اعدام صدام حسین را محکوم می کنیم

 

بنابر گزارشات سازمانهای حقوق بشری دادگاه صدام حسین بدون رعایت اصول حقوقی برگزار گردید و در نهایت در 5 نوامبر  به پایان رسید. صدام حسین در روز  30 دسامبر  که روز عید قربان بود به دار آویخته شد .  عدم رعایت حقوق انسانی از ابتدای دستگیر ی، تشکیل دادگاه،  و اجرای حکم اعدام او  با توجه به قوانین قضائی حاکم بر عراق در این کشور دیکتاتور زده و اشغال شده آشکار بود.

 

در اینکه صدام یک دیکتاتوری مطلق بود و سازمان استخبارات آن دارای  سیستم هولناک پلیسی بود و در مقاطع مختلف دست به  قتل عام های دسته جمعی مخالفین ، دوستان دوران مبارزات و اقوام خود بر کسی پوشیده نبوده و نیست . اما هیچکدام از جنایت های او نمی تواند در قرن 21  توجیح کننده به دار آویختن او آن هم در روز عید قربان باشد.

همانطور که بر همگان روشن است کانون دفاع از دمکراسی در ایران(هلند) و چند سازمان حقوق بشری ایرانی در هلند  برای لغو حکوم اعدام صدام حسین تلاش کرد و مخالف به دار آویختن وی بود. هم اکنون نیز به دار آویختن  او را یک نوع بربریت تاریخی می دانیم و آنرا محکوم می کنیم.

مخالفت ما با اعدام و اعدام صدام حسین  به معنی این نیست که ما از دیکتاتوری و جنایت های صدام حمایت می کنیم .  در طول زمانداری دیکتاتور سابق بغداد  هیچ گروه و فرد حقوق بشری از صدام دفاع نکرد  و همیشه آنان در کنار مردم عراق بوده و هستند. مخالفت ما نشان از اعتقاد عمیق ما دارد که با  اعدام انسانها به هر شکل مخالف می باشیم .

 

محکوم کردن حکم اعدام صدام و یا هر دیکتاتور دیگری به معنی دفاع از دیکتاتور ، شکنجه و  تجاوز به حقوق انسانی نیست.  مخالفت ما با اعدام این مجازات قرون وسطائی و غیر انسانی ست که هنوز در بسیاری از کشورهای دنیا حتی آنانکه خود را مهد آزادی(امریکا) می دانند می باشد

 

ما به تلاش خود برای جهانی بدون اعدام ادامه خواهیم داد چون معتقد هستیم که خشونت و دیکتاتوری و جنایت با اعدم و به دار آویختن مجرمان به پایان نخواهد رسید.

 

 

کانون دفاع از دمکراسی در ایران (هلند)

31 دسامبر 2006

svd.ir.nl@gmail.com