‍‍‍‍دوشنبه ۳۱ تير ۱۳۸۷ - ۲۱ ژوئيه ۲۰۰۸

 

اعتراض شدید انجمن های اسلامی دانشگاه های سراسر کشور

به بازداشت گسترده دانشجویان

 

خبرنامه امیرکبیر: انجمن های اسلامی دانشجویان ۳۴ دانشگاه با صدور بیانیه مشترکی نسبت به بازداشت های گسترده دانشجویی در هفته های اخیر در تهران، مشهد، زنجان و تبریز شدیدا اعتراض کردند و خواستار آزادی هر چه سریعتر کلیه دانشجویان در بند شدند. متن این بیانیه به شرح زیر است:

 

سیصد گل سرخ یک گل نصرانی

ما را ز سر بریده می ترسانی

 

گر ما ز سر بریده می ترسیدیم

در مجلس عاشقان نمی رقصیدیم

 

دیگر بار در روز ۱۸ تیر دژخیمان عصر، گسیخته لجام و گستاخ به ساحت دانشجو و دانشگاه یورش آوردند و جمعی از دانشجویان بی‌گناه و پاک این سرزمین را به بند کشیدند و خاطره‌ی تلخ ۱۸ تیر سال ۷۸ را زنده کردند. روزی که چکمه‌های تحجر به درون دانشگاه پای گذاشت و نه تنها هر قانون و آیین نامه‌ را لگد مال کرد که احساسات آزادی خواهانه و پاک نسل جوان و پر انگیزه‌ای را نیز آماج حملات وحشیانه خود قرار داد.

 

اکنون با گذشت ۹ سال از آن روزگار شوم و در زمان حکمرانی دولتی تمامیت خواه و بی‌تدبیر، حمله به کیان دانشجو و دانشگاه بیش از پیش شدت گرفته است. گویا تصمیمی در کار است تا اراده ای قاهر، پیروزی‌های اخیر جنبش دانشجویی را به شدیدترین و دشمنانانه ترین طریق ممکن به انتقام کشی برخیزد.

 

جریان های امنیتی حاکم بر وزارت علوم تحقیقات و فناوری دولت نهم با انتصاب مدیران همسو با خود بر مسند ریاست دانشگاه‌های کشور، هر آن‌چه خواستند با دانشجویان کردند و از هر راهی برای غلبه بر دانشجویان بهره بردند. از بازداشت دانشجویان متحصن مازندران، از سناریوی نشریات جعلی امیرکبیر، تا بازداشت اعضای شورای مرکزی دفتر تحکیم و دستگیریهای مکرر و پی در پی دانشجویان در خانه‌ها و روبروی دانشگاه ها و دانشکده‌ها. و البته به این گزارش سیاه باید افزود احکام بیشمار دادگاه‌های انقلاب و عمومی و کمیته‌های انضباطی، لغو مجوز نشریات و تشکل‌های دانشجویی و ….را.

 

۱۸ تیر امسال اما ماجرا همان ماجرا بود و داستان همان داستان، از ربودن دانشجویان در خیابان گرفته تا تفتیش منزل آنان و ضبط اموال شخصی دانشجویان. هجومی که نشان از استیصال روزافزون و وحشت حکومت اقتدارگرا از یادآوری سالروز فاجعه ۱۸ تیر داشت، تا با بازداشت فعالین دانشجویی با ذهنی آسوده این سیاهروز تاریخ معاصر ایران را به فراموشی سپرد، حال آن‌که یاد و خاطره‌ی ابراهیم نژادها و محمدی‌ها در دل تمامی آزاد زنان و دلیرمردان ایرانی جاودان برجاست.

 

در روزهای گذشته موج گسترده‌ی بازداشت فعالین دانشجویی شدت گرفت به گونه ای که بیش از ۲۰ دانشجو در شهر‌های مختلف ایران طعم تلخ زندان را چشیدند که از میان آن‌ها می توان به فعالین دانشجویی ساکن شهر مشهد همچون علی صابری، دبیر سابق انجمن اسلامی دانشگاه امیرکبیر، علی قلی زاده، دبیر انجمن اسلامی دانشگاه شاهرود، رضا عرب، دبیر انجمن اسلامی دانشگاه مازندران، اشکان آرشیان، فرزاد حسن زاده و محمد زراعتی، از دانشجویان ساکن شهر تبریز به سجاد رادمهر، آیدین خواجه ای، فراز زهتابی، داریوش حاتمی و از دانشجویان زنجان به پیام شکیبا، آرش رایجی و حسن جنیدی اشاره نمود. ضمن آنکه دو تن از فعالین دانشجویی دانشگاه آزاد به نام‌های مهدی خدایی و سلمان سیما و یکی از دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی به نام مجید اسدی بدون ارائه ی کمترین توضیحی بازداشت شده اند.

 

ادامه‌ی این موج دامنه دار، دستگیری نامتعارف محمد هاشمی، دبیر تشکیلات دفتر تحکیم وحدت، و بهاره هدایت، دبیر کمسیون زنان این اتحادیه، را در پی داشت. جالب آن ‌که اعضای دفتر تحکیم درست یک سال پیش نیز در چنین روزهایی، اوقات در سلول‌های تکنفره زندان بی‌عدالتی می گذراندند.

 

فاز دیگر هجوم به دانشگاه را باید در رسانه‌های وابسته به دولت سرکوب‌گر یافت؛ جوسازی رسانه‌ای علیه این دو نفر و دروغ پراکنی در مورد آن‌ها به طور جدی بر نگرانی ها دامن زده که نکند سناریویی از جنس آنچه در امیرکبیر رخ نمود، در کمین باشد.

 

متاسفانه تا کنون اطلاعی از وضعیت سلامتی و نگهداری بازداشت‌شدگان در دست نیست و از این رو موجی از دلهره و اضطراب خانواده‌های ایشان و همچنین فعالین دانشجویی را در برگرفته است.

 

انجمن‌های اسلامی دانشجویان سراسر کشور ضمن محکوم کردن دستگیری‌های اخیر فعالین دانشجویی، اعلام می‌دارند مسئولیت چنین اقدامات سرکوبگرایانه‌ای را مستقیما متوجه دولت پادگانی- امنیتی و وقوع آن را نشان از استیصال فزاینده این دولت در برابر خواسته‌های بر حق جامعه‌ی دانشگاهی می دانند.

 

همچنین انجمن های اسلامی دانشجویان امضا کننده‌ی این بیانیه خواستار آزادی فوری و بی قید و شرط تمامی دانشجویان دستگیر شده هستند و اخطار می کنند در صورت آزاد نشدن این دانشجویان از اقدامات لازم و عاجل در سراسر کشور به صورت منسجم و یکپارچه برای آزادی دوستان دربند فروگزار نخواهند کرد.

 

انجمن اسلامی دانشگاه تربیت معلم سبزوار

انجمن اسلامی دانشگاه عباسپور

انجمن اسلامی دانشگاه شریف

انجمن اسلامی دانشگاه امیرکبیر

انجمن اسلامی دانشگاه همدان

انجمن اسلامی دانشگاه علامه

انجمن اسلامی دانشگاه تبریز

انجمن اسلامی دانشگاه علوم پزشکی تبریز

انجمن اسلامی دانشگاه مشهد و علوم پزشکی مشهد

انجمن اسلامی دانشگاه تربیت معلم

انجمن اسلامی دانشگاه علوم اقتصادی

انجمن اسلامی دانشگاه شهید رجایی

انجمن اسلامی دانشگاه علوم پزشکی ایران

انجمن اسلامی دانشگاه هنر

انجمن اسلامی دانشگاه دامغان

انجمن اسلامی دانشگاه کرمان

انجمن اسلامی دانشگاه اراک

انجمن اسلامی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد

انجمن اسلامی دانشگاه نوشیروانی بابل

انجمن اسلامی دانشگاه مازندران

انجمن اسلامی دانشگاه سهند تبریز

انجمن اسلامی دانشگاه ایلام

انجمن اسلامی دانشگاه شهرکرد

انجمن اسلامی دانشگاه زنجان

انجمن اسلامی دانشگاه هرمزگان

انجمن اسلامی دانشگاه شاهرود

انجمن اسلامی دانشگاه سیستان و بلوچستان

مجمع اسلامی دانشگاه سمنان

انجمن اسلامی دانشگاه بیرجند

انجمن اسلامی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان

انجمن اسلامی دانشگاه چمران اهواز

انجمن اسلامی دانشگاه کاشان

انجمن اسلامی دانشگاه علوم پزشکی کاشان

انجمن اسلامی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشا