دوشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۸۶ - ۳ مارس ۲۰۰۸

هنگام خروج از کشور برای شرکت در مراسم اهدای جايزه اولاف پالمه

پروین اردلان 'ممنوع الخروج' شد

 

تغيير برای برابری : پروين اردلان که بامداد امروز ، برای شرکت در مراسم اهدای جايزه اولاف پالمه ، عازم استکهلم بود ، پس از انجام تشريفات قانونی خروج از کشور و سوار شدن به هواپيما ، با حکم دادستانی از هواپيما پياده شد و پس از آن نيز گذرنامه وی ضبط شد .

وی در گفتگو با تغيير برای برابری گفت : من نه ممنوع الخروج بودم و نه هنگام کنترل گذرنامه در اين زمينه صحبتی با من شد ، اما بعد از آن که سوار هواپيما شدم ، اسمم از بلندگوی هواپيما اعلام شد و با آمدن ماموران فرودگاه، به کادر پرواز اير فرانس گفته شد که من ممنوع الخروج هستم و نمی توانم از ايران خارج شوم . وی اضافه کرد، پس از ضبط گذرنامه، به من برگه ای داده شد که طبق آن بايد طی روزهای آينده، برای رسيدگی به وضعيت ممنوع الخروجی ام به اداره کل امور گذرنامه نهاد رياست جمهوری مراجعه کنم .

بنياد مستقل و غير دولتی اولاف پالمه، قرار بود در تاريخ ۶ مارس جايزه سال ۲۰۰۷ خود را به پاس تلاشهای برابری خواهانه در جنبش زنان به پروين اردلان اهدا کند.

 

پروين اردلان ممنوع الخروج شد

بی بی سی - پروین اردلان، از فعالان حقوق زنان در ایران هنگام خروج از کشور برای دریافت جایزه اولاف پالمه با ممانعت ماموران فرودگاه روبرو شد و به او اجازه پرواز داده نشد.

سایت تغییر برای برابری، از سایت های فعال در زمینه جنبش حقوق زنان که این خبر را منتشر کرده از توقیف پاسپورت خانم اردلان خبر داده است.

جایزه سال 2007 بنیاد اولاف پالمه ماه پیش به خانم پروین اردلان اهدا شد. در بیانیه مطبوعاتی بنیاد پالمه، از پروین اردلان به‌عنوان یکی از چهره های شاخص جنبش زنان یاد شده و از تلاش او در زمینه تبدیل خواست برابری حقوقی زنان و مردان به یک هسته مرکزی مبارزه برای دموکراسی در ایران تقدیر شد.

خانم اردلان امروز دوشنبه سیزده اسفند همراه با پرواز هواپیمایی فرانسه، عازم استکهلم بود. او پس از طی تشریفات معمول در فرودگاه، سوار هواپیما شد اما توسط ماموران دادستانی از هواپیما پیاده شد.

این فعال حقوق زنان به سایت تغییر برای برابری گفت که "من نه ممنوع الخروج بودم و نه هنگام کنترل گذرنامه با من صحبتی شد."

خانم اردلان افزود که ماموران فرودگاه گفته اند که او ممنوع الخروج است و نمی تواند از ایران خارج شود.

به پروین اردلان همچنین برگه ای داده شده که طبق آن باید برای رسیدگی به وضعیت ممنوع الخروجی خود به اداره کل امور گذرنامه نهاد ریاست جمهوری مراجعه کند.

خانم اردلان، اواخر فوریه، به دادیاری امنیت دادسرای تهران احضار شده بود.

در آن زمان خانم اردلان به بخش فارسی بی بی سی گفت در این احضاریه دلیل احضار او به دادگاه قید نشده و در نتیجه او نمی داند که به چه دلیل باید به دادگاه مراجعه کند.

خانم اردلان گفت در حال حاضر دو پرونده در قوه قضائیه دارد. یکی درباره تجمع خرداد سال 84 فعالان حقوق زنان در میدان هفت تیر تهران و دیگری درباره تجمع اسفند 85 تعدادی از فعالان حقوق زنان ایران در مقابل دادگاه انقلاب تهران.

به گفته خانم اردلان پرونده اول در مرحله تجدیدنظر است و دادگاه پرونده دوم نیز برگزار شده و در مرحله صدور حکم است.

هر سال و با نزدیک شدن به هشتم مارس، روز جهانی زن، برخورد با فعالان زن در ایران شدت می گیرد. ممکن است احضار خانم اردلان نیز در همین چارچوب باشد.

پروین اردلان، متولد سال ۱۳۴۵ و فارغ التحصیل رشته روزنامه نگاری در مقطع لیسانس و رشته مطالعات زنان در مقطع فوق لیسانس است.

او سال گذشته، همراه با سی و دو تن دیگر از فعالان حقوق زنان در پی تجمعی مسالمت آمیز در روز یکشنبه ۱۳ اسفند در برابر دادگاه انقلاب و در اعتراض به "برخوردهای امنیتی با فعالیت های مدنی" برای مدتی بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل و به سه سال زندان محکوم شد. اتهام وی از سوی منابع رسمی جمهوری اسلامی ایران، اقدام علیه امنیت ملی عنوان شد.

این فعال حقوق زنان، یکی از پایه گذاران مرکز فرهنگی زنان و از اعضای اولیه کمپین یک میلیون امضا برای تغییر قوانین تبعیض آمیز است. او پیش از این، در نشریات مختلفی فعالیت کرده است. از جمله سردبیر نشریه اینترنتی "تریبون فمینیستی ایران" و عضو تحریریه مجله اینترنتی "زنستان" بوده است.

پروین اردلان، علاوه بر روزنامه نگاری در زمینه تالیف و تدوین کتاب نیز فعالیت کرده است. در این زمینه می‌توان به کتاب "سناتور" اشاره کرد که با مشارکت نوشین احمدی خراسانی در سال ۱۳۸۲ منتشر شده است و به فعالیت های مهرانگیز منوچهریان در زمینه مبارزات حقوقی زنان در ایران می پردازد.