‍‍‍‍دوشنبه ۳۱ تير ۱۳۸۷ - ۲۱ ژوئيه ۲۰۰۸

معلم ما را اعدام نکنید

(تجمع اعتراضی مردم کردستان از زبان کاوه کرمانشاهی)

 

یکشنبه 30 تیر 1387

سامان رسول پور

s.rasoulpour@gmail.com

 

به دعوت "مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران" دیروز تجمعی در اعتراض به صدور احکام اعدام فرزاد کمانگر، فرهاد وکیلی و علی حیدریان در مقابل ساختمان دادگستری سنندج و با حضور شماری از شهروندان و خانواده های زندانیان برگزار شد.

در این تجمع که از ساعت ده صبح شروع شد و قریب 500 نفر که عمدتا خانواده های زندانیان سیاسی بودند در آن شرکت داشتند، حاضرین با در دست گرفتن عکسهایی از فرزاد کمانگر و زندانیان دیگر و نیز پلاکاردهایی که در آن به صدور احکام اعدام اعتراض شده بود، خواستار بازنگری در این احکام شدند.

کاوه قاسمی کرمانشاهی، عضو هیئت اجرایی سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان که در این تجمع حضور داشت، در گفتگو با روز درباره نحوه برگزاری این تجمع گفت: "این تجمع در اعتراض به نقض گسترده حقوق بشر در كردستان و به ویژه در محكومیت حكم اعدام برای فرزاد كمانگر با حضور جمعیتی افزون بر 500 نفر به صورتی كاملاً مسالمت آمیز در برابر ساختمان دادگستری استان كردستان در شهر سنندج برگزار شد. شركت كنندگان كه از شهرهای مختلف كردنشین و بعضاً از دیگر شهرهای ایران در تجمع حضور یافته بودند عكس‌هایی از فرزاد كمانگر و دیگر زندانیان سیاسی كُرد و همچنین پلاكاردهایی در اعتراض به حكم اعدام برای فرزاد كمانگر، فرهاد وكیلی و علی حیدریان در دست داشتند و در این میان تعدادی از زنان شركت كننده كه از خویشاوندان محكومان بودند، قرآن‌هایی را بر دست گرفته بودند".

وی در پاسخ به این پرسش که برخورد نیروهای امنیتی و انتظامی با شرکت کنندگان در تجمع به چه شکلی بود، گفت: "حضور نیروهای انتظامی در محل تجمع چشم‌گیر بود، اما خوشبختانه در طول برگزاری مراسم هیچ‌گونه برخوردی از سوی مأموران انتظامی با افراد شركت كننده صورت نگرفت. البته فرمانده نیروهای انتظامی حاضر در تجمع اصرار داشت كه هر چه زودتر تجمع خاتمه یابد و حتی چندین بار از تجمع كنندگان درخواست كرد نماینده‌ای را جهت انجام مذاكره و بیان خواسته‌هایشان معرفی كنند و خود متفرق شوند اما هر بار تجمع كنندگان اعلام داشتند كه خواسته‌های آنان مشخص و روی پلاكاردها نوشته شده و درخواست‌شان در پایان تجمع نیز در قالب قطعنامه‌ای خواهد آمد. در این میان یك بار مادر فرزاد كمانگر با قرآنی كه در دست داشت و بار دیگر فرزند 8 ـ 9 ساله‌ی فرهاد وكیلی كه پلاكاردی با عنوان «بابایم را اعدام نكنید» را در دست داشت، به صورت نمادین به عنوان نمایندگان شركت كنندگان در تجمع به فرمانده نیروی انتظامی معرفی شدند".

کاوه کرمانشاهی در پایان با بیان اینکه تجمع بدون وقوع هیچ برخوردی خاتمه یافت، افزود: "نهایتاً با اصرار مأموران انتظامی، تجمع كنندگان برای جلوگیری از بروز هر گونه اتفاقی و برخورد احتمالی و برای نشان دادن حسن نیت خویش و میزان پایبندی‌شان به قانون در ساعت 10: 30 با قرائت قطعنامه‌ی پایانی تجمع توسط یكی از همكاران فرزاد كمانگر به تجمع اعتراضی و مسالمت‌آمیز خود پایان دادند؛ این در حالی بود كه هر لحظه بر تعداد افراد حاضر در تجمع افزوده می‌شد. حتی گروهی كه از شهرهای دیگر آمده بودند به دلیل دوری راه و حضور دیرهنگام خود امكان شركت در تجمع را نیافتند".

در بخشی از قطع نامه پایانی این تجمع آمده است: "ما در این‌جا در یك حركت مسالمت آمیز و كاملاً قانونی گرد هم آمده‌ایم تا به نمایندگی از مردم ایران به قوه قضائیه بگوئیم كه احساسات ما از به اعدام محكوم شدن فرزاد كمانگر به عنوان یك معلم باسابقه و فعال مدنی و فرهنگی جریحه دار شده است و اجرای كامل قانون و قوانین بین المللی را خواستاریم. هزاران نامه و ده‌ها درخواست سازمان‌های حقوق بشری داخلی و بین‌المللی كه از آن قوه محترم، مخصوصاً آقای شاهرودی شده است خود گواه از قضاوت افكار عمومی به حسن شهرت و مسالمت‌جو بودن فرزاد و ناشایسته بودن حكم مرگ برای او دارد.از این رو ما ضمن اعلام پایبندی مجدد به قانون از ریاست قوه قضائیه می‌خواهیم تا دستور بازنگری در حكم اعدام معلم دلسوز كُرد، فرزاد كمانگر را در طی یك دادرسی علنی و عادلانه دهند. مطمئناً دانش‌اموزان فرزاد چشم به راه وی خواهند بود".

 

منبع: روز آنلاین http://www.roozonline.com/archives/2008/07/post_8405.php