چهارشنبه ۶ خرداد ١٣٨٣ – ۲۶ مه ٢٠٠۴

حراج انسان در فجيره

امروز در فجيره امارات متحده عربی گروهی از دختران و پسران ايرانی برای فروش به حراج گذاشته می شوند،

 

روزنامه شرق

 

در ميزگرد قاچاق انسان که روز گذشته در محل خبرگزاری جامعه جوانان ايرانی با حضور کارشناسان و مسئولان کشوری برگزار شد اعلام شد که مقدمات اين حراج، دو هفته قبل در روند برگزاری يک نمايشگاه بين المللی توسط شکارچيان زنان و دختران ايرانی فراهم شده است. از سوی ديگر شنيده شده در اين حراجی، پسرانی ايرانی نيز برای فروش حضور دارند.اين در حالی است که چندی پيش فرمانده نيروهای انتظامی اعلام کرد: ما دو بخش عمده قاچاق داشتيم که يک بخش بر حوزه کشورهای خليج فارس و بخش ديگر نيز مربوط به پاکستان بود که باند کشور پاکستان در مشهد به طور کامل منهدم شد و قاچاقچيان به مراجع قضايی تحويل داده شدند.وی افزود: آمارهای ما به هيچ وجه افزايش قاچاق انسان را نشان نمی دهد.

اما با اين حال شکارچيان انسان توانستند در غرفه يکی از کشورهای عربی از ميان ۲۸۶ دختر ايرانی، ۵۴ نفر را انتخاب و ۲۸ ارديبهشت به کشوری در حاشيه خليج فارس بفرستند تا در روز ۶ خرداد برای حراجی فجيره آماده شوند.اين حراج در حالی برگزار می شود که لايحه دوفوريتی مبارزه با قاچاق انسان هفته گذشته در صحن علنی مجلس به تصويب رسيد.در جلسه روز گذشته مصطفی بن يحيی خلبان ايرانی تبار شاغل در خطوط هوايی امارات متحده عربی اعلام کرد: از ۹ پرواز به صورت عادی و ۲۰ پرواز غيرعادی ايران به دبی به طور متوسط بين ۱۰ الی ۱۵ دختر روزانه به امارات فرستاده می شوند. اغلب اين دختران از شهرهای آبادان، اهواز، زاهدان، تبريز و کرمانشاه هستند که بالاترين درصد آن مربوط به تهران و مشهد است. همچنين ماهانه ۳ تا ۵ جسد دختر ايرانی از اين کشورها به ايران منتقل می شود.

بن يحيی، اختصاص يک ترمينال مسافربری هوايی به ايرانيان را دليلی ديگر برای اهميت موضوع قاچاق دختر ايرانی توسط کشور امارات ذکر می کند.

طبق گفته خلبان بن يحيی، ميدان های شهر، آرايشگاه ها، دادگاه های خانواده، استخرهای زنانه، کلاس های بدنسازی و... محلی برای شناسايی دختران و زنان و ترغيب آنها برای رفتن به کشورهای حاشيه خليج فارس برای کسب درآمد بيشتر، زندگی بهتر و شغل مناسب شده است.اين خلبان ايرانی تبار گفت: ۳۸ درصد اين دختران از طريق آگهی های استخدام منشی جذب اين باندها می شوند. بعضی از اين دختران به قدری کم سن و سال هستند که پس از انتقال مدتی به عنوان کارگر خانه از آنها استفاده می شود و سپس به عنوان روسپی در کلوپ های شبانه مشغول به کار می شوند. ويزاهای اين دختران نيز که توسط آژانس های کوچک و بزرگ سطح کشور آماده می شود، ۱۵ روزه است.

بن يحيی با اشاره به اين که دو آژانس بزرگ تهران در کار فعاليت قاچاق دختران به صورت گسترده و حرفه ای مشغول به کار هستند، اضافه می کند: در مدت دو هفته ای که اين دختران برای بردگی جنسی به دوبی آورده می شوند نزديک به حدود هزار بار مورد تجاوز قرار می گيرند. اما سهم آنان از اين درآمد فقط ده درصد کل مبلغ است و ۹۰ درصد به جيب روسای باندها و قوادان می رود. نرخ اين دختران در روزهای اول بين هزار تا ۲ هزار دلار است که اين بستگی به وضعيت ظاهری و فيزيکی آنان دارد. البته در روزهای آخر اين مبلغ به ۱۰۵ دلار می رسد که خريداران آنها کارگرانی از کشورهای هند و پاکستان هستند.

وی ادامه می دهد: به منظور تمديد ويزای ۳ ماهه امارات، بعد از اتمام ويزا اين دختران به کيش فرستاده می شوند و سپس به شهرهای خود انتقال داده می شوند.دکتر عاصی، استاد دانشگاه معتقد است که سال ها زحمت کشيده شده تا بسياری از روش های غيرمنطقی کنترل برداشته و يا کمتر شود. بنابراين راه های ديگری از جمله آموزش به جوانان، برخورد قاطع با قاچاقچيان، ايجاد پايگاه هايی برای مشاوره و روانکاوی دختران قاچاق به نظر بهتر است. پليسی کردن فرودگاه ها هيچ تغييری در کاهش قاچاق انسان نخواهد داشت.

شهيندخت مولاوردی نماينده دفتر مشارکت زنان دلايل عدم الحاق ايران به کنوانسيون منبع مبارزه قاچاق انسان را عدم هماهنگی سازمان های ذيربط در داخل کشور می داند.

وی افزود: پيوستن به اين پروتکل کشورهای مبدا و مقصد قاچاق انسان را به بسياری از قوانين پايبند می کند. در همين رابطه هم دفتر مشارکت زنان رياست جمهوری جلسات متعددی را با نمايندگان سازمان ها و وزارتخانه کشور در کميسيون سياسی هيات دولت تشکيل داد اما هربار به دلايلی، اين الحاق ميسر نشد.

اما وی اظهار اميدواری کرد تا پيوستن به کنوانسيون هرچه سريع تر مجلس شورای اسلامی لايحه تقديمی هيات دولت در امر مبارزه با قاچاق انسان را به سرو سامان برساند.اگرچه نعمت احمدی وکيل دادگستری پيوستن به پروتکل پالرمو را برداشتن قدمی مثبت در اين خصوص می داند، اما معتقد است با استفاده از قوانين موجود در قانون مجازات اسلامی، از جمله مواد ۱۲۷ ، ۱۰۸ ، ۱۶۳ به بعد ۲۳۸ ، ۶۳۷ ، ۶۳۹ و... می توان با افراد سودجو و قاچاقچی انسان برخورد کرد، منتها مشکل در نحوه برخورد با اين افراد است.نماينده نيروی انتظامی در ميزگرد به مشخص نبودن اهداف ميزگرد و عدم حضور نمايندگان مجلس و وزارت کشور از جمله الهه کولايی اشاره کرد و گفت: بهتر بود به جای ايجاد آشفتگی اجتماعی به راهکارهای اجرايی پرداخته شود.وی گفت: پديده قاچاق مظهر نزديکی به فرهنگ ليبراليسم است. اگر بتوانيم به جوانان خودمان ارزش های فرهنگی خود را بشناسانيم اوضاع خيلی بهتر از اين بود.دکتر عاصی استاد دانشگاه علامه طباطبايی نيز گفت: اگر بپذيريم که پديده قاچاق انسان مظهر کشورهای ليبراليستی است پس چرا در کشورهايی مثل فرانسه، سوئيس و... يک مورد قاچاق انسان گزارش نشده است؟

وی پديده قاچاق انسان را بيشتر مختص کشورهای در حال توسعه و جهان سوم دانست که نه تنها از پس مسائل اقتصادی مردم خود برنيامده اند که عواملی چون جنگ، تحريم های اقتصادی، بيکاری و... آن را تشديد می کند.