در انتخابات شورای شهر و روستا در هلند

 حزب کارگر و حزب سوسیالیست پیروز شدند.

 

روز 7 مارس در هلند انتخابات شوراهای شهر و روستا برگزار شد. اگر چه این انتخابات هم زمان با انتخابات مجلس قانونگذاری اول و دوم هلند نبود ولی مردم و سیاستمداران هلند در آن شرکت فعال داشتند.

طی 20 سال گذشته حزب دمکرات مسیحی همیشه بالاترین آرا را بدست می آورد. ولی دیروز برای اولین بار حزب کارگر برخوردار از کسب بالاترین درصد آرا شد. در حقیقت هم اکنون حزب گارگر بزرگترین حزب هلند میباشد.

در انتخابات سال 2002 به خاطر جو راستگرائی در جامعه هلند و حرکت های دست راستی پیم فورتین، سیاست مدار دست راستی ، جامعه هلند به راست گرایش پیدا کرد. جو راست گرائی مو جب آن شد تا احزاب چپ در اکثر شهرها و روستاها اکثر کرسی های خود را از دست بدهند. در طول چهار سال حاکمیت احزاب دست راستی در شهرها و روستاها، دیروز مردم هلند احزاب دست راستی کوچک را در اکثر شهرها و روستا تقریبا از دور خارج نمودند. احزاب لیبرال، دمکرات مسیحی و دمکرات های 66 که دولت کنونی را در دست دارند همراه با حزب پیم فورتین بزرگترین شکست خوردگان انتخابات دیروز بودند.

 

حزب دمکرات مسیحی بیش از 300 نماینده از دست داده است.

شرکت مهاجرین و خارجیان در تمام شهرهای بزرگ هلند  این بار خیلی چشم گیر بود. اگر چه هنوز هم شرکت آنان در انتخابات نسبت به هلندی ها کمتر است ولی آمار نشان می دهد که امسال شرکت فعال داشته اند. شرکت آنان  باعث شده است که احزاب چپ دارای بیشترین کرسی ها شوند. درشهرها ی روتردام و آمستردام، 80 درصد مهاجرین  به حزب کارگر رای داده اند. شرکت گسترده خارجیان در هلند باعث شد تا حزب دست راستی  پیم فورتین،  سیاست مدار دست راستی که چهار سال پیش توسط یک هلندی طرفدار محیط زیست کشته شد در رتردام از دور خارج شود و حزب کارگر حائز بالاترین در صد آرا شود.

 

تمام تحلیل گران  و روزنامه نگاران اعلام کردند که هلند به سمت نیروهای چپ خرخش نموده است. یکی از مهمترین دلایل این چرخش عدم موفقیت احزاب دست راستی در چهار سال گذشته عنوان شده است. دولت کنونی بجز حرف های دهان پر کن کاردیگری  برای مردم فقیر و کم درآمد هلند نکرده است. وضع معیشتی مردم از چهار سال گذشته بدتر شده است. برای اولین بار چندین هزار خانواده هلندی به  خاطر نداشتن پول کافی مجبور شده اند به مکانهائی مراجعه کنند که توسط افراد نیکوکار برای کمک به مردم بی بضاعت دایرشده  است.  آنان با مراجعه به مکانهای خیریه که اغلب توسط کلیسا ها اداره میشود،  پوشاک دست دوم و مواد عذائی مجانی  دریافت می نمایند. در چند شهر بزرگ نیز آشپزخانه های دایر شده است که هر هفته دو بار به کودکان و نوجوانان غذای گرم می دهد.  چون تعداد زیادی از این جوانان به خاطر سوء تغذیه دچار مشکلات جسمی شده اند.

 بیمه های درمانی دو برابر شده است.

بیکارانی که با کمک سوبسیدی دولت به کار گرفته شده بودند بعد از بقدرت رسیدن دولت دست راستی کنونی، شغل خود را از دست دادند و به خیل بیکاران پیوستند. لازم به ذکر است که سوبسیدی دولت به کار فرمایان لغو شد و شرایط پذیرش بیکاران بیش از همیشه مشکل شد. 

در واقع در سالهای گذاشته مردم فقیر فقیر تر و مردم ثروتمند،  ثروتمندتر شده اند.

بعد از اعلام پیروزی نیروهای چپ، رهبر حزب سوشیالیست هلند رهبر حزب کارگر بزرگترین حزب برنده انتخابات را فراخواند تا همگام به تشکیل حرکتی در راستای بازسازی جامعه متشکل از نیروهای چپ اقدام کند. 

 حزب لیبرال آزادی مردم که سالهاست طبل مخالفت با پناهندگان را می نوازد و در چهار سال گذاشته توانسته بود آرا زیادی را از آن خود کند حال با گرایش مردم به سمت نیروهای چپ متحمل شکست سنگینی شده است. علی رغم تلاشهای فراوان آنان برای حل مشکلات پناهندگی قادر به حل مشکلات عظیم پناهندگی نبودند.

 پس از اعلام نتایج انتخابات و شکست نیروهای دست راستی ، رهبر حزب  لیبرال آزادی مردم ، از مقام خود استعفاد داد. تا کنون جانشینی برای او مشخص نشده است. مطبوعات هلند اسم سه نفر را بعنوان جانشین ا حتمالی او نام میبرند. یکی از آنها معاون وزیر خدمات اجتماعی است که 39 سال سن دارد. دو نفر دیگر وزیر مهاجرت و وزیر دفاع می باشند.  دو نفر آخر از راست ترین افراد این حزب هستند که مخالف  خارجیان، بخصوص پناهندگان می باشند. بعد از گذشت دو روز از  انتخابات، امروز حزب دست راستی لیبرال آزادی مردم با معرفی یک کاندیدا دیگر رقبای حزبی را دعو ت به شرکت درانتخاباتی به منظور تعیین فردی برای رهبری حزب نمود. فرد مذکور نسبت به دیگر رقبای احتمالی دارای چهره محبوبتری در نزد مردم هلند میباشد و نسبت به بقیه اعضاء دارای قدرت بیان خوبی است و کمتر به مخالفت با پناهندگان در رسانه های عمومی پرداخته است. 

در ضمن از سه ریئس فراکسیونهای تشکیل دهنده دولت در مجلس دو تن از آنان استعفا داده اند. خیلی از سیاستمداران احتمال میدهند که کابینه کنونی قبل از اتمام دوره چهار ساله خود که 14 ماه دیگر به پایان آن مانده است سقوط خواهد کرد.

طبق آ خرین نظرسنجی هائی که دیروز در هلند انجام شده است در صورت برگزاری انتخابات مجلس در شرایط کنونی، احزاب دست چپی حائز بالاترین آرا خواهند شد . 

 

حزب

در صد آرا در سال 2002

 

در صد آرا در سال 2006

 

 حزب دمکرات مسیحی

20,3

 

16,9

حزب لیبرال آزادی مردم

15,3

13,8

حزب چپ سبز

6,1

5,9

دمکرات های 66

3,7

2,6

حزب کارگر

15,8

23,4

حزب سوشیالیست

2,9

5,7

 

 

 

 

محمدرضا اسکندری

9 مارس 2006

http://www.payieez.blogspot.com/

mreskandari@gmail.com