مخمل سرخِ رویا

بهروز شیدا

نشر باران، سوئد

چاپ اول 2006

شابک: 3-04-85463-91

Info@baran.st

www.baran.st

مخمل سرخِ رویا مجموعه­ای است از هفت جستار. بهروز شیدا در مقدمه­ی این کتاب زیرِ عنوانِ چند نکته چنین نوشته است:

شش جستار از هفت جستاری که می­خوانید پیش از این در نشریه­های گوناگون چاپ شده­اند: گَردِ اندوه او بر چهره­ی او: قیصرِ پرتغالِ سلما لاگرلوف از منظرِ نظریه­ی باختین، مخمل سرخ رویا: نگاهی به بچه­ی یک­شنبه­ی اینگمار برگمان از منظر زیگموند فروید، قحطی­ی صبح چرا است؟: نگاهی به وقتِ تقصیرِ محمدرضا کاتب از چشمِ رولان بارت، زیر بارانِ خدایانِ اندوه: نگاهی کوتاه به مده­آی ائوریپیدس با توجه به نظریه­ی ارسطو در باران به کوششِ بهزاد کشمیری­پور، مسعود مافان، رمزگان­های دوگانه­ی حیرانی: تأملی کوتاه بر رسوایی­ی کوتزی بر مبنای تکه­هایی از ضد ادیپ دلوز و گتاری در مجله­ی شعر: هنر نویسش به کوششِ پرهام شهرجردی، موجِ مرگ دوست: پیرمرد و دریای ارنست همینگوی در آینه­ی نظریه­ی رمان گئورک لوکاچ، در آرش به کوشش پرویز قلیچ­خانی. برهوت بازی­ی سفرِ بی­سودا برای نخستین بار چاپ می­شود.

   همه­ی این جُستارها به این هدف نوشته شده­اند که­ تکه­ای از یک رنگین­کمان باشند؛ برآمده از خوانشِ هفت رمان از هفت منظر. برمبنای طرح نخستین قرار این بود که هر هفت رمان از میان رمان­های غربی برگزیده شوند؛ اما سرانجام آن­جا که منظر رولان بارت و نورتروپ فرای در کار بود، دو رمان فارسی برگزیده شدند؛ چه تأویلِ زبانی­ی یک رمان تنها در حیطه­ی زبان فارسی برای من ممکن بود. در انتخاب منظرها نیز تردیدها بسیار بود؛ حاصل این است که می­خوانید: «تمامیت» یا تکه­ای از اندیشه­ی نظریه­پردازانی تا حدِ ممکن دور و درگیر.

   در سه جُستار «تمامیت» اندیشه­ی یک نظریه­پرداز محک بوده است: میخاییل باختین، رولان بارت، زیگموند فروید، در سه جُستار یک کتاب: ژیل دلوز و فلیکس گتاری، ارسطو، گئورک لوکاچ، در یک جُستار تنها یک جُستار: نورتروپ فرای.

   برای این کتاب نخست نام یک برگ از هزارن برگزیده شده بود، این نام اما، سرانجام به زیرعنوان انتقال داده شد. حکایت هم­چنان باقی است: این کتاب یک برگ است از هزاران؛ رنگین­کمان کوچکی از بسیاران رنگین­کمانی که شاید بر آسمانِ ما نشسته­اند؛ که خوانش هر اثر تلاشی است برای فهمِ معنای دیگری از قاره­ای از وجودِ انسان که در هزاران بَرگ سرگردان است.

کتاب فوق را می­توانید از کتاب­فروشی محل خود و یا از طریق تارنمای نشر باران تهیه کنید