سه شنبه ۲۸ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۸ مارس ۲۰۰۸

در جلسه بیستم اسفند ۸۶ هیأت نظارت بر مطبوعات صورت گرفت:

لغو امتیاز ۹ نشریه

 تذکر به ۱۳ نشریه دیگر

 

خبرگزاری دانشجویان ایران - هیأت نظارت بر مطبوعات در جلسه بیستم اسفند ۸۶، مجوز ۹ نشریه را كه در حوزه عامه پسند و سینمایی خوانده است، لغو كرد كه این موضوع با انتقاد برخی از صاحب‌نظران این امر مواجه شد.

به گزارش ایسنا به نقل از سایت اداره كل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی، در جلسه هیأت نظارت بر مطبوعات مقرر شد: به ۱۳ نشریه دیگر كه در این حوزه‌ها فعالیت دارند جهت رعایت مفاد قانون مطبوعات و پایبندی به رسالت‌های مطبوعاتی تذكر داده شود.

اسامی نشریاتی كه از سوی هیأت نظارت بر مطبوعات لغو امتیاز شده‌اند عبارتند از: دو هفته نامه "دنیای تصویر"، ماهنامه "بازنگری"، دو هفته‌نامه "صبح زندگی"، هفته نامه "تلاش"، هفته نامه "به سوی افتخار"، هفته نامه "ندای ایران"، ماهنامه "هفت"، ماهنامه "شوكا" و دو هفته نامه "هاوار".

اداره كل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی همچنین اعلام كرد: برخی تخلفات مطبوعاتی مثل استفاده ابزاری از عكس‌های هنرپیشگان بخصوص هنرپیشه‌های فاسد خارجی، درج جزییات زندگی مبتذل آنان، درج مطالب خرافی،‌ تبلیغ خواص دارویی بدون اخذ مجوز از مراجع و سازمان‌های ذیربط، ترویج خرافه‌گرایی، درج مطالب خلاف عفت عمومی و نیز مطالب تحریك‌آمیز قومی بخصوص اهانت به اقوام شریف ایرانی موجب حساسیت و برخورد قانونی هیأت نظارت بر مطبوعات می‌گردد.

این گزارش حاكی است: به تعدادی از نشریات نیز به منظور خودداری از تخلفات مذكور و همچنین رعایت منافع ملی در آگهی‌های تبلیغاتی به ویژه در حوزه‌های گردشگری، اقتصادی و بانكی تذكر داده شده است كه گاهی بی‌توجهی آنان به این تذكرات موجب تنزل سطح كار حرفه‌ای مطبوعاتی و فریب اشخاص ناآگاه و خسارت به مردم می‌شود.

در ادامه عنوان شده است: اكثر قریب به اتفاق مطبوعات كشور در سالی كه گذشت با پایبندی بر رسالت‌های قانونی و مطبوعاتی خود و تلاش‌های در خور تقدیر سال موفقی را پشت سر گذاشتند. حمایت‌های یكپارچه مطبوعات در بحث حقوق هسته‌ای صلح‌آمیز كشور، دعوت و تشویق مردم برای شركت در انتخابات كم نظیر مجلس هشتم، وفاداری به قانون اساسی و شعار محوری سال 86 یعنی اتحاد اسلامی و انسجام ملی از نقاط برجسته فعالیت‌های مطبوعات كشورمان در این سال بوده است.

 

مدیرمسوول "دنیای تصویر":

لغو امتیاز نشریه، تعطیل كردن صدای سینمای ایران است

مدیرمسوول هفته‌نامه‌ی «دنیای تصویر» درباره لغو امتیاز این نشریه گفت: به اعتقاد من تعطیل كردن این نشریه، تعطیل كردن صدای سینمای ایران و از بین بردن یك نهاد فرهنگی با برجسته‌ترین نویسندگان سینماست.

علی معلم در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی ایسنا درباره لغو امتیاز نشریه‌ی خود پس از هفده سال فعالیت مطبوعاتی اظهار كرد: این مساله حتما قابلیت پیگیری دارد؛ در كشوری كه قانون اساسی، هیات منصفه و قانون مطبوعات وجود دارد كسی حق ندارد به حرمت كار فرهنگی توهین كند در حالی‌كه عده‌ای به جای قانون تصمیم می‌گیرند.

وی افزود: اینجا كار ما نه سیاسی است و نه با امنیت ملی كاری دارد، ما در حوزه‌ی تخصصی خود فعالیت می‌كنیم و این اقدام، صحبت مقامات كشور در حمایت از كار فرهنگی را زیر سوال می‌برد.

معلم ادامه داد: لغو امتیاز این نشریات اگر از روی سادگی نباشد، پوست خربزه‌ای است زیر پای كسانی كه كار فرهنگی انجام می‌دهند. در رسم قربانی كردن هم اول آب و نبات به گوسفند می‌دهند.

مدیرمسوول هفته‌ی نامه «دنیای تصویر» با بیان این‌كه تجدیدنظر در لغو امتیاز نشریه‌ی خود را خواستاریم گفت: امیدواریم مسوولان این خبر را به عنوان یك خبر ساده تلقی نكنند؛ بحث بر سر نشریه‌ی من و شخص من نیست.

وی خاطر نشان كرد: حتی یك مغازه را هم این طور تعطیل نمی‌كنند و پیش از آن اخطاری می‌دهند؛ آیا قانون اجازه داده مال كسی را كه در شرع مقدس اسلام به آن اهمیت زیادی داده شده، این طور از بین ببرند و عده‌ای را به این راحتی بیكار كنند.

معلم اضافه كرد: جای دیگر مسایل سیاسی در میان است، اینجا چیست كه نگرانی سیاسی در پی داشته باشد؟ اگر نشریه‌ی ما لغو امتیاز می‌شود، سینما و تلویزیون هم زیر سوال می‌روند.

مدیرمسوول دنیای تصویر همچنین از ارسال اطلاعیه‌ای هیات نظارت بر مطبوعات به هفته‌ی نامه دنیای تصویر در آخرین ساعات كاری روز یكشنبه خبر داد و گفت كه تبصره‌ی ماده‌ی 11 قانون مطبوعات علت لغو امتیاز این نشریه عنوان شده است.

 

مدیرمسوول "هفت":

قبل از لغو امتیاز، هیچ‌گونه اخطاری دریافت نكرده بودیم

همچنین احمد طالبی‌نژاد، مدیرمسوول نشریه تخصصی «هفت» نیز در مورد لغو امتیاز نشریه خود از سوی هیات نظارت بر مطبوعات به خبرنگار حقوقی ایسنا گفت: علاوه بر لغو ناگهانی نشریه كه توهینی به دست‌اندركاران آن نشریه محسوب می‌شد، توهین دیگر این است كه هیات نظارت بر اطلاعیه خود به گونه‌ای عنوان كرده كه گویی ما اشاعه دهنده ابتذال بوده‌ایم یا از عكس‌ها استفاده ابزاری كرده‌ایم؛ در حالی كه هیچ‌كدام از اینها به ما مربوط نیست اما متاسفانه با این خبر این‌گونه به اذهان عمومی القا می‌شود.

 

وی با بیان اینكه پنج سال از انتشار ماهنامه «هفت» كه یك ماهنامه‌ی تخصصی هنری و فرهنگی است می‌گذرد، اظهار كرد: سوابق و شماره‌های قبلی نشریه موجود است؛ ما كجا از عكس استفاده ابزاری كردیم یا اشاعه فحشایی از سوی ما اتفاق افتاده است؟ قطعا سوزش و درد این توهین بیشتر است.

مدیرمسوول نشریه تخصصی «هفت» تاكید كرد: تاكنون هیچ‌گونه اخطاریه كتبی و شفاهی از هیات نظارت بر مطبوعات دریافت نكرده‌ایم و این اولین بار بود كه لغو امتیاز به شكل زلزله بر ما نازل شد.

طالبی‌نژاد همچنین از ارسال اطلاعیه هیات نظارت بر مطبوعات در مورد لغو مجوز نشریه خود طبق تبصره ماده 11 قانون مطبوعات در آخرین دقایق ساعات كاری روز یكشنبه خبر داد.

 

كامبیز نوروزی:

لغو مجوز ۹  نشریه، نگرانی‌آور است و منطبق بر قانون مطبوعات نیست

 

هیات نظارت تفسیری بسیارموسع از وظایفش دارد

در همین زمینه كامبیز نوروزی گفت: بخش اصلی آنچه كه در گزارش مندرج در سایت اداره كل مطبوعات وزارت ارشاد در مورد لغو امتیاز 9 نشریه ذكر شده، به اعتقاد من در حوزه و محدوده وظایف قانونی هیات نظارت بر مطبوعات قرار نمی‌گیرد.

دبیر كمیته حقوقی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران و مدرس حقوق مطبوعات در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی ایسنا اظهار كرد: خبر مندرج در سایت مذكور كه مشخص نیست به صورت گزارش یا اطلاعیه است، از دو قسمت تشكیل شده و قسمتی از لغو امتیاز 9 نشریه خبر داده شده و مستند قانونی لغو امتیاز ذكر نشده است و تنها به طور كلی و عمومی چند مورد را ذكر كرده‌اند كه مشخص نیست این قبیل مسایل مربوط به همه 9 نشریه است یا هر كدام به یكی از آنها مربوط است.

این مدرس حقوق مطبوعات تصریح كرد: از حیث اصول خبررسانی باید خبر به این مهمی به صورت دقیق، فنی و حقوقی اعلام شود در قسمت دیگر این خبر هم نكاتی عنوان شده كه تاكنون در ادبیات هیات نظارت بر مطبوعات به این كیفیت سابقه نداشته است، به خصوص این كه گفته شده اخطارهایی به نشریات در حوزه آگهی‌های تبلیغاتی و سطح كار حرفه‌ای داده شده كه این ارتباطی به هیات نظارت ندارد؛ یا به كار بردن واژه عامه پسند كه یك واژه حقوقی و رسمی نیست. نشریات عامه پسند نوعی از نشریات هستند كه حوزه‌ای از مخاطبان مطبوعات را پوشش می‌دهند و ویژگی‌های خاص خود را دارند.

نوروزی ادامه داد: به نظر می‌رسد نظرات هیات نظارت بر مطبوعات مبتنی بر تفسیر بسیار موسعی از وظایف و حدود اختیارات هیات نظارت است كه اگر مقداری، حقوقی و دقیق نگاه كنیم منطبق بر مفاد قانون مطبوعات هم نیست.

وی با بیان این‌كه در سال جاری حدود 25 تا 30 نشریه بنا به تصمیم هیات نظارت توقیف یا لغو امتیاز شده‌اند اظهار كرد: دو نكته مهم در این مورد قابل استنباط و تفسیر است. یكی این كه هیات نظارت بر مطبوعات در تفسیر وظایف و اختیارات خود تفسیر موسعی دارد یعنی حدود اختیارات خود را بیش از آن مقداری كه در عبارات صریح قانون مطبوعات آمده تفسیر می‌كند و با این تفسیر موسع هیات نظارت بر مطبوعات از تمام آنچه اختیارات خود تلقی می‌كند، حداكثر بهره‌برداری را انجام می‌دهد و با نگاه سختگیرانه برخورد می‌كند. ضمن این كه در اغلب موارد توقیف‌ها و لغو امتیازها از نظر حقوقی محل بحث و تامل است.

دبیر كمیته حقوقی انجمن صنفی روزنامه‌نگاران یادآور شد: این قبیل اخبار قطعا اخبار دلگرم كننده‌ای برای فعالان حوزه مطبوعات نیست و اخباری نگران كننده است و باعث گسترش دامنه نگرانی‌های فعالان عرصه مطبوعات نسبت به آزادی و امنیت حرفه‌یی آنها می‌شود. این در حالی است كه واقعا نشریات در ایران بسیار پایبند به اصول و تكالیف قانونی خود هستند و آن مقدار كه وظایف اخلاقی یا قانونی‌شان تكلیف می‌كند به قواعد اخلاقی و حقوقی كاملا پایبند هستند.

مدرس حقوق مطبوعات در پایان تاكید كرد: این اخبار، اخباری خوشایندی نیست و بسیار نگرانی‌آور است؛ ما شاهدیم كه انتخاباتی را پشت سر گذاشته‌ایم كه جامعه مطبوعاتی مشاركت بسیار خوبی در آن داشته و شایسته نیست با این قبیل برخوردها فضای مطبوعاتی مكدر شود و به ناتوانی این جامعه صادق و درستكار و زحمت‌كش افزوده شود.