گزارش دویچه وله از

حمله نیروى انتظامى به تجمع روز زن در پارك دانشجو

    

 گردهمایى مسالمت آمیز گروه‌هاى مختلف مدافع زنان در پارك دانشجو به مناسبت گرامی‌داشت هشت مارس، دقایقى پس از آغاز، با حمله نیروهاى انتظامى به شركت كنندگان برهم خورد. خانم‌ها محبوبه عباسقلى‌زاده و مریم شبانی كه از جمله حاضران در این تجمع بودند كمى پس از حمله نیروهاى انتظامی، در حالیكه به خیابان‌های حوالى پارك دانشجو پناه برده بودند، توضیحات كوتاهى درباره این حادثه در اختیار دویچه‌وله قرار دادند.

 

مهیندخت مصباح

 

تعریف كنید چه شد؟

محبوبه عباسقلى زاده: قضیه به این صورت شد كه حدود  صد و بیست سى نفر از فعالان جنبش زنان شامل زن و مرد درپارك دانشجو تجمع كرده بودیم و آنجا بروشورهاى مراسم را داشتیم پخش می‌كردیم. همزمان چند ماشین نیروى انتظامى در اطراف ایستاده بود و مرتب تذكر مى‌دادند كه تجمع غیر قانونى است و متفرق شوید. تعداد نیروى انتظامى رفته رفته افزایش پیدا كرد. تهدید به حمله كردند و بعد اقدام به حمله كردند. بسیارى را مجروح كردند. فحش‌هاى ركیك دادند. در واقع خشونت‌هایى كردند كه با دشمن می‌كنند و الان هم همه متفرق شده‌اند. ساعت چهارونیم همه متفرق شدند. تعداد نیروهاى انتظامى تقریبا دو برابر شركت كننده ها بود. شاید حدود سیصد نفر! می‌خواهم بگویم خیلى زیاد!“

 

مراسم چقدر انجام شده بود كه این اتفاق افتاد؟

محبوبه عباسقلى‌زاده:  فقط بروشورها را پخش كرده بودیم و سرود ”اى زن اى حضور زندگى“ رو خواندیم و در حقیقت هنوز شروع نشده بود و یكربع اول بود كه این اتفاق افتاد.

 

الان همه متفرق شده‌اند؟

محبوبه عباسقلى زاده: آره همه!  هیجكس از دیگرى خبر ندارد. همه با دست و پاى ضرب دیده و كبود به گوشه‌اى رفته‌اند. یكى چهار راه كالح است یكى میدان انقلاب. ولى راه برگشتن نیست. راهها را بسته‌اند.

 

برخورد مردم چه بود؟

محبوبه عباسقلى‌زاده: مردم حیرت زده بودند. آنجا چهار راه ولیعصر محیطى است كه مردم براى خرید میایند. جز این كه با حیرت و تعجب نگاه كنند، و با هم حرف بزنند، عكس‌العمل خاصى نشان ندادند. خشونت وحشت می‌آورد دیگر خانم عزیز!

 

* * *

 

توضیحات خانم "مریم شبانى"، خبرنگار روزنامه "اعتماد ملى"، عضو شوراى مركزى دفتر تحكیم وحدت

 

خواهش می‌كنم تعریف كنید چگونه به شما حمله شد؟

مریم شبانى:  در دقایق اولیه در حالیكه حدود دویست نفر جمع شده بودند، یك‌ربع بعد از شروع، پس از خواندن شعر، نیروى انتظامى بدون اینكه هشدار خاصى بدهد با باتوم حمله كرد به جمعیت و شروع كرد به زدن و دنبال كردن آنها در خیابان‌هاى اطراف. تا جاییكه متاسفانه خانم سیمین بهبهانى كه تازه از بیمارستان مرخص شده و با وضع جسمى نامساعد آمده بود به میان جمع، ضربه باتوم خورد و این باعث تاسف همه شد. در این تجمع دوربین‌هاى خبرنگاران خارجى توقیف شد. فیلم‌هاى عكاس‌ها و فیلمبردارها را گرفتند پاك كردند. بنابراین نمى‌توان انتظار داشت كه فیلم و تصویرى از این تجمع وجود داشته باشد. مخصوصا آقایان را بیشتر كتك می‌زدند و اگر هم بازداشتى شده باشد از میان آقایان باید باشد. همه این وسط به طرز وحشتناكى اعم از زن و مرد كتك می‌خوردند. چیز جالب این كه نیروى انتظامى بر خلاف رویه‌هاى سابق، با فحاشى و تهدید جلو آمد در حالیكه ما قبلا شاهد بودیم كه نیروى انتظامى اول می‌آمد و درخواست می‌كرد و اگر به درخواست‌اش توجه نمى‌شد، اقدام به عمل می‌كرد. این دفعه فورا با فحاشى و تهدید وارد شدند و عملا تجمع وقت مفیدش یك ربع بود. در خیابانهاى اطراف هم نیروى انتظامى ما را دنبال می‌كرد آن هم نه به قصد متفرق كردن ، بلكه دنبال كردن به قصد كتك زدن!

 

خودشما شخصا خانم بهبهانى را دیدید كه بهشان حمله شد؟

مریم شبانى: بله! خانم‌هاى هسته اول فعالین حقوق زن دور ایشان حلقه زدند تا مانع هجوم به خانم بهبهانى شوند و گریه می‌كردند اما حلقه زدن باعث شد كه خودشان هم خیلى باتوم بخورند.

 

اطلاع دارید كه كسى دستگیر شده باشد؟

مریم شبانى: هنوز معلوم نیست. آنجا چند نفر را دیدیم كه گرفته‌اند به سوى ماشین ها می برند اما هنوز اطلاع دقیق نداریم. حتى خبرنگاران آسوشیتد پرس و سایرین اعلام كردند كه چند دقیقه بازداشت بوده اند و فیلم‌هایشان را پاك كرده‌اند و گفته اند حالا بروید.