عصرنو تبليغات می پذيرد
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۳۸۵ - ۲۰ مارس ۲۰۰۷

اسامی قربانيان
کشتار سال۶۷
در زندان ها
( ليست جديد - مرداد ماه ۱۳۸۵)
اسامی ۴۴۸۵ نفر از زندانيان سياسی

تبديل به ويرانه شد
ساختمان کانون های فرهنگی دانشگاه اميرکبير با حمله شبانه مديريت اين دانشگاه تبديل به ويرانه شد

چند خبر از کردستان

احضار يک شهروند مهابادی به دادگاه انقلاب

فعالين کارگری سقز باز هم محاکمه شدند
برهان ديوارگر

تعيير بند عباس لسانی

عدام حسين فروهيده را متوقف کنيد

گزارشگران بدون مرز
استان کردستان زندان روزنامه نگاران!

۳ نفر ديگر اعدام شدند

تجمع دانشجويان دانشگاه اهواز در اعتراض به مرگ يک دانشجو

شکايت به خاطر ورود غيرقانونی به منازل منصوره شجاعی و فرناز سيفی

تجمع اعتراضی معلمان کرمانشاه

بازداشت منصور تيفوری روزنامه نگار سقزی

دستگير شدگان اول مه سقز در دادگاه تجديدنظر استان کردستان محاکمه شدند

ممانعت از برگزاری مراسم روز جهانی زن در سنندج

تحصن جمعی از معلمان مياندوآب

بازداشت خبرنگار هفته نامه ديدگاه در سنندج

۶ سال حبس برای يک شهروند مهابادی

خودروی نهاد رهبری، يک دانشجو را کشت





عروس حجله های پرپر باد
شعر: محمّد علی اصفهانی
آهنگ و تنظيم: محمّد شمس
آواز: جانان

اخبار امروز




فرا رسیدن سال نو و جشن نوروز باستانی را به همه هموطنان عزیز تبریک می گوئیم و سالی سرشار از موفقیت و بهروزی برای همگان آرزو داریم. سالی که همچون طبیعت میهنمان در زندگی اجتماعی مان نیز شکوفه های امید جوانه زده، ببالند و درخت آزادی و امنیت اجتماعی را برای همه شهروندان تنومند تر سازند. هوای بهاری را در این مرز و بوم جاودانه کنند. از بازداشت و زندان و شکنجه آزاد زنان و آزادمردان در آن خبری نباشد. هراس از آینده یک افسانه باشد و ترس از جنگ و ویرانی برای همیشه رخت بربندد.
با امید به شکفتن بهار آزادی، بهار تان خجسته باد!
-----------------------------
عصرنو، از همه دوستداران و خوانندگانی که با ارسال ای – میل و یا کارت تبریک عید نوروز را تبریک گفته اند، تشکر می کند و متقابلا فرارسیدن عید نوروز را تیریک گفته و سالی سرشار از شادی و موفقیت برای همه دوستان آرزو می کند.



پيام مشترک ۴ جریان به مناسبت آغاز سال ۱۳۸۶
در آستانه بهاری ديگر
هر روزتان نوروز باد

  • سالی که گذشت در عین حال سالی سرشار از مبارزه برای آزادی های اولیه از آزادی انتخاب تا آزادی تشکل، آزادی پوشش و در یک کلام تغییر شرائط حاکم بر زندگی اجتماعی علیرغم تمام مشکلات ناشی از آن، علیرغم همه محدودیت های اعمال شده بر مبارزان زن و مرد بود. سالی که زنان، کارگران ، دانشجویان و معلمان علیرغم آگاهی به دستگیری و زندان و اخراج از کار و دانشگاه، به مبارزه ادامه دادند و فردای آزادی از زندان، دوباره در صف تظاهرات برای ادامه مبارزه خود حضور یافتند، تا نشان دهند که تغییر شرایط تنها با حضور و مبارزه مدام آن ها، تنها با ایجاد تشکل ها و نهادهای مدنی برای دفاع از حقوق خویش امکانپذیر است.
  • با آرزوی آینده ای بهتر، آینده ای بدون استبداد و ترور و تهدید، بدون بازداشت و محاکمه بخاطر عقیده و آرمان، بدون سانسور و سرکوب، آینده ای که در آن برخورداری از حق حیات و کار متناسب با شان انسان یک حق بدیهی باشد، به استقبال بهار بشتابیم.



  • کانون نويسندگان ايران
    بهاران خجسته باد‎ ‎

  • کانون نویسندگان ایران در آستانه سال نو برای چندمین بار بر حق آزادی اندیشه و بیان که از مهمترین حقوق طبیعی و ‏انسانی است پای میفشارد و میخواهد هیچ فرد یا گروهی به دلیل بیانِ اندیشه و فعالیت اجتماعی و سیاسی مورد آزار و ‏اذیت قرار نگیرد و زندانی و اعدام نشود. افزون بر این، کانون خواستار آزادی بی قید و شرط تشکیلِ اجتماعات است‏‎. ‎
  • کانون نویسندگان ایران امیدوار است قبل از فرا رسیدن سال نو، با پایان یافتن دوران محکومیت ناصر زرافشان این ‏عضو کانون به جمع خانواده و دوستان بپیوندد. همچنین خواهان آزادی همه زندانیان سیاسی و عقیدتی است‏‎. ‎



  • پيام حزب سبز های فرانسه به ايرانيان
    بمناسبت عيد نوروز
  • بمناسبت فرارسیدن عید چندین هزارساله نوروز که سر آغاز بهاررا نوید میدهد حزب سبزهای فرانسه به مردم ایران تبریک میگوید. ما یکبار دیگر از این موقعیت استفاده نموده و همبستگی خود با مردم ایران در مبارزه اشان برای دمکراسی اعلام میداریم.



  • سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه
    گزارش ساليانه به کارگران

  • با تمام کار شکنی ها و قانون گریزی ها خوشبختانه ده نفر از این کارگران در مرحله اول رسیدگی در اداره کار حق بازگشت به کارشان مورد تایید قرار گرفت. اما متاسفانه تعداد سی و هفت نفر از کارگران کماکان در ادارات کار و مراجع رسیدگی به شکایات در حال احقاق حق خود و بازگشت به کار هستند.

  • زندگی شايسته حق مسلم ماست
  • سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه به عنوان یک نهاد مستقل کارگری اعتراض شدید خود را نسبت به تعیین حداقل دستمز ناکافی کارگران در سال ۱۳۸۶ اعلام می کند و در این رابطه از مسئولان مربوطه می خواهد فاصله حداقل دستمزد تا تامین هزینه یک زندگی شایسته را به هر طریق ممکن جبران نمایند.



  • درآستانه سال نو،کشورمان با بیداد فقرروبروست
    چاره کار: وحدت وتشکيلات است!
    امیرجواهری لنگرودی

  • چشمانم گنجشکها یی را می بیند که بر لب پاشوره های حوض ماهیان سرخ ، هنوز از چهچهه تبعید می گویند وخود با بالی خسته، پر کشان به مهاجرت بی پیر تن در می دهند و تنها به امید آنکه پایان بخش این فصل سرد یخ بندان به خنچه های یخ زده، زندگی را به جنبشی تازه پیوند زند، آوازی غمین سر می دهند.



  • به جای بهاريه" و پيام نوروزی ناصر زرافشان:
    سالی نوروز، بی چلچله، بی بنفشه می آيد...
    سهیل آصفی



    پيام شادباش نوروزی نهضت آزادی ايران



    زمینه ها، زمانه ها- فرنگیس حبیبی
    مروری بر وقايع سال گذشته
    (قسمت دوم)
    گفتگوئی با خانمها شیرین عبادی، فرزانه راجعی و آقایان رامین نعمتی و حميد حاج اسماعيلی
    رادیو بین المللی فرانسه، RFI



    نامه سرگشاده ۵۵۰ فعال سياسی،اجتماعي و فرهنگي به رییس قوه قضائیه
    در اعتراض به برخورد با سازمان های جامعه مدنی

  • در جریان مهر و موم کردن موسسات "کنشگران داوطلب"، "راهی" و "مرکز کارورزی سازمان های غیردولتی" که هر سه در خدمت توانمندسازی سازمان های جامعه مدنی و کمک به حل مشکلات زنان جامعه ایران هستند، دکتر سهراب رزاقی برای مدتی دستگیر و علاوه بر دفاترش، منزل مسکونی او نیز تحت بازرسی ماموران قرارگرفته، اسناد و مدارک شغلی و لوازم شخصی وی به نقطه ای نامشخص انتقال یافت.
  • ما امضا كنندگان این نامه ضمن اعتراض شدید به نقض مکرر روح و مفاد قانون اساسی و اعلامیه جهانی حقوق بشر در جریان برخوردهای اخیر با نهادهای جامعه مدنی ایران، خواستار توقف فوری این اقدام ها و ایجاد "فضای امن برای زندگی، کار و فعالیت های اقتصادی و اجتماعی " در جمهوری اسلامی ایران هستیم.



  • بیانیه ی جمعی از فعالان مطبوعاتی، سیاسی و اجتماعی كردستان
    در خصوص برخورد های اخير با نويسندگان و روزنامه نگاران كرد

  • امروز دگراندیشی در این قسمت از جهان مستمسكی گشته است تا یاغیمان بدانند و سرسپرده بخوانند در حالیکه ما بر این باور هستیم که به بند كشیدن اندیشه به آرزوی خلق جهانی عاری از تنوع و تكثر نتیجهای جز خلق سیمایی رقتانگیز از مرگ آزادی و نزول شأن و منزلت انسانها را در بر نداشته است. ضمن یادآوری این نكته كه اهل اندیشه هرگز مرعوب بازی انحصارگری و سركوب نخواهند شد نگرانی خود را نسبت به بازداشت منصور تیفوری نویسنده ، مترجم و عضو انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران و عدنان حسنپور روزنامهنگار اعلام كرده و خواستار تبرئه شدن و آزادی هرچه سریعتر نامبردگان هستیم.



  • نامه کنفدراسيون بين المللی اتحاديه های کارگری (آی تی يو سی)
    در اعتراض به سرکوب تظاهرات معلمان ايران
  • آی تی یو سی آزادی فوری و بدون قید و شرط همه دستگیرشدگان در اعتراضات معلمان در سراسر کشور را خواستار است. ما از دولت می خواهیم که برای بهبود شرایط کارمعلمان، رفع هر گونه تبعیض از آنان بعنوان خدمتگزاران بخش عمومی، و تامین دستمزدی همسطح سایر کارکنان دولت با نمایندگان سازمانهای معلمان وارد مذاکره شود. بعلاوه ما به شما توصیه می کنیم که به حقوق کارگران برای برگزاری جلسات، اعتراضات عمومی و گفتگوهایی که به شرایط کارشان مربوط می شود احترام بگذارید و از حقوق آنها حمایت کنید.



  • محبوبه عباسقلی زاده و شادی صدر آزاد شدند
  • میدان: محبوبه عباسقلی زاده و شادی صدر پس از تحمل ۱۶ روز بازداشت با قرار وثیقه ۲۵۰ و ۲۰۰ میلیون تومانی آزاد شدند. این دو فعال جنبش زنان لحظاتی پیش از بند ۲۰۹ اوین در حالی رهایی یافتند که بازداشت شدگان روبه روی دادگاه انقلاب به همراه تعدادی از خانواده هایشان در مقابل زندان اوین انتظارشان را می کشیدند. این خبر حاکی است محبوبه عباسقلی زاده و شادی صدر در مدت بازداشت خود ده روز نیز در انفرادی نگهداری شدند.



  • گزارش فشار و سانسور مطبوعات، اسفند ۱۳۸۵
    ماهنامه تاسیانی



    گزارش شرکت ايرانيان دموکراسی خواه در تظاهرات ضد جنگ
  • شعارهای این تظاهرات از این قرار بود. ما همين حالا خواهان صلح و عدالت در خاورمیانه هستیم. آمریکا از عراق بیرون برو و به ایران دست اندازی نکن. بوش و احمدی نژاد مثل همنند تفاوتشان فقط در اسمشان است و....... متن پلاکارد ها و پرچم ها عبارت بودند از: هیچ کشوری در دنیا نباید سلاح اتمی داشته باشد، دموکراسی آری، دخالت خارجی نه، حقوق بشر و دموکراسی برای ایران.و......... این تظاهرات یکی از بزرگترین گردهمائی های يکپارچه ای بود که در سالهای اخیر در شمال کالیفرنیا از طرف ایرانیان برگزار شد.



  • نهضت مقاومت ملی ايران
    گرامی باد خاطره ۲۹ اسفند
  • ر ۲۹ اسفند ۱۳۲۹ یکی از خواسته های سیاسی ملیون ایران و یکی از آرزوهای دیرینه ملت یعنی کسب استقلال مملکت با وجود تلاشهای مذبوحانه استعمار پیر انگلیس، مقاومت ارتجاع داخلی بسرکردگی دربار و کوشش نیروهای وابسته به خارج عملی شد. مصدق در وصف آن روز میگوید: "جبهه ملی که خود را نماينده تمايلات و افکار اصلاح طلبانه و استقلال خواهانه ملت ايران ميداند با تصميم قاطع برای ملی کردن نفت در سراسر کشور ايران شروع به اقدام کرد و با تکيه به احساسات و افکار عمومی ملت ايران و جلب توجه مطبوعات و افراد موثر و مفيد خارج از مجلس موفق شد که اين تصميم را بصورت قانون از تصويب مجلس شورايملی بگذراند".



  • گروه کار بررسی و چاره اندیشی در باره وضع کنونی ما
    دعوت از همراهان و علاقمندانِ
    جنبش جمهوری خواهان دموکرات و لائيک
  • نخستین پلتاک از مجموعه گفت و شنودهای پیشنهادی گروه کار بررسی و چاره اندیشی در باره وضع کنونی ما، به منظور رایزنی با همراهان در باره ضرورتِ تدارک و سازماندهی گفتگو پیرامون مشکلات و نارسائی های موجود میان ما و نیز بررسی و تکمیل پیشنهاد های گروه کار، در روز یکشنبه ۲۵ مارس ۲۰۰۷ برگزار می شود.

  • سياست و جامعه

    در چهارمين سال اشغال عراق
    «ديو بدمست سياست»
    و عفريت جنگ
    ناصر رحیم خانی

  • آنچه می خوانید چهار سال پیش در فروردین ماه 1382 نوشته شد و در سایت ها منتشر شد تا در اوج «پیروزی نظامی» آمریکا، «شکست اخلاقی، سیاسی» دولت بوش و باند راهزنان شیاد پنتاگون را گواهی دهد. در آن زمان، شماری از سیاسی نویسان و «تحلیل گران» ایرانی همیشه برخطا و همواره حق بجانب، اشغال عراق را «پیروزی دموکراسی» خواندند و آرزو کردند «بعد از عراق نوبت ایران» باشد. چهار سال است که هستی مردم عراق در آتش و خون تباه می شود، فاجعه ی عراق برابر چشمان همه جهانیان است، اما با این همه جنگ افروزان پنتاگون و ماجراجویان داخلی، می خواهند ایران و مردم ایران را بسوی فاجعه بکشانند. بازچاپ این نوشته در این روزها، ادای سهمی است در جنبش ضد جنگ؛ در دفاع از صلح و حقیقت و دموکراسی.



  • رضا رحيم پور
    به بهانه سفر آقای احمدی نژاد به نيويورک
    به بهانه سفرخنده آور و مضحک آقای احمدی نژاد به نیویورک برای شرکت در جلسه شورای امنیت سازمان ملل و مقایسه او با رهبربزرگ جنبش ملی کردن صنعت نفت ایران ، دکتر محمد مصدق



    به مناسبت حضوراحمدی نژاد درشورای امنیت سازمان ملل
    مارادونا را ول کنيد، غضنفر را بچسبيد!
    تقی روزبه

  • غضنفرخان ما هم چنان ادعا داردکه توپ ها دقیقا یکی ازپس ازدیگری به تورحریف اصابت می کنند وآنرا سوراخ سوراخ می کنند!. درآخرین چشمه ازاین گونه توهم های مالیخولیائی، "احساس"مأموریتی جدید جهت شلیک توپ به تورحریف درشورای امنیت باو دست داده است.وحالا اودراین روزها سخت مشغول تمرین و گرم کردن خود است تااین باربا پوشیدن پوستین وارونه مصدق گل جدیدی را روانه دروازه کند. کدام دروازه؟! خدامی داند!.



  • مصاحبه هفته نامه بامداد با مهرداد درویش پور
    در باره صدای سوم در برابر مليتاريسم و بنيادگرايی

  • به باور ما (حاضران در این نشست) جوانان، زنان و مردان آزادیخواه ایرانی میتوانند با همدلی، همصدایی و همبستگیشان و با شناخت و استفاده درست از تجارب صد ساله مبارزات مردم ایران، راه بهروزی اجتماعی میهن ما را هموار کنند. ما در نشست امروز خود بر ضرورت فراخواندن گسترده از همه هم میهنان برای آزادی زندانیان سیاسی، برای دفاع از مبارزات زنان در راه برابری حقوق زن و مرد، برای آزادی بیان، مطبوعات، اجتماعات، تشکلها و پشتیبانی از مبارزات صنفی کارگران و معلمان تاکید میورزیم. ما تلاش همگانی درین راستا را زمینه ساز گسترش جنبش و گفتمان دموکراسی خواهی و تحکیم پایه های اراده ملی میدانیم.



  • کوروش گلنام
    بهار آزادی هم در راه است

  • سال گذشته با همه فراز و نشیب ها، از زاویه های گوناگون به سود مردم ایران و هدف آنها که آزادی از بند فرمانروایی بنیاد گرایان اسلامی است، به پایان رسید. پیش بینی این که چه پیش خواهد آمد و سرنوشت این رژیم به کجا پایان خواهد یافت، به راستی دشوار و گاه ناممکن است ولی با همه فشارها که به مردم ایران روا داشته شده است و تلخی ها و تلخ کامی ها، همه چیز نشان از رشد و بالندگی مردم ایران و مبارزه آنها در راه آزادی دارد.



  • ژاله وفا
    مشکلات کمی و کيفی آموزش و پرورش ايران در قرن ۲۱
    بخش ۱۱



    حسن داعی
    شبکه لابی رژيم ايران در آمريکا
    بخش دوم - مافیای نفتی



    ج- پاکنژاد
    سياه و سرخ

  • در آستانه سالگرد ملی شدن صنعت نفت ایران به همت و پایداری دکتر محمد مصدق،بزرگمرد جنبشهای استقلال طلبانه ملتهای زیر سلطه،آقای احمدی نژاد، بی کفایت مردی که جایگاه نماینده ملت بزرگ ایران را غصب نموده ، و گزافه گویی ها و سخنان بی ربط او زبانزد خاص و عام گشته، به خیال خود میخواهد با حضور در شورای امنیت، کار آن بزرگ مرد را تکرارکند، اما «تکیه بر جای بزرگان نتوان زد به گزاف. »


  • منوچهر تقوی بیات
    " اين مملکت وطن ماست،
    مال ماست "
  • دکتر مصدق درعمل ، نه با حرافی و تئوری بافی به شیوه ی متعارف دیگر سیاست بازان ، بلکه به راستی نشان داد که ملت ایران می تواند و باید سرنوشت خود را به دست گیرد. او راه وطن داری و وطن خواهی را فرا راه ملت ایران قرار داد.


  • شاهو نادری
    حكايت همچنان باقی ست...

  • كنفرانس بغداد با حضور ايران و آمريكا شايد آلترناتيوی جهت حل بحران در عراق باشد به هيچ وجه تغييری در سياست آمريكا نخواهد داشت. چون برنامهی هستهای ايران و متوقف نكردن آن از طرف ايران میتواند كارت مناسبی برای جنگ روانی و اجماع بينالمللی عليه ايران باشد و اگر ايران برنامه اتمی خود را به طور كامل كنار بگذارد (كه محال است) باز هم برگ برنده ايران است چون ايران در ميان عراقیها به خصوص شيعيان نفوذ زيادی دارد و در درازمدت میتواند از آن استفاده كند. آمريكا هم اين را به خوبی درك كرده و حاضر به هيچ گونه مذاكرهای با ايران نيست.


  • دکتر گلمراد مرادی
    به مناسبت فرارسيدن سال نو ۱۳۸۶
    جشن نوروز، عید باستانی خلقهای ایران

  • در باره پیدایش جشن نوروز، اسطوره های فراوانی را تعریف کرده اند. برخی آن را به جمشید جم در تاریخ افسانه ای ایران ربط داده اند و برخی دیگر به زردشت، بانی دین کهن ایرانیان و برخی خاور شناسان خارجی و کردها که از نواده های مادها (بنیان گذاران اولین امپراتوری در سرزمین پهناور ایران بوده اند) ربط می دهند و مدارک تاریخی هم برایش ارائه شده است. یعنی هنگامی که در روز معینی از سال 612 پیش ازمیلاد، هووخشتره (یا بقول هرودوت کیاکسار) رهبر آن زمانی مادها و پدرزن کورش، شهر نینوا، پایتخت امپراتوری آشوری را تسخیر کرد، آن روز را در آن سال روز نو نامیدند و جشنی بر پا کردند که هر ساله تکرارش می کنند.


  • ابوالحسن بنی صدر
    نوروز محبت، دوستی و صلح

  • ﺁئین محبت را جستن و بر حق دوستی و صلح معرفت یافتن ازکین و دشمنی و جنگ ﺁسودن است . بدین رهائی بود که ایرانیان زندگی را نو کردند و بر انگیختن خویشتن در محبت و دوستی و صلح و برای محبت و دوستی و صلح را نوروز خواندند و جشن گرفتند . نوروز تو هموطن عزیز من این نوروز و سراسر شادی و نوید محبت و دوستی و صلح و امید به رشد در ﺁزادی و بهروزی باد .



  • وهاب انصاری
    حرکت ملی آذربايجان، توهمات يا واقعيات
    چرا دشمنی با جنبش فداییان به بهانه نقد یک کتاب؟

  • اخیرا مطلبی به قلم آقای س. حاتملوی در نقد خاطرات آقای حمزه فراهتی در سایتهای اینترنتی منتشر شده است. از نوشته حاتملوی اینطور به نظر میرسد، ایشان خاطرات آقای حمزه فراهتی را بهانه ایی برای تسویه حسابهای شخصی و تاریخی خود با جنبش فداییان قرار داده است. متاسفانه ایشان در تخطئه و ایجاد توهمات و وارونه جلوه دادن واقعیتها، احتیاجی به بیان هیچگونه استدلال و ادله ایی لازم نمی بیند. از همین زاویه جدا از مضمون مطلب ایشان که باید از زوایای مختلف - به ویژه این مطلب حاوی فرهنگ توهین و پرخاشگری در مواجه با مخالفین خود هست - مورد نقد و بررسی قرار بگیرد.



  • رضا چرندابی
    مسئله مرکزی "گذار به دموکراسی" است
    نقدی بر منشور اصلاح طلبی فرخ نگهدار

  • صغرا کبراهای تئوریک فرخ نگهدار را که بنیاد های سستی هم دارند اگر کنار بگذاریم، جنبه عملی خط مشی سیاسی او این است که از هم امروز چک سفید اپوزیسیون و نیروهای تحریم را به اصلاح طلبان جبهه مشارکت و غیره تسلیم کند. او اپوزیسیون را فرامی خواند که بی هیچ چشم داشتی " جیپ اماده " رای دادن به اصلاح طلبان باشند. اختلاف اساسی بسیاری از دوستان صاحب نظر درون اتحاد جمهوریخواهان با او اتفاقا در همین جاست.



  • مسعود نقره کار
    فرخ نگهدار و " اعاده حيثيت" از يک قربانی ترور شخصيت
  • اکنون پس از گذشت ۲۵ سال از واقعه ی ترور شخصیت منوچهر هلیل رودی و برخی دیگر از منشعبین از سازمان اکثریت , آقای نگهدار یکی از مسیولین ترورهای شخصیت , در مقاله ای که ربط چندانی به موضوع انشعاب ۱۶ آذر و ترور شخصیت در سازمان اکثریت پیدا نمی کند فرصت را غنیمت شمرده است و در این رابطه از خود انتقاد کرده است. به گمان من همین حد" انتقاد از خود " ازسوی آقای فرخ نگهدار- که هنوز با سماجت و اعتماد به نفسی خیره کننده موزع افکار لایتعیر و مصیبت بار اش در باره حاکمیت اسلامی در بسته بندی جدیدی به نام " مانیفست اصلاح طلبی" ست - گامی مثبت , وغنیمت است و باید به فال نیک گرفته شود !!



  • « طرح پیشنهادی »
    ايجاد جنبش همگانی اپوزيسيون خارج کشور برای انتخابات آزاد در ايران
    فرهنگ قاسمی

  • بنظر میرسد که مبارزه برای انتخابات آزاد در ایران با وجود و حضور جمهوری اسلامی با مسئله براندازی که در بالا آورده شد، مغایرت داشته باشد. می توان چنین پنداشت که این خواست ما را در صف اصلاحطلبان قرار میدهد، در حالیکه اینطور نیست! چرا؟ زیرا انتخابات آزاد نیاز به شرائط آزاد دارد. شرائطی که طبق آن حقوق بینالمللی یک ملت باید رعایت شود. اگر ما بتوانیم این شرائط را در اثر فشارهای مقامات حقوقی و حقیقی بینالمللی، احزاب و سندیکاها، روشنفکران، انجمنهای جهانی از یکسو و در اثر فشارهای هماهنگ اپوزیسیون خارج و فعالان و مبارزین داخل کشور از سوی دیگر به چنگ آوریم و از آنها صیانت کنیم، ضربه اصلی را بر سرنگونی رژیم وارد ساخته و آنرا از بیخ و بن نیست و نابود کرده ایم.



  • مدرنیته، روشنفکران و خرد نقاد (بخش دوم )
    انقلاب اسلامی
    به روايت آقای داريوش همايون (۱)
    احمد افرادی

  • بسیاری از روشنفکران هم، پس از حدود پنجاه سال مبارزهی ناموفق با رژیم ، به این باور رسیده بودند که «پیروزی تنها از درون مسجد میگذرد». از اینرو، بر آن بودند تا از «شور مذهبی [ مردم ] ، برای پیشبرد مقاصد سیاسی» بهره ببرند. یعنی ، شبیه آن چه که در انقلاب مشروطیت رخ داد، «سوار بر موج اعتراضات مذهبی مردم، نخست در کنار ملایان و سپس به تنهایی قدرت را به چنگ آورند». درست به همبن دلیل بود که «مخالفتهای آشکار رهبران [مذهبی] را با اصلاحات ارضی، با آزادی اجتماعی و سیاسی زنان، با آموزش نوین ندیده گرفتند».



  • فرخ نگهدار
    جهت اطلاع می نويسم

  • اختلاف در تحلیل اوضاع سیاسی و پیگیری اهداف متفاوت در تمام کشورها، چه دموکراتیک باشند یا نباشند، امری اجتناب ناپذیر و بسیار طبیعی است. چیزی که غیر طبیعی است این است که کسی به دیگری رفتارها یا کارهایی را نسبت دهد که ناشی از توهم است و برای اثبات آن هیچ مدرک موثق و یا هیچ شاهد عینی وجود ندارد.

  • اجتماعی

    معرفی کتاب
    تحولات طبقاتی ايران بعد از انقلاب
    محمود بهنام

  • دو نفر از اقتصاددانان سرشناس ایران، فرهاد نعمانی و سهراب بهداد، که به تدریس و تحقیق در دانشگاههای اروپا و آمریکا اشتغال دارند، نتیجه مطالعات نظری و تجربی چندین سالهشان را در این کتاب ارائه میدهند. در عرصه تحقیقات اجتماعی- اقتصادی در ایران، تاکنون چنین پژوهشی جامع و فراگیر (در برگیرنده همه اقشار و طبقات در سطح کلان)، تجربی و مستند (با بهرهگیری از دادههای آمادی سراسری) و مربوط به دورهای نسبتاً طولانی (1375- 1355)، انجام نگرفته است و این کتاب، در واقع، اثری بینظیر است.



  • سهیل آصفی
    کودکان کار، بچه های اعماق؛
    بچه هایی که هیچ کس به فکر آنها نیست

  • کمتر از ده روز به نوروز باستانی مانده. پشت چراغ قرمز، هر روز پسرکی خسته، پارچه بدست می خواهد تا شاید غبار زیستن بر بستر تاریخی ناکام را از پیش چشمان تو بزداید. قدش هنوز به سقف اتومبیل هم نمی رسد و آن سو تر دخترکی ژولیده که در میان همهمه مردی سراپا قرمز با کلاه بوقی و صورت ذغالی، "حاجی فیروز"، اصرار دارد فال حافظش را میزبان شوم تا شاید تفالی در روز فردا... چراغ، سبز میشود، اتومبیل پشتی بوق ممتد میزند، دست دخترک هنوز در ماشین است با ورقه های فال... آن طرفتر برجهای الهیه است. متری چهار تا شش میلیون تومان. بستگی به شماره طبقه دارد. پنت هاوس هایشان هم جاهای بدی نیستند!...
  • "کودکان کار و خیابان"، کودکان کارگر، که رنج را بس زودتر لمس کرده اند و تا به خود جنبیده کودکی کردن از کفشان رفته است.

  • -------------------------
    فيلم کودکان کار

    بين المللی

    همنشين بهار
    سياست پدر مادر ندارد
    (جمهوری خواهان اسپانيا و غرب دو چهره کاسبکار)
  • جمهوری خواهان اسپانیا"، زنان و مردان دلیری که هست و نیست خود را در مبارزه با دیکتاتوری امثال "فرانکو" در طبَق اخلاص گذاشتند و برای آزادی و آرمان خویش، به کوه و کمر زدند و پروانه وار در آتش زد و بندهای ننگین زمانه خویش، سوختند ــ روز و روزگاری فکر و ذکر همه آزادیخواهان بود. داستان رنج و شکنج آن انقلابون پاکباز هم اینک نیز شایسته مطالعه و بررسی است. یک دلیلش این است که آنچه امروز ما می کِشیم بی شباهت به سرنوشت پُرمرارت آنان نیست...



  • لایونل بیهنر
    نگاهی به تماس های آمريکا و ايران
    مترجم: مهدی امینی

  • ابطه آمریکاا-ایران از بدو انقلاب اسلامی 1979 پراکنده و همراه با بی اعتمادی متقابل و افتضاحاتی مانند ایران-کنترا بوده است. اتهام کمکهای ایران به تروریسم، رنجش های باقیمانده از گروگان گیری، و همچنین نقش دولت آمریکا در کودتای 28 مرداد بر علیه دولت ایران و بازگشت شاه و برنامه هسته ای ایران سایه سیاهی بر هرگونه تماس مستقیم گذارده است. اما با قرار مذاکره طرفین در کنفرانس بغداد امید تازه بین سیاست گذاران روابط خارجی آمریکا دمیده است. امیدی نه لزوما برای بهبود رابطه بلکه سرآغاز همکاری متقابل. [در سه دهه گذشته] کوششهائی از دو طرف برای حل اختلافات انجام گرفته که در ذیل به اختصار به آن اشاره میکنیم.



  • تشکيل دولت وحدت ملی در فلسطين،
    فرصتی برای صلح
    احمد زيدآبادی

  • دولت وحدت ملی فلسطین، دولت حماس تلقی نمی شود زیرا وزارتخانه های کلیدی دولت به کنترل شخصیت های آکادمیک و میانه رو در آمده است، شخصیت هایی مثل سلام فیاض که حتی دولت اسراییل نیز احترام خود را نسبت به وی پنهان نمی کند.
  • به سخن دیگر، موضع دولت وحدت فلسطینی موضع حماس در مقام یک گروه سیاسی نیست، بلکه برایند نظرات اعضای کابینه است، اعضایی که بسیاری از آنها سال ها پیش از این، به شروط سه گانه کمیته چهارجانبه بین المللی تن داده اند.

  • زنان

    گزارشی از نشست عمومی کمپین یک میلیون امضا:
    کاروان های کمپين در راه اند
    فاطمه دهدشتی

  • نشست عمومی اعضای تهرانی کمپین یک میلیون امضا پنجشنبه 24 اسفند ماه 1385 در حالی برگزار شد که باز هم مثل همه کارگاه ها و نشست های کمپین منزل یکی از داوطلبان کمپین میزبان اعضای آن بود. بضاعت کم کمپین اجازه نداد تا همه ۶۰۰ عضو کمپین که حالا در تهران، زنجان، تبریز، سنندج، مشهد، رشت، گرگان، همدان، یزد، کرج، شیراز، کرمانشاه و قم فعالیت می کنند دور هم جمع شود، اما شرکت کنندگان در این نشست تلاش کردند تا برآیندی از مباحث مطرح شده در شش ماهی که از آغاز به کار کمپین می گذرد را مورد توجه قرار دهند.



  • گیل آوای
    يک خاطره از تظاهرات روز جهانی زن
    در شهر لاهه – هلند



    ایرج مصداقی
    «من فدای همه ی مادر خونين کفنان»
    به یاد مادر اشرف سرهنگ پور (شرقی) و «دختر یک دانه اش بهناز»



    حميد فرخنده
    فقر استدلال
    (نقدی بر مقاله خانم آزاده فرقانی)

  • شیوه استدلال شما در ایرادگیری از حمایت خانم فرح پهلوی و یا دیگر شخصیت های سیاسی خارج و داخل کشور از مبارزات زنان ایران دارای تناقض است. شما از یکسو از شاه بانوی ایران می خواهید که سکوت اختیار کند و با حمایتش از شما برایتان دردسر درست نکند از سوی دیگر خطاب به وی می گویید " شما آیا ریالی از ثروت فراوان خود برای جنبش زنانی که بی تردید اشرافیت و بالا نشینی را به هر نوع ممکن پس می زند خرج کرده اید؟" شما که حمایت لفظی و معنوی ایشان را سنگ راه خود می دانید چگونه می توانید وی را مورد مواخذه قرار دهید که "ریالی از ثروت فراوان خود" را برای جنبش زنان خرج کرده و یا نکرده است؟! هیچ فکر کرده اید اگر ریالی از سوی ایشان به جنبش زنان کمک شده بود در بازجویی ها مشکلتان چند برابر می شد؟



  • آزاده فرقانی
    بيا لطفی کن ای بانو

  • بارها وقتی حقوق بشر در این سرزمین به شدیدترین و خونین ترین وجه پایمال شده است، آن طرف ها همه مدعیانی چون شهبانو و طرفداران بالانشین حقوق زنان، خود را به چرت زده اند. سکوت مرگبار در برابر کشتار نیروهای چپ، سوسیالیست کمونیست، آزادیخواه، دگراندیش عقیدتی و جز آن از سوی محافل قدرت، اشرافیت و دلسوزان رده ی بالا تجربه شده است. زیر سایه ی پنتاگون و وزارت خارجه امریکا یا واحدهای مشابه در اروپای غربی و اسرائیل و استرالیا می نشیند تا کمونیست کشی در شیلی، ویتنام، اندونزی، ایران (و شاید بعدها در کوبا، ونزوئلا و عراق و...) به پایان برسد آنگاه دلسوزان کودکان و زنان، آن هم در سطحی ترین خواست ها، سر و کله شان پیدا می شود. این که آنان زن هستند و حق هم دارند که پیام توخالی بفرستند به جای خود، اما واقعاً این جور حق داشتن با صداقت، مسئولیت، امنیت جان فعالان و دگر اندیشان همراه است؟ البته که نه.



  • مجید خوشدل
    روز زن را بهت تبريک مي گم!
    گفتگو با «مژده»

  • سه روز قبل از روز جهانی زن با یکی از زنان جوان ایرانی به گفتگو مینشینم. انجام این گفتگو پروسهای یک ساله را طی کرده است، تا جایی که امکان آن چند ماه قبل غیر ممکن مینمود. بخشهایی از این گفتگو خلاصه یا حذف شده است؛ قسمتهایی که به شناسایی فرد یا افرادی منجر میشده، با این حال در روند و ساختمان آن تغییری ایجاد نشده است.



  • سارا لقمانی
    از آيينه بپرس نام نجات دهنده ات را

  • کاش می شد از میان چپ های افراطی و راست های بنیادگرا بیرون می آمدیم تا صدای به هم خوردنشان گوش عالم را کر می کرد. این طرف می گوید چهارچوب این نظام را قبول دارید و مشکلتان نابرابری دیه و ارث است. آن طرف می گوید وااسلاما . این طرف می گوید فکر می کنید حکومت دلش به حال یک میلیون امضا می سوزد و به خواست شما ترتیب اثر می دهد؟ آن طرف می گوید سرویس های اطلاعاتی غرب قوانین ایران را تبعیض آمیز علیه ایران قلمداد کرده است. این طرف می گوید شما فکر می کنید می توانید از کافی شاپ انقلاب کنید؟ آن طرف می گوید این ها می خواهند براندازی نرم کنند. و من فکر می کنم در سرزمین قدکوتاهان که معیارهای سنجش همواره بر مدار صفر سفر کرده اند چرا توقف کنیم؟ چرا؟



  • کتاب شعر، ویژه ی ۸ مارس ، روز جهانی زن
    در شادمانی زنی که منم
    روشنک بیگناه

  • با کارهایی از: شهلا آقاپور، مانا آقایی، پگاه احمدی ، مژگان امیریروشنک بیگناه، شیوا تراب نیا، سپیده جدیری،مهری جعفری، ژاله چگنی، روجا چمنکار،فاطمه حق وردیان، بهاره رضایی، ماندانا زندیان،ناهید سرشکی، صبحی سلیمی، لیلا فرجامی، آزیتا قهرمان، ساقی قهرمان، معصومه کاظمی، روح انگیز کراچی، شیما کلباسی ، رباب محب، شیدا محمدی، سیما مقدم، سهیلا میرزایی

  • فرهنگ و هنر

    دکتر پرویز داورپناه
    ماجرای به آتش کشيدن کريمپور شيرازی

  • روزنامه اطلاعات در شماره دوشنبه ۲۴ 1سفند ماه ۱۳۳۲ ( شماره ۸۳۳۶) درصفحه اول خود تیتر زده بودکه : « دیشب کریمپور شیرازی تصمیم به فرار گرفت... وی می خواست سرباز محافظ خود را آتش بزند و چون موفق نشد خود را با نفت آتش زد.پیکر سوخته کریمپور جهت مداوا به بیمارستان شماره یک ارتش برده شده است. » هیچکس ادعای رژیم را در باره خودکشی کریمپور و اینکه او خودش را آتش زده است باور نکرد و قساوت وبیرحمی رژیم از این جنایت چندش آور موجب دلسوزی بیشتر مردم شد.



  • احمد زاهدی لنگرودی
    در آزادی رفيق زرافشان



    روسیا روشن
    هنری ميلر، كازانوای مدرن آمريكا؟

  • غالب آثار اتوبیوگرافیك هنری میلر، پیرامون گزارشات و خاطرات ادبی اش پیرامون زندگی دلالان، فواحش ، باجگیران و مشروب خواران فاحشه خانه های فرانسوی است. سؤال میشود كه : یك نویسنده چه نیازی دارد تا لذتهای شخصی گذشته اش را دراختیار خوانندگان و نظر عام برساند .آیا بخاطر فروش بیشتر كتاب، یا تحریك عمدی افكار عمومی، یا انتقاد ازفرهنگ مذهبی اخلاقگرا، یا اعتراض به عواقب و خشونت غیرانسانی صنعتی شدن نظام سرمایه داری كه تمام رمانتیك انسانی و احساسات را نیز نابودكرده است، این كار را هدف زندگی خودقرار میدهد و حتی درپایان عمر، محفل و مریدانی می یابد كه بشكل فرقه به زیارت او میروند تا به بهانه آزادی فرد و بازگشت به طبیعت و غرایز انسانی، اورا جشن بگیرند .



  • مهرداد آرین
    آيا ما در مقابل پرنسيب های ادبی و فرهنگی جامعه
    مسئول نيستيم؟

    تازه های فرهنگی
    محمود کویر
    تلاش های فرهنگی ايرانيان در انگلستان
    (بخش بيست و هفتم)
  • ایرانیان فرهنگ دوست و دانشمندان و هنرورزان ایرانی در انگلستان تلاش های بسیار دارند. کوشش های فرهنگی برای شناخت فرهنگ ایران به وسیله ی نهادهای فرهنگی و علمی انگلستان نیز بسیار است.

  • انديشه

    عیسی صفا
    ديالکتيک مدرن (۱)

  • هم منطق و هم دیالکتیک از تاریخ کهنی برخوردار هستند. اما کنار هم قرار گرفتن آنها بعنوان « منطق دیالکتیکی» اولین بار با هگل شروع شد. حتی منطق به معنایی که ما امروز استفاده می کنیم با هگل شهرت یافت.ارسطو که به عنوان پایه گذار منطق ارسطویی معرفی می شود، از کلمه منطق استفاده نکرده است! کلمه مورد استفاده وی « آنالیتک» است. در تاریخ معاصر حتی کانت کلمه منطق را به معنای کنونی به کار نبرده است. کلمه وی، دلیل و برهان است.بنابراین پایه گذار منطق دیالکتیکی هگل است. بعد از معرفی منطق و بویزه منطق دیالکتیکی هگل ، به نظریات مارکس ، انگلس و لنین در زمینه دیالکتیک خواهم پرداخت.

  • ادامه انديشه..

    ويژه صدمين سالگرد انقلاب مشروطيت

    هنوز مشروطه را نمی شناسيم
    گفت و گوی ناصر رحيم خانی با خسرو شاکری، پژوهشگر تاريخ معاصر

  • تفکر حاکم بر ذهن نیروهای سیاسی که همواره به مشروطیت ارجاع می دادند، تفکری کلیشه ای بود که از مقولات سیاسی و فرهنگی اروپائی نشات می گرفت تا ارزیابی خودشان از نهضت مشروطیت و آن چه در ان نهضت گذشته بود.



  • ادامه صفحه ويژه مشروطيت

    خاطرات زندان

    تابستان ۶۷
    (۱) (۲)
    م. رها - «حقيقت ساده»


    فصل هائی از کتاب
    «داد بيداد»
    (جلد اول) (جلد دوم)