‍‍‍‍دوشنبه ۳۱ تير ۱۳۸۷ - ۲۱ ژوئيه ۲۰۰۸

واكنش كانون مدافعان حقوق بشر

به طرح تشدید مجازات اخلال در امنیت روانی جامعه

 

كانون مدافعان حقوق بشر با صدور اطلاعیه‌ای به طرح تشدید مجازات اخلال در امنیت روانی جامعه كه یك فوریت آن به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است، واكنش نشان داد. متن كامل اطلاعیه به شرح زیر است:

 

هموطنان گرامی:

طرح تشدید مجازات اخلال در امنیت روانی جامعه كه یك فوریت آن به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است، نه تنها تعداد جرائمی را كه مجازات آنها اعدام است افزایش داده، بلكه به علت اشكالاتی كه دارد در صورت تصویب نهایی، امنیت قضایی شهروندان را به مخاطره خواهد افكند. از جمله برای نمونه، در بند 6 ماده 2 طرح مذكور، جرم «شرارت» در حد «محاربه و مفسد فی‌الارض» شناخته شده و مجازات آن اعدام است. اما چون تعریفی از این جرم در طرح مذكور یا در هیچ‌یك از قوانینی كه تاكنون به تصویب رسیده است وجود ندارد، لذا سرنوشت و حیات شهروندان به تفسیر دادگاه‌ها از جرم «شرارت» بستگی خواهد داشت.

دردناك‌تر اینكه طبق بند 5 ماده 2 طرح فوق‌الذكر، «تاسیس و دایركردن وبلاگ و سایت مروج فساد و الحاد» در ردیف جرائمی چون سرقت مسلحانه و تجاوز به عنف و مستوجب اعدام تلقی شده است و البته تشخیص «فساد»  و «الحاد» نیز بسته به نظر دادگاه بوده و در نتیجه سرنوشت افرادی كه جز نوشتن گناهی ندارند را، شدیدا به مخاطره می‌اندازد و ضربه مهلكی بر آزادی بیان وارد می‌سازد.

كانون مدافعان حقوق بشر بنا به جهات فوق، مخالفت خود را با طرح تشدید مجازات اخلال در امنیت روانی جامعه اعلام داشته و همگان را آگاه می‌سازد كه در صورت تصویب نهایی این طرح، آزادی بیان محدودتر گشته، امنیت قضایی شهروندان به مخاطره افتاده و بر تعداد اعدام‌ها افزوده خواهد شد.

كانون مدافعان حقوق بشر برای بررسی بیشتر این طرح، كنفرانس مطبوعاتی با شركت تعدادی از صاحب‌نظران و كارشناسان در تاریخ دوشنبه 31/4/1387 ساعت 30/9 صبح در دفتر مركزی كانون، ترتیب داده و به بررسی و نقد حقوقی همه‌جانبه طرح مذكور خواهد پرداخت.

 

كانون مدافعان حقوق بشر 29/4/1387