‍‍‍چهارشنبه ۱۲ تير ۱۳۸۷ - ۲ ژوئيه ۲۰۰۸

تلاش های فرهنگی ایرانیان در انگلستان

(بخش سی و هفتم)

محمود کویر

 

کنفرانس بین­المللی «ظهور رنسانس فارسی» روزهای 24 و 25 تیر ماه در کالج وادام دانشگاه آکسفورد برگزار می شود.

مهمترین هدف این کنفرانس دو روزه بررسی «پدیده ظهور ناگهانی فرهنگ فارسی در قرون نهم و دهم» بعد از یک فاصله زمانی دو سده ای(که بعدها به دو قرن سکوت معروف شد) است.

در کنفرانس بین­المللی «ظهور رنسانس فارسی» علی میرانصاری از دائره المعارف بزرگ اسلامی، درباره «زیبایی شناسی غزلیات فارسی قدیم در باب شراب»، علی دهباشی مدیر مسؤول مجله بخارا درباره «انتشار متون ادبی فارسی کلاسیک به روشی کلاسیک؛ مزایا و معایب یک پروژه جدید» و ابوالعلا سودآور، استاد مستقل از نیویورک درباره «جوامع میترایی؛ ساختاری ماندگار برای برادری ایرانیان» سخنرانی خواهند کرد.

***

 

نمایشگاه آثار نقاشان بریتانیایی در شناخت خاورزمین

نمایشگاهی با عنوان "جاذبه های خاورمیانه: آثار نقاشان بریتانیا در شناخت خاور زمین" از  روز چهارم ژون تا سی و یکم اوت امسال، در موزه تیت بریتانیا  در شهر لندن، برپا است.

در این نمایشگاه بیش از یکصد و ده اثر نقاشی و طراحی با مداد (سیاه قلم) از نقاشان برجسته  بریتانیایی که در فاصله زمانی قرن هفدهم تا اوایل قرن بیستم میلادی زندگی می کردند،  از موزه های بزرگ مختلف دنیا گردآوری و به نمایش گذاشته شده است.

برای اولین بار است که چنین نمایشگاهی گسترده ای در ارتباط با آثار نقاشان بریتانیایی  که به موضوع فرهنگ و تاریخ جوامع خاورمیانه پرداخته اند، برگزار شده است.

این نمایشگاه پنج بخش را در بر می گیرد، و هر بخش به موضوعهای مختلفی نظیر   چهره نگاری، منظره نگاری، نقاشی صحنه های روزمره زندگی مردم، مناظر  شهر بیت المقدس و زندگی زنان در حرمسراها اختصاص دارد.

در بعضی از تصاویر بی دقتی های جزئی یا اشتباهاتی در توصیف آداب و رسوم محلی و سنتی ملل خاورمیانه مشاهده می شود، از جمله در تصاویر زنان در حرمسراها که بیشتر  به صحنه هایی از افسانه های هزار و یك شب شباهت دارند. در این آثار، زنان حرم را  اغلب در حالت استراحت و با جلوه ای مطیع، آرام و زیبا می‌بینیم. از این نظر حرمسرا  در آثار این نقاشان به شکل مکانی اسرار آمیز و یا رومانتیک نشان داده شده است.

در بخش نقاشی های پرتره، بیشتر افراد سرشناس بریتانیایی در لباس های محلی اقوام  مختلف کشورهای خاورمیانه به تصویر درآمده اند. حال این سؤال مطرح می شود که  سیاحان بریتانیایی به چه دلیل تمایل داشتند لباسهای محلی و بومی این سرزمینها را بپوشند؟

آنها از یک طرفی نمی خواستند به عنوان یک خارجی شناخته شوند تا به آسانی با مردم  عادی یکرنگ شوند و از نزدیک، نگاهی به آداب و رسوم ساکنان خاورمیانه داشته باشند،  از طرفی دیگر لباس های رنگارنگ، خوش طرح و فاخر مردم این کشورها برایشان گیرایی  خاصی داشت و علاقه آنها را به پوشیدن این لباسها بر می انگیخت.

از آثار دیدنی بخش چهره نگاری، می توان از دو تابلوی نقاشی بزرگ در کنار یکدیگر  نام برد که یکی پرتره سر رابرت شرلی، جهانگرد انگلیسی و دیگری پرتره همسرش لیدی ترزیا شرلی است که درست نزدیک به ورودی گالری، در سمت راست روی دیوار  نصب شده اند. گمان می رود که این دو تابلو را یک نقاش گمنام انگلیسی در دهه ۱۶۲۰

 کشیده باشد.

سر رابرت شرلی وقتی در اواخر سده شانزده میلادی به ایران سفر کرد تا نیروی های  نظامی صفویان را آموزش بدهد، با همسر قفقازی تبارش در ایران آشنا شد.

او از طرف شاه عباس صفوی به عنوان فرستاده برای جلب حمایت نظامی به منظور  مقابله با عثمانی ها به اروپا اعزام شد. سر رابرت شرلی پس از مدت ها زندگی در  ایران و اروپا، در شهر قزوین درگذشت.

در این دو تابلو او و همسرش، هر دو در لباس رسمی و مجلل دوران صفویه دیده  می شوند و به نظر می رسد که هر دو از پوشیدن لباس بسیار رسمی دوران صفویه به خود می بالند. البته همسر سر رابرت شرلی لباسش تمایز خاصی با لباس های دوران  صفویه ندارد، و در دست راست او یک تفنگ و در دست چپش یک ساعت دیده می شود،

 انگار قرار است مسابقه ای برگزار شود. این دو به نوعی به عنوان سمبل و نماد مدرنیزه  شدن دوران صفویه محسوب می شوند.

از دیگر دیدنی های این بخش، تابلوی نقاشی از چهره "لورنس عربستان" اثر آگوستوس  جان است که برای اکثر بازدیدکنندگان خاطره ماندگار فیلم "لورنس عربستان" را تداعی می کند.

بخش نقاشی صحنه های زندگی روزمره هم به لحاظ گوناگونی تصاویری که از بازارچه ها، مدارس و حضور جمعی مردان بر سر سفره های غذا در آن به چشم می خورد، ویژگی  خاصی دارد.

و در بخش نقاشی های منظره نگاری هم می توان در کنار مناظر زیبای کوهستانی با  طبیعت سرسبز، و یا طلوع آفتاب در دشت و صحرا، تصاویری از گروههای قبیله ای  در بیابان را دید.

در مجموع اگر با نگاهی انتقادی به این نمایشگاه بنگریم، می بینیم که در اکثر نقاشی ها،  خاورزمین و مردمانش مانند سرزمین رویاها با مناظر تخیلی به تصویر درآمده اند.

 این موضوع یادآور سخن ادوادر سعید، متفکر فقید فلسطینی در کتاب معروف  "شرق شناسی" است که در آن گفته بود نگاه اروپاییان به خاورزمین ساخته و پرداخته  ذهنیت خودشان بوده و هیچ ربطی به خاورزمین واقعی نداشته است.

اینکه این آثار، برداشتی واقعبینانه از خاور زمین و مردمان آن، یا تصویرهایی که بیشتر  آفریده ذهنیت و تخیال نقاشان بریتانیایی است، موضوعی است که این نمایشگاه زمینه  را برای بحث و تبادل نظر در مورد آن فراهم می کند.

نگاه متفاوتی به خاورزمین را می توان در گالری های طبقه دوم موزه تیت دید که در آنها  میترا تبریزیان، هنرمند ایرانی عکس های خود را با عنوان "This is That Place" به نمایش گذاشته است. در عکس های میترا تبریزیان تصاویر افراد مختلفی به چشم  می خورد که اکثرا در تنهایی و انزوا نشان داده شده اند. عکس هایی که او در ایران

گرفته است رنج و درد و گرفتاریهای ناشی از فشارهای اقتصادی مردم را نشان می دهد.

 میترا تبریزیان می گوید که اکثر مردم ایران بر اثر تحریم ها غرق مشکلات زندگی  روزانه اند و در تنهایی رها شده اند.

این دو نمایشگاه که هر کدام معرف دو دیدگاه متضاد به خاورزمین هستند، با استقبال  فراوان علاقمندان فرهنگ و هنر روبرو شده اند.

**

کنفرانس خلیج فارس در انگلیس

با راهی شدن 13 باستان شناسان ایرانی برای شرکت در کنفرانس علمی خلیج فارس در  دانشگاه دورهام لندن که به همت پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی و پژوهشکده باستان  شناسی برگزار می شود، دفاع از نام و جایگاه خلیج فارس در محافل علمی و دانشگاهی  جهان وارد مرحله تازه ای می شود.

«حسن فاضلی نشلی»، رئیس پژوهشکده باستان شناسی در این باره به CHN گفت:

 «کنفرانس علمی خلیج فارس با هدف دفاع از جایگاه جهانی نام خلیج فارس از منظر  باستان شناسی در دانشگاه دورهام انگلستان برگزار می شود. در این کنفرانس علمی  علاوه بر باستان شناسان بنام خارجی، 13 باستان شناس ایرانی نیز از آخرین دستاوردهای  پژوهشی خود در حوزه خلیج فارس، گزارش هایی را ارائه می دهند.»

فاضلی که دبیر اجرایی و علمی این کنفرانس است درباره اهمیت برگزاری آن گفت:

 «پر واضح است که تنها استفاده از نام خلیج فارس روی نقشه کافی نیست و باید محوطه های باستانی بخش شمالی خلیج فارس را که غنای بسیار زیادی دارند، در سطح جهانی معرفی کرد. اعراب امروز حداکثر استفاده را از داده های باستان  شناسی دارند. آنها سالانه ده ها کاوش باستان شناسی در حوزه جنوبی خلیج فارس

 انجام می دهند و به صورت مقالات متعدد در مجلات باستان شناسی داخلی و  خارجی به چاپ می رسانند.»

به گفته وی، میزان کاوش های باستان شناسی در جنوب خلیج فارس قابل مقایسه  با بخش شمالی آن نیست. اعراب همواره امکانات بیشتری در اختیار باستان شناسان  خارجی قرار داده اند و آنها هم به راحتی به پژوهش های خود مشغولند.

وی در ادامه گفت: «چرا نباید سالی 40 تا 50 مقاله باستان شناسی نوشته شود که نام خلیج فارس در آن ها استفاده شده است. در حال حاضر اکثر کسانی که پژوهش های  علمی در خصوص محوطه های باستانی خلیج فارس انجام می دهند، از مقاله هایی  استفاده می کنند که خارجی ها پس از کاوش در ایران نوشته اند و البته نام خلیج فارس  نیز در آن ها آورده شده است.

فاضلی همچنین گفت: «حوزه شمالی خلیج فارس در حال حاضر به خاطر توسعه صنعتی در معرض تخریب است. لذا اگر این بخش را مورد کاوش، پژوهش و حفاظت  و معرفی قرارا ندهیم از درون ضربه می خوریم. در حال حاضر استفاده و عرضه آنچه  داریم یکی از کارهایی است که می توانیم انجام دهیم. به همین خاطر حتما باید پژوهش های

 علمی درجه یک با هدایت پژوهشکده باستان شناسی و تعامل با دانشگاه های معتبر دنیا  انجام شود.»

وی درادامه افزود: «اگر در صحنه های بین المللی حضور نداشتیم که نمی توانستیم از  این هویت تاریخی دفاع کنیم. این همایش را برای آن در دانشگاه دورهام برگزار کردیم،  زیرا در داخل کشور با نام خلیج فارس مشکلی نداریم. هم اکنون یکی از مهمترین  انجمن های باستان شناسی اعراب در لندن فعال است و در آنجا بیشترین کتاب های

علمی نوشته می شود.»  

روز نخست برگزاری کنفرانس علمی خلیج فارس در دانشگاه دورهام لندن به ارائه  گزارش های محققان خارجی که در بخش شمالی خلیج فارس و قبل از انقلاب کار  کرده اند، اختصاص دارد. روز دوم این کنفرانس نیز باستان شناسان ایرانی آخرین  دستاوردهای باستان شناسی خود را در حوزه خلیج فارس ارائه خواهند کرد. این  گزارش ها حوزه شمالی خلیج فارس را از دوره های پیش از تاریخی تا دوره  اسلامی معرفی می کند.

کنفرانس علمی خلیج فارس از روز سه شنبه 11 تیرماه آغاز می شود و 12 تیر  با اعلام بیانیه ای خاتمه می یابد.

 

***

قرن گم شده

تازه ترین کتاب پژوهشگر ارجمند احمد سیف که مدرس اقتصاد در انگلیس است روانه بازار نشر در ایران گردید. این اثر در باره اقتصاد و جامعه ایران در قرن نوزدهم است. نشر نی آن را انتشار داده است. خسته نباشد و دست مریزاد.

بخشی از مقدمه کتاب تازه‌ی استاد احمد سیف:

مجموعه مقالات پیش رو، سومین كتابی است كه در باره‌ اقتصاد وجامعه ایران در قرن نوزدهم از نویسنده به فارسی چاپ می شود. با این همه، باید صریح و بدون پرده پوشی بگویم كه هنوز بسیار داستانهاست كه ناگفته مانده است. می خواهم توجه خواننده را به این نكته جلب كرده باشم كه نه این كتاب به تنهائی و نه حتی این سه کتاب درمجموع نیز برای همه پرسش های موجود، پاسخ های شسته ورفته ندارند. اگر عمری باشد، دست کم دو دفتر دیگر نیز به همین قلم جاری خواهد شد.
از چندین سال پیش كه به فكر تدوین نوشته هائی با مضون تاریخ اقتصادی ایران در قرن نوزدهم افتاده بودم، خیال داشتم كه مجموعه ای در 8تا 10 جلد و درمجموع بین 2000-1500 صفحه تهیه نمایم. دركنارش، علاقمند بودم كه ترجمه فارسی اسناد ومداركی را كه در گذر سالیان متمادی جمع آوری كرده بودم نیز در ایران در اختیار علاقمندان قرار بدهم تا علاقمندان دیگری نیز كه احتمالا به زبان انگلیسی آشنائی كافی ندارند و یا به آرشیو وزارت خارجه انگستان دسترسی ندارند بتوانند با استفاده از این اسناد به بررسی اقتصاد و تاریخ ایران بپردازندوتحلیلی متفاوت از آن چه كه من تا كنون به دست داده ام، به دست بدهند. گذشته از رشادت ناشر، این كار به مقدار زیادی به همت و پشتكار خودم بستگی داشت واگرچه برای چیزی حدودا 10 جلد اسناد، آمادگی داشتم - یا حداقل، گمان می كردم دارم. متاسفانه، به دلایلی كه ذكرش در این جا خالی از لطف است، ادامه هیچ كدام از دو پروژه امكان پذیر نشد. چند سال پیش به همت نشر چشمه، اولین كتاب من تحت عنوان « اقتصاد ایران در قرن نوزدهم» در ایران چاپ شد. مدتی بعد، در ادامه همان ساختار تحلیلی ارایه شده، نشررسانش كتاب « استبداد، مالکیت و انباشت سرمایه درایران» را چاپ كرد كه اگرچه دنباله همان كتاب قبلی نبود، ولی درآن كوشیده بودم تا یك چارچوب نظری برای بررسی وضعیت ایران ارایه نمایم. این كه آیا، چارچوب پیشنهادی من مفید یا غیر مفید است تنها با بحث و بررسی از سوی علاقمندان به تاریخ ایران روشن خواهد شد. بدیهی است كه اگر خودم فكر می كردم، چنین چارچوبی مفید فایده ای نیست، چنین كتابی را به دست چاپ نمی سپردم. واكنون نوبت به « قرن گم شده: اقتصاد و جامعه ایران در قرن نوزدهم» رسیده است كه به واقع دنباله‌ همان مباحث پیشین من است. انگاره اصلی بررسی های این كتاب این است كه اگر نخواهیم به قرون پیشتر باز گردیم، علل ناكامی های اقتصادی ما ریشه در تحولاتی دارد كه در قرن نوزدهم برایران گذشته است. یعنی، این قرن از دیدگاه بررسی تحولات اقتصادی، قرن گم شده است. گوئی كه اقتصاد ایران از این دوره صد ساله نگذشته است.

***

سفر در خویش

تازه ترین کتاب این نگارنده( محمود کویر) است. این کتاب به وسیله‌ی انتشارات ابتکارنو نشر یافته است. همراه با ترجمه انگلیسی و طرح هایی از سید علی صالحی شاعر نامبردار میهنمان. در جستجوی راه هایی برای زیبا زیستن.

**

سینمای رخشان بنی‌اعتماد، عنوان کنفرانس یک‌روزه‌ای بود که در ادامه‌ی برنامه‌ی بزرگداشت این فیلم‌ساز ارزشمند ایرانی روز شنبه ۱۹ آوریل (۳۱ فروردین) در دانشگاه سواس لندن برگزار شد.

در این کنفرانس که جنبه‌ی آکادمیک داشت، مثل اغلب کنفرانس‌های دانشگاهی، مقاله‌هایی درباره‌ی ویژ‌گی‌های مختلف آثار بنی‌اعتماد ارائه شد و سخنرانان هر کدام بعد از خواندن مقاله‌ی خود به پرسش‌های حاضران در کنفرانس پاسخ دادند.

پروفسور آنابل سربرنی (Annabelle Sreberny) استاد مطالعات رسانه‌ای در دانشگاه سواس لندن و دکتر سعید زیدآبادی‌نژاد مدرس سینما در سواس، ریاست پنل‌ها را به عهده داشتند.

نخستین سخنران، رکسان ورزی دکترای مردم‌شناسی از دانشگاه کلمبیا بود که مقاله‌ی خود را درباره‌ی مفهوم مادری، ایثار و پیامدهای بعد از جنگ در فیلم‌های «بانوی اردیبهشت» و «گیلانه» بنی‌اعتماد ارائه کرد.

تیلی والنس (Tilly Walnes) فوق‌لیسانس تاریخ سینما از دانشگاه برک بک (Birkbeck) لندن، سخنران بعدی بود که در مورد عناصر ملودرام در فیلم «زیر پوست شهر» صحبت کرد. والنس در مقاله‌ی خود با اشاره به تئوری توماس السه سر نظریه‌پرداز آلمانی فیلم در مورد ملودرام، سعی کرد نشان دهد که فیلم‌های رخشان بنی‌اعتماد علی‌رغم وابستگی به ژانر ملودرام با مدل السه سر تفاوت بازری دارد.

به اعتقاد والنس، به دلیل وجود سانسور و محدودیت‌های بیانی، فیلم‌های رخشان به جای تکیه بر دیالوگ و جنبه‌های بصری بر صدا و افکت‌های صوتی متکی‌اند و به این طریق عواطف انسانی در فیلم‌های او منتقل می‌شود. به علاوه وجود عناصر مستند در فیلم‌های بنی‌اعتماد، عامل دیگری است که خوانش السه سری فیلم‌های بنی‌اعتماد را دچار مشکل می‌سازد.

مقاله‌ی ترانه‌ی دادار، دانشجوی دوره‌ی دکترای دانشگاه کویین مارگارت اسکاتلند به مخاطب‌شناسی فیلم‌های بنی‌اعتماد مربوط بود. به نظر دادار سینمای بنی‌اعتماد با طیف گسترده‌ای از مخاطبان زن و مرد سروکار دارد. وی تصویر میل و جنسیت زنانه و گرایش به رئالیسم اجتماعی را دو ویژگی مهم سینمای بنی اعتماد دانست.

سخنران بعدی، حمیدرضا صدر نویسنده و منتقد سینمایی از ایران بود که مقاله‌ای را درباره‌ی مثلث عشقی در فیلم «نرگس» و جنبه‌های جنسی متفاوت دو زن اصلی فیلم (آفاق و نرگس)- و به تعبیر صدر، «زن باکره و زن فاحشه»- ارائه کرد.

اما سخنرانی آلن برونه، فیلمساز فرانسوی باعنوان مادر در سینمای بنی‌اعتماد، یکی از جذاب‌ترین بخش‌های این کنفرانس بود. برونه سال‌ها در ایران زندگی کرده و مدت‌ها گوینده‌ی بخش فرانسه‌ی رادیو بین‌المللی تهران بوده و به همین دلیل به زبان فارسی مسلط است. استفاده‌ی وی از واژه‌ها و عبارت‌های فارسی در لابه‌لای مقاله‌اش که با لهجه‌ی شیرین فرانسوی ادا می‌کرد، باعث نشاط خاطر ایرانیان حاضر در سالن کنفرانس شد. وی بارها در مقاله‌اش رخشان بنی‌اعتماد را به عنوان سرکار خانم خطاب کرد.

***

دکتر گلاره محمدزاده، جراح مغز با ابداع شیوه‌ی جدیدی در جراحی، انقلابی در درمان بیمارانی که مبتلا به سرطان مغز هستند در بریتانیا ایجاد کرده است. دکتر محمدزاده که در ۳۶ سالگی جوان‌ترین پزشک زن مختصص جراحی مغز در بریتانیا است، بیماران خود را با بی‌حسی موضعی عمل می‌کند و همان شب پس از جراحی به منزل می‌فرستد.

انجام چنین جراحی بر روی یک بیمار ۵۲ ساله به نام «دبورا کالدر» باعث شد دکتر محمدزاده که در آن زمان باردار و در انتظار اولین فرزند خود بود، مورد توجه شدید رسانه‌ها قرار بگیرد. گلاره که در کانادا تحصیل کرده است، از ۱۲ سال پیش پس از فارغ‌التحصیل‌ شدن از دانشکده‌ی پزشکی مشغول گرفتن تخصص در جراحی مغز شد و اولین جراحی مستقل مغز خود را هفت سال قبل در سن ۲۹ سالگی انجام داد.

***

کلاب جوانان ایرانی درلندن

این کلاب همواره برنامه هایی بسیار خوب برای نسل دوم ایرانیانسازمان می دهد و مسئولیت آن با هنرمند ارزنده پروانه سلطانی است

در برنامه این ماه کلاب فیلم و تئاتر و موسیقی و شعر خوانی جوانان برگزار می شود. مریم و مهران شعر می‌خوانند و مریم هاشمی، آرش علیمحمدی و مهران کریمی از دیگر هنرمندان این برنامه هستند.

***

**

نوشته زیر شاید کمکی باشد برای ایرانیان و آگاهی آن ها:

تحصیل در لندن:

شرایط تحصیل در لندن
اگر قصد تحصیل در لندن دارید  باید از قوانین و مقررات مهاجرت به بریتانیا آگاهی کامل داشته باشید.
 ورود به بریتانیا برای همه مستلزم داشتن روادید یا اخذ مجوز ورود نیست. اما اگر شما نیاز به چنین مدارکی دارید می توانید به سایتهای اینترنتی مراجعه کنید که اطلاعات مربوط به شرایط حقوقی و مراحل کار را در اختیار شما قرار می دهند.
وزارت کشور بریتانیا  و وزارت امورخارجه و کشورهای مشترک المنافع هر یک سایت مربوط به خود را دارند. به علاوه شورای فرهنگی بریتانیا نیز راهنمای اینترنتی ساده و قابل فهمی برای این منظور تهیه کرده است.
اتباع کشورهای غیر عضو در جامعه اقتصادی اروپا
مهمترین شرط این است که تمام اتباع کشورهایی که عضو جامعه اروپایی نیستند و قصد تحصیل در بریتانیا دارند باید قبل از تقاضای روادید دانشجویی مدرک پذیرش برای تحصیل در دوره های عرضه شده در مؤسسه آموزش عالی مورد حمایت مالی دولت، مدارس خصوصی مستقل یا مؤسسات خصوصی واجد شرایط را داشته باشند.
در سایت شورای فرهنگی بریتانیا (
www.britishcouncil.org.uk) بخشی وجود دارد که تعریف دقیق مؤسسات واجد شرایط در آن ذکر شده است. برای تقاضای روادید دانشجویی باید علاوه بر مدارک مربوط به پذیرش از سوی مؤسسه آموزشی مربوطه، مدارک دال بر داشتن توانایی مالی برای پرداخت مخارج تحصیل و اقامت در بریتانیا، بدون نیاز به کار در این کشور را ارائه کنید.
منظور از اتباع کشورهای عضو جامعه اقتصادی اروپا کسانی است که تبعه کشورهای ذیلند:
اتریش، بلژیک، دانمارک، فنلاند، فرانسه، آلمان، یونان، ایسلند، ایتالیا، لیختن اشتاین، لوکزامبورگ ، هلند، نروژ، پرتغال، سوئیس، اسپانیا، سوئد، بریتانیا و ایرلند.
ورود با روادید
اگر برای ورود به بریتانیا نیاز به روادید دارد، باید آن را از سفارتخانه یا کنسولگری بریتانیا دریافت کنید. با مراجعه به هر کدام از محلهای فوق الذکر یا شورای فرهنگی بریتانیا خواهید دانست که آیا برای ورود به بریتانیا نیاز به روادید دارید یا خیر.
کار در حین تحصیل
اگر مدت تحصیل شما در بریتانیا بیش از شش ماه باشد، مجاز خواهید بود که در طول نیمسال تحصیلی هفته ای بیست ساعت و در زمان تعطیلات، به طور تمام وقت کار کنید. اگرچه به تشخیص وزارت کشور، اجازه بیش از بیست ساعت کار در هفته، تنها در صورتی که بخشی از فعالیت تحصیلی تان را تشکیل دهد به شما داده خواهد شد.

 

بزرگترین مراکز تحصیلی لندن
دانشگاه کینگزتن (Kingston University (KU
این دانشگاه که در حاشیه جنوب غربی لندن قرار گرفته، دارای هفت دانشکده هنر، طراحی و موسیقی، علوم انسانی و اجتماعی، بازرگانی، بهداشت، علوم و فناوری و همچنین علوم تربیتی است و به هفده هزار دانشجو خدمات آموزشی عرضه می کند.
برخی از دروس ارائه شده در این دانشگاه، مانند طراحی فضاهای شهری و روستایی و نیز محیطهای پیش ساخته جزو بهترین ها در کشورند.
دانشگاه کینگزتن در شهر کوچکی بیرون از لندن و در ساحل رودخانه تیمز قرار دارد و سفر از مرکز لندن به آن بیست وپنج دقیقه طول می کشد.
دانشگاه متروپولیتن لندن (
London Metropolitan University)
این دانشگاه در سال
۲۰۰۲ و در نتیجه به هم پیوستن دانشگاههای "شمال لندن" (North London) و "لندن گیلدهال" (London Guildhall) به وجود آمد. این خود باعث شده است که دانشگاه متروپولیتن با داشتن دو محوطه دانشگاهی در لندن و بیش از بیست وهشت هزار دانشجو که چهارهزار نفر از آنها خارجی اند، به یکی از بزرگترین دانشگاههای بریتانیا تبدیل شود.
این دانشگاه اکنون چهارده گروه آموزشی دارد که از میان آنها می توان معماری و طراحی فضا، کامپیوتر، ارتباطات، ریاضیات و فنآوری، علوم تربیتی، بهداشت و علوم انسانی و فن آوری پلیمر را نام برد. دانشکده علوم اقتصادی و بازرگانی نیز در این دانشگاه به فعالیت مشغول است.
دانشگاه میدل سکس (
Middlesex University)
این دانشگاه در شمال لندن قرار گرفته و بیش از بیست وچهارهزار دانشجو دارد. دانشکده های آن عبارتند از: هنر، علوم کامپیوتر، بهداشت و علوم اجتماعی، تعلیم و تربیت، حقوق و علوم بازرگانی.
دانشگاه ساوت بنک (
South Bank University - London)
این دانشگاه بیش از یکصد سال قدمت دارد و حدود یازده هزار دانشجو در آن مشغول به تحصیل در دانشکده های بازرگانی، پژوهشها و تحولات تجاری، محیطهای پیش ساخته، مهندسی، علوم و فن آوری، بهداشت و علوم انسانی و اجتماعی اند.
دانشگاه تیمز ولی (
Thames Valley University (TUV
این دانشگاه با بیش از بیست هزار دانشجو در غرب لندن و در برکشایر (
Birkshire) قرار دارد. سه دانشکده این دانشگاه عبارتند از: دانشکده تحصیلات حرفه ای، که در آن دوره ها ی مربوط به بازرگانی، مدیریت و حقوق و جهانگردی تدریس می شود؛ کالج موسیقی و رسانه ها (LCMM) و دانشکده بهداشت و علوم انسانی.
این دانشگاه همچنین "مرکز مراجع آموزشی" (
Learning Resource centers) را تشکیل داده است که با عرضه فن آوری پیشرفته دانشجویان را یاری می دهد با برنامه ریزی زمانی دلخواه خود به یادگیری مطالب بپردازند.
دانشگاه وست مینیستر (
University of Westminister)
این دانشگاه در سال
۱۸۳۸ به عنوان اولین دارالفنون (دانشگاه فنی بریتانیا) در رشته های فنی و علمی تأسیس شد.
امروزه این دانشگاه تعداد چشمگیری دانشجو به خود جلب کرده است و براساس داده های "سازمان آمار آموزش عالی"
۲۳۲۲۵ دانشجو بین سالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۱ در این دانشگاه تحصیل کرده اند.
تعداد رشته های عرضه شده نیز افزایش یافته است. در دانشکده های متعدد این دانشگاه امکان تحصیل در رشته هایی همچون رسانه های جمعی، هنر و طراحی، علوم زیستی، معماری و محیطهای پیش ساخته، اقتصاد و مدیریت، علوم کامپیوتر، ریاضیات و آمار و نیز زبان های گوناگون وجود دارد.
دانشجویانی که برای تحصیل در مقاطع کارشناسی و بالاتر به این دانشگاه می آیند، می توانند با مراکز معروفی نظیر مرکز مطالعات دموکراسی و مرکز مطالعات مربوط به اجرای مجازات اعدام همکاری کنند.
از فارغ التحصیلان معروف این دانشگاه می توان ویوین وست وود، طراح معروف لباس و آنتونی کارو مجسمه ساز مشهور را نام برد.

 

دوره های تخصصی: علوم و پزشکی
کالج سلطنتی لندن (Imperial College London) ، دانشکده داروسازی (The School of Pharmacy) ، دانشگاه گرینویچ (University of Greenwich) و مدرسه عالی بهداشت و بیماریهای مناطق حاره (School of Hygiene and Tropical Medicine) ، تنها برخی از مراکز متعدد تخصصی علمی و پزشکی در لندنند.

کالج سلطنتی لندن (
Imperial College London)
از به هم پیوستن کالج سلطنتی علوم (
Royal College of Science) ، مدرسه عالی معدن شناسی (The Royal School of Mines) و کالجهای سیتی و گیلدز (The City and Guilds Colleges) در سال ۱۹۰۷ کالج سلطنتی لندن شکل گرفت. این کالج یکی از پیشگامان آموزش و تحقیقات علمی، پزشکی و فنی است و دوره های کارشناسی و تحصیلات تکمیلی در علوم مهندسی، ریاضیات، پزشکی، محیط زیست و مدیریت عرضه می کند. در حال حاضر بیش از یازده هزار دانشجو در این دانشگاه مشغول به تحصیلند و از میان فارغ التحصیلان مشهور آن می توان آلکساندر فلمینگ و ارنست چین، برندگان جایزه نوبل برای کشف پنی سیلین را نام برد.
دانشکده بهداشت و امراض مناطق حاره دانشگاه لندن
(
London School of Hygiene & Tropical Medicine)
تحقیقات انجام شده در بخش تحصیلات تکمیلی این دانشکده متخصصان آن را قادر می سازد تا در امر بهداشت بین المللی و امراض مناطق حاره، خدمات مشاوره و آموزش عرضه کنند. مهمترین گروههای علمی این دانشکده عبارتند از: شناخت بیماریهای همه گیر و بهداشت عمومی، امراض عفونی و بیماریهای حاره و سیاستگذاری بهداشت عمومی. مرکز تحقیقات مالاریا در این دانشکده همچنین از شهرت جهانی برخوردار است.
دانشکده داروسازی دانشگاه لندن (
The School of Pharmacy)
در دوره های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری این دانشکده، تدریس و تحقیق در زمینه داروشناسی و صنایع دارویی انجام می شود.
بیش از یکصدوشصت سال سابقه باعث شده است که گروههای سه گانه داروسازی، صنایع دارویی و شیمی دارویی و زیستی این دانشکده از شهرت بین المللی برخوردار باشد.
دانشگاه گرینویچ (
The University of Greenwich)
این دانشگاه دارای سه شعبه در بریتانیاست. یکی از آنها دانشکده دریانوردی گرینویچ (
Maritime Greenwich) در شرق لندن و در محل کالج قدیمی نیروی دریایی سلطنتی در ساحل رودخانه تیمز است که ساختمانهای سه گانه آن را سر کریستوفر رن معمار کلیسای سنت پل به سبک باروک بنا کرده است، این ساختمانها در شمار میراث فرهنگی قرار دارند.
بیش از هشت هزار دانشجو در این دانشگاه و در رشته های بازرگانی، کامپیوتر، محیط زیست، حقوق، تعلیم و تربیت و چندین رشته دیگر مشغول به تحصیلند.
انستیتو دریانوردی گرینویچ (
Greenwich Maritime Institute) که اختصاص به بررسی مسائل دریانوری همچون سیاست و تاریخ دریانوردی دارد، در کنارانستیتو منابع طبیعی (Natural Resources Institute) ، مرکز تحقیق مشاوره و آموزش مدیریت منابع طبیعی و انسانی در دانشگاه گرینویچ قرار دارند.

دوره های تخصصی: هنر، موسیقی و طراحی
مدرسه موسیقی و تئاتر گیلدهال، انستیتو لندن، آکادمی سلطنتی موسیقی و کالج سلطنتی هنر از مؤسسات مختلف لندنند که در زمینه آموزش هنر و موسیقی ، طراحی لباس و چاپ شهرت جهانی دارند.
مدرسه عالی موسیقی و تئاتر گیلدهال
این مدرسه در سال
۱۸۸۰ تأسیس شده و امروزه جمع بزرگی از نوازندگان، بازیگران، مدیران صحنه و عوامل فنی را از کشورهای مختلف در کنار یکدیگر گرد آورده است.
این مدرسه بخش دیگری به نام تحصیلات ابتدایی دارد که از هشت سالگی به کودکان آموزش موسیقی می دهد. دوره کودکستاتی برای کودکان چهار ساله نیز در برنامه مدرسه گنجانده شده است.
انستیتو لندن
این مؤسسه در واقع مرکزی است برای ایجاد خلاقیت در هنر و شامل پنج کالج برای آموزش رشته های هنری طراحی و ارتباطات است:
کالج هنر کمبرویل (
Camberweell College of Arts)
کالج هنر و طراحی چلسی (
Chelsea College of Art & Design)
کالج مرکزی هنر و طراحی سنت مارتینز (
College of Art & Design)
کالج طراحی مد لندن (
London College of Fashion)
کالج چاپ لندن (
London College of Printing)
بیش از بیست ودو هزار نفر در این مجموعه مشغول تحصیلند و از فارغ التحصیلان معروف آن می توان استلا مک کارتنی و پیرس برازنان، بازیگر نقش جیمز باند را نام برد.
آکادمی سلطنتی موسیقی در دانشگاه لندن
آکادمی سلطنتی موسیقی یکی دیگر از مدارس مشهور موسیقی است که نوازندگان و رهبران ارکستر بسیاری در سطح بین المللی آموزش داده است.
رشته های مختلفی که در این کنسرواتوار مشهور تدریس می شود عبارتند از: سازهای زهی، سازهای بادی کوچک و بزرگ، رهبری ارکستر، اپرا و گروه کر، موسیقی مذهبی، جاز و اجراهای تاریخی.
آهنگساز و رهبر ارکستر مشهور، لئونارد برنشتاین در این آکادمی تحصیل کرده بود.
کالج سلطنتی هنر
کالج سلطنتی هنر دوره های کارشناسی ارشد در رشته های هنر و طراحی عرضه می کند و در دانشکده های مختلف آن رشته های سرامیک، شیشه گری، معماری و طراحی داخلی، طراحی خودرو، چاپ روی پارچه و مدیریت موزه های هنر معاصر در کنار رشته های دیگر هنر تدریس می شود.
از استادان این کالج می توان ادواردو پائولوتسی، استاد سرامیک را نام برد. دیوید هاکنی، خواننده پاپ، هنری مور، مجسمه ساز معروف و گری اولدمن، بازیگر هالیوود از شاگردان این کالج بوده اند.
کالج سلطنتی موسیقی
این کالج یکی از معتبرترین کنسرواتوارهای موسیقی در بریتانیاست و دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد و آموزش حرفه ای در رشته های موسیقی و رهبری عرضه می کند.
در این کالج، موزه سازهای موسیقی تشکیل شده که بازدید از آن برای دانشجویان و عموم آزاد است.
از فارغ التحصیلان معروف این کالج می توان بنجامین بریتن و اندرو لوید وبر را نام برد.

 

دوره های تخصصی: اقتصاد و بازرگانی
دانشکده بازرگانی کاس در دانشگاه سیتی (Cass Business school)، دانشکده بازرگانی لندن (London Business School) و دانشکده اقتصاد و علوم سیاسی لندن (London School of Economics and political Sciences) تنها سه تا از چندین دانشکده لندن در این زمینه اند که شهرت جهانی دارند.

دانشگاه سیتی
City University
این دانشگاه در سال
۱۸۹۴ تأسیس شده است و برخی از دوره هایی که به طور کاملاً اختصاصی در آن برگزار می شود عبارت است از: بهداشت، بازرگانی و حقوق، ریاضیات و مهندسی، علوم اجتماعی، رشته های هنری و فرهنگی.
در دانشکده بازرگانی کاس (
Cass Business school)، دوره های مختلف مدیریت و بازرگانی در ارتباط با یکدیگر و در مقاطع کارشناسی تا دکتری عرضه می شود.
مراکز تحقیقاتی آن در مسائلی مانند اقتصادسنجی مالی (
Financial Econometry) و ریاضیات بازرگانی (mathematical trading) فعالتند.
این دانشگاه پنج ساختمان مجزا و بیش از هیجده هزار دانشجو دارد.
مدرسه عالی بازرگانی لندن
مدرسه عالی بازرگانی لندن همواره یکی از ده مدرسه بازرگانی برتر جهان شناخته شده و کیفیت مقالات تحقیقی اعضای هیئت علمی آن در حد عالی ارزیابی شده است.
دوره های مختلف ارائه شده در این مدرسه شامل دوره های کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی تمام وقت و پاره وقت برای مدیران و همچنین دوره کارشناسی ارشد فشرده ده ماهه برای مدیران ارشدی است که مایل به افزایش مهارتهای رهبری و مدیریتی خودند.
چشم انداز زیبای ریجنتز پارک  که از این مدرسه قابل دیدن است، از دیگر ویژگیهای این مدرسه به حساب می آید.
مدرسه عالی اقتصاد و علوم سیاسی (
LSE)
شهرت ال اس ای به خاطر دوره های آموزش و تحقیق در علوم اجتماعی، سیاسی و اقتصادی و نیز بسیاری از برندگان جایزه نوبلی است که از فارغ التحصیلان، یا اعضای هیئت علمی این مدرسه بوده اند.
گروه حکومت و روابط بین الملل این مدرسه یکی از هیجده گروه آموزشی آن است که در کنار مراکز تحقیقاتی از قبیل مرکز حقوق بشر و مرکز بررسی عملکرد اقتصادی و نیز پنج انستیتوی بین رشته ای مانند انستتیوی جنسیت به فعالیت می پردازد.
شهرت و موقعیت مناسب این مدرسه در مرکز لندن باعث شده است افراد بسیاری متقاضی تحصیل در آن باشند.

 

 

 

سبز باشید

www.mahmoodkavir.com