‍‍‍‍چهارشنبه ۲ مرداد ۱۳۸۷ - ۲۳ ژوئيه ۲۰۰۸

طرح پیشنهادی ایران در اجلاس ژنو

 

بی بی سی - روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز متن دستور کار پیشنهادی نماینده جمهوری اسلامی در اجلاس ژنو برای حل و فصل مساله هسته ای ایران را منتشر کرده است.

این جلسه روز شنبه، ۱۹ ژوئیه (۲۹ تیر)، با شرکت نماینده ایران و نمایندگان گروه موسوم به ۱+۵ در ژنو برگزار شد.

گروه ۱+۵ از آمریکا، روسیه، چین، بریتانیا و فرانسه - اعضای دائم شورای امنیت - و آلمان تشکیل یافته و هدایت برخورد بین المللی با برنامه هسته ای ایران را بر عهده گرفته هر چند خاویر سولانا، نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور دفاعی و امنیتی مشترک، از سوی این گروه هدایت مذاکرات ژنو را در دست داشت.

نیویورک تایمز در تحلیلی بر این اجلاس با عنوان "ایران در گفتگوهای هسته ای دو صفحه پیشنهاد داد و کوتاه نیامد" می نویسد که سند پیشنهادی ایران به هیچیک از موضوعات مورد انتظار طرف مقابل نپرداخته است.

این روزنامه به نقل از یکی از حاضران در جلسه ژنو می افزاید که سرگئی کیسلیاک، معاون وزیر خارجه و رئیس هیات اعزامی روسیه به این اجلاس، پس از مطالعه این سند "نتوانست جلوی خنده اش را بگیرد."

به نوشته روزنامه آمریکایی، در حالیکه کشورهای گروه 1+5 در پی کسب توافق ایران با پیشنهاد "تعلیق در برابر تعلیق" بودند، سند ارائه شده توسط نمایندگان جمهوری اسلامی این احساس را پدید آورد که ایرانیان در صدد هستند کشورهای شرکت کننده را به مذاکراتی بی پایان در سطح مقامات عالیرتبه بکشانند.

منظور از "تعلیق در برابر تعلیق" اشاره به گزارش پیشنهاد گروه ۱+۵ در این مورد است که برای دو هفته، و در حالیکه مذاکرات مقدماتی دو طرف برگزار می شود، ایران برنامه خود برای افزایش ظرفیت غنی سازی اورانیوم را به حالت تعلیق در آورد و در مقابل، این گروه نیز از وضع تحریم های جدید علیه جمهوری اسلامی خودداری ورزد.

طبق این پیشنهاد، در مرحله بعد، مذاکره برای تعلیق تمامی فعالیت های غنی سازی اورانیوم در ایران تا زمان حصول اطمینان جهانی از صلح آمیز بودن برنامه های هسته ای این کشور در برابر لغو تحریم های بین المللی و مجموعه ای از امتیازات سیاسی، اقتصادی و فنی آغاز می شود.

روزنامه نیویورک تایمز متن سند پیشنهادی ایران را به شرح زیر انتشار داده است. در این متن، از گروه ۱+۵ با عنوان ۳+۳ یاد می شود که به معنی عضویت سه کشور عضو اتحادیه اروپا (بریتانیا، فرانسه و آلمان) و سه کشور دیگر (آمریکا، روسیه و چین) در این گروه است.

 

مدالیته برای مذاکرات جامع (سند پیشنهادی)

 

مرحله اول: گفتگوهای مقدماتی

 

۱- در این مرحله، حداکثر سه دور مذاکرات بین دکتر جلیلی، به نمایندگی از سوی جمهوری اسلامی ایران، و دکتر سولانا، به نمایندگی از سوی گروه ۳+۳ برگزار می شود.

۲- در پایان این مرحله، طرفین بر سر مدالیته ناظر بر مذاکرات به توافق می رسند. آنان همچنین بر سر مراحل بعدی مذاکرات شامل موارد زیر به توافق دست می یابند:

الف: تعیین جدول زمانی و دستور کار مذاکراتی که در مرحله بعدی و بر وجوه مشترک دو بسته پیشنهادی (ایران و طرف مقابل) صورت خواهد گرفت. مضافا کمیته هایی تشکیل می یابد و دستور کار آنها تعیین می شود.

ب: شرایط لازم، روش و تاریخ ورود به مرحله بعدی تعیین می شود.

 

مرحله دوم: شروع گفتگوها

 

۱- با تکمیل مرحله اول و برآورده شدن شرایط لازم، گفتگوها در سطح وزیران آغاز می شود.

۲-  در آغاز این مرحله، هفت کشور شرکت کننده به شرایط زیر عمل می کنند:

الف: گروه ۳+۳ از دست زدن به هر اقدام یکجانبه یا چندجانبه، یا وضع تحریم، علیه ایران چه در چارچوب و چه مستقل از شورای امنیت سازمان ملل خودداری می کند. این گروه برخی اقدامات یکجانبه ای را که از سوی یک یا برخی از کشورهای عضو علیه ایران به اجرا درآمده است، لغو می کند.

 ب: ایران به همکاری با آژانس (بین المللی انرژی اتمی) ادامه می دهد.

۳-  در این مرحله، دست کم چهار جلسه با شرکت آقای سولانا، وزیران خارجه ۳+۳ و دکتر جلیلی، (همراه با) وزیر امور خارجه و رئیس سازمان انرژی اتمی به نمایندگی از سوی جمهوری اسلامی ایران برگزار می شود.

۴-  این مذاکرات که با شرکت وزیران خارجه کشورهای گروه ۳+۳ و آقای سولانا برگزار می شود و دکتر جلیلی و وزیران مربوطه از ایران نمایندگی جمهوری اسلامی را برعهده خواهند داشت، و گفتگوها براساس اصول زیر صورت خواهد گرفت:

الف: طرف های شرکت کننده از بحث یا اشاره به موضوعات فرعی که بالقوه بتواند مانع از پیشرفت مذاکرات شود، خودداری خواهند ورزید.

ب: طرف های شرکت کننده مذاکرات را با بحث پیرامون موضوعاتی که زمینه های مشترک محسوب می شود، آغاز خواهند کرد.

ج: طرف ها بر سر جدول زمانی، فهرست موضوعات و اولویت های مذاکرات به توافق می رسند.

۵-  این گفتگوها با صدور بیانیه مشترکی حاوی توافق های به دست آمده در این مرحله خاتمه می یابد.

 

۶- در پی صدور بیانیه تکمیل مذاکرات، سه کمیته تخصصی توافق های به دست آمده در مورد همکاری جامع طرف ها را تهیه و نهایی می کنند.

 

مرحله سوم: مذاکرات

 

۱- با تکمیل مرحله دوم گفتگوها، شش کشور (عضو گروه ۳+۳) تحریم ها و قطعنامه های مصوب شورای امنیت را لغو می کنند. در مقابل، ایران به اقدامات مورد توافق عمل می کند.

۲- در آغاز مرحله سوم، هر هفت کشور شرکت کننده، مذاکره برای تدوین و امضای توافق جامع راجع به "تعهدات جمعی" خود در زمینه همکاری های اقتصادی، سیاسی، منطقه ای، بین المللی، هسته ای، انرژی، امنیتی و دفاعی را، که پیشنهادهای مربوط به آنها توسط کمیته های تخصصی در اختیار آنها قرار گرفته، تهیه و امضا می کنند.

۳- مذاکرات ظرف یک دوره سه ماهه انجام می گیرد هرچند این مدت می تواند با توافق دو طرف تمدید شود.

۴- در پی حصول توافق جامع و بلند مدت در مورد "تعهدات جمعی"، موضوع هسته ای ایران باید به طور کامل و قطعی از دستور کار شورای امنیت خارج و به آژانس (بین المللی انرژی اتمی) عودت داده شود. علاوه بر این، این موضوع باید از دستور کار شورای حکام (آژانس بین المللی انرژی اتمی) خارج شود و نظارت (بر فعالیت های اتمی ایران) به وضعیت عادی بازگردد.