شنبه ۲۹ فروردين ۱۳۸۳ – ۱۷ آوريل ٢٠٠۴

دستِ ياريِ تهران براي بيرون کشيدن شيطان بزرگ از باتلاق

تهران پيش از اشغالگري امريکا , نگران پيروزي ناسيوناليستهاي عراقي و يا دردسر سازان شيعه است .

ليبراسيون – پنجشنبه 15 آوريل 2004

ژان پير پرن

برگردان : سيامند       

 

     ظاهر قضيه غلط انداز است . مسئولين ايران با کمال ميل عراقي ها را به دادن درسي به اين « غول زخمي » امريکايي فراخوانده اند , آنها از آنارشي حاکم بر عراق , پيروزيهاي چريکهاي سني مذهب و نه از رهبر شيعه ي آشوبگر مقتدي صدر نگراني اي ندارند . ديروز کمال خرازي وزير خارجه ي ايران , پذيرفت که در پي درخواست ايالات متحده و انگلستان , کشورش از نفوذ خود براي آرام سازي فضا استفاده مي کند . « در رابطه با عراق ( ... ) مکاتبات زيادي صورت گرفته . طبيعتا مطالباتي از نوع درخواست کمک از ما براي بهبود شرايط در عراق بوده , و ما تلاشهايمان را در اين زمينه مي کنيم » . سفارت سوئيس در تهران حافظ منافع امريکاست , و نقش « ميانجي » ميان دو کشور را بعهده دارد . از جانب امريکائيها ژنرال جان ابيزيد , رئيس فرماندهي مرکزي ( Centcom ) پذيرفت که در ايران تلاشهايي صورت مي گيرد تا « از نفوذ صدر هر چه بيشتر بکاهند » .

      

اهريمن پير

 

     فرورفتن امريکا در [ باتلاق ]عراق رسما از جانب ايران مورد استقبال قرار گرفته . آيت الله علي خامنه اي از تلويزيون اعلام کرد « امريکا بقيه ي کشورها را به دخالت در عراق و تحريک عراقي ها متهم مي کند , ولي روشن است که جنايات نيروهاي اشغالگر و رفتار توهين آميزشان نسبت به جوانان و زنها , دليل اصلي عکس العمل عراقي ها چه سني و چه شيعه بوده است » . از نظر رهبر انقلاب کاملا روشن است که « دير يا زود , امريکائيها با شرمندگي و سرافکندگي مجبور به ترک عراق خواهند شد » . در عين اينکه گردانندگانِ ايران پيروزي اپوزيسيون سني مذهب در فلوجه و شورش مقتدي صدر را مورد استقبال قرار مي دهند . رفسنجاني رئيس جمهور سابق که همچنان از نقشي کليدي در سياست برخوردار است , صدر را به اين ترتيب معرفي مي کند . « جواني جاه طلب که زبان گوياي بسياري از مردم است » . توصيفاتي که کمتر براي فردي مذهبي به کار مي رود . درواقع تهران بيش از اشغالگري امريکائيها , نگران آناني است که مقابلِ اين اشغالگري ايستاده اند .

     دشمن اصلي واشنگتن نيست , ناسيوناليسم عرب خشمگين که در دوران صدام حسين ايران را مورد ضربات سنگيني قرار داده , و اسلام وهابيِ وارداتي توسط عربستان سعودي که همواره شيعه را « توطئه يهوديان » دانسته است , دو دشمن سنتي شيعه ي سياسي ايران هستند . و هر دوي انها در منطقه ي سني نشين عراق عملکرد دارند . از آنهم بدتر , متحد هم شده اند ؛ چيزي که پيروزي فلوجه را توضيح مي دهد . به قول احمد سلامتيان متخصص مسائل ايران , اگر تهران علاقه اي به مقتدي صدر ندارد , به اين دليل است که گاه و بيگاه « اهريمن پير » را به آنها يادآوري مي کند . يعني سالهاي اوليه انقلاب اسلامي را . « او يادآور دانشجويان خط امام است » , جوانان شيعه ي اولترا راديکالي که در سفارت امريکا اقدام به گروگان گيري کردند .

     امروز ايران نگران اين است که آنارشي در عراق به جنگ داخلي اي بيانجامد که با پشت سر گذاشتن مرزها و از طريق شيعيان عرب , کردها , سني هاي ايران و ... به ايران کشيده شود . و يا اينکه ايالات متحده با در پيش گرفتن تاکتيک فرار به جلو ايران را عامل مشکلاتش در عراق معرفي کندو مورد تهاجم قرار دهد . تهران به روند قانونگزاري کنوني عراق رضايت مي دهد , چرا که بهترين برگ هاي برنده را براي تاثيرگذاري بر آينده عراق در اختيار دارد . در شهرهاي شيعه شبه نظاميان بدر که توسط پاسداران انقلاب آموزش ديده , داراي رابطه ي بسيار نزديکي با آنان هستند , و در شوراي موقت حکومتي عراق ( CIG ) نيز از دست بالايي برخوردارند ؛ نمايندگان شيعه که از اکثريت برخوردارند , همه نگاه به تهران دارند , حتي احمد چلبيِ لائيک که تداوم حيات سياسي خود را منوط به حمايت تهران مي داند . حتي در حوزه ي نجف , عالي ترين مرکز مذهبي شيعيان , وزن ايران کاملا احساس مي شود . همان متخصص دستگيري قريب الوقوع مقتدي صدر توسط نيروهاي شوراي موقت حکومتي عراق با همکاري ايران را نيز دور از انتظار نمي داند .

 

« ماجراجويي »

 

     تهران در موقعيتِ مشاور شيطانِ بزرگي تضعيف شده است , همانطوري که رفسنجاني در نظر داشت « امريکا در يک باتلاقي فرورفته و مي بايست سياستي منجر به خروج در پيش بگيرد ( ... ) مي بايست که همه ي مسلمانان , رهبران مذهبي عراق , همه ي شخصيت هاي عراقي و ما با همکاري يکديگر به امريکائيها توصيه کنيم که از ماجراجويي بپرهيزند , و راهي را برگزينند که باعث کاهش مصيبت هاي مردم عراق , منطقه و خود امريکائيها شود » . پس ستيز ها با واشنگتن چه شد ؟ او گفت : « خرده حسابها » .

 

برگردان : سيامند