‍‍‍‍شنبه ۲۹ تير ۱۳۸۷ - ۱۹ ژوئيه ۲۰۰۸

اخباری از دانشگاه ها و جنبش دانشجوئی

به نقل از خبرنامه امیر کبیر

 

بازداشت چهار دانشجوی دانشگاه تبریز

خبرنامه امیرکبیر: سجاد رادمهر، آیدین خواجه ای و فراز زهتابی سه دانشجوی دانشگاه تبریز همراه با مهندس داریوش حاتمی روز گذشته توسط نیروهای امنیتی اطلاعاتی بازداشت و به مکان نامعلومی انتقال داده شدند. سجاد رادمهر دانشجوی کارشناسی ارشد مکانیک و عضو سابق انجمن اسلامی دانشکده فنی دانشگاه تبریز و آیدین خواجه ای و فراز زهتابی دانشجویان حقوق دانشگاه تبریز هستند.

به گزارش خبرنامه امیرکبیر، ظهر پنجشنبه بعد از جلسه دفاعیه پایان نامه کارشناسی ارشد سجاد رادمهر که بعد از ۶ ماه به تعویق انداختن توسط نیروهای امنیتی برگزار شده بود، مهندس داریوش حاتمی (افسر وظیفه ارتش در تبریز)، مهندس سجاد رادمهر، فراز زهتاب و آیدین خواجه ای بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند. ماموران امنیتی پس از بازداشت این دانشجویان، با مراجعه به منازل آنها، به جستجو و تفتیش در وسایل آنها پرداخته اند.

پیش از این به دستور حراست دانشگاه تبریز، بارها سجاد رادمهر ازبرگزاری جلسه دفاع از پایان نامه اش منع گردیده بود که در نتیجه با اعتصاب غذا به این عمل غیرقانونی حراست دانشگاه تبریز اعتراض کرده بود. در پی اعتراضات وی، کمیته انضباطی دانشگاه تبریز با فراخواندن وی، او را به یک ترم منع موقت از تحصیل بدون احتساب سنوات محکوم کرده بود.

آیدین خواجه ای و فراز زهتاب نیز از فعالین دانشجویی دانشگاه تبریز هستند که به علت شرکت در اعتراضات خرداد ماه سال گذشته نسبت به دستگیری غیرقانونی نادر مهد قره باغ به دو ترم منع موقت از تحصیل محکوم شده بودند. آیدین خواجه ای به دلیل آنچه که همراهی با سجاد رادمهر در بر هم زدن نظم و امنیت دانشگاه خوانده شده بود، به کمیته ی انضباطی احضار شده و با توبیخ کتبی با درج در پرونده مواجه گردیده بود.

بنابر گزاش ها با وجود پیگیری گسترده خانواده های این دانشجویان، وزارت اطلاعات تنها به ذکر این نکته بسنده کرده است که نگران نباشید، اینها پیش ما هستند.

 

محمد احسانی، سجاد رجبی و محمد میزبان آزاد شدند، ۱۸ دانشجو همچنان در بازداشت هستند

محمد احسانی، دبیر سابق انجمن اسلامی دانشگاه سیستان و بلوچستان، سجاد رجبی و محمد میزبان، سه فعال دانشجویی بازداشت شده در مشهد با تبدیل قرار بازداشت از زندان آزاد شدند.

فعالین دانشجویی در مشهد در سه نوبت بازداشت شدند. در نوبت اول پنج دانشجو به نام های توحید دولتشناس، سجاد رجبی، محمد میزبان، محمد زراعتی و فرزاد حسن زاده بازداشت شدند. پس از آن و در آستانه سالگرد ۱۸ تیر پنج دانشجوی دیگر به نام های مهدی قدسی، علی قلی زاده، علی صابری، رضا عرب و اشکان آرشیان بازداشت شدند. دو روز پس از آن چهار دانشجوی دیگر به نام های امیر سرابی، امیرعلی بیات مختاری، محمد احسانی و مجتبی عمادپور دستگیر شدند.

به گزارش خبرنامه امیرکبیر روز ۲۲ تیرماه توحید دولتشناس، مهدی قدسی، امیر سرابی، امیرعلی بیات مختاری و یک دانشجوی دیگر که نام وی در خبرها نیامد از زندان آزاد شدند. اواخر همین هفته سجاد رجبی، محمد میزبان و محمد احسانی آزاد شدند.

محمد احسانی در پی بازداشت ۵ فعال دانشجویی در روز ۱۷ تیرماه در مشهد، در روز ۱۹ تیر به همراه چند نفر دیگر بازداشت و روانه بازداشتگاه اداره اطلاعات مشهد شد. احسانی از جمله دانشجویانی بود که پیگیر وضعیت دانشجویان در بند مشهد بود. فعالین دانشجویی مشهد حال عمومی احسانی را پس از آزادی از زندان مساعد توصیف کرده اند. این فعال دانشجویی مدتی را که در بازداشت بوده در سلول انفرادی به سر برده است.

از سری اول بازداشت های شهر مشهد محمد زراعتی و فرزاد حسن زاده، از سری دوم علی قلی زاده، علی صابری، رضا عرب و اشکان آرشیان و از سری سوم مجتبی عمادپور همچنان در بازداشت به سر می برند. از آن جا که از میان دانشجویان آزاد شده هنوز نام یک نفر از آن ها اعلام نشده به نظر می رسد از میان زراعتی، حسن زاده و عمادپور یکی از آن ها آزاد شده باشد.

بر این اساس تعداد دانشجویانی که اخیرا بازداشت شده اند به ۱۸ نفر می رسد و اسامی آن ها به این ترتیب خواهد بود: تهران(۵ نفر): محمد هاشمی، بهاره هدایت، مجید اسدی، سلمان سیما و مهدی خدایی. مشهد (۶ نفر): محمد زراعتی، فرزاد حسن زاده، علی قلی زاده، علی صابری، رضا عرب، اشکان آرشیان و مجتبی عمادپور. زنجان(۳ نفر): پیام شکیبا، آرش رایجی و حسن جنیدی. تبریز(۴ نفر): سجاد رادمهر، آیدین خواجه ای، فراز زهتابی و داریوش حاتمی.

 

وضعیت سه دانشجوی در بند دانشگاه زنجان در هاله ای از ابهام

در حالی که دو هفته پیش خبر رسید سه دانشجوی دانشگاه زنجان بازداشت شده اند، پس از گذشت نزدیک به سه هفته وضعیت این سه دانشجو همچنان در هاله ای از ابهام قرار دارد.

پیش از این اعلام شد پیام شکیبا، آرش رایجی و حسن جنیدی، سه فعال دانشجویی دانشگاه زنجان، بازداشت شده اند. علت بازداشت این سه فعال دانشجویی ساماندهی اعتراضات دانشجویان زنجان به رسوایی اخلاقی معاون دانشجویی این دانشگاه عنوان شده بود. اما پس از چندی اعلام شد پیام شکیبا به علت پرونده ای که پیش تر به سبب فعالیت های دانشجویی اش داشته به مدت ۸ ساعت بازجویی شده و سپس آزاد شده است. بازداشت رایجی و جنیدی نیز تکذیب شد.

 به گزارش خبرنامه امیرکبیر پس از گذشته سه هفته از این ماجرا فعالین دانشجویی دانشگاه زنجان در بی خبری مطلق از این سه نفر به سر می برند و پیگیری وضعیت آن ها از طریق خانواده هایشان نیز به جایی نرسیده است. به نظر می رسد پیام شکیبا، آرش رایجی و حسن جنیدی از سه هفته پیش تاکنون در بازداشت به سر می برند و خانواده های آن ها تهدید شده اند که به هیچ عنوان در خصوص وضعیت آن ها اطلاع رسانی نکنند

 

مسئولین وزارت علوم برای حمایت از یکی دیگر از منصوبین خود وارد عمل شدند

در پی صدور حکم انفصال موقت رییس دانشگاه علم و صنعت به مدت یک‌ سال از سوی دیوان عدالت اداری، قائم مقام وزیر علوم ضمن ابراز نارضایتی از بررسی این پرونده در دیوان عدالت اداری و صدور حکم انفصال برای رئیس متخلف دانشگاه علم و صنعت، خواستار بررسی این گونه موارد در داخل خود سیستم وزارت علوم شد.

به گزارش خبرنامه امیرکبیر، در حالیکه در دانشگاه ها و وزارت علوم هیچ گونه مکانیزمی برای اعاده حقوق دانشجویان وجود ندارد و در یکی از موارد نادر، دیوان عدالت اداری به حقوق پایمال شده یکی از دانشجویان رسیدگی کرده است، مسئولین وزارت علوم برای لغو این حکم وارد گفتگو با مسئولین قوه قضائیه شده اند. محمد حسینی در این زمینه گفت: “دکتر محمد مهدی زاهدی وزیر علوم نشست هایی با مسئولان قضایی کشور داشته و پیش از این نیز نشست هایی در این زمینه برگزار شده است تا این موارد درون دانشگاه و ساختار آموزش عالی مرتفع شود و چنین مسائلی وارد دستگاه قضایی کشور نشود.”

حسینی در حالی خواستار بررسی اینگونه موارد در سیستم وزارت علوم شد، که مسئولین وزارت علوم در موارد مشابه دانشجویانی را که خلافی را مرتکب نشده اند و تنها به جرم انتقاد از دولت و ابراز عقاید، پس از انواع احضارها و تهدیدها توسط کمیته های انضباطی و حراست، با احکام محرومیت از تحصیل، اخراج و ستاره دار کردن مواجه می سازند.

حسینی که خواستار بررسی تخلفات یکی دیگر از منصوبان وزیر علوم، در ساختار وزارت علوم شده است، اشاره ای به این موضوع نکرد که چگونه است که وزارت علوم و مسئولین انتصابی دانشگاه ها در مواجه با مسائل دانشجویی نه تنها از این استدلال “ بهتر است این موارد درون دانشگاه و ساختار آموزش عالی مرتفع شود و وارد دستگاه قضایی کشور نشود ” استفاده نمی کنند، بلکه با همکاری با نیروهای امنیتی، وزارت اطلاعات را در بازداشت دانشجویان و قوه قضائیه را در صدور احکام حبس برای دانشجویان تشویق می نمایند.

حسینی در ادامه ادعاهای خود به خبرگزاری مهر گفت: “در صورتی که چنین مواردی (انفصال از خدمت رئیس دانشگاه علم و صنعت) به دادگاه ها کشیده شود، به طور حتم نگرانی هایی در آموزش عالی و آموزش و پرورش ایجاد خواهد شد. در ساختار آموزش عالی برای شکایت دانشجویان در مورد نمره یا موارد دیگر آموزشی تمهیداتی اندیشیده شده است و دانشجویانی که شکایتی از اساتید یا مسئولان دانشگاه خود دارند می توانند از طریق این مراجع در داخل دانشگاه یا وزارت علوم اعتراض خود را تا حصول نتیجه بررسی کنند.”

مسئولین وزارت علوم که اینچنین برای حمایت از یکی دیگر از منصوبین خود در دانشگاه ها وارد عمل شده اند، هیچ گونه اهمیتی به بازداشت های گسترده دانشجویان طی روزهای گذشته در تهران، مشهد، زنجان و تبریز قائل نبوده و حتی از اعلام این بازداشت ها خودداری کرده اند. پیش از نیز مسئولین وزارت علوم در پی افشای فساد اخلاقی معاون انتصابی دانشگاه زنجان، با کمک رسانه های حامی دولت برای حمایت از معاون دانشگاه وارد صحنه شده و با معرفی دانشجویان به عنوان مقصر، زمینه برخورد با دانشجویان را فراهم ساختند.

جانشین وزیر علوم همچنین ضمن امیدواری به لغو این حکم در دادگاه تجدید نظر از هماهنگی بین زاهدی وزیر علوم و مسئولین قوه قضاییه، خبر داد و گفت: “خوشبختانه تعامل بسیار خوبی در سطح وزیر علوم با ریاست قوه قضاییه، ریاست دیوان محاسبات، ریاست دیوان عدالت اداری وجود دارد.”

لازم به یادآوری است یکی از دانشجویان دوره‌ فراگیر دانشگاه علم و صنعت حدود یکسال پیش، با طرح دادخواستی در دیوان عدالت اعلام کرد که در حالیکه نمرات لازم را برای ادامه تحصیل کسب کرده است، دانشگاه همچنان وی را از تحصیل محروم کرده است. در پی شکایت این دانشجو و تایید تخلف دانشگاه، دیوان عدالت اداری، محمدسعید جبل‌عاملی ریاست دانشگاه علم و صنعت را برای یک سال از خدمات دولتی منفصل شد.

 

تشکیل کمیته پیگیری وضعیت دانشجویان در بند در جلسه شورای تهران

شورای تهران دفتر تحکیم وحدت جهت رسیدگی به وضعیت بازداشت های گسترده دانشجویی در هفته های اخیر تشکیل جلسه داد.

صادق شجاعی، عضو هیئت رئیسه شورای تهران، با اشاره به بازداشت محمد هاشمی و بهاره هدایت، دو عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم، به خبرنامه امیرکبیر گفت: “در جلسه شورای تهران کمیته ای جهت پیگیری وضعیت دانشجویان در بند، به ویژه دو عضو شورای مرکزی، تشکیل شد.”

شجاعی همچنین به بازداشت های گسترده در مشهد، تهران و زنجان اشاره کرد و افزود: ” ۶ محور جهت فعالیت های کمیته پیگیری مشخص شد و قرار شد اعضای کمیته با ارتباط با فعالین دانشجویی در مشهد و زنجان به صورت جدی پیگیر وضعیت دانشجویان بازداشت شده در این شهرستان ها هم باشند.”

 

اخراج جمشید قشنگ، از اساتید دانشگاه فردوسی مشهد

جمشید قشنگ یکی از اساتید حق التدریس گروه تاریخ دانشکده فردوسی مشهد که بیش از ۱۰سال است به تدریس دروس تاریخ معاصر ایران می پردازد، از تدریس در دانشگاه محروم شد.

 این چهارمین بار است که وی از تدریس در دانشگاه محروم می شود و با اعتراض شدید دانشجویان و تحصن، دوباره به دانشگاه باز می گردد

 

 

 

جمشید قشنگ از اساتید محبوب دانشگاه فردوسی بشمار می آید و در مهرماه گذشته (ابتدای سال تحصیلی پیش) نیز از دانشگاه اخراج شده بود، که با تجمع اعتراضی دانشجویان دوباره به تدریس دعوت شد، اما این بار دانشگاه حکم اخراج وی را در تابستان اعلام کرده است تا از حجم اعتراضات بکاهد.