‍‍‍‍چهارشنبه ۲ مرداد ۱۳۸۷ - ۲۳ ژوئيه ۲۰۰۸

دیدار اعضای دفتر تحکیم وحدت با شیرین عبادی

 پیرامون بازداشت های اخیر دانشجویان

 

خبرنامه امیرکبیر: اعضای شورای عمومی و کمیسیون زنان دفتر تحکیم وحدت  پیرامون بازداشت های اخیر دانشجویان با شیرین عبادی دیدار کردند. در این دیدار علاوه بر دانشجویان، مادر محمد هاشمی و امین احمدیان، همسر بهاره هدایت، حضور داشته و در مورد بازداشت محمد هاشمی و بهاره هدایت توضیحاتی را ارائه کردند.

 

به گزارش خبرنامه امیرکبیر، در ابتدای این دیدار خانم پیشدادیان، مادر محمد هاشمی، پیرامون مراجعه مکرر خود به دادگاه گفت: «من در آن جا بسیار غریب بودم. زیرا بیشتر زندانی ها که خانواده ها برای ارایه وثیقه برایشان آنجا آمده بودند به جرم مواد مخدر در بازداشت به سر می بردند. یکی از مسئولین به من گفت ضرر یک گرم مغز پسر شما از دو کیلو گرم کراک هم بیشتر است.»

 

مادر محمد هاشمی درباره اتهامات واهی دو خبرگزاری دولتی ایسنا و ایرنا به  دو عضو شورای مرکزی تحکیم گفت: «آقای راسخ، بازپرس پرونده، به من گفتند که از این خبرگزاری ها شکایت کنید، زیرا از قول یک مقام آگاه دروغ گفته اند. ایشان به من گفتند که محمد را به خاطر اتهامات سابق ایشان بازداشت کرده اند و من جواب دادم که اگر درباره ی اتهامات سابق اوست چرا او را به دادگاه احضار نکرده اید؟ چرا به جای دادگاه او را به ۲۰۹ برده اید؟ در حالی که آقای راسخ به من گفت اتهام پسرم اقدام علیه امنیت ملی است، بازجویش به او گفته بود به ما بگوید به عنوان مطلع و برای شفاف سازی بازداشت شده است.»

 

سپس امین احمدیان درباره اتهامات بهاره هدایت این گونه توضیح داد: «بازپرس اتهام بهاره را اقدام علیه امنیت ملی طبق پرونده قبلی اواعلام کرده که بهاره نیز به این اتهام اعتراض و آن را رد کرده است. من فکر می کنم رسانه ها این اتهام را علیه آن ها مطرح کرده اند تا حمایتی از آن ها صورت نگیرد. من همچنین در پی صحبت با قاضی حداد بوده ام ولی تاکنون موفق به دیدار او نشدم.»

 

در ادامه علی وفقی، عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم نیز از این دو خبرگزاری درباره این اتهامات توضیح خواست و آن را قابل پیگیرد دانست. وفقی در ادامه گفت: «فعالیت های دفتر تحکیم همواره شفاف و علنی بوده و با توجه به هویت مجموعه اتهاماتی که مطرح شده کاملا بی اساس است. امضا نکردن اتهامات واهی نشانه مقاومت بچه ها در زندان است.»

 

به گزارش خبرنامه امیرکبیر، ریحانه حقیقی از دانشجویان دانشگاه آزاد پیرامون بازداشت دانشجویان آن دانشگاه گفت: “مجید خدایی ، بیش از ۲۰ روز است که در بازداشت به سر می برد و از حقوق ابتدایی یک زندانی نیز برخوردار نبوده است. او نه وکیل و نه تماسی با خانواده ی خود داشته و هیچ کس در این باره پاسخگو نیست و با سلمان سیما از دیگر دانشجویان بازداشت شده نیز این گونه رفتار شده است.»

 

در پی صحبت های ایشان، شیرین عبادی ابتدا از وحدت دانشجویان دانشگاه های دولتی و آزاد ابراز خشنودی کرد و گفت: “این روزها می بینم که نقض حقوق بشر و دستگیری جوان ها و دانشجویان در حال گسترش است. هنوز دو ماه از کار مجلس شورای اسلامی نگذشته که لایحه ای در آن مطرح می شود که برای وبلاگ نویس می توان حکم اعدام صادر نمود. یعنی تاسیس وبلاگ در ردیف اقدام مسلحانه است و قلم در ردیف تفنگ. یا اجازه ی همسر اول را در ازدواج دوم مرد در طرحی دیگر در کمیسیون قضایی حذف می کنند. این مسائل آیا در این شرایط به قول آنها حساس، چه معنی ای دارد؟»

 

عبادی در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: «اولین وظیفه هر حکومتی اندیشیدن به بقاست. آیا بازداشت این دانشجوها به بقای حکومت کمکی می کند؟ من زمانی که به همراه خانم ستوده، بهاره هدایت را در راهرو دادگاه دیدیم، به شدت از دیدن یک دانشجو در لباس زندان متاثر شدیم. من با افتخار می گویم که جنبش دانشجویی ما بی نظیر است. امثال بهاره هدایت و محمد هاشمی را در فرانسه، ایتالیا و هیچ جای دیگر نمی توان پیدا کرد که از بسیاری خوشی های دوران جوانی صرف نظر کنند و به دنبال حق بروند. تاریخ منحصر به امروز نیست. صد سال آینده تاریخ در مورد ما چه قضاوتی خواهد کرد؟ می دانم که این جوان ها سرافراز در تاریخ هستند.»

 

در ادامه این جلسه عباس حکیم زاده، عضو انجمن اسلامی دانشگاه امیرکبیر، از شیرین عبادی خواست تا علاوه بر پیگیری حقوقی بازداشت دانشجویان، خانم عبادی به عنوان چهره سرشناس بین المللی در مورد نقض حقوق دانشجویان اطلاع رسانی کند. حکیم زاده افزود: «تجربه نشان داده است در مرحله ی بازپرسی پیگیری صرف حقوقی وکلا گشایشی در وضعیت فرد ایجاد نمی کند. ولی در این مرحله شاید اطلاع رسانی بیشتر مفید واقع شود.»

 

شیرین عبادی درپاسخ به این دانشجو گفت: «شما گفتید در مرحله بازپرسی چندان اجازه ی دخالت به وکیل نمی دهند، من باید بگویم که در مرحله ی دادگاه نیز وکیل چندان اجازه ی دخالت ندارد. من با بهاره وکالت نامه دارم اما آنها اجازه ی یک سلام و علیک کوتاه را نیز به من ندادند. چرا آن ها قوانین مصوب خودشان را رعایت نمی کنند؟»

 

عبادی همچنین در رابطه با مصاحبه با جراید گفت: «در این شرایط بی قانونی تنها راهی که وجود دارد استمداد از افکار عمومی است. محدودیتی برای مصاحبه با با رسانه ها وجود ندارد. من با جراید خارجی مصاحبه میکنم و در مورد مطبوعات داخلی مشکل از ما نیست. عدم انتشار اخبار نقض حقوق بشر و بازداشت های دانشجویان از سوی مطبوعات دوم خردادی ها را باید از خود آن ها پرسید. آن ها حتی اخبار مربوط به کانون مدافعان حقوق بشر را منعکس نمی کنند و صحبت های من را سانسور می کنند.»

 

e۱۱.JPG

e۲.JPG

e۳.JPG

e۴.JPG

e۵.JPG