شنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۸۷ - ۱۷ مه ۲۰۰۸

بازداشت شش تن از رهبران جامعه بهائيان ايران

 

رادیو فردا : نهاد های حامی حقوق بشر  نسبت به بازداشت شش نفر از اعضای رهبری جامعه بهائيان در روز ۲۵ ارديبهشت ماه و انتقال آنها به زندان اوين، ابراز نگرانی کرده اند.

 بر اساس گزارش ها، شش نفر از رهبری جامعه بهائيان ايران، موسوم به محفل ملی ايران، که متشکل از هفت نفر است، روز چهارشنبه بازداشت شده اند.

بر اساس بيانيه سازمان عفو بين المللی فريبا کمال آبادی، جمال الدين خانجانی، عفيف نعيمی، سعيد رضايی، بهروز توکلی و وحيد تيزفهم روز چهارشنبه پس از تفتيش وسايل شخصی، در خانه هايشان توسط نيروهای امنيتی بازداشت شده اند.

مهوش ثابت نفر هفتم از اعضای رهبری جامعه بهائيان ايران، ۱۵ اسفند ماه ۱۳۸۶ در مشهد بازداشت و همچنان در بازداشت به سر می برد.

بانی دوگال، نماینده ارشد جامعه جهانی بهایی در سازمان ملل متحد، بازداشت این افراد را شدیدا محکوم کرده و گفت:«تنها جرم بازداشت شدگان اعتقاد به دیانت بهایی است».

براساس گزارش های رسيده، همه افراد بازداشت شده همواره به طور فردی احضار، بازجويی و بازداشت شده اند،ولی  نهاد مدافع حقوق بشر نسبت به بازداشت همزمان و جمعی رهبری جامعه بهائيان ايران ابراز نگرانی کرده اند.

از اوایل انقلاب تا کنون دست کم ۲۰۰ بهایی در ایران اعدام   شده اند .

طبق اين گزارش ها اين اولين باری است که همه آنها به صورت گروهی بازداشت می شوند و به اين ترتيب تمام اعضای رهبری جامعه بهائيان ايران هم اکنون در بازداشت به سر می برند..

سازمان عفو بين الملل تصريح کرده است فريبا کمال آبادی، بهروز توکلی و جمال الدين خانجانی به دليل فعاليت های خود به نمايندگی از جامعه بهايی پيشتر نيز بازداشت شده بودند.

فريبا کمال آبادی تائفی و بهروز توکلی سه سال پيش به هنگام سفر به استان خراسان، در شهر مشهد بازداشت شدند.

خانم کمال آبادی پس از چند ماه بازداشت آزاد شد. وی يکی از اعضای گروه کاری است که بر آموزش دينی  برای جامعه بهايی ایران نظارت دارد.

 بنا بر اين گزارش ها تاکنون اتهام مشخصی از سوی مقام های قضايی وامنيتی جمهوری اسلامی  ايران برعليه افراد بازداشت شده  مطرح نشده است.

بنابر گزارش سازمان عفو بین الملل بیش از سیصد هزار بهایی در ایران زندگی می کنند، این در حالی که قانون اساسی ایران بهائیت را به رسمیت نشناخته است و پیروان این دین مورد اذیت و آزار  و تبعیض  قرار می گیرند.

در همین زمینه، به گزارش سایت خبری بهایی ورود نیوز از اوایل انقلاب تا کنون دست کم ۲۰۰ بهایی در ایران اعدام شده اند .

 

رهبران دستگیر شده بهائیان ایران چه کسانی هستند؟

فرین عاصمی

 

برخی فعالان حقوق بشر اعلام کرده اند که روز پنج شنبه، ۲۵ ارديبهشت ماه، تمامی اعضای «رهبری بهائيان» ايران دستگير شده اند.

سازمان عفو بين الملل که از معتبرترين نهادهای مدافع حقوق بشر در جهان است با صدور بيانيه ای اين خبر را تاييد کرده و به اين بازداشت ها اعتراض کرده است.

اين نخستين بار است که در سال های اخير همزمان با انتشار گزارش هايی درباره فشار به بهائيان در ايران، ترکيبی به عنوان «رهبری بهائيان» مطرح می شود.

 حکومت ايران، دينی را به عنوان «دين بهائی» به رسميت نمی شناسد و به تبع آن، نه تنها از هرگونه فعاليت پيروان اين دين جلوگيری می کند، بلکه بر اساس گفته های بهائيان، آنها در ايران از بسياری حقوق اوليه شهروندان نيز محروم می شوند.

ديان علايی، نماينده بهائيان جهان در سازمان ملل در مصاحبه با راديو فردا، ضمن تشريح موقعيت بازداشت شدگان، از آخرين تحولات در اين زمينه می گويد:

راديو فردا: دستگير شدگان در ايران چه کسانی هستند و چه مسئوليتی دارند؟

ديان علايی: محافل ملی بهائيان در هر کشوری هرسال انتخاب می شود و مسئوليت بررسی وضعيت جامعه [بهائی] را هر کشوری به عهده دارند.

اوايل انقلاب، دولت جمهوری اسلامی دستور داد که اينها ديگر انتخاب نشوند، بنابراين از آن زمان تاکنون گروه های مختلفی سعی می کردند وضعيت جامعه بهايی را در ايران بررسی و به آن کمک کنند.

از هفت نفری که در ايران مسئول اين کار بودند، يک خانم از آنها چند هفته پيش دستگير شده است.

در مورد شش نفر ديگر، مأموران وزارت اطلاعات ديروز بين ساعت ۶-۴ صبح به وقت تهران، به منزلشان آمدند و برای چندين ساعت منزل آنها را گشتند و وسائل، کاغذها و چيزهای ديگر منزل را برداشتند و همه آنها را دستگير کردند.

خبر رسيده که هر هفت نفر اکنون در زندان اوين هستند.

خانم علايی! آيا دستگيری ها در اين سطح تاکنون سابقه داشته است؟

بله، در سال های اول انقلاب هنگامی که جامعه بهائی ايران هنوز می توانست محفل ملی خود را انتخاب کند، در سال ۱۹۸۰ ميلادی نه نفر اعضای محفل ملی ايران دستگير و ناپديد شدند و تا کنون خبری از آنها نيست و ما فکر می کنيم که متأسفانه اعدام شده باشند.

سال بعد يعنی سال ۱۹۸۱ ميلادی نيز اين انتخابات انجام شد و نه نفر ديگر در اين محفل ملی انتخاب شدند و دوباره اين نه نفر دستگير و همگی اعدام شدند.

سال بعد که باز نه نفر ديگر انتخاب شدند، چند نفر از آنها دستگير و اعدام شدند. بنابراين بسيار نگرانيم و اميدواريم دوباره چنين اتفاقی تکرار نشود.

واکنش جامعه بين المللی بهائيان به اين دستگيری چيست و در نظر دارد که چه اقداماتی را انجام دهد؟

ما به خانم لوئيز آربورکميسريای عالی حقوق بشر و البته به گزارشگران ويژه، به خصوص گزارشگر ويژه آزادی اديان و به گروه کار بازداشت های خودسرانه، خبر داده ايم.

اين دستگيری ها ديروز انجام شده است و ما امروز صبح توانستيم با تمام اين ارگان های بين الملل تماس بگيريم.

ما مطمئنيم اين ارگان ها با دولت جمهوری اسلامی تماس خواهند گرفت و خواستار آزادی اين افراد خواهند شد.

مأموران وزارت اطلاعات، هنگام دستگيری اتهامی برای اين هفت نفر عنوان کرده اند؟

تا جايی که ما می دانيم نه. ولی اين مسئله تازگی ندارد و بيشتر مواقع خصوصاً از طرف وزارت اطلاعات، وقتی که بهائيان دستگير می شوند بدون هيچ گونه اتهامی است و آنها برای هفته ها و حتی ماه ها در زندان می مانند.  

 

کانادا: بهائیان دستگیر شده را هر چه زودتر آزاد کنید

ماکسيم برنير، وزير امور خارجه کانادا، ضمن ابراز نگرانی از دستگيری شش بهائی در ايران، از حکومت ايران خواست که اين شش تن را هرچه سريعتر آزاد کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای برنير ضمن يادآوری اينکه اين شش تن در روز چهارشنبه، ۲۵ ارديبهشت ماه – ۱۴ ماه می – دستگير شده اند گفت: «کانادا عميقا از بازداشت مستبدانه شش ايرانی بهائی نگران است

بر اساس گزارش منابع خبری بهائيان و همچنين سازمان های مدافع حقوق بشر، اين شش تن که اعضای «محفل ملی بهائيان ايران» هستند، مسئوليت رسيدگی به مشکلات همکيشان خود را در ايران به عهده داشته اند.

آن گونه که ديان علايی، نماينده بهائيان در سازمان ملل به راديو فردا گفته است، پيش از دو بار در نخستين سال های بعد از انقلاب، اعضای «محفل ملی بهائيان ايران» دستگير شده اند و تا امروز خبری از سرنوشت دستگير شدگان آن روزها منتشر نشده است.

وزير امور خارجه کانادا درباره بازداشت های روز چهارشنبه گفت: «اين افراد تنها به دليل اعتقادشان بازداشت شده اند و اين قابل قبول نيست. ما از حکومت ايران می خواهيم که هر چه سريعتر زندانيان را سالم آزاد کند

بهائيان می گويند که هر چند از سال ۱۳۷۶ خورشيدی کسی به دليل بهائی بودن در ايران اعدام نشده، اما برخورد جمهوری اسلامی با محافل ملی بهائيان در نخستين سال های پيروزی انقلاب به اين نگرانی دامن می زند که دستگير شدگان اخير با خطر اعدام رو به رو باشند.

اين شش تن به همراه زنی که پيشتر در مشهد بازداشت شده بودند، عالی ترين نمايندگان «جامعه بهائيان ايران» هستند و به نوشته سايت های وابسته به بهائيان، به شکلی غيررسمی و با اطلاع مقام های ايرانی، مسئوليت رسيدگی به مشکلات بهائيان را به عهده داشتند.

دين بهائی از سوی جمهوری اسلامی ايران، «به رسميت شناخته نمی شود» و از سال ۱۳۶۱ خورشيدی، رسما فعاليت های پيروان اين دين منع شده است.

وزير امور خارجه کانادا نيز جمهوری اسلامی ايران را به داشتن «سابقه طولانی در آزار اقليت ها» متهم کرد و تاکيد کرد که اين نظام سياسی، «کماکان به زير پا گذاشتن حقوق شهروندانش ادامه می دهد

وی افزود: «کانادا و جامعه جهانی، کماکان نسبت به وضع حقوق بشر در ايران و زوال دنباله دار اين حقوق هشيار است

اين مقام کانادايی تاکيد کرد که دستگير شدگان همگی اعضای «انجمن ياران» هستند و به رغم فعاليت های بشردوستانه و صلح طلبانه خود، با برخورد خشن رو به رو شده اند.

به نوشته سايت «بهائی» انجمن ياران، هفت عضو داشته که هر هفت تن بازداشت شده اند و اين انجمن به شکل غير رسمی وظيفه «محفل ملی» را برای بهائيان ايران بر عهده داشته است.

بهائيان می گويند که هر چند از سال ۱۳۷۶ خورشيدی کسی به دليل بهائی بودن در ايران اعدام نشده، اما برخورد جمهوری اسلامی با محافل ملی بهائيان در نخستين سال های پيروزی انقلاب به اين نگرانی دامن می زند که دستگير شدگان اخير با خطر اعدام رو به رو باشند.

بر اساس منابع وابسته به بهائيان، از انقلاب سال ۵۷ تا امروز، نزديک به ۲۰۰ بهائی در ايران اعدام شده اند.