نامه نایب رئیس شندیکای شرکت واحد به دبیرکل فدراسیون بین المللی کارگران حمل و نقل

به اقدام فوری جهتِ آزادی منصور اسانلو و بازگشت به کارِ اعضای سنديکا فرا می خوانيم

 

  • از شما تقاضا داريم گروهی از نمايندگان اتحاديه های بين المللی کارگری و سازمان بين المللی کار را به ايران اعزام کرده و در رابطه با دشواری های سنديکای اتوبوسرانی تهران به تحقيق بپردازند و در هماهنگی با توافقات پيشاپيش پذيرفته شده، خواهان اجرای کنوانسيون های ۷۸ و ۹۸ شوند.
  • شما، عاليجناب را به اقدام فوری جهتِ آزادی منصور اسانلو، دبير اول سنديکای ما و بازگشت به کارِ ۱۸۰ نفر از کارکنان و کارگران و اعضای سنديکا فرا می خوانيم. اين گروه از کارگران به دليل شرکت در اعتصابات اخير از کار اخراج شده اند. حقوق آنها در 9 ماه گذشته پرداخت نشده، و اوضاع اقتصادی آنها بسيار وخيم است.

 

آقای ديويد کاکفورت، دبيرکل فدراسيون بين المللی کارگران حمل و نقل ( ITF )

 

۱۰ ژوئن ۲۰۰۶

 

آقای کاکفورت عزيز،

محترمانه معروض می دارد،

     پيرو نامه ی به تاريخ ۳۰ می ۲۰۰۶، دولت ايران اخيرا گروهی از اعضای شورای اسلامی کار را به نشست سالانه ی سازمان بين المللی کار ( ILO ) اعزام داشته است. اين افراد به آنجا فرستاده شده اند تا کارگران ايران را نمايندگی کنند. مقررات شورای اسلامی کار در تضاد با قوانين سازمان بين المللی کار است. سازمانيابی اين نهاد به نحوی دمکراتيک نبوده است. اين گروه توسط حکومت جمهوری اسلامی به کارگران ايران تحميل شده است.

     من يقين دارم که شما از تعهد ايران به اجرای کنوانسيون های ۷۸ و ۹۸ سازمان بين المللی کار ۲۰۰۴، که در حضور هيئتی از نمايندگان سازمان بين المللی کار، که به همين منظور به تهران اعزام شده بودند، اطلاع داريد.

     به دليل مقررات غيردمکراتيک شورای اسلامی کار و عدم توجه به کنوانسيون های ۷۸ و ۹۸ قوانين بين المللی کار توسط اين نهادِ حکومت ساخته، نمايندگان اعزامی به نشست سازمان بين المللی کار ( ILO ) نماينده ی کارگران ايران نيستند.

     آقای علی اکبر عيوضی يکی از اعضای اين هيئت است. ايشان عضو واحد شماره ی 1 شورای اسلامی کار اتحاديه ی شرکت های اتوبوسرانی تهران و دبير خانه ی کارگر در شرق تهران است. او يکی از اعضای گروهی بود که در 9 می سال گذشته به دفتر ما حمله ور شده، اعضای سنديکای ما را که در محل حضور داشتند مورد ضرب و شتم و توهين قرار دادند. از جمله منصور اسانلو دبير سنديکای ما را مشخصا مورد حمله قرار دادند که صورت و زبان او با ضربات متعدد چاقو مصدوم شد. اينان همه ی اموال سنديکا را مورد حمله قرار داده، خرد و غارت کردند، از جمله کتاب ها، اسناد، پول و موتوسيکلت های اعضا را به غارت بردند.

     آقای عيوضی در جريان اعتصاب سال گذشته ی کارکنان و کارگران شرکت اتوبوسرانی، فعالانه در اخراج اعضای سنديکا و شمار ۱۸۰ نفر از کارگران و کارکنان، با کارفرما همکاری می نمود. ايشان عضو پليس مخفیِ موسوم به حراست در اتحاديه ی اتوبوسرانی تهران است. در پی شکايات اتحاديه و اعضای سنديکا که توسط اين فرد در جريان حمله به دفتر ما مورد ضرب و شتم قرار گرفته اند، او صاحب پرونده های قضايی نيز هست.

     به رغم همه ی اين رفتارهای غيرقانونی، در روز جهانی کارگر، همين فرد به عنوان نماينده ی کارگران ايران بر صفحه ی تلويزيون حکومتی ايران ظاهر شد.

 

آقای دبيرکل،

 

     سنديکای کارکنان و کارگران اتوبوسرانی تهران، بر مبنای احترام به قوانين بين المللی کار و مقررات سازمان بين المللی کار و همينطور مسئوليت خطير شما، شما و ديگر اعضای رسمی نهاد رهبری سازمان بين المللی کار را فرا می خواند تا اجازه ندهيد افرادی به نام کارگران ايران و در تضاد با کنوانسيون های ۷۸ و ۹۸ قانون بين المللی کار در نشست سازمان بين المللی کار شرکت کنند.

     از شما تقاضا داريم گروهی از نمايندگان اتحاديه های بين المللی کارگری و سازمان بين المللی کار را به ايران اعزام کرده و در رابطه با دشواری های سنديکای اتوبوسرانی تهران به تحقيق بپردازند و در هماهنگی با توافقات پيشاپيش پذيرفته شده، خواهان اجرای کنوانسيون های ۷۸ و ۹۸ شوند.

     شما، عاليجناب را به اقدام فوری جهتِ آزادی منصور اسانلو، دبير اول سنديکای ما و بازگشت به کارِ ۱۸۰ نفر از کارکنان و کارگران و اعضای سنديکا فرا می خوانيم. اين گروه از کارگران به دليل شرکت در اعتصابات اخير از کار اخراج شده اند. حقوق آنها در 9 ماه گذشته پرداخت نشده، و اوضاع اقتصادی آنها بسيار وخيم است.

در پايان، می خواهيم از شما عاليجناب تقاضا کنيم که جهت کمک به اين دسته از کارگران اقدامات لازم جهت تهيه ی کمک های اقتصادی بين المللی را در دستور کار خود قرار دهيد.

حمايت های شما و همبستگی بين المللی مورد قدردانی ماست.

با احترام

 

ابراهيم مددی،

نايب رئيس سنديکای کارکنان و کارگران اتوبوسرانی تهران و حومه