يکشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۸۳ - ۱ اوت ۲۰۰۴

چهره زنانه ايدز

 

صدای آلمان - چهره ايدز با سرعت باورنکردنی زنانه می شود. آمار روز افزون مبتلايان به ويروس «اچ آی وی» نشان می دهد که نيمی از جمعيت بيش از ۴۰ ميليونی بيماران ايدز را در جهان، زنان تشکيل می دهند. در کشورهای آفريقايی بر طبق اين آمار تا حدود ۶۰ درصد از آلوده شدگان به اين ويروس، زنان هستند. موضوع بسيار سخت تر درباره جوانان مبتلا به ايدز است که تا دو سوم مبتلايان زير ۲۴ سال را زنان تشکيل می دهند.

فقر، وابستگی و عدم آگاهی نسبت به راه های جلوگيری از سرايت بيماری های جنسی از دلايل اصلی هستند که هر روزه زنان بيشتری در کشورهای درحال رشد به اين بيماری مبتلا می شوند. به نظر خووانا سته مسئول برنامه ايدز در سازمان ديده بانان حقوق بشرHuman Rights Watch ، زنان بويژه به دليل ناتوانی مالی، اعمال فشار و خشونت بر آن ها بيشتر در معرض ابتلاء به اين بيماری قرار دارند.

سازمان های امدادگر در اين باره اعلام خطر جدی می کنند. خووانا سته از ابعاد دهشتاک زير پا گذاردن حقوق بشر در باره زنان سخن می گويد: « برای خروج از اين گرداب وحشتناک احتياج مبرمی به استقلال اقتصادی است». برای نمونه در يک تحقيق، کارشناسان بررسی اين بيماری، ۳۷۰۰۰ مرد جوان را درآفريقا مورد سوال قرار داده اند. يک چهارم اين مردان پذيرفته اند که آن ها زنی را مجبور به قبول رابطه جنسی با خود کرده اند. در بسياری از موارد زنان حتی در زندگی خانوادگی خود عليرغم اينکه می دانند همسرشان روابط جنسی ديگری دارد، نمی توانند از او طلاق بگيرند، زيرا از نظر اقتصادی در وابستگی مالی تام به مرد ها بسر می برند.

خانم نفيسه صادق نماينده سازمان ملل متحد ومسئول بررسی بيماری ايدز در آسيا می گويد که ميليون ها زن بر اثر عدم وفاداری و همچنين بی توجهی همسرانشان در ايجاد روابط جنسی ديگر و عدم استفاده از وسايل حفاظتی موجود، مبتلا به بيماری ايدز می شوند. او که پزشکی پاکستانی است معتقد است که در برنامه های مبارزه با ايدز هنوز هم توجه کمی به وضعيت زنان و دختران جوان می شود. بطور معمول آن ها نمی توانند درباره اجبار استفاده از کاندوم تصميم بگيرند. خانم صادق اميدوار است که با پيشرفت ميکرو بيوسيد ها، داروهايی که به شکل کرم و ژل می توانند مورد استفاده قرار گيرند، زنان نيز اين امکان را بيابند که از خود را از خطر سرايت اين بيماری حفاظت کنند. اين داروها می توانند به کشته شدن ويروس ها کمک کنند و يا از ورود آن ها به جسم زن جلو گيری بعمل آورند. امروزه بيش از ۶۰ نوع از اين دارو ها در دست تهيه هستند و ۱۴ نمونه آن مورد آزمايش قرار گرفته اما به بازار آمدن آن ها، بين ۵ تا ۱۰ سال بطول می انجامد. اولين نمونه استفاده از آن ها در کشورهای چين و آفريقای جنوبی مورد آزمايش قرار گرفته اند.

پيشرفت های تکنيکی به تنهايی قادر به حل اين مشکل جهانی نيستند. با توجه به اينکه روزانه حدود ۱۴۰۰۰ نفر به اين بيماری آلوده می شوند می توان به ابعاد اين فاجعه قرن پی برد. به همين جهت سازمان های امدادگر خواستار اجرای برنامه های بيشتر و معينتر برای آموزش و تربيت بويژه مردان در اين ارتباط هستند.

در ايرا ن نيز تعداد مبتلايان به اين بيماری به سرعت افزايش می يابد. سازمان بهزيستی از افزايش شمار زنان مبتلا به ايدز در مراجعه به مراکز بهداشتی درمانی گزارش می دهد و ميزان مبتلايان به اين بيماری را در ايران در حال حاضر حدود ۳۰ هزار نفر اعلام کرده است. نمی بايست منتظر بود که دامنه شيوع اين بيماری به وسعت گسترش آن در کشورهای آفريقايی برسد. می بايست با برنامه های آموزشی و تربيتی وسيع در رسانه های عمومی، مدارس، دانشگاه ها و گفتگوی باز در باره اين مشکل، حد اقل از شيوع اين بيماری کاست. خطر توسعه سريع بيماری ايدز، امری جدی است.