يکشنبه ۲۹ مهر ۱۳۸۶ - ۲۱ اکتبر ۲۰۰۷

چنی: به ايران اجازه نخواهيم داد سلاح اتمی داشته باشد

 

بی بی سی - ديک چنی، معاون رئيس جمهور آمريکا، از ايران به عنوان مانع پيش روی صلح در خاورميانه نام برد. او به ايران درباره عمل نکردن به مطالبات غرب درباره برنامه اتمی خود هشدار داد.

ديک چنی يکشنبه، ۲۱ اکتبر، در موسسه سياستگذاری خاور نزديک واشنگتن که به محافظه کاران نزديک است صحبت می کرد.

او گفت سياست ايران در مناقشه اتمی اين کشور با غرب مبتنی بر "تاخير" و "نيرنگ" است.

وی هشدار داد: "رژيم ايران بايد بداند اگر در مسير فعلی باقی بماند، جامعه بين المللی برای اعمال پيامدهای جدی عليه آن آماده است. آمريکا به همراه ساير کشورها پيام واضحی دارد و آن اين است به ايران اجازه نخواهيم داد سلاح اتمی داشته باشد."

جورج بوش، رئيس جمهور آمريکا، هم پیشتر نسبت به آغاز جنگ جهانی سوم در صورت دستيابی ايران به سلاح هسته ای هشدار داده است.

او هفته گذشته در يک کنفرانس مطبوعاتی در کاخ سفيد گفت: "پيش از اين گفته ام اگر به پيشگيری از جنگ جهانی سوم علاقمند هستيد، بايد به جلوگيری از دستيابی آنها (ايران) به دانش ساخت سلاح های هسته ای هم علاقه نشان دهيد."

آمريکا برنامه هسته ای ايران را در راستای تلاش اين کشور برای توليد تسليحات اتمی می داند ولی ايران با رد اين ادعا، بر صلح آميز بودن تلاش های خود تاکيد دارد.

ديک چنی در سخنرانی خود که برای تبيين سياست خارجی آمريکا در خاورميانه و روند صلح در اين منطقه انجام شد، ايران را به بی ثبات کردن عراق و دست داشتن در قتل سربازان آمريکايی در آن کشور متهم کرد.

او هدف اصلی ايران در خاورميانه را گسترش سلطه خود بر این منطقه دانست و از ایران به عنوان بزرگ ترين تهديد برای شيعيان عراق نام برد.

به گفته وی، "رژيم ايران از ظهور يک جامعه شيعه عرب قدرتمند و مستقل در عراق که به جای قم در پی رهبری مذهبی از مراکز سنتی اجتهاد شيعه در نجف و کربلا است، می ترسد و همچنين در پی ضعيف نگه داشتن عراق برای پيشگيری از تهديد تهران به وسيله بغداد است."

ایران همواره اتهام دخالت در امور داخلی عراق را رد کرده است.

آقای چنی با اشاره به تلاش های اصلاح طلبان و فعالان حقوق زنان و اقليت ها در ايران گفت، آمريکا منتظر روزی است که مردم ايران سرنوشت خود را در دست بگيرند و دو کشور به نزديک ترين دوستان تبديل شوند.

برخی از کارشناسان حاضر در سخنرانی آقای چنی از شديد بودن لحن او ابراز تعجب کرده اند.

يکی از اين افراد، دنيس راس از مذاکره کنندگان سابق آمريکا در امور خاورميانه، است که سخنان آقای چنی را معنی دار و دارای عواقب مهم دانسته است.