‍‍‍‍سه شنبه ۱ مرداد ۱۳۸۷ - ۲۲ ژوئيه ۲۰۰۸

دستگیری های جدید فعالان دانشجویی را هدف قرارداده است

 

۲۳ جولای ۲۰۰۸- امروز کمپین بین المللی برای حقوق بشر درایران در بیانیه ای اعلام کرد که ماموران امنیتی و اطلاعاتی به صورتی گسترده به دستگیری های خودسرانه ایی می پردازند که فعالان مدنی دانشجویی درسراسرکشور را هدف قرارمی دهد.

 

طی دوهفته گذشته، مقامات بیش از بیست دانشجو، که هفده تن از آن فعالان هم اکنون در زندان به سر می برند را دستگیر کرده اند. این بازداشت ها همزمان با سالگرد اعتراضات گسترده دانشجویی درتیرماه سال 1378 صورت گرفته است.

 

کمپین با اشاره به این دستگیری ها می گوید: " بعد از سالها سرکوب، مقامات رسمی هنوز نمی خواهند حقوق مشروع دانشجویان فعال مدنی وسازمان های دانشجویی را به رسمیت بشناسند. بازداشت های اخیر به صورتی آشکار برای ارعاب وساکت نگهداشتن جامعه دانشگاهی طراحی وسازماندهی شده است."

 

درتاریخ ۱۳ جولای ۲۰۰۸، مقامات امنیتی به خانه بهاره هدایت ومحمد هاشمی دوتن از اعضای دفترتحکیم وحدت یورش بردند. این افراد ساعت ها به جستجوی وبازرسی منزل این دوفردپرداخته ودرنهایت به توقیف وسایل شخصی آنها اقدام کردند. آنها متعاقبا به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شدند.

 

درتاریخ ۲۱ جولای ۲۰۰۸، مقام دادرس این دو، متین راسخ، اعلام کرد که اتهامات علیه هاشمی وهدایت "اقدام علیه امنیت ملی" است. رسانه های تحت کنترل دولت پیش از آن اتهام این دو را " ارتباط با گروه های ضد انقلاب خارج ازکشور" قلمداد کرده بودند. اما متین راسخ این اتهامات را منکر شد.

 

درشهرمشهد درشمال ایران، نیروهای امنیتی دوازده نفردانشجو را طی دوهفته گذشته دستگیر کرده اند. برخی از این دانشجویان متعلق هستند به کمیته ای که به منظور تحقیق وگزارش در خصوص بازداشتهای خودسرانه تشیکل شده بود.

 

کمپین دراین زمینه می گوید: " خیلی طعنه آمیزاست که فعالان حقوق بشری که می خواهند موضوع بازداشت های خودسرانه را دنبال کنند خود قربانی همان روش ها می شوند."

 

گستره بازداشتها فراتر از تهران ومشهد است ودانشگاه های تبریز وزنجان را نیز در برمی گیرد. نام هفده تن از دانشجویان زندانی شده عبارتند از:

 

- درتهران: محمدهاشمی، بهاره هدایت، سلمان سیما، مهدی خدایی و مجید اسدی

-درمشهد: فرزاد حسن زاده، محمد زراعتی، اشکان  آرشیان، مجتبی عمادپور وعلی قلی زاده

- درتبریز: داریوش حاتمی، آیدین خواجه ای، فراز زهتابی و سجاد رادمهر

- در زنجان: پیام شکیبا، آرش رایجی و حسن جنیدی

 

کمپین بین المللی حقوق بشر درایران از مقامات قوه قضاییه و نیروهای امنیتی خواسته است که فورا بازداشت شدگان یاد شده را آزاد کنند و به آزار وآذیت وتعقیب فعالان مدنی دانشجویی پایان دهد.

 

به گفته کمپین دراین زمینه: " دانشگاه های ایران امروز پس از سالها سیاست های سرکوب گرایانه