی دادگاه جمهوری اسلامی ( !!) به اوست نقل مکان می کند .
شخصیت زن دیگرفیلم سارا ( بانقش آفرینی زهرا امیرابراهیمی ) نمونه یک زن خانه دارایرانی است که تلاش می کند تا به عنوان یک زن دریک جامعه مردسالار با پیروی از باورهای سنتی و مذهبی از شوهرش محسن ( علیرضابایرام ) که کارمند بانک است تمکین کند . همسایگی با پری موجب آشنایی این دو زن با یکدیگرمی شود .
سوزنده درفیلمش تنها زنان را قربانی جامعه ایران اسلامی معرفی نمی کند شخصیت کلیدی دیگر فیلم بابک ( آرش مرندی ) یک آهنگساز جوان ودانشجوی موسیقی است که تلاش می کند مجوز برای یک آلبوم موسیقی از وزارت ارشاد بدست بیاورد ولی بی نتیجه است و بنابراین از طریق اجرای موسیقی درپارتی ها امرار معاش می کند . ولی از طرفی از سوی دوست دخترش دنیا( نگارناصری ) تحت فشار است و باید هزینه جراحی ترمیم بکارتش را تامین کند و از اینجاست که جهنم واقعی زندگی او شروع می شود جهنمی که زندگی اکثر جوانهای ایرانی را احاطه کرده است .
درباره کارگردان
علی سوزنده متولد ۱۹۷۰ درشیراز پس از تحصیل در تهران درسال ۱۹۹۵ تهران را به مقصد آلمان ترک کرد . درکلن آلمان ودر دانشگاه علوم کاربردی این شهر فارغ التحصیل رشته طراحی درسال ۲۰۰۵ شد و سپس شرکتی به نام Cartoonamoon تاسیس و فیلمهای بسیاری درزمینه مستند , فیلم , سریال تلویزیونی و ا نیمیشن ساخت . وی پیش ازاین انیمیشن مستند ( موج سبز ) را درباره ماجراهای انتخابات تهران درسال ۲۰۰۹ ساخت که بسیار مورد توجه قرارگرفت. فیلم یکساعت و ۳۶ دقیقه ای (تهران تابو) که محصول مشترک آلمان و اتریش است نخستین بار دربخش هفته منتقدان هفتادمین جشنواره فیلم کن نمایش داده شد و پس از یک نمایش خصوصی درسینماتک پاریس از چهارم اکتبردرسینماهای فرانسه به نمایش درآمده است .
سوزنده برای انتخاب بازیگران فیلم کسانی را انتخاب کرد که درمجموع ترکیب مناسبی برای جان دادن به شخصیت های داستان محسوب میشوند :
زهرا امیرابراهیمی ایفا گرنقش سارا فارغ التحصیل بازیگری تئاتر است و کاردرسینما را از سال ۱۳۷۸ در ایران آغاز کرد و درفیمهایی چون هیدالو , نرگس , انتظار و... بازی کرد ودرضمن با تلویزیون نیز همکاری کرد .وی پس از آمدن به فرانسه و ماندگاری اش دراین کشور به همراه شبنم طلوعی در تئاتر رویای طاهرگان خاموش بازی کرد. المیرارفیع زاده که درنقش پری درفیلم ظاهرشده متولد ۱۹۸۱ در تهران متولد شده و تاکنون درفیلمهای آلمانی زبان بسیاری بازی کرده است . اودراین فیلم بخوبی می درخشد. ولی این درخشش در زمینه بازیگری شامل دیگر بازیگران فیلم نیز میشود از جمله مرتضی توکلی ، آرش مرندی ( که درسال ۲۰۱۴ در فیلم دختری درشب تنها به خانه می رود ساخته آنا لیلی امیرپوربازی کرد ) , علیرضا بایرام و غیره ...
و کلام آخراین که علی سوزنده برای ساخت فیلمش دست به نوعی تابوشکنی زده و برای نخستین باردریک فیلم فارسی زبان از واقعیت گرایی درنحوه ی دیالوگ بازیگران استفاده کرده که البته ممکن است بعضی هارا خوش نیاید. ولی مگرنه اینکه سینما یه نوعی تصویری از واقعیت هاست .