اخبار امروز

احمد زيدآبادی
شورای حقوق بشر سازمان ملل،
نخستين تجربه جمهوری اسلامی

  • ، ايران عضو شورای حقوق بشر نيست و هيات ايرانی نيز به عنوان عضو شورا راهی ژنو نشده است. با اين همه، اعتراض فعالان حقوق بشر ايرانی به ترکيب هيات جمهوری اسلامی به لحاظ سياسی طبيعی به نظر می رسد، آنچه ظاهرا غير طبيعی است، ترکيبی است که ايران برای هيات اعزامی خود به اجلاس افتتاحی شورای حقوق بشر سازمان ملل برگزيده است. اين هيات و اعتراض های مربوط به آن نخستين تجربه جمهوری اسلامی در رويا رويی با شورای حقوق بشر است که احتمالا تجربه شيرينی نخواهد بود.



  • کانادا از آلمان خواست
    سعيد مرتضوی را بازداشت کند

  • دولت کانادا از دولت آلمان خواسته است تا سعيد مرتضوی، دادستان تهران را در صورت ورود به اين کشور بازداشت تا وی به اتهام جنايت عليه بشريت محاکمه شود. سعيد مرتضوی به اتفاق جمال کريمی راد، وزيردادگستری ايران به نمايندگی از اين کشور در نشست افتتاحيه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد که در شهر ژنو سوئيس تشکيل شده است شرکت دارد و ممکن است در راه بازگشت به ايران در کشور آلمان نيز توقف داشته باشد. دولت کانادا سعيد مرتضوی را متهم می کند که در مرگ مشکوک زهرا کاظمی خبرنگار عکاس ايرانی تبعه کانادا که سه سال پيش در زندان اوين تهران جان خود را از دست داد دست داشته است.

  • -----------------------------------

    سازمان دیده بان حقوق بشرامروز
    ناقض حقوق بشررا از هيات سازمان ملل اخراج کنيد
    حضور متهم به شکنجه، در جلسه شورای حقوق بشر سازمان ملل

  • " ایران به جای اینکه مرتضوی را به دستان عدالت بسپرد به ژنو آورده است. این تصمیم مرتضوی را تبدیل میکند به سمبل مصونیت فراگیری که برای مقامات متهم به نقض حقوق بشر درایران وجود دارد.
  • سازمان دیده بان حقوق بشر از ایران می خواهد که مرتضوی را به خصوص در مورد موضوع شکنجه مورد بازخواست قرار دهد واز کاربرکنار کند. اعضای شرکت کننده دولت ها درجلسه شورای حقوق بشر نیز باید خواستار برکناری او از شورای ایران شوند وهمچنین مادامی که مرتضوی در هیات ایرانی حضور دارد باید ازملاقات با هیات ایرانی خودداری کنند.

  • --------------------------------

    گزارشگران بدون مرز از سازمان ملل می خواهد به درخواست دولت کانادا پاسخ دهد
  • گزارشگران بدون مرز خرسندی خود را از اقدام دولت کانادا که در ٢١ ژوئن حضور سعید مرتضوی دادستان تهران در نشست بازگشایی شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد را محکوم کرد، اعلام می کند. گزارشگران بدون مرز از وزیر امور خارجه ی دولت کانادا پتر مک کی می خواهد که در این باره از رئیس شورای حقوق بشر و کمیساریای عالی حقوق بشر خواهان توضیحی روشن و فوری شود.
  • ---------------------------------

    محمود کویر
    هست شب! آری شب!

  • جمهوری جنون و جنایت، جمهوری ترس و ریا، در راه برقراری نظام نفرینی یک پارچه ی خویش آخرین گام ها را بر می دارد. این نظام جهنمی با فرستادن منفورترین چهره های سرکوب، شکنجه، قتل و هر آنچه ضد بشر و غیرانسانی است، به شورای جهانی حقوق بشر، انزجار جهانیان را بر انگیخته است.
  • این بزرگترین ناسزا و توهین به جامعه ی جهانی و انسانیت است.
  • ------------------------
    خشم کانادا از حضور مرتضوی
    در جلسه شورای حقوق بشر

  • دولت کانادا نسبت به تصميم ايران جهت اعزام سعيد مرتضوی، دادستان تهران، به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد ابراز انزجار کرده و آن را نشانه نهايت بی حرمتی اين کشور به حقوق بشر دانسته است سعيد مرتضوی، دادستان تهران و جمال کريمی راد، وزير دادگستری و سخنگوی قوه قضاييه ايران، به عنوان نمايندگان جمهوری اسلامی در مراسم آغاز به کار شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو شرکت دارند. پيتر مک کِی، وزير خارجه کانادا، روز چهارشنبه در بيانيه ای گفت که سعيد مرتضوی در مرگ زهرا کاظمی، عکاس ايرانی-کانادايی که در سال 2003 حين بازداشت در ايران جان سپرد، دست داشته است.
  • ---------------------------
    محمدصدیق کبودوند رئیس سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان
    آقای دادستان؛ ما هم از شورای حقوق بشر انتظار داريم
    --------------------------------------
    بیانیه جبهه ملی ایران- اروپا
    در اعتراض به حضور مرتضوی در ژنو
    --------------------------------------
    نامه اعتراض کانون ره آورد به آقای کوفی عنان
    --------------------------------------
    نامه به آقای کوفی عنان، دبیر کل سازمان ملل متحد
    حضور مرتضوی در ژنو، توهين مستقيم به حقوق بشر است
    انجمن دفاع از زندانیان سیاسی و عقیدتی در ایران - پاریس

    ------------------------------------
    امیرجواهری لنگرودی
    اين چهره را به خاطر بسپاريم!
    قاضی سعید مرتضوی جلاد اوین خود قاتل است،باید دستگیر و دردادگاه بین المللی، به جرم جنایت علیه بشریت محاکمه گردد.



    اعتراض کانون نويسندگان ايران
    به زندانی شدن اسماعيل جمشيدی
  • اسماعيل جمشيدی، روزنامه نگار ايرانی به جرم اقدام عليه امنيت ملی به شانزده ماه زندان محکوم شده و با قطعی شدن حکم او، دادگاه انقلاب تهران وی را احضار و با پايان دادن به قرار وثيقه او، برای گذراندن ادامه دوران حبس به زندان فرستاده است.