چهارشنبه ۱۰ تير ١٣٨٣ – ۳۰ ژوئن ٢٠٠۴

ماهی ۱۵ جنين در زباله​​های تهران

دختران زيرزمينی مادر نمیشوند

 

خبرگزاری سينا: آمار غيررسمی خبر از مرگ دختران زير ۱۶ سال بر اثر سقط جنين میدهد. اين آمار نشان میدهد که از ۱۰ دختر زير ۱۶ سال که سقط جنين میکنند، يک دختر میميرد.

همچنين برخی از سايتهای اينترنتی از پيداشدن ۱۵ جنين در ميان زباله​​های شهر تهران در هر ماه خبر میدهند.

دکتر مجيد ابهری، آسيبشناس مسائل اجتماعی گفت: قانون فقط در زمانی که حيات مادران به خطر میافتد سقط جنين را مجاز میداند که آن هم با تأييد پزشکان متخصص و پزشکی قانونی میباشد.

وی در ادامه تصريح کرد: بقيه سقطجنين​​​ها در ايران زيرزمينی است و چون غيرقانونی است، غالبا به وسيله مراکز غيرحرفهای و غيربهداشتی انجام میشود که حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد منجر به سقط موفق میشود.

دکتر ابهری در رابطه با درصد فوت اين افراد و سنين آنها گفت: عموما ۲۰ تا ۳۵ درصد منجر به فوت میشود و اين دختران بين سنين ۱۶ الی ۳۰ سالگی هستند.

دکتر ابهری افزود: مرگ يک زن در تهران منجر به شناسايی يک مرکز زيرزمينی شد. اعضای باند گرداننده اين مرکز بسيار کثيف و غيربهداشتی دو زن و چند مرد بودند که تنها طی چهار ماه اقدام به بيش از ۷۰ مورد جراحی غيرقانونی کرده بودند که با وجود دريافت مبالغ کلان اغلب منجر به عفونت و نهايتا مرگ زن شدهاند. سالانه ۵۰ ميليون سقط جنين در جهان روی میدهد که ۳۰ ميليون از اين مجموعه قانونی و ۲۰ ميليون مورد به طور غيرقانونی انجام میشود.

عبدالصمد خرمشاهی، حقوقدان در اين رابطه معتقد است: سقط جنين غالبا در اثر ارتباط نامشروع انجام میشود و او علت اين ارتباطات نامشروع را ناشی از فقر دانسته و گفت: معضلات اجتماعی هميشه زنجيروار به هم متصلند. بيکاری، فقر و اعتياد زمينههای فحشا را ايجاد میکند و همه اينها علت و معلول در کنار هم هستند که صرفا با وضع قوانين نمیتوان با اين مشکلات مبارزه کرد. تا زمانی که فقر و اعتياد است و مردم از نظر مالی مشکل دارند، اين مشکلات هم وجود دارد. اين وظيفه همه دستاندرکاران نظام است که درصدد رفع اين معضل باشند.»

خرمشاهی با اشاره به اصل سه قانون اساسی میگويد: اصل سه قانون اساسی، تکاليفی برای دولت وضع کرده که از جمله موارد، ايجاد محيط مساعد برای رشد فضائل اخلاقی براساس ايمان و تقوی و مبارزه با کليه مسائل فساد و تباهی است. هرچند که اقداماتی دراين زمينه انجام شده اما اين اقدامات کافی نبوده و همين مورد يکی از عوامل ازدياد گسترش روابط نامشروع است که دولت بايد اقداماتی را انجام دهد تا اين زمينه​​ها از بين برود.

وی با برشمردن حقوق اساسی شهروندان تصريح میکند: محيط مناسب زمانی ايجاد میشود که همه افراد از حقوق مصرح خود در قانون اساسی اطلاع داشته باشند و اين حقوق شامل حق داشتن مسکن، شغل و تحصيل است. اگر حقوق اوليه افراد تأمين شود، جامعه به سوی ناهنجاریهای اجتماعی گرايش پيدا نمیکند. جامعهای که در آن ناهنجاری​​ها به وجود میآيد بيمار و آسيبپذير است.

اين حقوقدان ضمن بيان اين که فرهنگ و عقايد مذهبی ما اجازه سقط جنين آزاد را مثل کشور سوئد نمیدهد افزود: ناهنجاری​​ها خود به خود حادث نمیشوند، قطعا عوامل و حوادثی موجب اين ناهنجاری​​ها میشود. من نمیگويم برای جلوگيری از اين ناهنجاری​​ها هيچ کاری انجام نشده است، اما اگر اقدامات کافی بوده پس چرا نتيجه مثبت نداشته است.

اگرچه سازمان پزشکی قانونی کشور در دی ماه ۱۳۸۰، سقط جنين را در ۵۱ مورد مجاز اعلام کرده است اما آمار نشان دهنده سير صعودی سقط جنين غيرقانونی در ايران است و اين معضل موجب به وجود آمدن باندهای متعدد غيرقانونی در کشور شده است چنان که يک سايت اينترنتی از تعقيب يک باند غيرقانونی سقط جنين خبر میدهد که در پی کشف ۶ جنين در خيابان جواديه تحت تعقيب دايره ۱۰ اداره آگاهی تهران قرار گرفتهاند.

منابع خبری همچنين خبر از دستگيری چهارنفر از اعضای يک باند شش نفره سقط جنين توسط نيروی انتظامی میدهد.

با تمامی اين حرف​​ها، هر روز بر تعداد گزارشهای مردمی از وجود زيزمينهای مخوف و غيرقانونی سقط جنين افزوده میشود.

دکتر حسين ملکافضلی، معاون تحقيقات و فناوری وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی درمورد آمار سقط جنين در کشور میگويد: با توجه به غيرقانونی بودن سقط جنين در کشور نمیتوان آمار کامل و صحيح ارائه کرد. برآوردهای غيررسمی که چند سال پيش در يک تحقيق علمی آمده بود، عدد ۸۰ هزار سقط در سال را نشان میداد. براساس آمار ديگر بيشترين زنانی که به سقط جنين دست میزنند، ۲۳ ساله هستند و اين به خاطر روابط ممنوعه قبل از ازدواج صورت میگيرد يا اين که در دوران نامزدی باردار شدهاند.

طبق آمار جهانی، سالانه ۷۵ ميليون بارداری ناخواسته در دنيا پيش میآيد که ۴۵ ميليون از اين بارداریهای ناخواسته به سقط جنين میانجامد. سقط جنين در ميان دختران ۱۵ تا ۱۹ سال ۱۹ درصد، ۲۰ تا ۲۴ سال ۳۳ درصد و تا ۳۰ سال و بالاتر ۲۵ درصد است.

دسترسی به داروهای سقط جنين همانند ديگر داروهای ناياب در ناصر خسرو بسيار سهل و آسان است اما با قيمت​​های بسيار بالا. اگرچه به دليل داشتن عوارض زياد آمپولهای سقط جنين، فروش اين آمپول​​ها ممنوع اعلام شده است.

استفاده از آمپولهای سقط جنين، حاملگی خارج از رحم را از بين نمیبرد و گاه جنين به صورت مرده در درون شکم باقی میماند که خود باعث بروز بيماری تحت عنوان «بچهخوره» میشود. در اين مرض شخص دچار خونريزی شديد میشود و چون افراد درخواستکننده نسبت به استفاده از اين آمپول​​ها تخصصی ندارند، گمان میکنند که حاملگی از بين رفته است و همين مشکلات بعدی را برای زنان سبب میشود.