شنبه ۱۹ ارديبهشت ١٣۸۳ - ۸ مه ٢٠٠۴

" تنها راه باقي مانده براي نيروهاي اشغالگر آمريکائي خروج بي وفقه از عراق است"!

 

علي يوسفي

 

 براي بسياري از  مردم عرب  " اعمال خودسرانه " انجام گرفته از سوي سربازان آمريکائي ، جزئي از روشهاي سيستماتيک و معمول شکنجه  بوده  و چهره واقعي اشغال و اشغالگران را نشان مي دهد . از نظر  آنان تنها راه باقي مانده براي نيروهاي اشغالگر خروج بي وفقه از مناطق اشغالي است.

 

دونالد رامسفلد ، وزير دفاع آمريکا جمعه گذشته در برابر کنگره آمريکا حاضر شد تا به سوالات نمايندگان در مورد  رسوائي شکنجه هاي انجام گرفته توسط سربازان آمريکائي در عراق پاسخ گويد . او مي گويد : " من مقصرم ، اما مهم نيست . "  سخنان رامسفلد  با اعتراضات شديد مخالفين جنگ همراه بود . آنان وي را جنايتکار جنگي خطاب کرده و خواهان آن بودند که وي استعفا دهد . رامسفلد در عين حاليکه مسئوليت سياسي اين سوء رفتاررا برعهده گرفت و از خانواده قربانيان شکنجه عذر خواهي نمود ، اما به هيچ وجه احتمال استعفا از سمت خود را بميان نياورد . وي از سوي ديگر اما ترديدي باقي نگذاشت که اين شکنجه ها و سوء رفتارهاي انجام شده موردي بوده و توسط افراد خودسر انجام گرفته است . آنچه که اما بر سخنان رامسفلد و جورج بوش سايه انداخته و مي اندازد ، گزارش ژنرال " تاکوبا " است ، که سناتور " کارل لوين " آن را قرائت نمود . د راين گزارش  آمده است : شکنجه گران جملگي براساس دستورات نيروهاي نظامي - امنيتي عمل کرده و هدف اصلي آن بود تا سرانجام  تجارب و ميانگيني از روش درست بازجوئي در اين ميان بدست آيد . روشن است که رامسفلد در پاسخ ، چيزي براي گفتن نداشته باشد . گزارش ژنرال " تاکوبا " و گزارش انتشار يافته ديگري در وال استريت ژورنال به نقل از کميته "صليب سرخ " ، هردو نشان مي دهند که دامنه  شکنجه ها در عراق بسيار فراتر از اينها بوده و اين اعمال غيرانساني براساس يک سيستم عمومي صورت مي گرفته است  .

واقعيت آنست که بکارگيري شکنجه هاي وحشيانه ، مشمئز کننده و ساديستي در مورد زندانيان عراقي توسط سربازان " خودسر" آمريکائي ، هرروز که مي گذرد موج نفرت و انزجار بيشتري را در ميان مردم جهان و بخصوص در کشورهاي عربي دامن مي زند . در اين ميان  ظاهر شدن جرج بوش در تلويزيونهاي عرب زبان " الحريه " و"العربيه و" معذرت خواهي " هايش هم ديگر نخواهد توانست از دامنه و ميزان ضربات وارده  بر چهره دولت نو محافظه کارآمريکا بکاهد .

همين هفته قبل بود که جورج بوش در " گلستان رز" کاخ سفيد رو به  نخست وزير کانادا کرد و گفت : ما ماموريتمان را در عراق انجام داديم . صدام را از کار برکنار ، اطاقهاي شکنجه را برچيده و از هتک حرمت ، تجاوز هاي جنسي و گورهاي دسته جمعي نيز ديگردر اين کشور خبري نيست .

جورج بوش روزچهارشنبه گذشته و در نتيجه پي آمدهاي مربوط به شکنجه ها ، در تلويزيونهاي عرب زبان " الحريه "، که مستقيما از سوي آمريکا حمايت مالي شده و اساسا هيچ گونه  اعتبار ژورناليستي را نمي توان برايش قائل بود ، و " العربيه " ، وابسته به عربستان سعودي ، ظاهر شد تا اعراب خشمگين را آرام کرده و بگويد که عکسهاي به نمايش در آمده از زندان ابوغريب  " اعمال خودسرانه " برخي از سربازان بوده  و به راهيان " دموکراسي و آزادي " مربوط نمي شود. او گفت چنين کارهائي از آمريکائي که او مي شناسد سرنمي زند . عجيب نبوده و نيست که اظهار تاسف و قبول برخي خطاهاي صورت گرفته درمصاحبه بوش به هيچ عنوان انتظارات بينند ه گان را برآورده نکرده است . چرا که حقايق ارائه شده توسط فرستنده تلويزيوني " الجزيره " براي آنان سنديت بيشتري دارد . همان فرستنده ائي که بسيار پيشتر و بيشتر از آنچه که وسائل ارتباط جمعي طرفدار " حزب دموکرات " آمريکا در روزهاي اخير و در بحبوحه انتخابات رياست جمهوري  ارائه مي دهند ، بيرون داده بود . حالا ديگر روشن شده است مقاطعه کاران شرکتهاي خصوصي که در اين رسوائي ها دست دارند ، بدون مجازات هاي معمول و بي سروصدا پايشان از معرکه بيرون کشانيده شود . سخنان  آقاي بوش در مورد "  دموکراسي " ، " رفاه " " جوانب مثبت "اقدامات آمريکائي و ديگر قول وقرارهاي داده شده اکنون و بخصوص پس از رسوائي هاي ماه آپريل همين امسال از نظر مردم جهان رنگ مي بازد .  آنگونه که يک مفسر آمريکائي در اين باره مي گويد : " روند جاري اوضاع براي آمريکائي ها و عراقي هاي طرفدار شان بگونه ائي است که انجام هر اقدامي از سوي آنها نتيجه اش چيزي جز برجاي گذاشتن رد پاي کثافت بيشتر نخواهد بود . " و يا آنگونه که  " ابو خليل " مسئول وبلاگ " عرب خشمگين " مي گويد : "  بيهوده نيست که براي برخي از مردم عرب ، تنها هيبت جورج بوش  يادآور شکنجه است . از سوي ديگر تظاهرات روزانه مردم در مقابل زندان ابوغريب را نبايد از ياد برد . چرا که هرروزه هزاران نفر در آنجا و در حالي که بسيار برافروخته و خمشگينند ، به اعتراض مي پردازند . " پل وود " گزارشگر بي بي سي در منطقه معتقد است که هيچ نشانه ائي دال بر اينکه سخنان بوش تاثيرگذار بوده باشند ، ديده نمي شود . او مي گويد :" مشکل براي آمريکائي ها اينست که در جهان عرب هيچکس به تئوري  " اعمال خودسرانه " مورد تاکيد آنان اعتقادي ندارد و همگان براين باورند که اوضاع بسيار بدتر از آنچه که روي داده است ، باشد . " وود همچنين معتقد است که براي بسياري از اعراب اينگونه  اعمال ، جزئي از مدل معمول و سيستماتيک شکنجه  بوده  و چهره واقعي اشغال و اشغالگران را نشان مي دهد . " " وود " به نقل از يک خانواده مصري ، که بهمراه آنان به سخنان بوش گوش فرا داده بود ، مي گويد :" از نظر اين مردم تنها راه باقي مانده براي نيروهاي اشغالگر خروج بي وفقه از مناطق اشغالي است."