سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان

 

به روسای جمهور، مجلس و قضایی جمهوری اسلامی ایران

وضعيت وخامت بار حقوق بشر در کردستان چاره يابی شود

 

مگر نه اینکه وقتی متهمی تحت تعقیب قرار میگیرد باید وقوع جرم محرز شده و دلایل کافی برای توجیه اتهام وجود داشته باشد؟ مگر نه اینکه جرم از طرف مرتکب باید محرز و مسلم باشد؟ مگر نه اینکه با استناد به اصل 39 قانون اساسی هتک حرمت و حیثیت کسی که به حکم قانون دستگیر شده به هر صورت ممنوع و موجب مجازات است؟ مگر نه اینکه انتشار هر اتهامی قبل از قطعیت حکم از طرف هر مقام  قضایی موجب خروج از بی طرفی و قابل تعقیب است؟ مگر نه اینکه بموجب اصل 9 قانون اساسی حتی قانونگزار هم حق ندارد با تصویب قوانین، حدود آزادی متهمان را برخلاف اصول 165 و 168 قانون اساسی محدود کند، و سرانجام اینکه محدودیتهایی که قانون آیین دادرسی و قانون مطبوعات اضافه بر قانون اساسی بر متهمان سیاسی و مطبوعاتی تحمیل میکنند اصولا آیا مشروعیت قانونی دارد؟ آیا این گونه قوانین مغایر با قانون اساسی و یا مغایر با مفاد مواد پیمانهای بین المللی حقوق مدنی، سیاسی و اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نمیباشد؟ آیا چنین قوانینی اساسا از اعتبار ساقط نیست؟

حق زندگی، آزادی و امنیت شخصی، حق اعتراض، راهپیمایی و تجمعات مسالمت آمیز و حق آزادی بیان، عقیده و مطبوعات از حقوق اولیه هر شهروندی است که در چارچوب ضوابط قانونی از حقوق مسلم و تردید ناپذیر انسانها بشمار می آید. این حقوق از جمله حقوق بنیادین شهروندان است که بوسیله قانون اجازه الحاق ایران به پیمان بین المللی حقوق مدنی و سیاسی مصوب 1354 به رسمیت شناخته شده و ایران مکلف به رعایت آن است.

اما امروز مردم کردستان از این حقوق و دیگر حقوق و آزادیهای اساسی بی بهره اند. مردم کرد از بی حقوقی، تبعیض، بی عدالتی و ستم، خشونت و تعدی نیروهای زورمدار و  قتل و کشتار و فقدان امنیت رنج می برند و حتی کوچکترین اعتراضات مدنی، حق طلبانه و مسالت آمیز آنها نیز سرکوب می شود و سپس به مدد رسانه های انحصاری و یک سویه - که سیاست آپارتاید خبری، اطلاعاتی را در مورد ملت کرد و مردم کردستان اعمال میکند- واقعیات و حقایق را وارونه جلوه داده و منعکس می گردد.

آقایان روسا

امروز تحت نام برخورد با ارازل و اوباش جوانان بی گناه کرد را به گلوله می بندند، بدون اینکه در هیچ دادگاهی جرمشان محرز شده و یا حتی دلایل کافی برای توجیه بازداشت آنها وجود داشته باشد. قتل فجیع «کمال آسفرم» یا شوانه قادری و کشتار معترضین مدنی سقزی و پیرانشهری در تابستان گذشته و قتل « شیرکو امنیی» جوان مومن و بیگناه مهابادی که در هفته گذشته - تنها به صرف تذکر و اعتراض به هتک حرمت و حیثیت چند دختر رهگذر در یکی از میادین شهر مهاباد توسط مزاحمین و هتاکین به زنان-قربانی گردید، نمونه های آشکاری است از تعرض به جان و حیثیت و شرافت و کرامت مردم مظلوم کرد که توسط دستگاه آپارتاید رسانه ای_ خبری، بازتابی واژگونه و معکوس می یابند.

آقایان روءسا

برخلاف اصولی از قانون اساسی و برخلاف تعهدات و پیمانهای بین المللی و استانداردهای جهانی، درکردستان کارگران و فعالان حقوق کارگری به جرم تلاش برای برگزاری گرامیداشت روز جهانی کارگر محاکمه و به حبسهای چندین ساله و تبعید از شهر و دیار خود محکوم میشوند. روزنامه ها و نشریات مستقل کرد به جرم بیان واقعیات توقیف و لغو امتیاز میگردند و روزنامه نگاران کرد، فعالان مدنی، حقوق بشری و کارگری به جرم دفاع از حق، حقایق و عدالت محاکمه و زندانی میگردند و برای هریک از آنها چندین پرونده مفتوح، نگه میدارند. اما متعارضین به حقوق و جان و حیثیت مردم هیچگاه مورد بازخواست قرار نمی گیرند. هیچگونه مجازاتی برای عاملین سر کوب و قتل و کشتار بی گناهان که خواست مردم و نهادهای مدنی و حقوق بشری است متصور نیست و اصولا هیچ برنامه ای برای پیگرد و مجازات و تنبیه متجاوزین به حقوق بشر وجود ندارد.

البته نقض و لگدمال کردن حقوق بشر و آزادیهای اساسی و سرکوب خواست و مطالبات انسانی مردم کرد به بهانه حفظ حاکمیت نه سنخیتی با آموزه های دینی و مذهبی دارد و نه اساسا با اصول و ارزشهای انسانی توجیه پذیر است. اینجانب بعنوان یک شهروند کرد و به نمایندگی از سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان از شما آقایان روسای قوای اجرایی، قانونگزاری و قضایی تقاضا دارم با انجام تدابیر و تمهیدات لازم مانع از وخامت بیشتر وضعیت حقوق بشر در مناطق کردنشین شوید. برای ترمیم و بهبود وضعیت وخیم حقوق بشر در کردستان، ضروری است؛ زندانیان سیاسی و مطبوعاتی آزاد شوند، احضار و  محاکمه فعالان مدنی، سیاسی، مطبوعاتی و کارگری متوقف شود و  احکام صادره برعلیه آنان ابطال گردد. از مطبوعات رفع توقیف شود. به اقدامات خودسرانه نیروهای انتظامی و امنیتی پایان داده شود. نهادها و سازمانهای مستقل مدافع حقوق بشر اجازه یابند با زندانیان و بازداشت شدگان دیدار کنند. کمیته های حقیقت یاب بی طرف جهت پی جویی و پیگیری و نمایان ساختن زوایای پنهان حوادث تابستان گذشته و قتلهای اخیر به مناطق کردنشین اعزام شوند. آمرین و عاملین قتلها شناسایی و در اختیار مراجع صا لحه قرار گیرند و سرانجام اینکه از خانواده های قربانیان دلجویی و اعاده حیثیت شود.

 

تهران: 3 آذر 1384/ 24 نوامبر 2005

 

محمدصدیق کبودوند

دبیر سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان

 

 

 

 

 

 

 شماره تلفن دبیر:   9125014785 - 0098                     شماره تلفکس موقت:  66372173-21- 0098   http://www.rmmk.org

 info@rmmk.org

تهران : صندوق پستی:188/13645