اعتراض به سخنرانی مرتضوی در اجلاس شورای حقوق بشر

برنامه سخنرانی دادستان تهران در شورای حقوق بشر سازمان ملل، از دید اکبر گنجی، رضا معینی و عبدالکریم لاهیجی

 

شرکت سعید مرتضوی دادستان تهران، در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، اعتراض یکپارچه سازمان ها و شخصیت های مدافع حقوق بشر را برانگیخت. سازمان گزارشگران بدون مرز امروز سه شنبه در پاریس کنفرانسی با حضور اکبر گنجی روزنامه نگار، برگزار کرد. رضا معینی عضو سازمان گزارشگران بدون مرز می گوید: امروز وجود فردی مانند سعید مرتضوی در شورای حقوق بشر سازمان ملل نشان دهنده این است که تا کجا این شورا می تواند پیش برود. اکبر گنجی نیز پیش از آغاز کنفرانس به رادیو فردا می گوید: در چنین نهادی که آقای مرتضوی برود بنشیند درس حقوق بشر بدهد، نتیجه مشخص است؛ درواقع باید سازمان ملل و دول جهان را محکوم کرد. عبدالکریم لاهیجی می گوید: طبق برنامه ای که به ما دادند، قرار است سعید مرتضوی در یک جلسه ای روز پنجشنبه سخنرانی کند.

 

حميد فاطمي [ audio ] (rm) صدا | (wma) صدا [ 5:18 mins ]

 

سعید مرتضوی دادستان عمومی و انقلاب تهران برای شرکت در نخستین نشست شورای جدید حقوق بشر سازمان ملل متحد به عنوان نماینده جمهوری اسلامی به ژنو رفته است. این خبر که ابتدا با ناباوری تلقی شد، توسط ایرنا خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی نیز تایید شد. ایرنا نوشت: سعید مرتضوی به همراه برخی از مقام های قضایی کشور صبح روز دوشنبه برای شرکت در این شورا عازم ژنو شده است.

حمید فاطمی (رادیو فردا): شرکت سعید مرتضوی در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد اعتراض یکپارچه سازمان ها و شخصیت های مدافع حقوق بشر را برانگیخته است. سازمان گزارشگران بدون مرز روز دوشنبه اعلام کرد در این باره ساکت نخواهد نشست. این سازمان امروز سه شنبه در پاریس کنفرانسی با حضور اکبر گنجی روزنامه نگار برگزار کرد. دقایقی پیش از شروع این کنفرانس، کنفرانسی که در آن از جمله لوئی ژوانیه گزارشگر پیشین کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل درباره ایران و دکتر عبدالکریم لاهیجی حضور داشتند، از رضا معینی عضو سازمان گزارشگران بدون مرز پرسیدم این سازمان چه اقداماتی درباره حضور سعید مرتضوی در ژنو قصد دارد انجام دهد.

 

رضا معینی: من خواهش می کنم اجازه دهید اقداماتی تا زمانی که انجام می شوند همچنان بمانند، ما بیکار ننشستیم، ولی من باید دو نکته را توضیح دهم. در همان آغاز این شورای حقوق بشر، گزارشگران بدون مرز سه اطلاعیه داد. علیرغم مخالفت برخی دیگر از سازمان های حقوق بشر ما بر این تاکید کردیم که این شورا اگر بخواهد همان رویه کمیسیون را پیش برد که دارد می رود، اگر بخواهد با همان افراد، با هم سیستم و شکل تشکیل شود، به هیچ دردی نخواهد خورد و نمی تواند آنگونه که مسئولیت دارد کارهایش را پیش ببرد و آنگونه که شایسته دنیای امروز است، از حقوق بشر دفاع کند. این ما را تاکید کردیم از همان زمان و بدبین بودیم. امروز وجود فردی مانند سعید مرتضوی در این مجموعه نشان دهنده این است که تا کجا این شورا می تواند پیش برود. سعید مرتضوی باید تحت تعقیب قانونی قرار گیرد. این خیلی مشخص و معین است برای ما و ما سعی می کنیم این را پیش ببریم.

 

ح . ف: سخنرانی اکبر گنجی به دعوت سازمان گزارشگران بدون مرز در مقر این سازمان در پاریس برگزار شد.

 

رضا معینی: دقیقا این با یک حسن تصادف روبرو شد که حضور آقای گنجی در پاریس به دعوت سازمان گزارشگران بدون مرز و دیگر نهادهای مدافع حقوق بشر که امروز در مقر ما این کنفرانس مطبوعاتی برگزار می شود و امیدواریم در رابطه با وضعیت حقوق بشر در ایران و به ویژه وضعیت روزنامه نگاران در ایران صحبت کنند، وضعیت آزادی مطبوعات که روز به روز بدتر می شود. من می خواهم همان گزارشگران را تکرار کنم که امروز ایران با 13 روزنامه نگار زندانی و وبلاگ نویس زندانی بزرگترین زندان برای روزنامه نگاران و وبلاگ نویسان در خاورمیانه است.

 

ح . ف: در دقایقی که به شروع کنفرانس باقی مانده بود از اکبر گنجی خواستم نظرش را درباره حضور سعید مرتضوی در اجلاس شورای حقوق بشر سازمان ملل شرح دهد.

 

اکبر گنجی: این خبر بسیار تاسف انگیزی بود که به ما داده شد و یک انتقادی است به سازمان ملل که نهادی درست کرده که به جای آن که اعضای آن کسانی باشند که التزام به حقوق بشر دارند و خودشان حقوق بشر را رعایت می کنند، کشورهای ناقض حقوق بشر اعضای اصلی آن هستند و با آرایی که به نفع همدیگر می دهند، درواقع به نقض حقوق بشر رای می دهند. این که نمی شود. خب مشخص است نتیجه کار این نهاد چیست و معلوم است در چنین نهادی باید آقای مرتضوی برود بنشیند به اینها درس حقوق بشر بدهد. درواقع باید سازمان ملل را محکوم کرد، دول جهان را محکوم کرد و این خود نشان می دهد که ما هنوز با یک دنیایی که در آن رعایت حقوق بشر بشود، فاصله بسیار زیادی داریم. من فقط تاسف می خورم.

 

ح . ف: سرانجام از دکتر عبدالکریم لاهیجی، نایب رئیس فدراسیون های جهانی حقوق بشر پرسیدم انگیزه شرکت سعید مرتضوی در کنفرانس حقوق بشر سازمان ملل چه می تواند باشد و درباره شرکت او در جلسات این شورا چه اطلاعی دارند؟

 

عبدالکریم لاهیجی: طبق برنامه ای که به ما داده بودند، قرار است ایشان در یک جلسه ای روز پنجشنبه صحبت کند. حالا این جلسه به موازات جلسه شورا است یا در داخل خود شورا است، هنوز مشخص نیست.