فعالين ايرانی دفاع از حقوق بشر در اروپا و آمريکای شمالی

 

گزارش ماهانه (آبان ۱۳۸۵ ) در مورد نقض گسترده، مستمر و برنامه ریزی شده حقوق بشر در ايران

 

نهادهای مدافع حقوق بشر !

ايرانيان مدافع حقوق بشر !

 

در اين گزارش بخش بسيار کوچکی از موارد نقض حقوق بشر در ايران را که توسط اين شبکه گرد آوری شده است به اطلاع می رسانيم:

 

بین المللی :

1 ـ سازمان دیده بان حقوق بشر در گزارشی از مسئولان قوه قضائیه ایران خواسته است که اعدام قریب الوقوع ده تن از ایرانیان عرب خوزستان را متوقف و حکم تحمیل شده به آنان را لغونماید. در این گزارش آمده است که حکم اعدام پس از برگزاری دادگاه غیر علنی و در شرایطی خارج از استانداردهای بین المللی صادر شده است یکی از افراد محکوم به اعدام بنام ناظم بریهی از سال 2000به جرم "یاغی گری علیه دولت" با یک حکم 35 ساله در زندان بسر می برد. مسئول بخش خاورمیانه و شمال افریقای این سازمان گفت: یکی از شگفتی های دستگاه قضایی ایران این است که می تواند کسی را متهم به بمب گذاری کند در حالی که وی در زندان به سر می برده است. این موضوع مستبدانه بودن احکام یاد شده را خاطر نشان می کند.(روز 22/8/85)

 

2 ـ پارلمان اروپا با تصویب قطعنامه ای دولت ایران را به نقض حقوق بشر متهم کرده و از کمیسیون اروپا خواست برای بهبود وضعیت حقوق بشر در ایران اقداماتی اتخاذ کند. پارلمان اروپا مجازات اعدام را محکوم کرده و با ابراز نگرانی از اعدام افراد کم سال در ایران، از ایران به عنوان کشوری نامبرده که بیشترین تعداد افراد کم سال را اعدام می کند. در این قطعنامه آزادی بی قید و شرط کلیه زندانیان سیاسی خواستار شده است. همچنین توقیف مطبوعات، مسدود کردن سایتهای اینترنتی، ممنوع الخروج کردن برخی روزنامه نگاران و جمع آوری آنتن های ماهواره ای به عنوان مصادیق سرکوب رسانه ها در ایران بر شمرده شده است.(بی بی سی 25/8/85)

 

اخبار دانشجویی :

3 ـ هیات نظارت بر تشکل های اسلامی دانشکده حقوق دانشگاه تهران با سخنرانی دکتر عبدالکریم سروش در این دانشگاه مخالفت کرد.(ایلنا 6/8/85)

 

4 ـ بدستور رهایی رئیس دانشگاه امیر کبیر و واعظ رئیس حراست این دانشگاه، اعتماد زاده رئیس انتظامات دانشگاه از ورود تعدادی از اعضای سابق و فعلی شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان به دانشگاه باید جلوگیری به عمل آورد. یاشار قاجار، مسعود دهقان، حامد ابراهیمی، عابد توانچه، رضا دلبری، روزبه ریاضی، هادی لطفی و عباس حکیم زاده از جمله دانشجویان ممنوع الورود می باشند.(خبرنامه امیر کبیر 10/8/85)

 

5 ـ دکتر یادگاری معاون دانشجویی دانشگاه تربیت مدرس اعلام کرد: از اول آذر ماه از ورود دختران به دانشگاه با پوشش نامناسب جلوگیری می شود. دکتر یادگاری گفت:" پوشش اسلامی در درجه اول چادر و در درجه بعدی استفاده از مانتوی بلند تا زیر زانو و بدون چاک بلند است". وی افزود:"پوشش کامل موی سر و عدم استفاده از لوازم آرایشی از دیگر ملاکهای مد نظر کمیته انضباطی برای دانشجویان دختر دانشگاه است.(ایسنا 23/8/85)

 

6 ـ توحید غفار زاده نادی دانشجوی دانشگاه آزاد سبزوار در حالی که با نامزد خود در مقابل درب خروجی دانشگاه آزاد سبزوار ایستاده بودند، توسط یک عضو بسیج دانشجویی دانشگاه تربیت معلم سبزوار به ضرب چاقو به قتل رسید. طبق گفته رئیس حراست دانشگاه تربیت معلم سبزوار ضارب مدعی است که بر اساس تکلیف شرعی و اعتقاداتش عمل کرده است. (ادوارنیوز 28/8/85)

 

 

دانشجويان: احضار و بازجویی

7 ـ محمد سلمان پور، ابراهیم رحمانی و سامان خسروی دانشجویان دانشگاه امیر کبیر به اتهام بر هم زدن نظم دانشگاه، شرکت در تجمع غیر قانونی و بر هم زدن برنامه انجمن اسلامی در کمیته انضباطی دانشگاه مورد بازجویی قرار گرفتند.(ایسنا 1/8/85)

 

8 ـ وحید عابدینی و احمد خداد دانشجویان دانشگاه تهران به اتهام شرکت در تجمع غیر قانونی و­­­اخلال در نظم دانشگاه در کمیته انضباطی به توبیخ کتبی با درج در پرونده محکوم شدند.(ایلنا 13/8/85)

 

9 ـ دو تن از دانشجویان دانشکده فنی دانشگاه مازندران به کمیته انضباطی این دانشگاه احضار شدند. نشریه انجمن اسلامی این دانشگاه لغو امتیاز شد.(ایسنا 19/8/85)

 

10 ـ مهسا فوقانی، شیوا دستگیر، مریم مهر آذر، سعید قربانیان، احمد نور حسینی و حسن سهیلی فر اعضای شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تربیت معلم سبزوار جهت بازجویی به کمیته انضباطی این دانشگاه احضار شدند. مجوز فعالیت انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه سبزوار ماهها پیش لغو گردید.(ایلنا 24/8/85)

 

11 ـ آسو صالح و چیا حجازی مدیر مسئول و سر دبیر هفته نامه دانشجویی"ده نگ" به اتهام نشر اکاذیب با شکایت یک عضو شورای شهر سنندج جهت محاکمه به شعبه 101 دادگاه جزایی سنندج احضار شدند.(ایلنا 29/8/85)

 

دانشجويان: ممانعت از تحصیل

12 ـ عباس حکیم زاده دانشجوی دانشگاه امیر کبیر و مدیر مسئول نشریه دانشجویی"واژه نو" در کمیته انضباطی تجدید نظر این دانشگاه به منع موقت از تحصیل محکوم شد.بدستور کمیته ناظر بر نشریات دانشجویی نشریه"واژه نو" نمی تواند منتشر شود.(ایسنا 1/8/85)

 

13 ـ علی نیکو نسبتی عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت(طیف علامه) اسامی تعدادی از دانشجویانی که در آزمون علمی کارشناسی ارشد قبول شده اند ولی از سوی وزارت علوم فاقد صلاحیت عمومی برای ادامه تحصیل شناخته شده اند را به شرح زیر اعلام کرد: روزبه ریاضی مقدم از دانشگاه امیر کبیر، غریب سجادی از دانشگاه تربیت معلم، سعید اردشیری ازدانشگاه باهنر کرمان، شورش مرادی از دانشگاه کردستان، سالار ساکت از دانشگاه کردستان، علی ذات علی فرد از دانشگاه علم و صنعت.(ایسنا 7/8/85)

 

14 ـ حسین جاودانی از فعالان دانشجویی جریان دمکراسی خواه دانشگاه تهران، به اتهام شرکت در اعتراضات خرداد سال جاری به حکم کمیته انضباطی این دانشگاه به دو ترم محرومیت از تحصیل با احتساب سنوات محکوم شد. طی ماههای اخیر 54 نفر از فعالین دانشجویی دانشگاه تهران در کمیته انضباطی مورد بازجویی قرار گرفته و برای تعدادی حکم محرومیت صادر گردیده است.(ایلنا 9/8/85)

 

15 ـ فرید هاشمی دانشجوی دانشگاه تهران به اتهام ایجاد بلوا و آشوب در دانشگاه، در مرجع تجدید نظر کمیته انضباطی دانشگاه تهران به یک ترم محرومیت از تحصیل و یک ترم تعلیق از تحصیل محکوم گردید.(ایلنا 14/8/85)

 

16 ـ غریب سجادی، سالار ساکت و شورش مرادی دانشجویانی که در آزمون کارشناسی ارشد دانشگاههای دولتی پذیرفته شده بودند در مرحله گزینش رد شدند. علیرغم تلاشهای انجام شده از سوی برخی نهادها ، سازمان سنجش همچنان از ثبت نام دانشجویان سه ستاره خود داری می کند.(وبلاگ مکریان 19/8/85)

 

17 ـ جولان فرهادی دانشجوی دانشگاه تهران به اتهام ایجاد بلوا و آشوب در کمیته انضباطی به یک ترم محرومیت از تحصیل و یک ترم تعلیق از تحصیل محکوم شد.(ایسنا 20/8/85)

 

18  ـ محمدپویا هیبت اللهی دانشجوی دانشگاه تهران به اتهام شرکت در حوادث خرداد ماه کوی دانشگاه در مرجع تجدید نظر کمیته انضباطی دانشگاه به یک ترم تعلیق از تحصیل محکوم شد.

(ایلنا 23/8/85)

19 ـ میلاد قناد زاده دانشجوی دانشگاه فردوسی مشهد، به اتهام نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی با شکایت دکتر شوشتری رئیس دانشگاه در کمیته انضباطی دانشگاه به یک ترم تعلیق از تحصیل محکوم گردید.(خبر نامه امیر کبیر 24/8/85)

 

20 ـ مجید توکلی دانشجوی دانشگاه امیر کبیر و مدیر مسئول نشریه دانشجویی"خط صفر" به اتهام ایجاد اخلال و بر هم زدن برنامه قانونی دانشگاه و ترغیب دانشجویان به این اقدام در کمیته انضباطی دانشگاه به یک ترم محرومیت از تحصیل محکوم شد.(ایلنا 26/8/85)

 

21 ـ احسان منصوری دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه امیر کبیر به اتهام شرکت در تجمعات اعتراضی خرداد ماه سال جاری در کمیته انضباطی دانشگاه به یک ترم تعلیق از تحصیل محکوم شد.(خبر نامه امیر کبیر 27/8/85)

 

22 ـ حامد توفیق دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی تبریز در کمیته انظباطی این دانشگاه به توبیخ کتبی و درج در پرونده، محرومیت از تسهیلات رفاهی و یک ترم تعلیق از تحصیل با احتساب سنوات محکوم شد.(ایسنا 29/8/85)

 

دانشجويان: محاکمه

23 ـ نوید غلامی، بهروز خالقی و مرتضی برش جان دانشجویان دانشگاه یزد به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام در شعبه پنجم دادگاه تجدید نظر استان یزد محاکمه شدند. این دانشجویان در دادگاه بدوی به 6 ماه حبس تعزیری محکوم شده بودند.(ایلنا 5/8/85)

 

24 ـ سیامک کریمی دانشجوی دانشگاه بوعلی سینای همدان به اتهام توهین به مقامات در شعبه دوم دادگاه انقلاب همدان محاکمه شد.(ایلنا 22/8/85)

 

 توقیف نشریات دانشجویی :

25 ـ فصلنامه"مانیشت" به مدیر مسئولی حسین حسین زاده، گاهنامه "هه ناران" به مدیر مسئولی جهانبخش پور خضر که از سوی دانشجویان دانشگاه ارومیه به کردی و فارسی منتشر می شدند به اتهام دامن زدن به مسائل قومی، ترویج افکار چپ، تضعیف حکومت اسلامی و اقدام علیه امنیت ملی بدستور کمیته ناظر بر نشریات دانشجویی توقیف گردیدند. همچنین نشریات دانشجویی "اویانیش"، "یاشیل" و "کشاورزان جوان" که به زبان ترکی آذری و فارسی در دانشگاه ارومیه منتشر می شدند بدستور کمیته ناظر بر نشریات دانشجویی توقیف شدند.( سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان 3/8/85)

 

جلوگیری از فعالیت تشکلهای دانشجویی :

26 ـ هیات نظارت بر تشکلهای دانشجویی دانشگاه تربیت معلم تهران با سخنرانی اعظم طالقانی، تقی رحمانی، هدی صابر و سوسن شریعتی در اردوی سیاسی و فرهنگی انجمن اسلامی دانشجویان این دانشگاه مخالفت کرد.(ایسنا 16/8/85)

 

27 ـ فعالیت انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه رازی کرمانشاه با شکایت بسیج دانشجویی بدستور هیئت نظارت بر تشکلهای دانشجویی برای مدت 4 ماه به حالت تعلیق در آمد.(ایسنا 19/8/85)

 

28 ـ مراسم بزرگداشت ستارخان"سردار ملی" توسط جمعیت اسلامی دانشجویان در دانشگاه زنجان بدستور هیات نظارت دانشگاه لغو گردید.(ایلنا 24/8/85)

 

29 ـ هیات نظارت بر تشکلهای دانشجویی دانشگاه شهر کرد با سخنرانی دکتر هاشم آغاجری و دکتر حاتم قادری در این دانشگاه مخالفت کرد. همچنین هیات یاد شده با سخنرانی خسرو سیف دبیر کل حزب ملت ایران، محمد شریف وکیل دادگستری و امیر رضایی استاد دانشگاه در مراسم یادمان قربانیان قتلهای زنجیره ای مخالفت نمود.(ایسنا 26/8/85)

 

توقیف فیلم، کتاب و سایت :

30 ـ محمود دولت آبادی گفت: بر اساس شواهد و مدارک از هردو ناشر چیزی نزدیک به 40  عنوان کتاب در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وضعیت سرگردانی دارند. وی با ابراز تاسف از وضعیت صدور مجوز و نشر یاد آور شد: نمی دانم راه حل چه خواهد بود، چرا که نه تنها ناشران را به آستانه تعطیلی کشانده اند، بلکه نویسندگان، شاعران و پژوهشگران را دیگر رغبتی به ادامه کار نیست. من در این شرایط از انتشار آثارم امتناع خواهم کرد.(ایلنا 1/8/85)

 

 31ـ سایت جدید کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی در ایران فیلتر شد.این دومین سایت خبری این تشکل است که توسط مخابرات فیلتر می شود.(کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی 1/8/85)

 

32 ـ عمادالدین باقی طی نامه ای خطاب به صفار هرندی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و علی رازینی رئیس دیوان عدالت اداری اعلام کرد: انتشار 6 کتاب وی به نامهای "حق حیات"، "دین و حقوق بشر"، "درس هایی در باره حقوق بشر"، " زندان"، "سکولاریسم"، "شهرمدرن" و "تجربه خمینی" توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ممنوع شده است. در بخش دیگر این نامه آمده است: محدودیت شدید اعمال شده در سال84 و85 نسبت به صدور مجوز چاپ کتاب، صنعت در حال احتضار نشر و نویسندگی را به سوی اضمحلال و نابودی سوق می دهد. دهها تن از نویسندگان و ناشران ماه هاست در توقف و انتظار نشر آثارشان نشسته اند. (ایلنا 5/8/85) 

 

33 ـ سایت خبری"ادوارنیوز" برای سومین بار در 6 ماهه اخیر بدستور مقامات حکومتی توسط شرکت مخابرات فیلتر شد. همچنین وبلاگ سعید حبیبی عضو اسبق شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت فیلتر شد.(ادوارنیوز 17/8/85)

 

34 ـ مصطفی فقیهی سر دبیر خبر گزاری"انتخاب" گفت: این خبر گزاری از سوی مرکز فیلترینگ اداره مخابرات فیلتر شده است.(انتخاب 17/8/85)

 

35 ـ هم زمان با محاکمه مجدد دو تن از زنان و یک مرد محکوم به سنگسار بنامهای حاجیه اسماعیلوند در جلفا و پریسا الف و همسرش نجف در شعبه 15 هیات تشخیص دیوان عالی کشور سایت"میدان زنان" بدستور مقامات قضایی فیلتر شد.(میدان زنان 18/8/85)

 

36 ـ وبلاگ فعالان حقوق بشر در ایران، بدستور مقامات حکومتی فیلترشد. لازم به یادآوری است که کیوان رفیعی سخنگوی این تشکل 4 ماه پیش توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به بند 209 زندان اوین منتقل گردید.(فعالان حقوق بشر در ایران 18/8/85)

 

37 ـ مجوز چاپ رمان"دختری با گوشواره ی مروارید" نوشته تریسی شوالیه، ترجمه گلی امامی توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی لغو گردید. این رمان 6 بار تجدید چاپ شده است.(ایسنا 23/8/85)

 

بازداشت روزنامه نگاران :

38 ـ خبرنگار گروه کارگری"ایلنا" در حین تهیه خبر مربوط به تجمع کارگران"کاغذ سازی کارون" در مقابل نهاد ریاست جمهوری توسط عوامل حفاظت مستقر در محل بازداشت شد.(ایلنا 21/8/85)

 

39 ـ مدیر مسئول روزنامه"حسبان"  با شکایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در شعبه پنجم بازپرسی دادسرای کارکنان دولت مورد بازجویی قرار گرفت. بازپرس پرونده حکم بازداشت وی را صادر کرد، حکم صادره در شعبه 1083 دادگاه عمومی تهران به ریاست قاضی حسین حسینیان مورد تائید قرار گرفت. (ایلنا 23/8/85)

 

مطبوعات: توقیف

40 ـ روزنامه"روزگار" به مدیر مسئولی فرزانه خرقانی، با استناد به بند 2 ماده 33 قانون مطبوعات پس از انتشار 5 شماره بدستور هیات نظارت بر مطبوعات توقیف گردید.(ایسنا 1/8/85)

 

مطبوعات: احضار روزنامه نگاران

41 ـ روزبه میر ابراهیمی، امید معماریان، شهرام رفیع زاده و جواد غلام تمیمی روزنامه نگاران و  وبلاگ نویسانی که در سال 83 به مدت چند ماه در بازداشت بسر بردند  به اتهامات زير جهت محاکمه به شعبه 1059 دادگاه عمومی و انقلاب ناحیه فرودگاه احضار شدند:

 مشارکت در تشکیل گروه و جمعیت در داخل کشور با هدف بر هم زدن امنیت کشور، عضویت در جمعیت هایی که در داخل و خارج از کشورکه با هدف بر هم زدن امنیت کشور فعالیت می کنند، فعالیت تبلیغی علیه نظام، نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی،از طریق نگارش در روزنامه ها و سایت ها و مصاحبه با رادیوهای بیگانه (ایلنا 5/8/85)

 

42 ـ محمد نعیمی پور مدیر مسئول روزنامه توقیف شده"یاس نو" به اتهام نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی، تبلیغ علیه نظام، توهین و افتراء با شکایت مدعی العموم جهت محاکمه به شعبه 76 دادگاه کیفری استان تهران احضار شد.(ایلنا 7/8/85)

 

43ـ علیرضا شیر کانی مدیر مسئول نشریه"پیام جنوب" به اتهام تحریک مردم و تشویش اذهان عمومی جهت بازجویی به شعبه اول بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب بوشهر احضار شد.

(ایلنا 8/8/85)

 

44 ـ مسیح الله سلطانی مدیر مسئول هفته نامه "صدای زنجان" با شکایت هیات نظارت بر انتخابات جهت محاکمه به شعبه اول دادگاه کیفری زنجان احضار شد.(ایسنا 12/8/85)

 

45 ـ مدیران مسئول نشریات"ابرار"، "ابرار ورزشی"، "سایبان"، "جایزه"، و "ایران خودرو" به اتهام نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی و انتشار مطالب خلاف واقع جهت محاکمه به شعبه 76 دادگاه کیفری استان تهران احضار شدند.(ایلنا 21/8/85)

 

46 ـ برهان لهونی مدیر مسئول و بهرام ولد بیگی سر دبیر هفته نامه توقیف شده "ئاشتی" به اتهام نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی و اقدام علیه امنیت ملی با شکایت دادستان عمومی و انقلاب کردستان، سپاه پاسداران استان کردستان، اداره اطلاعات استان کردستان، فرماندهی بسیج سپاه پاسداران استان کردستان و قرار گاه شهرام فر جهت محاکمه به دادگاه کیفری استان کردستان احضار شدند.(ایلنا 22/8/85)

 

47  ـ لطف الله زارعی قنواتی مدیر مسئول نشریه توقیف شده"افکار" به اتهام نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی و انتشار مطالب خلاف واقع با شکایت هیات نظارت بر مطبوعات جهت محاکمه به شعبه 1083 دادگاه عمومی تهران احضار شد.(ایلنا 22/8/85)

 

48 ـ نادر کاووسی مدیر مسئول نشریه توقیف شده "سهیل" به اتهام نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی با شکایت هیات نظارت بر مطبوعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جهت محاکمه به شعبه 1083 دادگاه عمومی تهران احضار شد.(ایلنا 23/8/85)

 

49 ـ اجلال قوامی عضو تحریریه هفته نامه توقیف شده"پیام مردم" کردستان به اتهام پخش شایعات و مطالب خلاف واقع جهت محاکمه به شعبه اول دادگاه انقلاب سنندج احضار شد.(ایلنا 30/8/85)        

 

مطبوعات: بازجویی روزنامه نگاران 

50 ـ مهرداد قاسم فر سر دبیر هفته نامه "ایران جمعه" پس از تحمل نزدیک به 5 ماه حبس با قرار وثیقه 30 میلیون تومانی از زندان آزاد شد.(ایلنا 5/8/85)

 

51 ـ مهدی رحمانیان مدیر مسئول روزنامه توقیف شده"شرق" با شکایت هیات نظارت بر مطبوعات، نیروی انتظامی و بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس در شعبه چهار بازپرسی دادسرای کارکنان دولت مورد بازجویی قرار گرفت و با کفالت 10 میلیون تومانی آزاد شد.(ایلنا 10/8/85)

 

52 ـ سامان سلیمانی، فرهاد امین پور و رضا علیپور از اعضای تحریریه نشریه"روژ هه لات" پس از تحمل بیش از یکماه حبس و اتمام بازجویی هرکدام با قرار وثیقه 50 میلیون تومانی از زندان آزاد شدند.

(ایلنا 26/8/85)

 

53 ـ جواد آذر نگار مدیر مسئول هفته نامه"بشارت نو" به اتهام تشویش اذهان عمومی و ایجاد جو بدبینی علیه مسئولان نظام با شکایت دادستان عمومی و انقلاب یزد و یکی از ارگانهای نظامی منطقه یزد در شعبه ششم بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب یزد مورد بازجویی قرار گرفت.(ایسنا 28/8/85)

 

54 ـ  بیست و یک نفر  روزنامه نگار ایرانی که به دعوت بنیادی غیر انتفاعی بنام "ارتباطات برای توسعه" برای مدت دو هفته به کشور هلند دعوت شده بودند تا در دوره ای آموزشی در زمینه روزنامه نگاری شرکت کنند هنگام بازگشت به ایران توسط ماموران وزارت اطلاعات و ماموران حراست فرودگاه مهرآباد ساعتها مورد بازجویی قرار گرفتند وتمامی وسائل از جمله دوربینها، فیلم، عکس، رایانه های دستی، دستنوشته ها، دفتر چه تلفن، ضبط صوت و همچنین ارز خارجی که همراه این روزنامه نگاران بوده ضبط کردند.(بی بی سی 29/8/85)

 

55 ـ داود بهرامی سیاوشانی مدیر مسئول روزنامه توقیف شده"پیام آزادی" به اتهام نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی، تبلیغ علیه نظام و توهین با شکایت مدعی العموم در شعبه 1083 دادگاه عمومی تهران مورد بازجویی قرار گرفت و با قرار کفالت 3 میلیون تومانی آزاد شد.(ایسنا 30/8/85)

 

مطبوعات: محاکمه روزنامه نگاران

56 ـ غلامحسین جلیل خانی مدیر مسئول هفته نامه "مهر زنجان" به اتهام تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی، رضا قاسم پور "سردبیر " و طوماری " دبیر صفحه سیاسی " این نشریه به اتهام مشارکت در تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی، با شکایت مدعی العموم و یکی از ارگانهای نظامی در دادگستری زنجان به ریاست قاضی کاظمی زاده محاکمه شدند.(ایسنا 22/8/85)

 

57 ـ رجب رحمانی مدیر مسئول نشریه"تاک" به اتهام نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی، توهین، تبلیغ غیر قانونی در شعبه 1083 دادگاه عمومی تهران به ریاست قاضی حسین حسینیان محاکمه شد.(ایسنا 28/8/85)                     

 

مطبوعات: احکام صادر شده توسط دادگاه ها

58 ـ عبدالرسول وصال مدیر مسئول اسبق روزنامه"ایران" به اتهام نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی با شکایت مدعی العموم در شعبه 76 دادگاه کیفری استان تهران به ریاست قاضی محمد رضا صارمی به پرداخت 200000تومان جزای نقدی محکوم گردید.(ایلنا 8/8/85)

 

59 ـ محمد حسن ملک مدنی مدیر مسئول اسبق روزنامه"همشهری" به اتهام تحریص و تشویق افراد به ارتکاب اعمالی علیه امنیت و حیثیت و منافع جمهوری اسلامی ایران، چاپ مطالب خلاف واقع، چاپ تصاویر خلاف عفت عمومی، استفاده ابزاری از تصاویر زنان، نشر اکاذیب و ایجاد جو بدبینی در اذهان عمومی، نشر اکاذیب و افترا به مقامات، نهادها و ارگانهای دولتی با شکایت مدعی العموم، ستاد مبارزه با مواد مخدر، شرکت هواپیمایی ساها و ستاد کل نیروهای مسلح در شعبه 1083 دادگاه عمومی تهران به ریاست قاضی حسین حسینیان به پرداخت 1500000تومان جزای نقدی بدل از 9 ماه حبس محکوم گردید.(ایلنا 20/8/85)

 

60 ـ منصور مظفری مدیر مسئول روزنامه"آفتاب یزد" به اتهام طرح مطالب خلاف واقع در شعبه 1083 دادگاه عمومی تهران به ریاست قاضی حسین حسینیان به پرداخت جزای نقدی محکوم شد.

(ایلنا 24/8/85)

 

اخبار مربوط به فعالين سياسی، فرهنگی، اجتماعی :

61 ـ سعید حجاریان، از شورای علوم سیاسی و محسن کدیور، از شورای فلسفه دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس اخراج شدند.(ایلنا 8/8/85)

 

62 ـ بدستور دادسرای عمومی و انقلاب اهواز حزب "لجنه الوفاق" در خوزستان غیر قانونی اعلام گردید. در اطلاعیه صادره آمده است: باکسانی که با این حزب ارتباط برقرار کنند، به شدت برخورد خواهد شد. در بخش دیگری از اطلاعیه ی  دادستانی نوشته شده: فعالیتهای این حزب در راستای مقابله با نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و ایجاد اغتشاش و تنش میان مردم بلاخص اقوام عرب و عجم است، لذا متذکر می گردد عضویت و هرگونه رابطه با حزب فوق جرم محسوب و در صورت مشاهده با این افراد شدیدا برخورد قانونی به عمل خواهد آمد. در هفته گذشته 3 تن از وابستگان این حزب در اهواز دستگیر شدند. گفته می شود تعداد زیادی از اعضای شورای شهر اهواز، رامشیر و ماهشهر یا عضو این حزب بوده و یا وابسته به آن هستند. حزب لجنه الوفاق از 4 سال پیش فعالیت خود را آغاز کرده است.(مهر 13/8/85)

 

63 ـ خانم بانی دوگال نماینده بهائیان در مقر دائم سازمان ملل متحد در نیویورک اعلام کرد: وزارت کشور ایران در روز 28 مرداد امسال معاونان سیاسی، امنیتی استاندارهای سراسر کشور را مامور تکمیل پرسشنامه مفصلی درباره شرایط و فعالیتهای بهائیان، از جمله" وضع مالی"، "تامل اجتماعی"و "ارتباط آنان با محافل خارجی" کرده است. وی افزود: این سومین سند محرمانه درباره تحت نظر گرفتن بهائیان است که ما دریافت کرده ایم.(بی بی سی 13/8/85)

 

64 ـ نهضت آزادی ایران طی یک نامه سر گشاده خطاب به محسنی اژه ای وزیر اطلاعات نوشت: ماموران وزارت اطلاعات در تهران و شهرستانها، به طور منظم و مکرر اعضای نهضت آزادی را احضار می کنند و آنان را با تهدید های مودبانه یا تطمیع های سخاوتمندانه به خروج از نهضت آزادی یا همکاری با وزارت اطلاعات دعوت و تشویق می کنند. ماموران وزارت اطلاعات با شیوه های غیر قانونی مانع تشکیل جلسات نهضت آزادی می شوند. مسئولان و ماموران وزارت اطلاعات ، نهضت آزادی ایران را به "براندازی آرام" و تلاش در راستای"انقلاب مخملی" متهم می کنند. (میزان نیوز 14/8/85)

 

65 ـ رجبعلی مزروعی رئیس انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران گفت: مطیوعات امروز در سخت ترین وضعیت بعد از پیروزی انقلاب بسر می برند. در حال حاضر هیات نظارت بر مطبوعات در دادن مجوز روزنامه و رسانه سختگیری می کند و خود بطور مستقیم وارد بحث های قضایی شده و روزنامه ها را توقیف می کند. وی افزود: مطبوعات در شرایط دشواری بسر می برند، سانسور و خود سانسوری به صورت مخاطره آمیزی بر مطبوعات حاکم است.(ایلنا 22/8/85)

 

66 ـ دکتر حمید رحیمی استاد اقتصاد دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه لرستان به اتهام اهانت به خامنه ای و عدم رعایت خطوط قرمز نظام از دانشگاه اخراج گردید.(ایلنا 27/8/85)

 

67 ـ فرمانداری تهران با برگزاری مراسم بزرگداشت هشتمین سالگرد قتل داریوش فروهر و پروانه اسکندری در مسجد فخر مخالفت کرد. پرستو فروهر اعلام کرد: این مراسم در منزل داریوش و پروانه فروهر برگزار خواهد شد.(ایلنا 28/8/85)

 

احضار فعالین سیاسی، فرهنگی و اجتماعی :

68 ـ عماالدین باقی رئیس انجمن دفاع از حقوق زندانیان و همسرش فاطمه کمالی احمد سرایی جهت بازجویی به دادسرای عمومی و انقلاب تهران احضار شدند.(ایسنا 9/8/85)

 

69 ـ حسین سببی و رحیم خدادادی دو تن از فعالین حرکت ملی آذربایجان، جهت بازجویی به اداره اطلاعات اردبیل احضار شد.(کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی 22/8/85)

 

70 ـ فریبا داودی مهاجر رئیس کمیته زنان سازمان دانش آموختگان ایران اسلامی و دبیر انجمن روزنامه نگاران جوان، به علت شرکت در تجمع زنان در تاریخ 22 خرداد 85 جهت بازجویی به شعبه 14 بازپرسی دادگاه انقلاب تهران احضار شد.(ایسنا 16/8/85)

 

71 ـ احمد زید آبادی عضو شورا ی سیاست گذاری سازمان دانش آموختگان ایران اسلامی جهت بازجویی به شعبه 26 دادگاه انقلاب تهران احضار شد.(ایلنا 23/8/85)

 

بازجویی فعالین سیاسی، فرهنگی و اجتماعی

72 ـ حمید کهرام نماینده اهواز در دوره ششم مجلس شورای اسلامی، به علت سخنرانی در اسفند 83 ، در شعبه دهم بازپرسی دادسرای کارکنان دولت مورد بازجویی قرار گرفت.(ایلنا  27/8/85)

 

73 ـ خلیل سعیدی از وکلای مدافع متهمان پرونده بمب گذاریهای اهواز، به اتهام اقدام علیه امنیت ملی در شعبه هفتم دادسرای عمومی و انقلاب اهواز مورد بازجویی قرار گرفت.(ایلنا 14/8/85)

 

74 ـ پروین اردلان، نوشین احمدی خراسانی، فریبا داودی مهاجر و شهلا انتصاری از فعالان جنبش زنان به اتهام تبلیغ علیه نظام از طریق نوشتن مقاله در ارتباط با مسایل زنان در سایت های اینترنتی،روزنامه ها و رسانه های خارجی،اقدام علیه امنیت ملی از طریق دعوت به برگزاری تجمع و ایجاد تزلزل در مبانی نظام در دادگاه انقلاب تهران مورد بازجویی قرار  گرفته و با قرار کفالت 15 میلیون تومانی آزاد شدند.(یلنا 30/8/85)

دستگیری فعالین سیاسی فرهنگی و اجتماعی :

75 ـ فردی که مدعی است امام دوازدهم شیعیان از دنیا رفته و خود او جانشین امام دوازدهم می باشد، به همراه 40 نفر از هوادارانش در قم دستگیر شدند. وی به پیروان خود توصیه کرده به طرف مسجد جمکران نماز بخوانند.(امروز 7/8/85)

 

76 ـ غفور محمدی عضو سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان به همراه همسرش کژال محمدی و دو نفر دیگر بنامهای عزیز عبداللهی و لیلا خرازی توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند.

(سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان 18/8/85)

 

77 ـ ماجد خالدیان، اقبال جوانمردی، اسعد خانی، کورش رنجبر، ثریا قاسمی از دبیران دبیرستانهای سنندج و یک جوان به نام زاهد رنجبر به اتهام فعالیت سیاسی توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. در ضمن واحد غریبی شهروند سنندجی به اتهام ارتباط با احزاب کرد، توسط ماموران اداره اطلاعات بازداشت و به زندان مرکزی سنندج منتقل گردید.

 ( سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان 3 و 17/8/85)

 

78 ـ هیوا احمدی و هیوا دولتی مسئولین یک مرکز اینترنتی بنام " آربابا کاوش" توسط نیروهای امنیتی در شهرستان بانه بازداشت شدند.(سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان 21/8/85)

 

79 ـ نیروهای امنیتی با حمله به مراسم بزرگداشت ستارخان"سردار ملی" در شهر ری 9 نفر را بازداشت کردند.(ادوار نیوز 25/8/85)

 

فعالين سياسی، فرهنگی و اجتماعی: احکام صادره شده توسط دادگاه ها

80 ـ علی حسینی شهروند خوی به اتهام همکاری با یک حزب کرد، در دادگاه به 4 سال حبس محکوم و به زندان سقز منتقل شد.( سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان 3/8/85)

 

81 ـ سید احمد شریعت، متولی و واقف حسینیه شریعت قم، غلامرضا هرسینی، وکیل مدافع شریعت و بهرامی به اتهام"تصرف عدوانی حسینیه شریعت"،"معاونت اخلال در نظم عمومی" و "تمرد از دستور مامورین" در شعبه 101 دادگاه جزایی قم به ریاست قاضی پور موسوی محاکمه شدند. احکام صادره به این شرح است: سید احمد شریعت یک سال حبس تعزیری، 600000 تومان جزای نقدی و 10 سال تبعید از قم، غلامرضا هرسینی یکسال حبس تعزیری، 300000  تومان جزای نقدی و 5 سال محرومیت از وکالت، بهرامی سه ماه و 10 روز حبس. (ایلنا 12/8/85)

 

82 ـ افشین محمدی و هیمن ویسی به اتهام اقدام علیه امنیت داخلی در دادگاه انقلاب سقز به ترتیب به 2 سال و 8 ماه زندان محکوم شدند. ابراهیم صالحی به اتهام نگهداری پرچم و نقشه سیاسی کردستان به 6 ماه زندان محکوم گردید. ابراهیم صالحی و هیمن ویسی روانه زندان شدند.

(سازمان دفاع از حقوق بشرکردستان 12/8/85)

 

83 ـ مرتضی حسین زاده عضو سازمان دانش آموختگان ایران اسلامی به اتهام توهین به خامنه ای ، اقدام علیه امنیت ملی و تشکیل گروه جهت اغتشاش در شعبه یک دادگاه انقلاب استان همدان به ریاست قاضی خزایی به 2 سال حبس تعلیقی محکوم شد.(ادوارنیوز 13/8/85)

 

84 ـ رضا عباسی عضو هیات موسس کمیته دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجان و عضو فعلی سازمان دانش آموختگان ایران اسلامی به جرم توهین به خامنه ای و تبلیغ علیه نظام در محاکمه ای غیر علنی و بدون حضور موثر وکیل در شعبه یک دادگاه انقلاب زنجان به ریاست قاضی سید حسین ناصری به یک سال حبس محکوم شد. نامبرده در ششم خرداد 85 توسط ماموران امنیتی دستگیرگردیده.

( کمیته دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجان 18/8/85)

 

85 ـ یکی از دستگیر شدگان اعتراضات مردمی 6 خرداد ماه 85 در اردبیل، به اتهام اخلال در نظم و آسایش عمومی و دعوت مردم به تجمعات غیر قانونی در شعبه اول دادگاه تجدید نظر استان اردبیل به یکسال حبس، 50 ضربه شلاق و سه سال اقامت اجباری در یکی از شهرستانهای دور دست کشور محکوم شد. حکم صادره قطعی بوده و در حال اجرا است.(ایسنا 22/8/85)

 

86 ـ لقمان مهری عضو سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان و از بازداشت شدگان اعتراضات مردمی سقز، به اتهام اقدام علیه امنیت ملی در دادگاه تجدید نظر استان کردستان به 5 سال حبس محکوم شد. وی در پرونده ای دیگر به اتهام شرکت در تجمع روز جهانی زن در دادگاه تجدید نظر استان و با تائید دیوانعالی کشور به 6 ماه حبس و 25 ضربه شلاق محکوم گردید.

(سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان 22/8/85)

 

87 ـ محسن آرمین نماینده تهران در دوره ششم مجلس شورای اسلامی به اتهام توهین به مسئولان و نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی با شکایت مدعی العموم در شعبه 1083 دادگاه عمومی تهران به ریاست قاضی حسین حسینیان به پرداخت یک میلیون تومان جزای نقدی بدل از 4 ماه حبس تعزیری محکوم شد.(ایسنا 30/8/85)

 

اخبار مربوط به زندانيان سياسی :

88 ـ بهروز جاوید تهرانی، افشین بایمانی و جعفر اقدامی از زندانیان سیاسی زندان رجایی شهر در حضور محمد مغنیان رئیس بند 2 فرعی 5 ، زندان توسط گروهی از مجرمان خطرناک زندان مورد ضرب و شتم قرار گرفته و بشدت مجروح شدند. یکی از دندانهای بهروز جاوید تهرانی بر اثر پرتاب ظرف شیشه ای شکسته و دو دندان دیگر او لق شده است. خادم یکی از مسئولان زندان ناظر ضرب و شتم این زندانیان سیاسی بوده است.(کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی 1/8/85)

 

89 ـ حیدر نوری زندانی سیاسی از تاریخ 29/1/80به اتهام ارتباط با سازمان مجاهدین خلق در زندان بسر می برد. وی از زمان بازداشت تا تاریخ 2/9/83 در زندان گوهر دشت مورد انواع شکنجه ها قرار گرفت و در دادگاه انقلاب به 25 سال حبس محکوم شد و به زندان سمنان تبعید گردید. اخیرا وی را به بند 50 زندان سمنان منتقل نموده و هوا خوری او را ممنوع کرده اند. نامبرده در زندان سمنان ممنوع الملاقات می باشد.(فعالان حقوق بشر در ایران 4/8/85)

 

90 ـ محمد علی دادخواه وکیل مدافع کورش زعیم عضو شورای مرکزی جبهه ملی گفت: موکل وی به اتهام اقدام علیه امنیت کشور و نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی بدستور قاضی شعبه 14 بازپرسی دادسرای انقلاب در بازداشت بسر می برد.(ایسنا 5/8/85)

 

91 ـ صالح نیکبخت سخنگوی انجمن دفاع از حقوق زندانیان گفت: برای بعضی از متهمان که بیش از دو سال و چند ماه است که در زندان بسر می برند مانند"ع ـ ش.ر" اخیرا قرار بازداشت موقت دیگری به اتهام اقدام علیه نظام صادر شده است.(ایسنا 9/8/85)

 

92 ـ عباس لسانی از بازداشت شدگان اعتراضات مردمی خردادماه سال جاری در اردبیل که هم اکنون در زندان بسر می برد، در شعبه اول دادگاه تجدید نظر استان اردبیل به اتهام اخلال در نظم، آسایش و آرامش عمومی به 18 ماه حبس، 50 ضربه شلاق و سه سال تبعید به شهرستان طبس محکوم گردید.(ایلنا 12/8/85)

 

93 ـ سعید(خیرالله) درخشنده فعال دانشجویی که در تاریخ 29 مرداد ماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود، به بند عمومی 209 زندان اوین منتقل شد.(ادوارنیوز 12/8/85)

 

94 ـ اکبر پورعبدالله از فعالین حرکت ملی آذربایجان از روز دوشنبه نهم آبان ماه 84 توسط ماموران اداره اطلاعات مرند دستگیر شده و تحت شکنجه قرار دارد. مامورین اداره اطلاعات پس از شکنجه وی لباسهای خون آلود پورعبدالله را به خانواده وی تحویل داده اند.

 (کمیته دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجان 18/8/85)

 

95 ـ عسگر اکبرزاده زندانی سیاسی که در زندان اردبیل نگهداری می شد، توسط مامورین سیاسی وزارت اطلاعات به مکان نامعلومی منتقل شده است. خانواده این زندانی سیاسی علیرغم پیگیریهای مکرر موفق به کسب اطلاعی از وضعیت وی نشده اند.(کمیته دانشجویی گزارشگران حقوق بشر 19/8/85)

 

96 ـ منصور طیوری نسب و حسین بوغدار از دانشجویان دانشگاه چمران اهواز به اتهام شرکت در حمل و مخفی کردن مواد منفجره و مهمات جنگی غیر مجاز و عضویت در جمعیت غیر قانونی به نام"اقلام الطلبه" و شرکت در فعالیت تبلیغی علیه نظام در دادگاه تجدید نظر هرکدام به 13 سال حبس محکوم شدند.(ایلنا 19/8/85)

 

97 ـ دکتر ناصر زرافشان، سعید شاه قلعه، غلام کلبی و هاشم شاهین نیا از زندانیان سیاسی زندان اوین در حضور زارع از مسئولین زندان توسط گروهی از مجرمان خطرناک زندان مورد ضرب و شتم قرار گرفتند. سعید شاه قلعه به سلول انفرادی بند 240 زندان اوین منتقل گردید.

 (کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی 23/8/85)

 

98 ـ پوریا نژاد ویسی روزنامه نگار زندانی که طی یکماه گذشته دارای وضعیت نامساعد جسمانی از جمله عدم تعادل در راه رفتن، استفراغ، حالت تهوع، خون دماغ، از دست دادن حافظه و بینایی شده بود، به صورت اورژانس از بهداری زندان اوین به بیمارستان شهدا منتقل شد. پزشکان بیمارستان شهدا پس از مشاهده نتایج آزمایشات اعلام نموده اند: به علت ضربه مغزی و آویزان بودن طولانی از پا، مغز وی متورم شده و از رسیدن مایع نخاعی به مخچه جلوگیری می کند. این روز نامه نگار در اول شهریور ماه جاری به اتهام جاسوسی توسط اطلاعات نیروی انتظامی بازداشت گردید. قاضی شعبه اول دادگاه انقلاب شهریار مسئول پرونده وی می باشد.(کمیته دانشجویی گزارشگران حقوق بشر 24/8/85)

 

99 ـ نعمت احمدی وکیل مدافع دکتر کیوان انصاری گفت: موکل من پس از 52 روز بازداشت بازجویی هایش تمام شده. اتهامات وی عبارتند از: اجتماع و تبانی در جهت اخلال در امنیت کشور، توهین به مقامات، آموزش در جهت تسخیر رادیو و تلویزیون، ایجاد ایمیل محرمانه و تبلیغ علیه نظام.

(ادوار نیوز 26/8/85)

 

100 ـ یاسر مجیدی زندانی سیاسی به اتهام ارتباط با سازمان مجاهدین خلق ایران از سال 80 در زندان بسر می برد. وی در دادگاه انقلاب کرج به 25 سال حبس محکوم شد و به زندان بیرجند تبعید گردید. نامبرده از داشتن وکیل محروم است. اخیرا یکی از وکلا که قصد پیگیری پرونده او را داشته با کارشکنی مسئولین دادگاه انقلاب و زندان مواجه گردیده است. وزارت اطلاعات خانواده وی را تهدید کرده اند که اگر با سازمانهای حقوق بشری و یا رسانه ها تماس حاصل کنند، امکان خودکشی یاسر مجیدی در زندان وجود دارد.(فعالان حقوق بشر در ایران 27/8/85)

 

اخبار کارگری :

101 ـ مهدی زمانی نوری دبیر اجرایی خانه کارگر ساوه اعلام کرد: برخی از کارفرمایان به منظور فرار از تعهدات قانونی اقدام به اخذ غیر قانونی 10 میلیون تومان سفته از کارگران جهت اشتغال بکار موقت در کارخانجات منطقه می نمایند تا کارگران از مراجعه به دستگاه قضایی خودداری کنند.(ایلنا 1/8/85)

 

102 ـ 81 نفر از کارگران شرکت"شاهین توفیق" وابسته به مجتمع غذایی "صاحب سحر زمان" تولید کننده ماءالشعیر جکوار در ارومیه 4 ماه است که حقوق و مزایای خود را دریافت نکرده اند. همچنین 30 نفر از کارگران این شرکت از کار اخراج شدند.(ایلنا 1/8/85)

 

103 ـ علیرضا محجوب دبیر کل خانه کارگر گفت: در حال حاضر 500 واحد صنعتی با بحران پرداخت حقوق کارگران از 3 ماه تا 50 ماه مواجه هستند،وی افزود در این واحدها 200000 کارگر مشغول به کار هستند.(ایلنا 6/8/85)

 

104 ـ فواد سهرابی، خبات مرادی، فرهاد رضایی، فخرالدین زند کریمی کارگران شرکت ریسندگی"پردیس" سنندج به علت اعتراض به روند اخراج کارگران و نحوه عقد قرار داد با کارگران قرار دادی از سوی مدیریت کارخانه از کار اخراج شدند.(ایلنا 7/8/85)

 

105 ـ عباس سالاری دبیر اجرایی خانه کارگر پاکدشت گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون 60 کارگاه و کارخانه در شهرستان پاکدشت تعطیل گردیده است. وی گفت: آمار کارگرانی که به مراجع قانونی شکایت کرده اند 10000نفر اعلام گردیده، اما به اعتقاد من دراین مدت 40000نفر شغل خود را از دست داده اند.(ایلنا 7/8/85)

 

106 ـ جواد اکبری دبیر اجرایی خانه کارگر کرمانشاه گفت: شرکت"نساجی غرب" کرمانشاه 19 ماه است که تعطیل است و براثر نا کار آمدی مدیران این شرکت، آمار کارگران این واحد تولیدی از 1200نفر به 140 نفر کاهش یافته است.(ایلنا 8/8/85)

 

107 ـ به گفته فرمانده نجات سازمان آتش نشانی بر اثر ریزش یک ساختمان 5 طبقه در حال احداث یک کارگر 21 ساله بنام حشمت کشته شد. وی گفت: مالک آپارتمان برای اینکه در هزینه های خود صرفه جویی کرده باشد، بجای استفاده از تیر آهن در سقف فقط تیرچه بلوک و یونولیت کار گذاشته بود که تحمل وزن مصالحی را که روی آن گذاشته بودند را نیاورد.(آفتاب یزد 9/8/85)

 

108 ـ محسن حکیمی عضو کانون نویسندگان ایران و فعال کارگری به اتهام اجتماع و تبانی جهت ارتکاب جرم در روز جهانی کارگر سال 83 در شعبه اول دادگاه انقلاب سقز محاکمه شد.(ایلنا 10/8/85)

 

109 ـ مسعود اقلامی رئیس سازمان کار و آموزش فنی و حرفه ای استان همدان گفت: در ماه نخست سال جاری 60 مورد حادثه ناشی از کار در سطح این استان روی داده است. وی افزود: از این تعداد 6 مورد منجر به فوت و 54 مورد دیگر منجر به ضایعات و صدمات جانی و خسارات مالی شده است.

(ایلنا 12/8/85)

 

110 ـ رجبعلی شهسواری رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانکاری کشور، علیرضا حیدری دبیر کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور و پرویز احمدی پنجکی رئیس سابق کانون عالی شوراها جهت بازجویی به شعبه 11 بازپرسی دادسرای عمومی تهران احضار شدند.(ایلنا 12/8/85)

 

111 ـ جواد اکبری دبیر اجرایی خانه کارگر استان کرمانشاه اعلام کرد: کارخانه"گونی بافی بیستون" تعطیل و 200 کارگر شاغل در این کارخانه سرگردان هستند.(ایلنا 12/8/85)

 

112 ـ محمد عمارلو دبیر اجرایی خانه کارگر نیشابور گفت: کارخانه"امید صنعت" نیشابور تعطیل و 90 کارگر شاغل در این کارخانه بیکار شدند. کارگران این واحد صنعتی 7 ماه است که حقوق دریافت نکرده اند. (ایلنا 13/8/85)

 

113 ـ محمد یعقوبی دبیر اجرایی خانه کارگر استان گیلان اعلام کرد: در سال جاری 7000 کارگر در استان گیلان از کار اخراج شده اند. وی گفت: در جریان بارش سنگین برف در سال 83 در استان گیلان بیش از 400 واحد بزرگ آسیب دیدند و  10000 کارگر بیکار شدند. نامبره افزود: اکثر کارخانه های چای دراستان گیلان تعطیل شده اند.(ایلنا 13/8/85)

 

114 ـ اقبال لطیفی با 13 سال سابقه کار در شرکت نساجی کردستان بدلیل اعتراض به اخراج 14 نفر از کارگران شاغل در این شرکت،توسط مدیریت از کار اخراج گردید.(ایلنا 13/8/85)

 

115 ـ منصور اصانلو، ابراهیم مددی، ناصر غلامی، عباس نژند کودکی، نعمت امیر خانی و حسن حاج وند از اعضای سندیکای شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در شعبه چهارم دادسرای کارکنان دولت مورد بازجویی قرار گرفتند و با قرار کفالت آزاد شدند.(ایلنا 14/8/85)

 

116 ـ شکرالله عطار زاده نماینده بوشهر طی نامه ای به مصطفی پور محمدی وزیر کشور اعلام کرد: بر اثر تیر اندازی نیروی انتظامی به کارگران گمرکات بندر دیلم، یک کارگر بنام بارونی حقیقت کشته و کارگر دیگری بنام عبدالحسین خواجه مجروح شده است.(ایلنا 14/8/85)

 

117 ـ مرتضی ریحانیان دبیر اجرایی خانه کارگر زنجان گفت: کارخانه "اکفا" در زنجان تعطیل و 150 کارگر شاغل در این کارخانه بیکار شدند، این کارگران چندین ماه است که حقوق دریافت نکرده اند.

(ایلنا 14/8/85)

 

118 ـ جواد اکبری دبیر اجرایی خانه کارگر استان کرمانشاه گفت: کارخانه های لوله سازی پولیکا، رنگهای مرغوب گلفام و تولید میلگرد در کرمانشاه تعطیل گردیدند و کلیه کارگران شاغل در این سه کارخانه بازخرید شدند.(ایلنا 14/8/85)

 

119 ـ حمید رضا گیلکی و رمضان گیلکی کارگران معدن زغال سنگ"گمانه غزنوی" واقع در جاده آزادشهرـ شاهرود بر اثر گاز گرفتگی جان باختند. یک مقام آگاه علت وقوع این حادثه را فراهم نبودن لوازم و تجهیزات حفاظت ایمنی عنوان کرد.(ایلنا 15/8/85)

 

120 ـ دفتر آمار و محاسبات اقتصادی و اجتماعی سازمان تامین اجتماعی اعلام کرد: در طول سال 84 تعداد 100 مورد از حوادث ناشی از کار منجر به مرگ کارگران شده است.(ایلنا 15/8/85)

 

121 ـ حسین باقریان دبیر اجرایی خانه کارگر شهریار گفت: شرکت کشت و صنعت شهریار تعطیل گردید و کلیه 500 کارگر شاغل در این شرکت بازخرید شدند.(ایلنا 15/8/85)

 

122 ـ غلامرضا محمدی دبیر اجرایی خانه کارگر طبس اعلام کرد: کارخانه"سم سازی" طبس تعطیل و 50 کارگر شاغل در این کارخانه بیکار شدند.این کارخانه بدلیل عدم پرداخت بدهی های وزارت جهاد کشاورزی تعطیل شد.(ایلنا 15/8/85)

 

123 ـ کارگران واحد شماره 2 کارخانه "بافت آزادی" به دلیل عدم دریافت حقوق و مزایا دست از کار کشیدند، مدیریت این واحد 2 تن از کارگران معترض را از کار اخراج کرد.(ایلنا 16/8/85)

 

124 ـ محمد عمارلو دبیر اجرایی خانه کارگر نیشابور گفت: کارخانه یخچال سازی"البرز" تعطیل گردید. تعداد کارگران این واحد صنعتی از 140 نفر به 80 نفر کاهش یافته است. کارگران شاغل در این کارخانه 7 ماه است که حقوق دریافت نکرده اند.(ایلنا 16/8/85)

 

125 ـ مجید احمدی گودینی رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار کرمانشاه اعلام کرد: مزرعه"آفتاب تابان" کرمانشاه به وسیله بانک ملت مصادره شد و 60 کارگر شاغل در این کارخانه در بلاتکلیفی بسر می برند.(ایلنا 17/8/85)

 

126 ـ یک میلیون و 800 هزار کودک محروم از تحصیل در کشور وجود دارد که 400هزار نفر از آنان زیر 15 سال هستند و به کار دائمی مشغولند، حدود 36000تن از این کودکان در شهر همدان مشغول به کار هستند. این کودکان 8 ساله تا 15 ساله در کارگاههای قالیبافی، سفال سازی و کارهای ساختمانی با نصف حقوق بدون برخورداری از هیچ گونه حمایتی از صبح تا شام بکار مشغول هستند.(ایلنا 21/8/85)

 

127 ـ بیش از 200 نفر از کارگران کارخانه"کاغذ سازی کارون" 8 ماه است که حقوق، مزایا، عیدی و پاداش سال 85 را دریافت نکرده اند. کارگران شاغل در این کارخانه در اعتراض به حقوق معوقه خود، در مقابل نهاد ریاست جمهوری تجمع کرده بودند.(ایلنا 21/8/85)

 

128 ـ حدود 400 نفر از کارگران شرکت"نوشاب" در غرب تهران 2 ماه است که حقوق دریافت نکرده اند. کارگران شاغل در این شرکت از صبح تا ظهر اعتصاب کرده بودند.(ایلنا 21/8/85)

 

129 ـ مدیریت شرکت آب و فاضلاب روستایی استان کردستان 11 تن از کارمندان خود را اخراج کرد. این کارمندان اخراجی در مقابل استانداری تحصن کرده بودند. نیروی انتظامی سنندج یکی از کارمندان اخراجی بنام حسین سجادی را مجروح و دستگیر نمودند.(ایلنا 23/8/85)

 

130 ـ محمود صالحی و جلال حسینی از بازداشت شدگان روز جهانی کارگر سال 83 در سقز به اتهام اجتماع و تبانی جهت ارتکاب جرم در شعبه اول دادگاه انقلاب سقز به ترتیب به 4 سال و 2 سال زندان محکوم شدند.(ایسنا 24/8/85)

 

131 ـ حجت الله سلیمی رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار کهکیلویه و بویر احمد گفت: به دلیل آنکه خواستار استیفای حقوق کارگران شدم و یک میلیارد و 600 میلیون تومان مطالبات کارگران را دریافت کردم مدیریت دانشگاه علوم پزشکی شهر کرد مرا به یکی از بیمارستانهای خارج از شهر کرد بنام رسالت تبعید کرد.(ایلنا 23/8/85)

 

132 ـ 49 نفراز کارگران شرکت ریسندگی و رنگرزی"شاهو" در سنندج، 8 ماه است که حقوق، مزایا و بیمه بیکاری خود را دریافت نکرده اند. کارگران بلاتکلیف این شرکت در مقابل اداره کل تامین اجتماعی استان کردستان دست به تجمع زدند.(ایلنا 24/8/85)

 

133 ـ عید علی کریمی دبیر اجرایی خانه کارگر استان قزوین گفت،"باغ کوثر" شامل 1000هکتار زمین بود که انواع میوه در آن موجود بود. این شرکت زیر پوشش بنیاد مستضعفان می باشد. مدیریت این شرکت 200 کارگر شاغل را اخراج و باغها را خشک کردند.(ایلنا 24/8/85)

 

134 ـ مجید احمدی گودینی رئیس کانون شوراهای اسلامی کار استان کرمانشاه گفت:کارخانه"کفش کویر" تعطیل و 50 کارگر شاغل در این واحد بیکار شدند. وی افزود:بر اثر واردات بی رویه کفش های چینی و بی توجهی مسئولان بسیاری از کارخانجات کشور دچار بحران شده اند.(ایلنا 26/8/85)

 

135 ـ چهار کارگر شرکت ساختمان سازی"سبلان سبز" در حین گود برداری بر اثر ریزش ساختمان جان باختند. ماموران امداد و آتش نشانی با تاخیر در محل وقوع حادثه حاضر شدند. این کارگران در زیر بارش برف بدون استفاده از وسایل و ابزار حفاظتی و ایمنی مشغول بکار بودند.(ایلنا 28/8/85)

 

136 ـ منصور اصانلو رئیس سندیکای واحد اتوبوسرانی تهران و حومه توسط ماموران امنیتی لباس شخصی بازداشت شد. نامبرده روز پنج شنبه هفته گذشته از ناحیه چشم مورد عمل جراحی چشم قرار گرفته بود و در حین بازداشت نیز بانداژی بر روی چشم وی قرار داشت. منصور اصانلو مدتی پیش پس از تحمل 8 ماه حبس با قرار وثیقه 150 میلیون تومانی از زندان آزاد شده بود.(ایلنا 28/8/85)

 

137 ـ 25 نفر از کارگران شرکت"صندوق نسوز کاوه" در شرق تهران بدستور مدیریت شرکت از کار اخراج شدند.(ایلنا 29/8/85)

 

نقص عضو بر اثر شکنجه در زندان :

138 ـ یک مرد به اتهام جعل اسناد و نگهداری مشروبات الکلی، بر اثر شدت شکنجه در اداره آگاهی مسجد سلیمان، انگشتان هر دو دست خود را از دست داده است. این متهم به بیمارستان مطهری تهران منتقل شده است. ماموران اداره آگاهی با آویزان کردن این متهم از سقف به مدت طولانی و قرار دادن شعله آتش بر روی انگشتان این فرد و ایراد ضرب و شتم مکرر موجب شدند حال وی وخیم شده و به بیمارستان منتقل گردد. پزشکان می گویند: هر دو دست این متهم از ناحیه کف دست به دلیل جراحات وارده بایستی قطع شود. لازم به ذکر است که فرد مذکور پیش از این مدت 8 سال به اتهام سیاسی و امنیتی در یکی از شهرهای استان خوزستان زندانی بوده است.(ادوارنیوز 3/8/85)

 

قتل مردم توسط نیروی انتظامی :

139 ـ هدایت دیسماسی 25 ساله بر اثر تیر اندازی نیروی انتظامی در نوار مرزی شهرستان پیرانشهر کشته شد.(سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان 20/8/85)

 

محکومين به اعدام:

140 ـ علیرضا 29 ساله به جرم قتل 3 زن به نامهای فرحناز کمیلی، مهناز نوزاد و شهره آرین در شعبه 71 دادگاه کیفری استان تهران به ریاست قاضی نورالله عزیز محمدی و با تائید دیوانعالی کشور محکوم به اعدام شد. بر اساس حکم صادره از سوی دیوانعالی کشور خانواده اولیای دم با توافق در مورد پرداخت نصف دیه می توانند علیرضا را قصاص کنند.(اعتماد 1/8/85)

 

141 ـ نصرت الله ـ ا به جرم قتل حسن ج در دادگستری شهرستان تویسرکان به ریاست حجت الاسلام متقی محکوم به اعدام شد.(اعتماد ملی 6/8/85)

 

142 ـ کیان به جرم قتل همسرش سهیلا در شعبه 71 دادگاه کیفری استان تهران به ریاست قاضی نورالله عزیز محمدی و با تائید شعبه 31 دیوانعالی کشور محکوم به اعدام شد.(اعتماد ملی 13/8/85)

 

143 ـ سلمان به جرم قتل نادر در شعبه 1606 دادگاه عمومی استان تهران و با تائید شعبه 33 دیوانعالی کشور محکوم به اعدام شد.(اعتماد ملی 13/8/85)

 

144 ـ حسن 25 ساله به جرم قتل برادرش کمال 40 ساله در شعبه 71 دادگاه کیفری استان تهران به ریاست قاضی نورالله عزیز محمدی و با تائید دیوانعالی کشور محکوم به اعدام شد.(اعتماد ملی 15/8/85)

 

145 ـ علی محمد افسانه به جرم قتل 12 نفر از بستگان خود در دادگاه کیفری استان فارس و با تائید دیوانعالی کشور به 9 بار اعدام محکوم شد.(اعتماد 17/8/85)

 

146 ـ بابک 19 ساله به جرم قتل علی 17 ساله در شعبه 1188 دادگاه عمومی تهران و با تائید شعبه 44 دیوانعالی کشور محکوم به اعدام شد.(همشهری 22/8/85)

 

147 ـ حسین و ابوالفضل به جرم آدم ربایی و تجاوز به عنف در شعبه 77 دادگاه کیفری استان تهران به ریاست قاضی ساعی محکوم به اعدام شدند.(ایران 23/8/85)

 

148 ـ عوض به جرم قتل سید حسن در شعبه 71 دادگاه کیفری استان تهران به ریاست قاضی نورالله عزیز محمدی محکوم به اعدام شد.(اعتماد ملی 23/8/85)

 

149 ـ بهزاد به جرم قتل زهرا و فریده و زنای به عنف در شعبه 71 دادگاه کیفری استان تهران به ریاست قاضی نورالله عزیز محمدی محکوم به اعدام شد.(فارس 28/8/85)

 

زندانیان سیاسی محکوم به اعدام:

 

150 ـ عباس جعفری دولت آبادی رئیس کل دادگستری استان خوزستان اعلام کرد: طبق احکام صادر شده، حکم اعدام 10 نفر از 19 نفر عاملان بمب گذاریهای سال گذشته در دیوان عالی کشور تائید شده و بزودی در ملاء عام به مرحله اجرا در خواهد آمد.(ایرنا 18/8/85)اسامی محکومین به اعدام عبارتند از:علی مطیری نژاد، عبدالله سلیمانی، مالک بنی تمیم، محمد چعب پور، عبدالامیر فرج الله چعب، خلف خضیری، عبدالرضا سنواتی، ماجد آلبوغیش، علیرضا عساکره و قاسم سلامات. این محکومین به اعدام اعضای" حرکت " نزال العربی" مشهور به گروه " محی الدین آل ناصر"  بوده اند. (ایلنا 27/8/85)

 

اعدام زندانیان سیاسی:

151 ـ بهزاد نارویی، محمد امین هرمزی و عبدالله شیخ حسینی از اعضای « سازمان جندالله ایران» به اتهام محاربه از طریق بکارگیری سلاح و مهمات جنگی بمنظور بر هم زدن امنیت کشور، ربودن اتباع کشورهای آلمان، هلند و ایرلند، حمله به پاسگاه انتظامی خاش، قتل 3 نفر از نیروی انتظامی و.....در ساعت 13 به حکم مراجع عالی قضایی در ملاء عام در زاهدان بدار آویخته شدند.

(جمهوری اسلامی 10/8/85)

 

152 ـ محمد آسکانی فرزند محمد به جرم کشتن دو تن از محافظین رئیس جمهور به حکم دادسرای عمومی و انقلاب ایرانشهر در ملاء عام اعدام گردید.(بازتاب 14/8/85)

 

153 ـ جواد المنشی از زندانیان امنیتی بند 209 زندان اوین و تنها شاهد قتل زهرا کاظمی در بند 209 زندان اوین بدستور مقامات قضایی اعدام شد.(فعالان حقوق بشر در ایران 21/8/85)

 

 

احکام اجرا شده اعدام توسط دادگاهها :

154 ـ علی الف 45 ساله و محمد الف 37 ساله به جرم قتل به حکم قوه قضائیه در زندان آمل به دار آویخته شدند.(اعتماد 30/7/85)

 

155 ـ پرویز مینکی به اتهام سرقت مسلحانه و قتل به حکم دادگستری استان هرمزگان و با تائید شعبه 32 دیوانعالی کشور در زندان مرکزی بندرعباس به دار آویخته شد.(ایسنا 9/8/85)

 

156 ـ "الف ـ م" به اتهام راه اندازی باند بزرگ "فسادو فحشاء" در گرگان بدستور شعبه دوم دادگاه عمومی و انقلاب گرگان با حضور دادستان گرگان ، معاونان وی و ماموران اطلاعات در ملاء عام به دار آویخته شد. (اعتماد ملی 10/8/85)

157 ـ محسن گلزاری، نادر کهرازی و مجید کهرازی به اتهام"محاربه و افساد فی الارض" به حکم مراجع عالی قضایی در ساعت 7 بامداد در ملاء عام در زاهدان بدار آویخته شدند.(جمهوری اسلامی 10/8/85)

 

158 ـ محمد رضا به جرم قتل یک جواهر فروش در شعبه 74 دادگاه کیفری استان تهران به ریاست قاضی یاور زاده و با تائید دیوانعالی کشور به همراه سه نفر دیگر که به جرم قتل محکوم به اعدام شده بودند درتهران به دار آویخته شدند.(اعتماد 13/8/85) 

 

159 ـ محب علی غلامیان مقدم به جرم قتل جمعه پهلوان به حکم شعبه اول دادسرای زابل و با تائید مراجع عالی قضایی در شهر"دوست محمد" بخش "میانکنگی" شهرستان زابل در ملاءعام به دار آویخته شد.(ایران 13/8/85)

 

160 ـ نجیب الله قیوص فرزند بسم الله به جرم قاچاق مواد مخدر به حکم دادسرای عمومی و انقلاب ایرانشهر در ملاء عام اعدام شد.(بازتاب 14/8/85)

 

161 ـ "م ـ م" 36 ساله به جرم قتل محمد مرضیه تبعه بنگلادش در سال 78 به حکم دادگستری بندرعباس و با تائید دیوان عالی کشور در زندان مرکزی بندرعباس اعدام شد.(ایسنا 17/8/85)

 

162 ـ شهاب درویشی به جرم تشکیل باند فساد، ضرب و جرح عمدی و عمل لواط به حکم شعبه دوم دادگاه شهرستان صحنه و با تائید شعبه دوم دادگاه تجدید نظر دادگاه کرمانشاه و شعبه 27 دیوانعالی کشور در میدان آزادی کرمانشاه در ملاء عام به دار آویخته شد.(ایرنا 23/8/85)

 

163 ـ پنج نفر به نامهای "ن ـ ع"،" الف ـ ر"، "الف ـ ج"، "غ ـ ت" و "ج ـ ر" به جرم حمل و خرید و فروش مواد مخدر به دستور قوه قضائیه با حضور دادستان، رئیس دادگستری، رئیس زندان و ...... در تایباد اعدام شدند.(ایسکانیوز 27/8/85)

 

164 ـ مختار جعفر زاده، سید ابوالقاسم حسینی، روح الله تورانی، حسن بهزادپور و اسماعیل سپر کو به جرم تجاوز به عنف به حکم شعبه سوم دادگاه کیفری استان گلستان و با تائید شعبه 41 دیوانعالی کشور مستقر در مشهد در ورزشگاه شهید اقبالی مینو دشت در ملاء عام به دار آویخته شدند.(جمهوری اسلامی 30/8/85)

 

اخبار اجتماعی :

165 ـ امیر حسین مطهر معاون دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: هر دو ساعت یک نفر در کشور بر اثر اعتیاد جان خود را از دست می دهد و سال گذشته 4320 نفر بر اثر سوء مصرف مواد مخدر در کشور جان خود را از دست داده اند.(همشهری 2/8/85)

 

166 ـ سرهنگ بهادریان مدیر کل مبارزه با مفاسد اجتماعی استان گیلان گفت: در 7 ماهه سال جاری 974 نفر به اتهام شرکت در مجالس"لهو و لعب" در استان گیلان توسط نیروی انتظامی دستگیر شده اند. وی افزود: این آمار نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته 44 در صد افزایش نشان می دهد.(بازتاب 8/8/85)

 

167 ـ معاونت اجتماعی و ارشاد فرماندهی نیروی انتظامی استان اصفهان اعلام کرد: با اجرای طرح امنیت اجتماعی در اصفهان و در راستای مبارزه با مظاهر علنی"فساد" طی هفته گذشته 47 نفر از افراد"بدحجاب"دستگیر و به بیش از 1500 نفر تذکر داده شد.(فارس 12/8/85)

 

168 ـ داریوش قنبری نماینده ایلام در مجلس شورای اسلامی گفت: طبق آمار و ارقامی که همه ساله در خصوص میزان خودکشی در ایلام اعلام می شود، سالانه بطور میانگین 430 نفر در این استان خودکشی می کنند. استان ایلام مقام اول را به لحاظ دارا بودن میزان خودکشی در مقایسه با دیگر استانهای کشور داراست. قنبری مهمترین و اصلی ترین علت خودکشی را در ایلام عامل اقتصادی بر شمرد و افزود، هم اکنون یک سوم جمعیت ایلام تحت پوشش کمیته امداد هستند، یک سوم دیگر نیز به دنبال تحت پوشش قرار گرفتن در دیگر نهادهای حمایتی هستند.(مهر 18/8/85)

 

169 ـ سرتیپ زارعی رئیس پلیس تهران گفت: 29 دختر، زن و مرد به اتهام فساد در کرج  توسط نیروی انتظامی دستگیر شدند.(کیهان 20/8/85)

 

170 ـ اکبر عباس ملکی معاون اداری و مالی سازمان تامین اجتماعی در نامه ای به مدیران این سازمان دستور داد تا هرچه سریعتر نسبت به جابجایی و جدا سازی اتاقهای مختلط این سازمان به منظور حفظ شئونات اسلامی اقدام شود و اتاقهای کارمندان زن ومرد از هم جدا گردند.

(صدای عدالت 22/8/85)

 

171 ـ ماموران کلانتری فیاض بخش مشهد به فرماندهی سرهنگ شاه بیگی با حمله به یک خانه 4 مرد و 2 زن را به اتهام فساد دستگیر کردند.(صاحب قلم 23/8/85)

 

 

"فعالین ایرانی دفاع از حقوق بشر در اروپا و امریکای  شمالی"

ihrnena@gmail.com           30/8/1385    21/11/2006

 

انجمن فعالان حقوق بشر در ايران ـ کانادا : FaalanHRC@yahoo.ca

siterahaei@yahoo.com : انجمن مدافعین حقوق بشرو دمکراسی در ایران –   فرانسه

اتحاد برای دفاع ازحقوق بشر در ایران – واشنگتن – آمریکا : adhri1@yahoo.com

انجمن مدافعين حقوق بشر در ايران ـ بلژيک :  kanon253m@yahoo.com

  info@vzvmiran.de :کانون دفاع از حقوق بشر در ایران - آلمان

shafaei@azadegy.de  شبکه فعالان حقوق بشر ایرانی در آلمان :

HRIRNL@gmail.com : کانون دفاع ازدمکراسی در ایران– هلند

info@komitedefa.org  : کمیته دفاع از حقوق بشر در ایران – سوئد 

defendhriran_ca@yahoo.com :کمیته دفاع از حقوق بشر در ایران – کالیفرنیا – آمریکا

komitenoran@yahoo.noکمیته نوران ( کمیته دفاع از حقوق بشر در ایران – نروژ) :  

yebarak@yahoo.ca  :  سازمان ایرانیان غرب کانادا – ونکور – کانادا

kupg_iran@yahoo.de :  کمیته دفاع از زندانیان سیاسی ایران- برلین 

demokrasi5@yahoo.deکمیته دفاع از آزادی و دمکراسی در ایران – اطریش :

mnrecht@hotmail.com فعالین ایرانی حقوق بشر- سوئیس:

اتحادیه برای دمکراسی در ايران ـ ايتاليا : updi@libero.it

فعالان دفاع از حقوق بشر :  Irantestimonyinfo@irantestimony.com