بعد از احضار به دادگاه

اعضای هيات مديره سنديکا بازداشت شده اند

 

عصرنو: به دنبال دعوت به اعتصاب در روز شنبه هشتم بهمن ماه برای آزادی منصور اصانلو، فشار به اعضای هیات مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد افزایش یافته است. شش تن از از آنان تلفنی به دادگاه انقلاب احضار شده بودند که روز گذشته بعد از ساعت ها بازجوئی بازداشت شده اند. بر اساس خبری که از منابع مطلع به دست ما رسیده است، آقای مددی به همراه ۵ تن دیگر از اعضای هیئت مدیره سندیکا از همان محل داگاه به زندان اوین منتقل شده اند.

آقایان ابراهیم مددی، سعید ترابیان، منصور حیات غیبی، داود رضوی، عبدالرضا طرازی و علی زاده ، که صبح روز پنجشنبه به دادگاه انقلاب احضار شده بودند، بعد  از حضور در دادگاه، بازداشت شده و به زندان انتقال داده شده اند هم چنین گفته می شود که دو نفر دیگر از اعضای هیات رئیسه سندیکا ناصر غلامی و عباس نژند نیز به همراه شش نفر فوق بازداشت شده اند .

بازداشت اعضای هیات مدیره سندیکای شرکت واحد در شرائطی صورت می گیرد که هنوز به وعده آزادی رئیس هیات مدیره سندیکا بعد از گذشت بیش از یک ماه از اعتصاب ماه گذشته عمل نشده است و آقای اصانلو هم چنان در بازداشت و در زندان به سر می برد. درست به همین دلیل و با خواست برسمیت شناختن سندیکا نیز هست که کارگران شرکت واحد دعوت به اعتصاب در روز شنبه هشتم بهمن ماه کرده اند.

بازداشت مجدد اعضای هیات مدیره سندیکا بیان تلاش دستگاه سرکوب دولتی برای چنگ و دندان نشان دادن به کارگران شرکت واحد و بی اعتنائی به خواست های آنان است. اما علیرغم این بازداشت ها و تمامی تمهیداتی که از قرار معلوم با استفاده از ارگان های نظامی از جمله بسیج سظاه پاسداران برای مقابله با اعتصاب در شرکت واحد در جریان است،رانندگان مصمم برای انجام اعتصاب هستند و برطبق اخبار رسیده اطلاعیه های خود را در سطح شهر توزیع می کنند. و هدف از این اعتصاب را به مردم توضیح می دهند.

 

***

 

برای اطلاع بیشتر از چگونگی جریان بازجوئی ها و بازداشت اعضای هیات مدیره سندیکا، مصاحبه یکی دیگر از اعضای این هیات را با رادیو برابری عینا در زیر نقل می کنیم.

 

گفتگوی رادیو برابری با آقای یعقوب سلیمی از اعضای هیئت مدیره سندیکای شرکت واحد

 ۶ بهمن ماه 1۱۳۸۴

 

مصاحبه کننده: آقای سلیمی بفرمائید کی ها دستگیر شدند و یا کی ها به دادگاه احضار شدند .الآن کجا هستند و چی میگذرد؟

آقای مددی نایب رئیس هیئت مدیره،سید داوود رضوی،آقای سعید ترابیان،آقای حیات غیبی، رضا ترازی و علی زاد حسین دیروز توسط تلفن به دادسرای انقلاب احضار شدند.امروز ساعت 10 صبح به داخل رفتند.ما با شماره تلفنی که از خود دادسرا داشتیم،تماس گرفتیم، ببینیم آیا اینها را آزاد می کنند. گفتند قاضی تصمیم می گیرد.البته رئیس دفتر قاضی راسخ این صحبت را با ما کرد.ولی ما هر چی پیگیری می کنیم باصطلاح از نگهبان ها و مسئولین دادسرا که آنجا هستند.فعلا جوابی نمی دهند. می گویند داریم مذاکره می کنیم.فعلا قرار نیست نگه داریم.ولی فکر می کنم نظرشان دستگیری اعضا است.امروز صبح هم به درب منازل همکاران ماو درب خانه های اعضای فعال سندیکا مراجعه کردند.

 

 م .ک : آقای سلیمی شما حدس می زنید اینها را نگه دارند؟

بله. اینها قصدشان بر این بود که محترمانه اینها را احضار کنند و نگه دارند.

 

م.ک: آیا این خبر بین کارکنان شرکت واحد پخش شده؟

بله.ما حتی تهدید هم کردیم.در دادسرا به خودشان گفتیم.همکاران ما با اتوبوس ها شان دارند به درب دادسرا انقلاب مراجعه می کنند. یک جوابی به ما بدهید که منجر به راه بندان نشود.که قرار شد 1 یا 2 ساعت دیگر جوابی قانع کننده به ما بدهند.

 

م.ک: در صورتی که آزاد کنند،برنامه اعتصاب روز شنبه چی خواهد شدء

حتمی است.دیشب ما با مدیر عامل شرکت واحد،معاون شهردار،رئیس حراست شهرداری تهران جلسه خیلی وسیع داشتیم که حدودا 5 ساعت طول کشید.چون چند تا از همکاران ما را دیشب در سطح شهر دستگیر کرده بودند.که سه نفرشان امروز بین ساعت 11 تا 12 آزاد شدند.یکنفرشان همان دیشب آزاد کردند.همکاران جدید ما را که بردند آنجا.از اعضای اصلی هیئت مدیره هستند.آنها قصد دستگیری محترمانهیعنی بطور تلفنی دعوتشان کردند و نگه شان داشتندو قصد دارند نگه شان دارتد.ما مصمم بر این هستیم که اعتصاب ما ادامه خواهد داشت.همه همکاران ما در جریان هستند.

البته بطریق هایی دارند نفوذ می کنند.و اعتصاب شکنی کنند.ولی همکاران ما چون در جریان هستند اعتصاب را حتما ادامه خواهیم داد.

 

م.ک: آقای سلیمی گفتید که تعدادی قصد این دارند اعتصاب شکنی کنند.لطف کنید در مورد این افراد این گروه یا هر کی هستند توضیحات بیشتر بدهید؟

نظرمان چیست؟

 

م ک : هم نظر شما چیست.کی ها هستند و کی ها می خواهند اعتصاب شکنی کنند؟

اینها عوامل خود مدیریت هستند.مدیریت قول داده من کارها یی برای شما می کنم.10 هزار دستگاه خانه قراره برای شما بخریم.در مناطق رفته این صحبت را کرده.الآن یک عواملی از بسیج،از بسیج شرکت واحدو ارگان های دیگر درست کردهدر سطح مناطق،که مدیریت می خواهد پرسنل همکاری کنند.وپرسنل کار شکنی نکنند.اعتصاب نکنند.تاما به کارها رسیدگی کنیم.به کارهای شرکت واحد و مشکلات کارگران رسیدگی کنیم.متاسفانه همکاران ما گوش به این حرفها نمی دهند.آزادی آقای اسانلو و هیئت مدیره می خواهند.

م.ک: باید گفت خوشبختانه آقای سلیمی

بله

 

م.ک:آقای سلیمی خانواده این افرادی که بنوعی در بند هستند،خانواده شان کجا هستند،چی می کنند؟چه اقداماتی می کنند؟

خانواده هاشان فعلا فقط در حد تماس با همکاران فعال هستندو بیرون آزاد هستند،هماهنگ هستند.اگر خواستیم حرکتی داشته باشیم.چون شنبه قرار است اکثر همکاران ما با خانواده شان درب مناطق جمع شوند.یعنی تا آنجا که اطلاع رسانی شده بصورت شفاهی،البته ما کتبا اطلاعیه ندادیم.بصورت شفاهی گفته شده.قرار است همکاران ما با خانواده شان درب مناطق جمع شوند.و این همکاران ما که جدیدا امروز بازداشت اگر حتمی بازداشت شوند.به احتمال صد در صد وخیم تر می شود و بهتر نمی شود.

 

م.ک: اگر مطلبی دیگر برای گفتن دارید بفرمائید.احیانا اقداماتی که باید صورت بگیرد؟

اولا ما تا آنجا که خبر داریم،حتی از شهرستانها هم دور و نزدیک توی این جریان دارند.سر گروه کارگرها دارند کارها را تشکیل می دهند.

و ما از کلیه کارگران ایران،حتی تاکسیرانی ،ایران خودرو تقاضا می کنیم ،که پشتیبانی کارگرها،کارگرهایی که الآن شروع کردند برای تشکیل سندیکا و احیا سندیکا یک کار جمعی است.می خواهند برای رعایت حقوق کارکنان و کل کارگران ایران به سر انجام برسانند.تقاضای کمک داریم.واقعا کارگران شرکت واحد الآن در این برهه از زمان احتیاج به کمک کلیه کارگران ایران دارند.

 

م.ک : الآن شما جلوی دادگاه هستید؟

بله الآن ما جلوی دادگاه هستیم   

 

م.ک : از شما بی نهایت ممنونم.سپاسگزارم.