اطلاعیه هیئت سیاسی – اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)

تأسف از اقدام اهانت‌آمیز علیه پیامبر اسلام

و

انزجار از تحریکات بنیاد گرایان اسلامی

 

چاپ کاریکاتور اهانت‌آمیز علیه پیامبر اسلام در یکی از نشریات دست راستی دانمارکی و تجدید چاپ آن در برخی رسانه‌های دیگر غرب و به موازات آن تلاش برخی نیروهای دست راستی در کشورهای غربی در دامن زدن به نفرت از مسلمانان ، در میان بخشی از مسلمانان جهان موجی از خشم پدید آورده و به گروههای بنیاد گرای اسلامی امکان داده تا با سوار شدن بر این موج، بین اسلام و غرب تخاصم بیافرینند و از آن سوء استفاده کنند.

ما به عنوان یک نیروی سکولار ایرانی اعلام می داریم که چاپ کاریکاتور های موهن علیه پیامبران و بزرگان مذهبی و هر اقدام مبتنی بر تمسخر و توهین باورهای دینی را نادرست می دانیم و از وقوع چنین اقداماتی متأسفیم. از نظر ما،تامین اصل حقوق بشری آزادی‌بیان باید با احساس مسئولیت همراه باشد و  نمی باید منجر به نقض اصل رعایت حقوق انسان‌های دیگر در محترم‌شمردن اعتقادات و سمبل‌های دینی‌شان شود. به باور ما و برپایه تجربه، چنین اقداماتی جز ایجاد نفرت بیشتر و تشدید تخاصم بین ادیان و افکار نتیجه دیگری ندارد و حاصل آنها، زمینه‌دادن به انواع  بنیاد گرایان و راست های افراطی برای گسترش پایگاه اجتماعی خود و به ویژه بنیادگرایان اسلامی در ایجاد پیاده‌نظامی  از توده‌های مسلمان برای مقاصد ارتجاعی است.

ما در عین‌حال بهره‌گیری هدفمند حکومت‌های اسلامی و جریان‌های بنیاد گرای اسلامی از واقعه زشت چاپ کاریکاتورهای موهن از  پیامبر اسلام در نشریه دانمارکی را محکوم می کنیم و از بلوا و شورش‌های سازمان‌یافته آنها در کشورهای منطقه خاورمیانه و دیگر کشورهای مسلمان‌نشین ابراز انزجار می کنیم. ما با فزون‌خواهی بنیاد گرایان اسلامی نسبت به نخست‌وزیر دانمارک، که به رغم اظهار تأسفش از اقدام صورت گرفته و در عین‌حال تاکید وی  بر رعایت  خط قرمز این دولت در اجتناب از نقض آزادی‌بیان در کشورش ،از  او  و نیز دیگر دولت‌مردان اروپایی  انتظار عذرخواهی دارند، مخالفیم. چنین درخواست‌هایی، تجاوز صریح به حقوق‌بشر در مقیاس جهانی است.

ما راه ایجاد جهانی امن و بری از بنیادگرایی از هر نوع را، ایجاد و گسترش فضای نقد متمدنانه افکار و عقاید در هر سطح و در هر زمینه می دانیم و بر اصل گفتگو به عنوان اصل محوری در رسیدن به جهانی شکل گرفته بر اساس تفاهم ها  تأکید می ورزیم.

هیئت سیاسی – اجرایی سازمان فداییان خلق ایران (اکثریت)

19 بهمن‌ماه 1384